Hulluna tolloon

Niin kaunis ja niin tyhmä.

Parisuhteet, jossa puolisoiden taustat ovat samanlaiset, onnistuvat varmemmin, tietää perheterapeutti.
Parisuhteet, jossa puolisoiden taustat ovat samanlaiset, onnistuvat varmemmin, tietää perheterapeutti.
Voi vittu, kirjan. Sä ostit mulle kirjan, sähän tiedät, etten mä lue kirjoja.” On jouluaattoyö, ja Nina, 31, saa kuulla kunniansa väärin valitusta joululahjasta avomieheltään.

“Päälimmäinen tunne oli häpeä: kuinka voin olla tuollaisen idiootin kanssa? Se hetki muutti meidän suhteessa jotain peruuttamattomasti. Siihen asti olin laittanut itseni kuvittelemaan, että Markon peittelemätön hölmöys johtuu vain henkisesti köyhästä kasvuympäristöstä, mutta sinä yönä käsitin ihmisistä sen perustotuuden, että toista ei voi muuttaa. Juntti mikä juntti.”

Nina puhuu pitkään, hartaasti ja harhaillen, hakien itselleen selitystä siihen, miksi akateemisen, oopperalla, kirjoilla ja muilla yläluokan hapatuksilla marinoidun perheen kasvatti meni ja rakastui mieheen, “jonka aktiivisessa sanavarastossa on 500 sanaa, joista hän käyttää eniten vittusaatanaa.”

“Kaikkein kauheimpia ovat vierailutilanteet. Olen itse hyvin sosiaalinen ja rakastan kutsuja. Osaan juoda sivistyneesti, olen verbaalisesti nokkela ja hyvä keskustelija, halutessani kutsujen keskipiste. Olen kuitenkin vähentänyt sosializing-osastoa karkealla kädellä salaa itseltänikin.”

Syy luonnottomaan käytökseen häärää autotallissa – tai katsoo videoita.

“Jo viikkoja ennen vierailupäivää alan kelata, mitä Marko taas keksii. Jos hän on selvin päin, tilanne pysyy hallinnassa, koska silloin hän on vain hiljaa. Mutta jos Marko on kännissä, minulla on henkinen helvetti irti. Hänen sosiaalinen rytmitajunsa katoaa lopullisesti, ja hän voi keskeyttää vaikkapa päivän politiikasta käytävän keskustelun alkamalla puhua suvereenisti siitä miten tyhmää on, etteivät kaikki suomalaiset puhu lapsilleen englantia, vaikka se olisi sentään “maailmankieli.” Itse se osaa sanoa englanniksi jees, nou ja okei. Oikeesti, kuinka tyhmä se voi olla?”

No mutta miksi ihmeessä...?

“Niin, mä tiedän. Miksi mä olen sen kanssa? Multa on kysytty tota usein, tyyliin onkse niin hyvä panemaan että kannattaa. Ei se sitä vaan oo, mulle edes seksi ei oo koskaan suhteessa ollut mitenkään pääasia. Sanotaanko niin, että Marko soittaa mussa jotain sellaista kieltä mitä en aiemmin tiennyt itsessäni olevankaan.”

“Tosin naimisiin mä en voi ikinä sen kanssa mennä, sehän pilaisi häät heti, kun saisi vähän samppanjaa.”

Myös Ronilla, 27, on kokemuksia siitä, etteivät kaikki olekaan kiinnostuneita kirjoista tai yleissivistävistä asioista noin muutenkaan.

“Yksi entinen tyttöystäväni oli todella hyvän näköinen, mutta täysin autio päästään, mikäli kyse ei ollut Salatut Elämät-juonenkäänteistä tai nakkikastikkeen tekemisestä. Kerran kun oltiin mökkireissulla, joku kysyi häneltä, että oletko koskaan lukenut yhtään kirjaa. Tyttöystävä katsoi kysyjää ja sanoi: miksi?”

Roni on valmistunut tradenomiksi. Ex-tyttöystävä oli henkilöstöravintolan kokki.

“En arvostele ihmisiä heidän koulutuksensa perusteella, koska tunnen erittäin sivistyneitä duunareita ja toisaalta ihan toivottomia bisnesjuntteja. Mutta exän kohdalla piti kyllä paikkansa, että matala koulutustaso korreloi älykkyyteen.”

Suhde alkoi tuntua puuduttavalta, kun yhteisiä puheenaiheita ei alkuhuuman jälkeen ollut oikeastaan lainkaan.

“Olen tasaisen kiinnostunut maailman tapahtumista. Luen päivittäin sanomalehden, katson kahdet uutiset ja luen jonkun verran uutuuskirjoja. Minusta olisi ollut mukava vaihtaa ajatuksia päivän aiheista. Joku Da Vinci -koodi on hänelle yhtä vieras asia kuin minulle Afrikan eteläkärki.” Loppusuoralla Roni alkoi tarkastella tyttöystäväänsä vain auttamattomana hölmönä.

“Olen jostain lukenut, että mitä tyhmempi ihminen, sen huonompaa seksiä. Jutun mukaan tämä johtuu siitä, että luovaan ajatteluun kykenemätön ihminen ei opi uusia temppuja myöskään sängyssä. Vahvistan väittämän suhteemme perusteella.”

Viimeinen niitti suhteelle oli Ronin opiskelijavaihto Hollantiin.

“Exä tuppasi mukaan, ja valitti kolme kuukautta neljän seinän sisällä kuinka paska maa Hollanti on. Kadullekaan ei voinut mennä, kun “voi joutua ryöstetyksi”, ja ruuat olivat pelottavan erilaisia kuin Suomessa. Eikä Salattuja, voi vittu! Tunsin ainoastaan syvää huojennusta, kun sain suhteemme lopulta päätettyä. Hän tuskin tajuaa tänäkään päivänä, miksi katkaisin välit.”

Lukijoilta

“Irakin sodan aikaan tyttöystäväni kauhisteli: ‘Musta on aika kamalaa et USA pommittaa niiden omaa osavaltioo!’. Ei tyttöystäväni kuitenkaan ihan saapas ole; hän tietää kauden trendit ja meikkisävyt. Joskus toivoisin hänen olevan fiksumpi yhteiskunnallisissakin asioissa, sillä fiksut naiset ovat ehdottoman seksikkäitä.”
Mies, 28

“En voi viedä tyttöystävääni katsomaan Michael Mooren uutuuselokuvaa, koska häntä eivät kiinnosta yhteiskunnalliset asiat pätkääkään. Vaikka kärsinkin älyllisen keskustelukumppanin puutteesta, ei tilanteeni ole täysin umpikujassa. Mieletön seksihurjastelu voittaa aina keskustelun maailmanpolitiikasta. Se, joka väittää muuta, valehtelee.”
Mies

“Toiseksi viimeisin poikaystäväni ei ollut vielä viime vuoteen mennessä osannut luetella kuukausia. ‘En mä oo vaan tarvinnu sitä tietoa’, kundi kuittasi.”
Nainen, 22

“Exä oli sellainen peruskiltti, mutta hölmö. Kerran juteltiin porukassa Espoon koosta suhteessa Helsinkiin. Exä totesi, että Espoo ja Vantaahan kuuluu Helsinkiin, ei ne ole kaupunkeja. Hän myös nauroi makeasti, kun kaverini sanoi nähneensä tiellä kuolleen supikoiran. Hän luuli, että tyttö keksi päästään uuden eläinlajin nimen. Vasta yläasteella hänelle oli selvinnyt, että Ruotsi on Suomen naapurivaltio ja spontaani ei ole laiturin alla oleva kelluke.”
Nainen, 22

“Armas exäni välillä yllätti älykkyytensä puutteella oikein tosissaan. Eräskin kerta kun oltiin matkalla kauppaan, radiossa sanottiin että ‘...kiitos kun kuuntelitte Radio Cityä.’ Neiti meni vieressä hiljaiseksi ja hetken mietittyään hän kysyi: ‘Miten ne voi radiossa tietää että just ME kuunnellaan tätä kanavaa?’ Oli hyvin lähellä etten ajanut ojaan...”
Mies, 25

“Tyttöystävä näki hirvivaaramerkin ja kysyi: ‘Mist ne tietää et se hirvi on just tuolla 1,5 km:n päässä?’ ei hyvää päivää...”
Mies, 19

Kysymys: Miten sivistää tyhmää?

Miten voin hienovaraisesti viestittää kumppanilleni, että hän voisi sivistää itseään?

“Sano, että luit lehdestä jonkun mielenkiintoisen jutun, josta haluaisit keskustella hänen kanssaan. Näin tulet johdatelleeksi häntä tiedon äärelle. Pitää kuitenkin muistaa, ettei toista voi muuttaa, vaan muutos lähtee ihmisen omasta halusta. Suuri apu parisuhteessa on, jos kumppanien perhetaustat ovat jotakuinkin samanlaiset. Toisaalta pitää muistaa, että emme voi ottaa mallia jommankumman lapsuudenperheestä, vaan jokaisen parin on luotava oma tapansa olla yhdessä.”

Lähde: Perheterapeutti Kaarina Vanhanen.


Kommentit (50 ensimmäistä)

  • 1.
    Soona
    2.9.2004 17:15
    Miksi pitää lukea kirjoja, tai sitten käydä lukio että voi olla fiksu? Onko se yleensäkin jokin mitta jos osaa laittaa autoja ja pitää siitä että on tyhmä, tai jollakin muulla tavalla jälkeenjäänyt? Kaikissa, no ei nyt aivan kaikissa ammateissa mutta kumminkin useimmissa toimissa ja viroissa on aina hölmöjä, sekä fiksuja. Toiset oppivat paljon paremmin asiat ja pysyvät menossa mukana ilman kirjoja, toiset eivät.

    Onko sitten niin vaikea ymmärtää että sellainen joka ei lue kirjoja, voi myös olla fiksu ja täysin normaali ihminen. Samanlainen kuin sinä.
  • 2.
    _pk_
    2.9.2004 17:34
    Jep, olen aika samoilla linjoilla kuin Soona tuossa alla. Tavallaan voisi myös kysyä, eikö ole tosi tyhmää seurata yhteiskunnallisia asioita sen seuraamisen takia, jos ei kuitenkaan itse tee asioiden eteen mitään? Paitsi valittaa, että kaikki menee päin helvettiä, tietysti...

    Ja toiseksi: kuinka tyhmää se nyt on, että hankkii itselleen ns. sivistymättömän kumppanin siinä toivossa, että voisi muokata sen sellaiseksi kuin itse haluaa? Sen verran tyhmää, että taitaa loppua asteikko kesken.

    Älkääkä ymmärtäkö väärin, minusta on kiva lukea kirjoja ja jutella yhteiskunnan tilasta, mutta ne ovat vain rakkaita harrastuksia. Eivät ne oikeasti mitään autonrassaamista tai puutarhanhoitoa kummempia asioita ole. Eikä oopperakaan ole lopulta paljon kummempaa kuin elokuva, paitsi että edellämainittu maksaa enemmän ja sillä on korkeakulttuurin kaikkivoipa leima otsassaan.
  • 3.
    escritor
    2.9.2004 17:35
    Kulttuuri on sosiaalinen liima, joka tekee ihmisyydestä siedettävää. Sinänsä ei ole syytä arvottaa kulttuuria lajityypin perusteella, mutta pizzansyönti ja tv:n tuijotus eivät oikein vielä sosiaalisesta liimasta käy. Keskustelun ja kirjallisuuden taju syventää kokemusta omasta ja kanssaihmisten elämästä.
  • 4.
    Maz_27
    2.9.2004 20:34
    Mielestäni Soonaan ja _pk_ osuivat oikeaan…

    Suuri kysymys onkin että millainen ihminen on tyhmä? Toisaalta, millainen ihminen on älykäs (tyhmyyden vastakohta)? Onko mielestämme ihminen tyhmä jos hän kiinnostuu sellaisista asioista jotka juuri SINUN mielestäsi eivät ole olennaisia? Tällä perusteella hänen mielestä sinä olet tyhmä…

    Mielestäni ei näin yksiselitteistä yhteyttä voi vetää, vaikkakin sen tekee alitajunnaisesti koska sellainen ihminen ei kykene vuorovaikutukseen joka stimuloi ja tyydyttää kommunikointi tarpeesi… Siksi hakeudumme samoin ajattelevien joukkoon ja ystäviksi emme kelpuuta ketä vaan. Toisaalta voisi olla hyvä idea kuunnella välillä ”tyhmän” mietteitä jotta käsittää miten muut saattavat ajatella.

    Mielestäni on olemassa monen laista älykkyyttä kuten matemaattinen, sosiaalinen, jne… Yritän ainakin vakuuttaa itseni siitä että kaikki olemme ”älykkäitä” jollain tavalla, kysymys onkin siitä, löytyykö sellainen ympäristö jossa se äly pääsee kukoistamaan. Sen ainakin tiedän että oikean ympäristön löytänyt ihminen on onnellinen. Oli miten oli, jos on onnellinen niin välikö sillä jos on tyhmä?

    Loppujen lopuksi, tyhmä on hyvin loukkaava sana ja harvalla, jos kellään, on varaa käyttää sitä…
  • 5.
    Pirjo_
    2.9.2004 22:22
    USAssa asuessani opin olemaan seuraamatta maailman tilannetta/politiikkaa/yhteiskunnallista kehitystä ja tapahtumia koska siellä näiden asioiden seuraaminen oli vaikeaa/lähes mahdotonta. Aluksi huonohkon kielitaidon vuoksi ja sitten ajan puutteen vuoksi ja kaiken kaikkiaan sen vuoksi ettei näistä asioista puhuttu/kerrottu mediassa. Tämä tapa on jäänyt, voi mennä monta kuukautta etten katso uutisia katsomalla ja tarkoituksella, vain jos satun ohimennen kuulemaan vaikka radio uutiset.
    Silti en tunne itseäni tyhmäksi sillä luen paljon, koulukirjoja ja muuta kirjallisuutta. En edes tunne jääväni paitsi paljostakaan vaikken uutisia aktiivisesti seuraakkaan. Joku "viisas" on sanonut ettei todellinen tieto ole päivän lehdissä vaan 1000 vuotta vanhoissa kirjoissa. Se oivallus kun lukee monta sataa vuotta vanhan kirjan joka on vieläkin ajankohtainen, hipoo henkistä orgasmia. Ajaton kirjallisuus on mielestäni todellista "viisautta".
    Itse en jaksa siis turhan päiväisistä asioista jauhaa ja rakastan syvällisiä keskusteluja, väittelyjä joten en jaksaisi/jaksanut kovin kauaa hengata tyypin kanssa jonka kanssa ei ole paljoakaan keskusteltavaa. Silti joku kutsuu minua tyhmäksi kun en tiedä kuinka kuinka monta ihmistä kuoli Venäjän lento-onnetomuus kaappauksissa. Rajallista, tuo tyhmyys...
  • 6.
    stubido
    3.9.2004 02:38
    pidän itseäni viisana ihmisen eli niin sanottuna homosabienssabienssina. mutta välistä..välistä jostain kumman syystä päästän suustani sellaisia sammakoita että huh huh.

    saan koulussa hyviä numeroita ja yleistietämykseni on keskivertoa korkeampi kokeiden mukaan.

    mutta silti. silti.

    äitin kysyi tässä taannoin että paljonko kello on?
    vastasin tajuamattani sokrateen opetusmallin mukaan kysymyksellä, kysymyksellä jonka sisältö ei ollut niin viisas ja intellektuelli kuin saatoin odottaa.

    vastasin: ai nyt vai?

    onko siis tyhmyys todellakaan kiinni tiedonmäärästä mitä pidämme kallossamme...vai onko se perinnöllinen tauti joka ilmenee hiustemme värissä.
  • 7.
    Lazyman
    3.9.2004 08:51
    Kyllähän kumppanin tietämättömyys pelottaa, varsinkin yleissivistyksen puute. Vaikka toisesta välittäisikin kovasti, jopa sitä r-sanaa käyttäen, niin ei voi välttyä ajatuksilta yhteisen tulevaisuuden jatkosta, kun toisen älyllinen laiskuus pyrkii jos ei nyt päivittäin, niin viikoittain esiin.

    Miksi näin? Kun en itsekään ole älyn jättiläinen, en nauti eksistentiaalikriisiä kuvaavista ranskalaisista/espanjalaisista elokuvista, en lue tietokirjoja, elämänkerratkin ovat jääneet vähemmälle ja diggaan armotta mm. autoja. Jos tällä taustalla pelkää tunnistaneensa toisen tollon, niin leikki on kaukana, varsinkin kun olen vielä säälittävän pienituloinen (verrattuna esim. J. Salonojaan ja muihinkin..)!

    Nojuuh. Kuitenkin mennään suht. todennäköisesti naimisiin, tehdään paljon tyhmiä lapsia ja kuollaan velkavankeudessa.
  • 8.
    Brownie76
    3.9.2004 11:28
    No uutiset on joka tapauksessa loppujen lopuksi aika aivottomia ja suoraan sanotttuna turhia. Joku jossain tekee päätöksen mikä on uutinen ja mikä ei, joten suodattimen läpi se kaikki tulee. Ja kuinka paljon muka keskivertosuomalaisen elämään vaikuttaa terrorismiaalto Venäjällä? Sitten kun niissä pureuduttaisiin niihin syihin jotka ovat johtaneet siihen niin ehkä sitten... mutta semmoisia ohjelmia kai kutsutaan dokkareiksi. Uutiset tyydyttävät ihmisen uteliaisuudentarvetta, ei tiedon
  • 9.
    ergo
    3.9.2004 11:30
    Joopa joo.

    En usko, että tässä yhteydessä kyseessä olevat ihmiset on niinkään tyhmiä. Ehkä ennemminkin laiskoja ja tietämättömiä. Jos joku juttu ei kiinnosta niin ei siitä mitään sitten opikaan.

    Nykyään saa tahtoessaan kaiken niin helpolla, ettei elämän eläminen varsinaisesti vaadi kovin monen asian opettelua. Valmiiksi purtua on tarjolla joka paikassa.

    Jos tietämätön henkilö ymmärtäisi, että elämänlaatu paranee tiedon myötä, hän todennäköisesti hankkisi tietoja ja/tai taitoja, jotka eivät ole aivan välttämättömiä hengissä pysymisen kannalta. Innostakaa lähimmäisiänne :-)
  • 10.
    _star_
    3.9.2004 13:55
    välillä kans pelottaa tuo oman miehen käytös. ei hajuakaan kuukausista tai varsinkaan niiden järjestyksestä. kyllähän se määrätyissä asioissa on ihan fiksu ja tietää monesta asiasta paljon.

    joskus on kausia et ei tule niitä hetkiä kun tuntuu et vois maan alle hävitä. joskus sit taas aattelen että ei ***** mikä pässi. onneks se sentään osaa käyttäytyä julkisella paikalla. =)
  • 3.9.2004 15:08
    juuh.. Irakin sodan aikoihin, kun pernaruttokirjeitä alkoi tippumaan milloin mistä lootasta, satuttiin katselemaan jotain Irakin sotaan liittyvää ohjelmaa. Tuli sitten puheeksi siinä kys. ase eli pernarutto. Vieressä hirveä naurunrömähdys. Lankomiehen vaimoke siinä repesi totaalisesti. Toisteli vielä naurunsa lomassa"pernarutto...pernarutto..." ja tyrskähteli lisää. Hyvä kun ei vielä polveaan läiminyt. Keskustelu aiheesta jotenkin tyrehtyi...
  • 12.
    koulutus
    3.9.2004 15:35
    Alhainen koulutustaso ei todellakaan kerro ihmisen älykkyydestä kaikkea. Väittäähän Ronikin olevansa fiksu, vaikka on koulutukseltaan tradenomi.
  • 13.
    Suippa
    3.9.2004 19:14
    koulutus kirjoitti 03.09.2004 klo 15:35:

    Alhainen koulutustaso ei todellakaan kerro ihmisen älykkyydestä kaikkea. Väittäähän Ronikin olevansa fiksu, vaikka on koulutukseltaan tradenomi.

    Kerrankin joku osui naulan kantaan :)
  • 14.
    KillerBees
    3.9.2004 21:12
    Minun mielestäni sellainen ihminen on tyhmä joka ei ole kiinnostunut mistään ympärillään olevasta asiasta ja on ottanut passiivisen suhtautumistavan koko maailmaan. On ihmisiä jotka käyvät töissä ja ovat alansa ammattilaisia mutta työssäkäynti on kokemuksena "teen vain, on niin kiire ettei ehdi ajatella mitään". Tällainen ihminen tulee illalla kotiin ja katsoo passiivisena television viihdeohjelmat ja menee nukkumaan. Viikonloppuna baariin vetämään totaaliset perseet "ettei tarvis ajatella mitään" ja aamulla ei sitten mikään edes kiinnosta.

    Yksinkertainen on taas sellainen ihminen jonka ihan perusperus yleistiedoissa on porsaan mentäviä aukkoja. Esim. exäni 20v silloin kun olin itse 15 ja kerroin että meillä on kotona ankkoja. Hän kysyi vain että niin minkä lajisia ankkoja, ja kun en ymmärtänyt kysymystä niin selitti tarkemmin. Oli rassu luullut että ankka on vain yleisnimitys sorsalinnuille, ettei sellaista lajia olekaan kun on kerta Aku Ankkakin.

    Okei huono esimerkki mutta ainoa kokemus yksinkertaisuudesta joka tuli mieleeni.

    Mielen köyhyys on sitten jo ihan eri juttu.

    Mutta main point: ei ihminen ole automaattisesti viisas vaikka yliopiston olisi käynyt ja harrastaisi korkeakulttuuria säännöllisesti. Eräskin professori (tohtorismies) on oman alansa ammattilainen ja kiinnostunut monista asioista sekä ymmärtää vaikeaselkoisenkin teorian paremmin kuin useimmat mutta silti kenkien sitominenkin saattaa olla liian hankalaa ja vaikkapa sana 'nitoja' kadota sanavarastosta yhtäkkiä. Hän vain sattuu saavuttaneen sellaisen henkisen tason jossa pikkuasioilla ei ole merkitystä kun pohditaan elämän peruskysymyksiä. En sano että hän olisi viisas enkä sano että hän olisi yksinkertainen vaikka molempia piirteitä löytyy.
    Tämä on monimutkainen juttu.

    Mielestäni viisaus tulee iän mukana. Älykkyys taas on perinnöllinen juttu, jota kuitenkin voi tietyissä rajoissa kehittää.
    Ympäristöstään kiinnostuminen on sosiaalisesti hyödyllistä (osaa small talkin tämän hetken jutuista mutta myös syvällisemmät keskustelut kirjallisuuden klassikoista. Kansalaisjärjestöissä ja poliittisissa piireissä taas tapaa uusia ihmisiä ja saa mielipiteilleen uudenlaista syvyyttä ja kuulee uusia näkökulmia, myös kriittisiä, eri asioihin) mutta sanoisin että sillä ei ole mitään tekemistä ns. 'viisauden' kanssa.
  • 3.9.2004 21:13
    En tarkoita, että olisin itse jotenkin poikkeavan älykäs, mutta.. Joidenkin naisten mielestä on "kivaa" esittää tyhmää. Minäkin syyllistyn siihen tämän tästä. Älykkäitä naisia miehet kuin myös naisetkin karttavat. Mieluummin pidän suuni kiinni ja annan muiden pähkäillä asioita, vaikka tietäisinkin paremmin. Tämä pätee opiskellessa, töissä kuin vapaa-ajallakin. Ihmiset ovat usein jännittyneitä asiallisessa tai ns. fiksussa seurassa, varsinkin, jos ei ole ulkonäölläkään pilattu. Olen erittäin seurallinen ihminen, joten olen katsonut parhaaksi lopettaa ajattelemisen porukassa. Joku voi tulkita tämän, että voi vitun turha akka! Mutta, ikävä kyllä kokemus on opettanut tällaiseksi, ja tuskin olen ainut nainen joka "päästään kärsii".
  • 3.9.2004 21:22
    Brownie76 kirjoitti 03.09.2004 klo 11:28:

    Sitten kun niissä (uutisissa) pureuduttaisiin niihin syihin jotka ovat johtaneet siihen niin ehkä sitten... mutta semmoisia ohjelmia kai kutsutaan dokkareiksi.

    Toi mua itteänikin vituttaa aina aika-ajoin. Kyllähän minkä tahansa tapahtumasarjan, jota uutisissa seurataan, alussa on esitelty niitä syitä. Ongelma on vaan siinä, että niitä syitä ei kerrota enää jälkeen päin,vaan oletetaan ettÄ ihmiset on seurannu tapahtumaketjua alusta lähtien ja näin ollen selittelyn tarvetta tilanteen kehittyessä ei enää ole. Usein vaan on niin, että The Uutinen on livahtanut ohi korvien, silmien tai sormien ihan vaan siksi että sillä ei ole sillä hetkellä tuntunut olevan merkitystä. Vasta jälkeen päin huomaa, ettÄ "joo, balkanilla soditaan, mutta miks vitussa?"
    Eli kyllä se uutisten säännöllinen seuraaminen kannattaa, ainakin ennen ku tv-ja radiouutisissa ryhdytään iltapäivälehdistä tuttuun "mistäs kaikki taas alkoikaan"-malliin.
  • 17.
    Urho_Kepponen
    4.9.2004 16:38
    Naisille usein älykkyys merkitsee sitä, että mies on kiinnostunut naisen kanssa samoista asioista. Älykäs mies on tietysti äärettömän kiinnostunut mm. teatterista, oopperasta jne. Riippuen naisesta nämä kiinnostuksen kohteet vaihtelevat, jotka määräävät miehen älykkyyden ;) Nina 31 oli vähän tällä alueella mielipiteissään.

    Miesten taas on helpompi ymmärtää, että nainen jota ei kiinnosta autojen moottorit tms. eivät välttämättä ole ollenkaan tyhmiä. Miesten mielestä tyhmä nainen on sellainen, joka ei tajua yleisiä ja yksinkertaisia asioita esim. 1+1 = 2.

    Tämä on tietysti raakaa yleistystä, mutta usein aika kohdalleen osuvaa.
  • 18.
    GlobalJack
    4.9.2004 17:14
    KillerBees kirjoitti 03.09.2004 klo 21:12:

    Minun mielestäni sellainen ihminen on tyhmä joka ei ole kiinnostunut mistään ympärillään olevasta asiasta ja on ottanut passiivisen suhtautumistavan koko maailmaan.

    Ihan samaa mieltä vaikka esittäisin asian niin päin että fiksu ihminen on aina utelias eikä hänen tiedonhalunsa sammu koskaan. Yleensä tämmöiset ihmiset ovat kohtuu hyvin koulutettujakin koska opiskelu ei ole heille pakkopullaa. Mutta ei aina. Joskus tulee vastaan perinteisissä duunariammateissa työskenteleviä ihmisiä joilla on häkellyttävän laaja tietopohja ja myöskin kykyä sen käyttämiseen ilman mitään muodollista koulutusta. Ja samoin tulee joskus vastaan akateemisen huippututkinnon suoritaneita joiden pään sisältä ei löydy kuin se tutkinto.

    Älykkyyteen liittyy aina myös luovuus, tietoja ja taitoja kyetään soveltamaan aina tilanteen mukaan uusilla tavoilla. Jos tällaista ihmistä on vielä siunattu edes kohtuullisella empatiakyvyllä niin hyvinpä on pullat uunissa.
  • 19.
    vitut
    4.9.2004 21:37
    Se että käy oopperassa ja kaikkea tällästä, ei mielestäni takaa sitä, että ihminen olisi fiksu. Jotkut ihmiset varmasti pitävät mua tyhmänä ehkä tämän kirjotusasun perusteella. Mulla vaan sattuu olemaan se vika, että en osaa ilmaista asiaani tai itteäni kovin älyllisesti. Olen myös ehkä toisten mielestä outo kun kattelen jätkien kans Gti-lehteä (joskus jopa niitä naisia, tosin vaan niiden asusteita, et vois itelleen ehkä hommailla sellasia) ja osaan vaihtaa autooni renkaat ja tiedän mistä katotaan autossa öljyt, jarrunesteet ja vedet. Moottoripyöräkortin hankkiminenkin on haaveena. Ja tietysti mahdollisimman hieno pyörä.

    Mun mielestä jätkä voi silti olla fiksu vaikka ei käy opperassa tai muuta tällästä, mutta se, että luulee toisen keksineen supikoira sanan päästään tai ettei tiedä kuukausia tai osaa luetella niitä järjestyksessä on jo tyhmyyttä. Vaikka joku ei lukisikaan kirjoja tai kattele uutisia tai muita, ei välttämättä ole tyhmä.
  • 20.
    Rastaparta
    5.9.2004 20:02
    Ihmettelen miksi auton rassaamista pidetään nk. tyhmän ihmisen toimintana. Auton tekniikan tunteminen edellyttää tiettyä uteliaisuutta ja alan kirjallisuuten perehtymistä. Sivistyssanat ja korkeakulttuurin tuntemus eivät auta öljyn vaihdossa. En mitenkään väheksy maailmanpolitiikkaa tai oopperaa, tahdon vain sanoa että kyllä kaikenlainen tekninenkin osaaminen kuuluu älykkyyteen.
  • 21.
    pojke
    6.9.2004 09:24
    Ei kai laajan tietopohjan omaava ihminen välttämättä ole älykäs. Tunnen paljonkin yliopistoporukkaa jotka ovat vielä akateemisessa maailmassa päässeet aika pitkälle pelkästään opettelemalla asioita ulkoa. Eikös älykkyys tule siitä että osaa soveltaa sitä tietopohjaansa tekemällä uusia johtopäätöksiä, ratkaisuja ja teorioita. Eipä silti tunneälyäkään sovi unohtaa.
  • 22.
    Educated
    6.9.2004 14:10
    Parahin pojke, älykkyys ja sivistys eivät ole aivan sama asia, vaikkakin kulkevat pitkälti rinnakkain ja tarvivat toisiaan olemassaoloonsa. Siis: henkilö voi omata korkeankin sivistystason olematta silti keskivertoa älykkäämpi.
    Älykkyys ja sivistys ovat hieman erilaisia henkisiä pääomia. Kommentistasi esimerkiksi loisti läpi hienoinen sivistymättömyytesi.
  • 23.
    ohiajaja
    6.9.2004 19:18
    Tuo koko teksti oli niin överi,että se haiskahtaa kusetukselle tänne asti.
  • 24.
    nikkivaan
    6.9.2004 20:11
    Kyllä nuo jutun esimerkit vaikuttivat aivan uskottavilta, vastaavia on osunut omallekin kohdalleni. Tietämättömyys ei ole erityisen viehättävää, siinä omakin maailma helposti suppenee. Lopulta rupeaa ahdistamaan niin paljon ettei enää jaksa. Elämä ei voi olla vain TV-visailujen tuijottamista.
  • 25.
    mjaaa
    6.9.2004 20:56
    Älykkyys jakautuu kokemuksieni pohjalta kahteen osaan jotka eri ihmisillä ilmenevät tietenkin eri aistien kautta. Asia on helpoin mieltää X - Y koordinaatistoon joka jakautuu X - akselilla siihen kuinka hyvin henkilö pystyy sisäistämään kuinka laajan asian parhaimmillaan. Y - akselille taas laitetaan nopeus, kuinka nopeasti tämä maksimi saavutetaan. Ääripäistä siis löytyy henkilö joka ratkaisee suhteellisen simppeleitä ongelmia todella nopeasti(esim päässä lasku) ja toisesta päästä tyyppi jolle pitkän ajan jälkeen esimerkiksi teoreettinen fysiikka on lasten leikkiä.
    Lisää diversiteettiä aiheeseen saadaan kun otetaan huomioon aistit. Esim. muusikko vs. matemaatikko vs. elokuva ohjaaja vs. taidemaalari.
    Loppuen lopuksi kaikki palaa taas numeroihin, kuinka suuri määrä tietoa pystytään minkä aistin kautta sisään ottamaan, missä ajassa, kuinka se sovelletaan eteenpäin ja missä ajassa.
    Laitteen joka tuota mittaa keksimistä odotellessa...
  • 26.
    mvp
    6.9.2004 21:00
    mun poikaystävä on ainakin sillä tavalla "tyhmä" että se ei pysty sisäistään mitään mikä luetaan kirjoista, eli ei pysty oppimaan sillai oikeen mitään. Kuitenkin hän on äärettömän fiksu käytännön asioissa. Hän osaa ajtella loogisesti ja tietää paljon asioista. Kirjoista oppiminen ei vaan suju. Itselläni on myös sama ongelma, opin paremmin kun saan konkreettista tietoa, en lukemalla.

    Tunnen monia ihmisiä, jotka ovat monen laudaturin ylioppilaita ja kaikki hehkuttavat kuinka viisaita he ovat. Todellisuudessa he eivät osaa laittaa naulaa seinään, ellei siitä ole tehty kirjaa jonka he ovat lukeneet. Kaikki on niin suhteellista
  • 6.9.2004 21:07
    Rastaparta kirjoitti 05.09.2004 klo 20:02:

    Ihmettelen miksi auton rassaamista pidetään nk. tyhmän ihmisen toimintana. Auton tekniikan tunteminen edellyttää tiettyä uteliaisuutta ja alan kirjallisuuten perehtymistä. Sivistyssanat ja korkeakulttuurin tuntemus eivät auta öljyn vaihdossa. En mitenkään väheksy maailmanpolitiikkaa tai oopperaa, tahdon vain sanoa että kyllä kaikenlainen tekninenkin osaaminen kuuluu älykkyyteen.

    Mun mielestä on fiksumpaa osata vaihtaa öljyt ku tietää asioita oopperasat. Itse arvostan eniten ihmisiä jotka ovat fiksuja käytännösä, ei teoriassa.
  • 28.
    JiiiKoo
    6.9.2004 22:06
    Heh, kieltämättä saanu hiukan hymyillä kun lueskellut toinen toistaan fiksumpia kommentteja. Taitaa olla jengillä himmee tarve pätee tääl ja kertoo kuinka fiksuja ainakin toivoisivat olevansa...
    Onhan noita hyvinkin sivistymättömiä ihmisiä, mutta eipä taida täältäkään löytyy niin sivistynyttä porukkaa, mitä osa noista messuista antaa ymmärtää ;)
    Ja tätä saa sanoo sivistymättömän ihmisen whinetykseksi, itse kumminkin pidän itseäni suht "normaalina" (vaikka taida noita normaaleja ihmisiä löytyykään).
    Tapa kirjoittaa on myöskin ihmisestä kiinni. on mielestäni eräänlaista "tyhmyyttä" osata kirjoittaa ainoastaan yhdellä tyylillä.. esim. lyömällä yli korrektiuden, tai ehkä tässä omassa tapauksessani teille muutamille ylivälkyille käyttämällä puhekieltä normaalin sijaan.
    Iloista syksyä vaan kaikille ;)

    J
  • 29.
    jannannanan
    7.9.2004 09:49
    KillerBees kirjoitti 03.09.2004 klo 21:12:
    Eräskin professori (tohtorismies)

    Joo, eihän professoreissa naisia olekaan...
  • 7.9.2004 13:37
    JiiiKoo kirjoitti 06.09.2004 klo 22:06:

    Heh, kieltämättä saanu hiukan hymyillä kun lueskellut toinen toistaan fiksumpia kommentteja. Taitaa olla jengillä himmee tarve pätee tääl ja kertoo kuinka fiksuja ainakin toivoisivat olevansa...

    J

    Sitähän tässä täytyy kokoajan tehdä, uskotella itselleen olevansa älykäs.

    Se on tietty vähän vaikeaa, ja mä oon onnistunut tähän mennessä todistamaan itselleni vain sen, että oon vähäkarvainen.
  • 31.
    Neddy
    7.9.2004 14:09
    Viisauttaha on monenlaista, esimerkkinä tulee mieleen tyttö yläasteelta joka oli 'tyhmä'.Ei ymmärtänyt vitsejä ei oikeastaan paljon muutakaan, mutta oli yrittäin hyvä koulussa. Yläasteen jälkeen meni kuulemma opiskelemaan englanninkieliseen kouluun ja siitä sitten Saksaan, saksankieliseen kouluun opiskelemaan asianajajaksi.

    Itse taasen olin 'koulutyhmä' eli en jaksanut vaivautua edes yrittämään mitään ainetta mikä minua ei kiinnostanut. Nyt voisin kuvailla itseäni vaikkapa näin..."tietää vähän kaikesta mutta paljoa ei mistään".
  • 32.
    Mensa
    7.9.2004 15:55
    On varmasti totta, että viisas viihtyy viisaan kanssa, kaunis kauniin jne.
    Itselläni oli vuosia sitten kaikkien mielestä itseäni tyhmempi, rumempi, jne seurustelukumppani. Hänen vanhempansakin olivat niin tyhmiä, etten oikein saanut juttua heidän kanssaan aikaiseksi.

    Nyt tuo tollo on aviopuolisoni.
    En vieläkään osaa sanoa, mihin hänessä rakastuin.
    En seksiin - sekin on huonoa.

    Pidän kuitenkin itseäni niin viisaana, että osaan yksin hoitaa määrätyt älyä vaativat asiamme. Ja lohdutuksena kaikille samaan jamaan joutuneille: tyhmän ja viisaan lapset voivat olla fiksuja...
  • 33.
    asdfgh
    7.9.2004 17:59
    pojke kirjoitti 06.09.2004 klo 09:24:

    Ei kai laajan tietopohjan omaava ihminen välttämättä ole älykäs. Tunnen paljonkin yliopistoporukkaa jotka ovat vielä akateemisessa maailmassa päässeet aika pitkälle pelkästään opettelemalla asioita ulkoa. Eikös älykkyys tule siitä että osaa soveltaa sitä tietopohjaansa tekemällä uusia johtopäätöksiä, ratkaisuja ja teorioita. Eipä silti tunneälyäkään sovi unohtaa.

    Aivan - korkeasti koulutettu ei todellakaan ole välttämättä älykäs. Itse olin (valitettavasti) naimisissa tuollaisen ihmisen kanssa ja voin kertoa, että jos tuollaiseen ihmiseen liittyy vielä herkkänahkaisuus, ei elämä ole mitään herkkua. Vaikutti siltä, että entinen vaimoni oli nk. kiltti tyttö, joka ahkeasti pänttäämällä hankki itselleen tutkinnon. Tietojen soveltamisen kanssa olikin sitten vähän niin ja näin.

    Esimerkkinä käyköön osakeoptioiden lunastaminen - osakkeiden kurssi oli kuplan jälkeen sukeltanut ja liikkui samoissa lukemissa kuin optioiden lunastushinta. Hänen mielestä lunastus oli kuitenkin erittäin kannattavaa, koska siitä ei joudu maksamaan käytännössä ollenkaan veroja. Kommenttini siitä, että eikö osakkeet voisi ostaa (jos silloisessa tilanteessa niitä olisi välttämättä halunnut ostaa) samaan hintaan pörssistäkin, ei herättänyt minkäänlaista aivotoimintaa. No - eipä sitä voinut muuta kuin hiljaa mielessään pohtia, että kumpikohan meistä se KTM olikaan.

    Kun kaikkeen tähän vielä lisäsi sen, että hänen huumorintajunsa oli Ujopiimä/Äpy -tasolla, niin hankalaksihan se yhteiselämä alkoi käydä (terävä sarkasmi yms. hieman lässähtävät kun sen "mikä siinä nyt oli niin hauskaa" joutuu vääntämään rautalangasta ja kertomaan vielä taustatiedot ("jo muinaiset roomalaiset") päälle).

    No, ehkäpä minun nk. tunneälyssä olisi sitten hieman harjoittamisen varaa - en vain yksinkertaisesti siedä typeriä ja sivistymättömiä ihmisiä...
  • 34.
    Chief123
    8.9.2004 12:39
    Suippa kirjoitti 03.09.2004 klo 19:14:

    Kerrankin joku osui naulan kantaan :)

    Annas kun arvaan; ettette vaan olisi sivistäneet itseänne ihan yliopistotasolle saakka...
    Ai, että se kirpaisee, kun joku jälleen kerran kehtaakin viitata AMK-koulutuksen "korkeuteen". No, tuskinpa se missään tuntuisi, jos oma itsetunto ja luottamus omiin kykyihin olisivat kohdallaan, vai mitä;-) Ettei vain olisi joku "alhaisesti" koulutettu vienyt duunipaikkaa nokan edestä... Niin se homma etenee, onnea työn/ylennyksen hakuun joka tapauksessa.
  • 35.
    timpe68
    8.9.2004 14:35
    Chief123 kirjoitti 08.09.2004 klo 12:39:

    Annas kun arvaan; ettette vaan olisi sivistäneet itseänne ihan yliopistotasolle saakka...
    Ai, että se kirpaisee, kun joku jälleen kerran kehtaakin viitata AMK-koulutuksen "korkeuteen". No, tuskinpa se missään tuntuisi, jos oma itsetunto ja luottamus omiin kykyihin olisivat kohdallaan, vai mitä;-) Ettei vain olisi joku "alhaisesti" koulutettu vienyt duunipaikkaa nokan edestä... Niin se homma etenee, onnea työn/ylennyksen hakuun joka tapauksessa.

    Sarkasmin ymmärtäminenkin on kai jonkin laista älykkyyttä?
  • 36.
    Pette78
    8.9.2004 15:35
    mvp kirjoitti 06.09.2004 klo 21:00:

    mun poikaystävä on ainakin sillä tavalla "tyhmä" että se ei pysty sisäistään mitään mikä luetaan kirjoista, eli ei pysty oppimaan sillai oikeen mitään.

    Jep.. tuohon löytyy yleensä selitys sellaisesta asiasta kuin lukihäiriö. Lukihäiriö ei tee ihmisestä tyhmää, sillä on vain vaikeuksiä ymmärtää luettua tekstiä sekä keskittyä siihen. Se ei myöskään ole sairaus eikä este sivistymiselle tai älyn kehittämiselle. Tiedon vastaanottaminen tekstinä tuottaa vaikeuksia, mutta tietoa, yllätys yllätys, on muissakin muodoissa kuin kirjallisena... sillee..
  • 37.
    pojke
    8.9.2004 15:48
    Älykäs henkilö on sellainen joka ymmärtää oman vajavaisuutensa. Älykäs henkilö ei koskaan rehentele tiedoillaan/taidoillaan. Älykäs henkilö osaa nauraa omalle tyhmyydelleen.
  • 38.
    Touche_
    8.9.2004 20:35
    timpe68 kirjoitti 08.09.2004 klo 14:35:

    Sarkasmin ymmärtäminenkin on kai jonkin laista älykkyyttä?

    Kuin myös yhdyssanojen hallitseminen?
  • 39.
    Micael_man
    9.9.2004 00:05
    Mensa kirjoitti 07.09.2004 klo 15:55:

    On varmasti totta, että viisas viihtyy viisaan kanssa, kaunis kauniin jne.
    Itselläni oli vuosia sitten kaikkien mielestä itseäni tyhmempi, rumempi, jne seurustelukumppani. Hänen vanhempansakin olivat niin tyhmiä, etten oikein saanut juttua heidän kanssaan aikaiseksi.

    Nyt tuo tollo on aviopuolisoni.
    En vieläkään osaa sanoa, mihin hänessä rakastuin.
    En seksiin - sekin on huonoa.

    Pidän kuitenkin itseäni niin viisaana, että osaan yksin hoitaa määrätyt älyä vaativat asiamme. Ja lohdutuksena kaikille samaan jamaan joutuneille: tyhmän ja viisaan lapset voivat olla fiksuja...

    Tuo kuulostaa ihan meikäläisen tilanteelta!

    Minun tyttöystäväni on aivan ihana, upea ja herttainen ihminen. Hänellä on sydän paikallaan jne. Kyseessä on kerta kaikkiaan poikkeuksellisen hyväluonteinen ihminen. Ja samaan aikaan hän on suorastaan riipaisevan yksinkertainen, (koulu)sivistymätön ja "hölmö".

    Hänen vanhempansa ovat - jos mahdollista - vieläkin typerämpiä. En viitsi edes alkaa kirjoittamaan mitään esimerkkejä, koska ette uskoisi niitä kuitenkaan. :) Hekin ovat erittäin ystävällisiä ja mukavia, mutta aivan uskomattomassa tynnyrissä, keskellä metsää kasvaneita tyyppejä (tätä ei sitten pidä tulkita niin, että pitäisin maalla asuvia jotenkin yleisesti hölmöinä, näin ei ole).

    Toisinaan minua harmittaa, että rakkaan avovaimoni pitääkin olla niin taulapää. Minä toivoisin voivani edes joskus keskustella hänen kanssaan syvällisesti jostakin yhteiskunnallisesta asiasta tai tapahtumasta, mutta se on mahdotonta, koska hän ei tiedä mitään politiikasta tms. Salatuista Elämistä hän kyllä osaa kertoa kaiken tarpeellisen ja vielä lisääkin, mutta hän ei varmasti osaa sijoittaa Kuopiota Suomen kartalle.

    Todellakin joskus minua korpeaa se, että joudun aina hoitamaan kaikki "virallisemmat" asiat (esim. asunto- ja autoasioihin liittyvät asiakirjat) yksin.

    Ulkomaillakaan ei ole erityisen kiva aina lomailla, koska minä en pääse lomailemaan. Ehei, minä toimin tulkkina, matkanjärjestäjänä ja -oppaana, koska avovaimoni kielitaito rajoittuu lähinnä Päijät-Hämeen murteeseen. Tuollaiset asiat ihan todella alkavat rasittamaan näin vuosien mittaan. Voi kuinka toivoisin, että kumppanini olisi tietyissä asioissa kanssani enemmän tasavertainen ja voisin edes yhden kerran pyytää häntä etsimään meille hotellin netistä ja varaamaan sen. Tai tilaamaan oman ruokansa ravintolassa ulkomailla - edes yhden kerran.

    Olisi kiva kuulla kohtalotovereiden kommentteja, miten olette hoitaneet asiat omalla kohdallanne? Minä rakastan avovaimoani ja hänellä on omat, äärimmäisen hyvä puolensa kuten jo aiemmin viestissäni kerroin. Siitä huolimatta tilanne alkaa näyttää pahalta.. En tiedä kuinka pitkään jaksan olla meidän perheemme "aivot". :(

    Vielä lopuksi: en ole Mensan jäsen enkä pyri väittämään olevani muutenkaan keskivertoa "parempi" millään tavalla. Minulla on ylempi korkeakoulututkinto ja avovaimoni on valmistunut ammattikoulusta, mutta olen huomannut ettei
    pelkkä tutkinto tee ihmisestä viisasta, ei välttämättä edes sivistynyttä.
  • 40.
    Chief123
    9.9.2004 14:10
    timpe68 kirjoitti 08.09.2004 klo 14:35:

    Sarkasmin ymmärtäminenkin on kai jonkin laista älykkyyttä?

    Niin, yhdyssanojen hallitsemisen lisäksi, kuten joku jo ehti mainitakin, sarkasmin ymmärtäminen on tosiaan jonkinlaista älykkyyttä. Mutta sarkasmilla ei vain ollut mitään tekemistä tämän asian kanssa...;-)
  • 41.
    Kadd
    9.9.2004 14:37
    Ei kai noita asioita voi mitenkään "hoitaa".
    Jos tyttöystävältä ei löydy luontaista halua ja/tai kykyä "opiskella" erilaisia elämään ja maailmaan liittyviä asioita, niin vaikea niitä on toisen nuppiin pakottakaan. Kysymys kuuluukin, rakastatko tyttöystävääsi hyvine ja huonoine puolineen niin paljon, että voit ajatella olevasi hänen kanssaan? Ymmärrän täysin turhautumisesi. Itse olen keskinkertaisesti kouluttautunut ja suht aktiivisesti maailman tapahtumia seuraava ihminen, enkä voisi kuvitella eläväni loppuelämääni sellaisen ihmisen kanssa, jonka kanssa ei voi lainkaan keskustella esim. mistään ajankohtaisista uutisaiheista tms. Mitään syvällisiä keskusteluja en edes haluaisi käydä, mutta sellainen yleinen asioiden ymmärrys ja niistä jollain tasolla puhumaan pystyminen täytyy kumppaniltani löytyä. On huomattava, etten myöskään voisi olla ihmisen kanssa joka on erittäin kirjanoppinut tutkijatyyppi, joka jaksaa hyvin syvällisesti analysoida eri asioita. Tämä on siis se toinen ääripää. Kumpi tahansa ääripää johtaa siihen, ettei oikein yhteisiä keskustelun aiheita tahdo löytyä, jolloin yhteiselämä on hankakaa ja epämukavaa. Mutta voihan olla ihan hyvin niin, että tyttöystäväsi hyvät puolet selättävät huonot ja elätte elämänne onnellisesti yhdessä. Voithan keskustella eri asioista kavereittesi kanssa, vaikka itse en uskoisi ko. systeemiin.
    Joo, ja tosiaan korkeakoulun käynti ei tosiaan takaa sivistyneisyyttä. Moni korkeastikoulutettu on valitettavan syvälle vajonnut sinne oman alansa tiedon putkeen, jolloin nimenomaan yleinen sivistyneisyys jää sivuseikaksi. Mutta tietysti pääsääntö on, että mitä korkeammin koulutettu sitä sivistyneempi.

    Micael_man kirjoitti 09.09.2004 klo 00:05:

    Tuo kuulostaa ihan meikäläisen tilanteelta!

    Minun tyttöystäväni on aivan ihana, upea ja herttainen ihminen. Hänellä on sydän paikallaan jne. Kyseessä on kerta kaikkiaan poikkeuksellisen hyväluonteinen ihminen. Ja samaan aikaan hän on suorastaan riipaisevan yksinkertainen, (koulu)sivistymätön ja "hölmö".

    Hänen vanhempansa ovat - jos mahdollista - vieläkin typerämpiä. En viitsi edes alkaa kirjoittamaan mitään esimerkkejä, koska ette uskoisi niitä kuitenkaan. :) Hekin ovat erittäin ystävällisiä ja mukavia, mutta aivan uskomattomassa tynnyrissä, keskellä metsää kasvaneita tyyppejä (tätä ei sitten pidä tulkita niin, että pitäisin maalla asuvia jotenkin yleisesti hölmöinä, näin ei ole).

    Toisinaan minua harmittaa, että rakkaan avovaimoni pitääkin olla niin taulapää. Minä toivoisin voivani edes joskus keskustella hänen kanssaan syvällisesti jostakin yhteiskunnallisesta asiasta tai tapahtumasta, mutta se on mahdotonta, koska hän ei tiedä mitään politiikasta tms. Salatuista Elämistä hän kyllä osaa kertoa kaiken tarpeellisen ja vielä lisääkin, mutta hän ei varmasti osaa sijoittaa Kuopiota Suomen kartalle.

    Todellakin joskus minua korpeaa se, että joudun aina hoitamaan kaikki "virallisemmat" asiat (esim. asunto- ja autoasioihin liittyvät asiakirjat) yksin.

    Ulkomaillakaan ei ole erityisen kiva aina lomailla, koska minä en pääse lomailemaan. Ehei, minä toimin tulkkina, matkanjärjestäjänä ja -oppaana, koska avovaimoni kielitaito rajoittuu lähinnä Päijät-Hämeen murteeseen. Tuollaiset asiat ihan todella alkavat rasittamaan näin vuosien mittaan. Voi kuinka toivoisin, että kumppanini olisi tietyissä asioissa kanssani enemmän tasavertainen ja voisin edes yhden kerran pyytää häntä etsimään meille hotellin netistä ja varaamaan sen. Tai tilaamaan oman ruokansa ravintolassa ulkomailla - edes yhden kerran.

    Olisi kiva kuulla kohtalotovereiden kommentteja, miten olette hoitaneet asiat omalla kohdallanne? Minä rakastan avovaimoani ja hänellä on omat, äärimmäisen hyvä puolensa kuten jo aiemmin viestissäni kerroin. Siitä huolimatta tilanne alkaa näyttää pahalta.. En tiedä kuinka pitkään jaksan olla meidän perheemme "aivot". :(

    Vielä lopuksi: en ole Mensan jäsen enkä pyri väittämään olevani muutenkaan keskivertoa "parempi" millään tavalla. Minulla on ylempi korkeakoulututkinto ja avovaimoni on valmistunut ammattikoulusta, mutta olen huomannut ettei
    pelkkä tutkinto tee ihmisestä viisasta, ei välttämättä edes sivistynyttä.
  • 42.
    Siad
    9.9.2004 20:48
    Niin kuin täällä on monesti todettu. Älykkyyttä on monenlaista ja se tulee suhteuttaa johonkin näkemykseen, kulttuuriin. Olivathan esimerkiksi natsit aikoinaan älykkäitä ja ehkä jopa "viisaita" omasta näkökulmastaan katsottuna. Mutta miten ns. normaalit ihmiset nykypäivänä ajattelvat heidän ajatuksistaan ja teoistaan?

    Antaa kaikkien kukkien kukkia.
  • 43.
    Perskule
    11.9.2004 17:34
    stubido kirjoitti 03.09.2004 klo 02:38:

    pidän itseäni viisana ihmisen eli niin sanottuna homosabienssabienssina. mutta välistä..välistä jostain kumman syystä päästän suustani sellaisia sammakoita että huh huh.

    saan koulussa hyviä numeroita ja yleistietämykseni on keskivertoa korkeampi kokeiden mukaan.

    mutta silti. silti.

    äitin kysyi tässä taannoin että paljonko kello on?
    vastasin tajuamattani sokrateen opetusmallin mukaan kysymyksellä, kysymyksellä jonka sisältö ei ollut niin viisas ja intellektuelli kuin saatoin odottaa.

    vastasin: ai nyt vai?

    onko siis tyhmyys todellakaan kiinni tiedonmäärästä mitä pidämme kallossamme...vai onko se perinnöllinen tauti joka ilmenee hiustemme värissä.

    Minkälainen viisas kirjoittaa "sabiens"? Isot kirjaimet kuuluvat myös kirjoitustaitoisen (& viisaan?) ihmisen tekstiin.

    Pilkunnussintaa?
  • 11.9.2004 20:27
    Kaikki asiat, oli sitten kyse sukkapuikoista tai kvarkkien varauksista, jakaa ihmiset vähintään kahteen leiriin. Älykkyyttä on niin montaa eri lajia, siitähän on kirjoitettu Tatu Vanhasen tutkimuksen kritiikissäkin näinä päivinä. Minun nähdäkseni parisuhteessa viisautta on se, että itse tietää omat taipumuksensa ja viehtymyksensä ja pyrkii löytämään itselleen sellaisen aisaparin, joka vastaa näitä omia ulottuvuuksia. Yhteensopivuus tuskin tulee myöskään täydellisestä samankaltaisuudesta, vaan siitä, että löytyy samaa "laajaa ajattelua" kuin itsestä. Kohteet ovat eri ja pitävät keskustelun rikkaana, sovellettavuus omasta lajista toisen omaan osoittaa todellista älykkyyttä.

    Tiedän itsestäni sanoa, etten koskaan voisi seurustella saappaan kanssa. Saapas voi olla komea kuin Kontio, mutta pelkkä ulkokuori kun ei riitä. Kun puhutaan ihmissuhteesta minun mielestäni täytyy olla kumppanina sellainen ihminen, joka pystyy vastaamaan omiin haasteisiin ja omaan kehitykseen. Jos näin ei minun kohdallani ole, niin tiedän jossain kohtaa valehdelleeni itselleni. Siinä asiassa ei auta kuin tunnustaa itselleen se ja pyrkiä toista mahdollisimman vähän satuttamatta, mutta rehellisyydessä pidättäytyen poistumaan paikalta.

    Mutta voin kaikille suositella yleisesti filosofian lukemista ja sen sisäistämistä. Sen myötä varmasti ymmärtää myös kuinka laaja kirjo erilaista älykkyyttäkin on ja suvaitsevaisuus kaikkien kukkien kukkimista kohtaan kasvaa. Sitten vain onnea matkaan ja soveltamaan sitä tietoa parisuhde-rintamalle.

    "Mistä voimme tietää, ettemme voi tietää?"
  • 45.
    npe
    12.9.2004 18:36
    Rastaparta kirjoitti 05.09.2004 klo 20:02:

    Ihmettelen miksi auton rassaamista pidetään nk. tyhmän ihmisen toimintana. Auton tekniikan tunteminen edellyttää tiettyä uteliaisuutta ja alan kirjallisuuten perehtymistä. Sivistyssanat ja korkeakulttuurin tuntemus eivät auta öljyn vaihdossa. En mitenkään väheksy maailmanpolitiikkaa tai oopperaa, tahdon vain sanoa että kyllä kaikenlainen tekninenkin osaaminen kuuluu älykkyyteen.

    Nyt joku on vihdoin päässyt asian ytimeen!

    Mieheni on fiksu. Hän on päivän uutisotsikoista, politiikasta ja historiasta kiinnostunut kemisti, joka käyttää vapaa-aikansa lukemiseen, mutta myös TV:n töllöttämiseen.

    Eli stereotyyppisesti voidaan todeta, että hän on älykkäämpi kuin minä, koska olen vain peruskoulun käynyt yrittäjä, joka ei ole kiinnostunut päivän uutisotsikoista, historiasta tai lukemisesta.

    Silti mieheni ei omaa logiikantajua. Jos tuoli menee rikki, ostetaan uusi. Sen sijaan minä osaisin rakentaa kokonaan uuden tilalle. Yksinkertaisesti hän ei osaa tehdä mitään käsillään, eikä hän nää esteettistä epätasapainoa.

    Väitän, että olemme mieheni kanssa yhtä älykkäitä, mutta eri tasoilla. Hän teoriassa ja minä käytännössä.

    Lukeminen ei tee kenestäkään puuseppää älykkäämpää.
  • 12.9.2004 21:27
    Micael_man kirjoitti 09.09.2004 klo 00:05:

    Tuo kuulostaa ihan meikäläisen tilanteelta!

    Minun tyttöystäväni on aivan ihana, upea ja herttainen ihminen. Hänellä on sydän paikallaan jne. Kyseessä on kerta kaikkiaan poikkeuksellisen hyväluonteinen ihminen. Ja samaan aikaan hän on suorastaan riipaisevan yksinkertainen, (koulu)sivistymätön ja "hölmö".

    Hänen vanhempansa ovat - jos mahdollista - vieläkin typerämpiä. En viitsi edes alkaa kirjoittamaan mitään esimerkkejä, koska ette uskoisi niitä kuitenkaan. :) Hekin ovat erittäin ystävällisiä ja mukavia, mutta aivan uskomattomassa tynnyrissä, keskellä metsää kasvaneita tyyppejä (tätä ei sitten pidä tulkita niin, että pitäisin maalla asuvia jotenkin yleisesti hölmöinä, näin ei ole).

    Toisinaan minua harmittaa, että rakkaan avovaimoni pitääkin olla niin taulapää. Minä toivoisin voivani edes joskus keskustella hänen kanssaan syvällisesti jostakin yhteiskunnallisesta asiasta tai tapahtumasta, mutta se on mahdotonta, koska hän ei tiedä mitään politiikasta tms. Salatuista Elämistä hän kyllä osaa kertoa kaiken tarpeellisen ja vielä lisääkin, mutta hän ei varmasti osaa sijoittaa Kuopiota Suomen kartalle.

    Todellakin joskus minua korpeaa se, että joudun aina hoitamaan kaikki "virallisemmat" asiat (esim. asunto- ja autoasioihin liittyvät asiakirjat) yksin.

    Ulkomaillakaan ei ole erityisen kiva aina lomailla, koska minä en pääse lomailemaan. Ehei, minä toimin tulkkina, matkanjärjestäjänä ja -oppaana, koska avovaimoni kielitaito rajoittuu lähinnä Päijät-Hämeen murteeseen. Tuollaiset asiat ihan todella alkavat rasittamaan näin vuosien mittaan. Voi kuinka toivoisin, että kumppanini olisi tietyissä asioissa kanssani enemmän tasavertainen ja voisin edes yhden kerran pyytää häntä etsimään meille hotellin netistä ja varaamaan sen. Tai tilaamaan oman ruokansa ravintolassa ulkomailla - edes yhden kerran.

    Olisi kiva kuulla kohtalotovereiden kommentteja, miten olette hoitaneet asiat omalla kohdallanne? Minä rakastan avovaimoani ja hänellä on omat, äärimmäisen hyvä puolensa kuten jo aiemmin viestissäni kerroin. Siitä huolimatta tilanne alkaa näyttää pahalta.. En tiedä kuinka pitkään jaksan olla meidän perheemme "aivot". :(

    Vielä lopuksi: en ole Mensan jäsen enkä pyri väittämään olevani muutenkaan keskivertoa "parempi" millään tavalla. Minulla on ylempi korkeakoulututkinto ja avovaimoni on valmistunut ammattikoulusta, mutta olen huomannut ettei
    pelkkä tutkinto tee ihmisestä viisasta, ei välttämättä edes sivistynyttä.

    Joo meikällä sama homma ja luulinkin välillä et onko sama henkilö kyseessä...tosin mun kohdalla tilanne meni siihen, että aloin menettää hermot hölmöyteen ja siitä tuli sitten vastareaktio, jotta alettiin sanoo et käyn vieraissa yms. koska olin niin hermot kireellä kotna vaika syy oli toi hälmöys josta aloin sit sanoa myös ääneen. Tilanne tulehtu ja jouduttiin eroomaan, jota olin jo kauan miettinyt mutta yritin niellä kiukun, koska hyviä puolia oli myös paljon..

    Mulla ei vaan pinna kestäny, koska kaikki aivotoimintaa tai loogista ajattelua vaativat työt kotona meni omaan piikkiin. Exä kyllä on hyvän näköinen ja kroppainen, piti kämpän aina hyvässä kuosissa ja teki maistuvaa ruokaa. Ulkomailla kans otti päähän, tosin hän kyllä yritti, se ettei paljon englanti luistanu.

    Pahin tilanne oli kuitenkin kun oltiin kaverin luona Miamissa ja hänellä englannin kielinen naisystävä. Exä ei oikeastaan viikkoon puhunu sille mitään vaan hölötti pokkana mulle ja kaverille suomea vaikka yritin aloittaa keskustelun aina englanniksi..se viikon jälkeen ajattelin et goodby.

    Ite oon käyny kansalaisopistossa opiskelemassa kaikkea mm. merenkulkututkintoja, vaikken omista edes venettä, yms. ihan vaan sivistääkseni itteäni ja koittanu vihjailla atk ja englannin kursseista mutta aika köyhin tuloksin..

    Sanomalehdistä häntä kiinosti tv-ohjelmat ja viikonlopun juoru liitteet.

    Sama kaikkien yhteiskunnallisten ja talouteen liittyvien asioitten kanssa. Hyvin pysty ahmimaan seiskaa uutisten aikana(hän 10v kestotilaja!) mutta kun sattu tulee joku hömppä pömppä juttu tv:stä niin kyllä pää nousi pystyyn. Kotiin jos tuli niin et exä oli ehtiny ensin niin 100 varmana oli MTV päällä. Texti tv:stä löysi sivut 301-304 mutta ei vahingossakaan 1xx tai 2xx.

    Toki tää kaikki vaikutti myös tonne vällyjen väliin ainakin mulla..kun kuvitteli mielessään sellaista kivaa keskustelua viinilasin ääressä ja sen jälkeen jotain muuta. Mutta se oli aina sitä et baarista kännissä kotiin -> nukahti ja krapula aamuhimoissaan sit tehtiin mitä tehtiin..

    Tulee oikein paha olo kun tiedän, että jos kysyisin niin ei varmana osais luetella esimerkiksi kaikkia ilmansuuntia, ainakaan oikeassa järjestyksessä..myös kännykän ennakoiva tekstinsyöttö T-9 yms. vastaavat ovat täyttä hepreaa..

    Nykyään ollaan hyviä ystäviä ja mä äärettömän helpottunut, kun joskus jutellaan ja tiedän että ei tarvitse kuunnella kotona enää..tosin kaikki ongelmalliset tilanteet ja huonot fiilikset multa vielä kysellään. Toivottavasti löytäis jonkun, en sano tyhmän, mutta yhtä hömpän ja pääsis kärpäseks kattoon hihittelemään tilanteita..
  • 47.
    idioottiko
    13.9.2004 13:28
    tämä teksti oli kyllä silmään pistävä, täyttä asiaa. Kuka sen voi muka luetella mihin vedetään tyhmän ja viisaan raja? Onko se ihminen sitten niin viisas että voi itse sanoa kuka on tyhmä ja kuka ei??Ja luetteleeko tämä kyseinen ihminen sitten itsensä viisaaksi vai tyhmäksi?
    Itsekkin olen kiinnostunut kyseisitä asioista kun vitut kirjottaa. Merkkaako tämä sitten sitä että viisaat naiset pitävät meitä pölhöinä ja pölhöt miehet viisaina?
    Myönnettäköön, kyllä sitä pakosti jää joskus kakkoseksi-tai jopa kolmanneksi, sivistyneemmissä keskusteluissa-tai jopa normaaleissa keskustelutilanteissa, mutta kyllä sitä joskus saa ajettua viisaammankin neron maanrakoon, ei kukaan voi tietää kaikesta kaikkea!
    Kaikilla on omanlaista viisautta, ei kenenkään pitäisi sanoa toista tyhmäksi..Eikös se sananlaskukin ole olemassa että se on itse miksi toista haukkuu??
  • 48.
    tgi
    13.9.2004 15:21
    On surullista nähdä miten hyvin useat teistä pitävät itseään kumppaniaan älykkäämpänä vain koulutustasonsa tai muun oppinaisuutensa takia. Puusepän ja yrittäjän jutussa ollaan oikeammilla jäljillä, on eri asioihin suuntautunutta älykkyyttä. Enkä ala älykkyyden tasoista nyt väittelemään.
    Mutta ehkä eniten suututtaa miten monet ovat sekoittaneet älykkyyden ja opittujen asioiden omaksumisen viisauteen. Todellisella sydämen viisaudella ei ole mitään tekemistä älykkyyden kanssa. Hyvin oppimatonkin ihminen voi olla todella viisas. Sydämen viisaus on näkemistä, muiden huomioimista ja tärkeiden asioiden erottaminen turhista. Sydämen viisaus on ennen kaikkea Jumalan tahdon kuulemista.
  • 49.
    mr_paasio
    13.9.2004 15:26
    jirrah kirjoitti 12.09.2004 klo 21:27:

    Pahin tilanne oli kuitenkin kun oltiin kaverin luona Miamissa ja hänellä englannin kielinen naisystävä. Exä ei oikeastaan viikkoon puhunu sille mitään vaan hölötti pokkana mulle ja kaverille suomea vaikka yritin aloittaa keskustelun aina englanniksi..se viikon jälkeen ajattelin et goodby.

    Ei v**tu mikä urpo, minkä sille voi jos ei osaa englantia tai kehtaa puhua. Miksi teidän piti puhua englantia koko ajan ku yks ei puhunut suomea. Olisit puhunut kaverin muijalle englantia ja omalles suomea. Tulkkauskin on hyvä keino tuollaisiin tilanteisiin. Piti vissiin vähän brassailla kun oltii oikein Miamissa.

    Ite oon käyny kansalaisopistossa opiskelemassa kaikkea mm. merenkulkututkintoja, vaikken omista edes venettä,

    Brassailua

    Toki tää kaikki vaikutti myös tonne vällyjen väliin ainakin mulla..kun kuvitteli mielessään sellaista kivaa keskustelua viinilasin ääressä ja sen jälkeen jotain muuta. Mutta se oli aina sitä et baarista kännissä kotiin -> nukahti ja krapula aamuhimoissaan sit tehtiin mitä tehtiin..

    Voiko olla mitään tylsempää ja mielikuvituksettomampaa kuin viinilasin ääressä keskustelu asiallisesti. TV:stä opittua paskaa. Ei ihme jos ei kiinnosta muulloin ku krapulassa kanssas.

    Toivottavasti löytäis jonkun, en sano tyhmän, mutta yhtä hömpän ja pääsis kärpäseks kattoon hihittelemään tilanteita..

    Kyllä mulle kelpais, kuulosti ihan mielenkiintoiselta typyltä. Käyttäs vaan vähän mielikuvitusta kun tekee jotain, eikä pelkästään vinkkuu ja politiikkaa.

    Kuulosti äijä aika tylsältä ja helv***n tärkeilevältä tyypiltä. Toivottavasti ei kovin montaa tuollaista tyyppiä tai täytyy (täytyi) kyllä hävetä miesten puolesta. Anteeksi naiset.
  • 50.
    Micael_man
    13.9.2004 19:52
    mr_paasio kirjoitti 13.09.2004 klo 15:26:

    Kyllä mulle kelpais, kuulosti ihan mielenkiintoiselta typyltä. Käyttäs vaan vähän mielikuvitusta kun tekee jotain, eikä pelkästään vinkkuu ja politiikkaa.

    Kuulosti äijä aika tylsältä ja helv***n tärkeilevältä tyypiltä. Toivottavasti ei kovin montaa tuollaista tyyppiä tai täytyy (täytyi) kyllä hävetä miesten puolesta. Anteeksi naiset.

    No huh huh.

    Sinulle ei ilmiselvästi ole koskaan tapahtunut mitään vastaavaa, koska et pysty ymmärtämään asian ydintä lainaamastasi tekstistä. Voin kertoa, etten todellakaan halua sinun häpeävän minun puolestani. Itse asiassa suorastaan kiellän sinua häpeämästä - häpeä mieluummin vaikka ihan vain omasta puolestasi!

    Siinä lienet kyllä oikeassa, että jirrahin ex-tyttöystävä voisi sopia sinulle hyvin; vaikutatte erittäin lyhyiden kuvausten perusteella samantyyppisiltä ihmisiltä (pyydän huomaamaan, etten sanallakaan pyrkinyt loukkaamaan tai arvostelemaan kumpaakaan tällä kommentillani).

    Yhtä asiaa en ymmärrä: miksi joidenkin ihmisten täytyy väen väkisin alkaa syyttämään tänne kirjoittaneita ylemmyydentunnosta? En minä ainakaan halua väittää olevani IHMISENÄ yhtään avovaimoani parempi! Minulla on parempi koulusivistys, kielitaito ja matikkapää. Se on faktaa, niin monen monta kertaa asia on tullut empiirisesti koettua yhteisten vuosiemme aikana.

    Sen sijaan tunneälyni ei ole samaa tasoa kuin avovaimollani, hän on sosiaalisesti lahjakas ja tulee helposti ihmisten kanssa toimeen - ainakin niin kauan kun keskustelunaiheet pyörivät arkisten asioiden ympärillä. Lisäksi hänellä on sydän puhdasta kultaa, minä taas olen selvästi "kylmempi".

    Kiitokset jirrahille tilanteeni ymmärtämisestä. Minun täytyy alkaa selvittämään itselleni voittaako rakkaus lopulta kaikki erilaisuudestamme juontuvat haittatekijät vai pitääkö vain luovuttaa.

Kommentoi artikkelia

Anna sähköpostiosoite, jos haluat, että sinuun voidaan ottaa yhteyttä. Osoite ei ole pakollinen, mutta jos määrittelet sen, se näkyy julkisesti kaikille.

Kirjoita kenttään viisikirjaiminen mustalla kirjoitettu sana, joka on yllä olevassa kuvassa. Kirjainkoolla ei ole merkitystä. Tällä toimenpiteellä estämme roskapostitusta. Tai kirjaudu sisään palveluun, jolloin tarkistetta ei kysytä.

Lue lisää: uusin City-lehti

Heinäkuun festariopas 2012
Love Music Festival ja Summer Sound Festival luottavat konesaundiin.
Vaadimme vapautta duunissa!
Tätä me y-sukupolven edustajat haluamme työelämältä.
Teemu Rajamäki
Uniklubin ex-basisti Teemu Rajamäki on enää todella vähän rokkikukko.
Katarinan uusi alku Turussa
Ravintolalaiva Katarina avasi kesäkautensa hienoilla uudistuksilla
VIP Bartenders
VIP Bartendersin Rane löysi kumppaninsa baaritiskiltä.
Yöllisestä elämöinnistä
Toim.huom.
Räppäävä Rauhatäti
Sodankylän räp-tuontitoivo Rauhatäti ei pelkää keskiluokkaistumista.
Herra Ylppö
Herra Ylppö ei kerro, kuinka paljon hänellä on naisia.
Piratismi kautta aikojen
Piratismi ei ole internet-ajan ilmiö. Kurkataan historiaan.
Pokauskoirat
Sisäpiiri. Kysy mitä tahansa, Walter de Camp vastaa mitä tahansa.

Lue lisää: Suhteet

Kaverille ei jätetä
Mikä riivaa ystävää, joka pokaa toisen oman? Tarve pönkittää...
Deitti.net/video
Euroopan ensimmäinen videodeitti... 1
Suhteet
Aina yhdessä 2
Rakkauden raamatut
Parisuhdeoppaiden oudoimmat neuvot. 5
Sadan vuoden yksinäisyys
Koko ajan yksin kotona. 85
Kaukosuhteet
Välimatkalla on väliä!
Miesten unelma
Miltä tuntuu, kun kaikki miehet... 19
Suhteet
Kuinka äkäpussi kesytetään? 3
Amen - ja sitten ero
Kun alttarilla vannotaan ikuista... 11
Hurmaava ei
Sano ei ja kaikki ovat tyytyväisiä. 1