Momotokon aseet koronan kukistamiseen: take away ja kotiinkuljetus, uusi lista ja alennetut hinnat sekä tuote kauppojen hyllyille

Ramenravintolaketjun vahva pohja, toimiva ja joustava tiimi sekä monipuoliset ideat auttoivat läpi pahimmasta.

Yhteistyössä Momotoko

Kevät ja alkukesä olivat täysin poikkeuksellisia kaikille, mutta etenkin ravintoloille, jotka joutuivat sulkemaan ovensa hallituksen päätöksellä. Monet ravintoloista laittoivat suosiolla koko toiminnan tauolle, osa tukeutui take away’hin ja kotiinkuljetukseen ja jotkut keksivät kokonaan uusia keinoja tilanteen taklaamiseksi.

Ramenketju Momotoko ei jäänyt alkushokin jälkeen lepäämään laakereilleen. Viime vuosina nopeasti laajentunut ketju joutui laittamaan suunnitelmat uusista ravintoloista hetkeksi holdiin, mutta tehokkaan tiimin kikkapussista löytyi onneksi muita suunnitelmia.

Ensin piti kuitenkin ottaa vastaan henkinen shokki, jonka poikkeustilanne väistämättä toi.

“Henkisesti se oli todella pelottavaa, koska emme tienneet, mitä pystymme tekemään", Menkki Kam sanoo.

Momotokossa ymmärrettiin, että kuluttajien ostovoima ei välttämättä ole koronakevään jälkeen samalla tasolla kuin ennen ja siksi tärkeimpänä päätöksenä oli uuden listan tuominen asiakkaille heti, kun ravintolat saisivat taas avata ovensa. Samalla lanseerattiin uusittu ruokalista.

Ravintola sai pikavauhtia uuden myyntikanavan E-kitchen-palvelusta.
Ravintola sai pikavauhtia uuden myyntikanavan E-kitchen-palvelusta.

“Aluksi emme voineet tehdä oikein mitään, koska meidän piti odottaa hallitukselta ohjeita", Kam sanoo.

Ravintoloiden oli pakko sulkea ovensa, mutta Momotoko oli päättänyt olla vahvasti mukana take away - ja kotiinkuljetuspelissä. Sitä varten tarvittiin uusi myyntikanava ja niinpä ravintola kehitti pikavauhtia tuotteistuksen useiden eri ravintoloiden tuotteita myyvään e-kitchen-palveluun.

Jo viime vuonna Momotokon tiimi oli suunnitellut laajentamista tuotteillaan kauppojen hyllyille. Silloin suunnitelma jäi pöydälle, mutta puoli vuotta myöhemmin sille oli tarvetta, sillä suunniteltu uusien ravintoloiden avaaminen ei tuntunut haastavassa tilanteessa järkevältä. Alkoi keskustelu LIDL-kaupan kanssa ja pian Momotokon tuotteita, suosittua original tonkotsu -ramenia sekä donburi-riisiä, löytyi kymmenen helsinkiläisen LIDL:n valikoimasta.

“Oli siistiä, että puoli vuotta myöhemmin aiemmin arvioimamme suunnitelma osoittautui mahdollisemmaksi kuin uusien ravintoloiden avaaminen", Curtis Pollard kertoo.

Momotoko sai ramenannoksensa myyntiin kymmenkuntaan pääkaupunkiseudun LIDL-myymälään.
Momotoko sai ramenannoksensa myyntiin kymmenkuntaan pääkaupunkiseudun LIDL-myymälään.

Kauppatuotteiden myynti ei pidä ravintolaketjua pystyssä, mutta tarjoaa tarpeellisen väylän lisämyynnille. Nyt, kun peli on avattu, voi kauppatuotteiden myynnin odottaa tuovan ravintolalle merkittävää uutta liiketoimintaa. Pakon edessä tehty päätös voi kantaa vielä pitkälle koronan jälkeiseen tulevaisuuteen.

Bisnes ei vielä loppukesästä ole palautunut ennalleen ja kuluja joudutaan edelleen pohtimaan tarkasti.

“Olemme hyvin tarkkoja sen suhteen, miten paljon tuhlaamme ja paljon henkilökuntaa käytämme. Seuraamme tilannetta tarkasti", Pollard kertoo.

Vahva pohja, toimiva tiimi ja monipuoliset suunnitelmat kuitenkin auttoivat ravintolaa pääsemään pahimman yli. Momotokon Curtis ja Menkki haluavatkin kiittää koko henkilökuntaansa venymisestä vaikeina aikoina.

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi