Jukka Poika

Viimeinen Hippi

Jukka Poika nosti suomireggaen valtavirtaan, lopetti lihansyönnin ja alkoholin käytön. Mutta mitä kuuluu kannabikselle?

Täällä on käyty, kannabisviljelmä takavarikoitu. Poliisi”, lukee lapussa keittiön pöydällä.

Poliisi on käynyt paikat tarkkaan läpi kaksiossa Kirkkonummella. Syyniin ovat joutuneet vaatteet, keittiökaappien jauhopussit, jopa wc:n vesisäiliö. Komerosta tärppää: loisteputkilla ja ajastimella varustettu 14 cannabis sativa -kasvin viljelmä.

“He eivät olleet levittäneet tavaroita, mutta paska on fiilis, kun joku täysin tuntematon tulee poissa ollessasi kotiisi ja penkoo kaikki henkilökohtaiset tavarasi”, kertoo reggaelaulaja Jukka Poika viisi vuotta myöhemmin.

“Vaatimaton viljelmä oli totaalisesti omaan käyttööni. Niistä ei olisi tullut kuin muutama kymmenen grammaa.”

Seuraavana aamuna Jukka Rousu ja hänen vaimonsa Sandra lähtevät poliisiasemalle kuulusteluihin. Lopputulos: Kumpikin saa hovioikeudessa 35 päiväsakkoa huumausainerikoksesta.

“Täysin järjetöntä. Pahimmillaan kannabiksen kasvattamisesta joutuu kärsimään kovemman rangaistuksen kuin raiskauksesta. Jos joku esimerkiksi myy itse kasvattamaansa kannabista, niin miksei valtio voisi vain verottaa pienestä lisätienestistä. Tavara menee kuitenkin myyjän kavereille, jotka muutenkin ostaisivat sitä”, Jukka Poika kummastelee.

Kannabisepisodin jälkeen Kirkkonummella oli kaksi veronmaksajaa vähemmän.

“Alkoi tympiä koko paikka. Kämppäkin tuntui pilaantuneelta.”

Absolutistin sielunvaellus

Bromarvin kunta, 30 kilometriä Tammisaaresta ja 90 kilometriä Kirkkonummelta. Kuoppainen hiekkatiepätkä laskee loivasti. Meren rantaan on 500 metriä, järvelle kilometri. Oikealla lepää sadan neliön hirsitalo kivijalan päällä. Valkoinen maali pinnassa on rapistunut. Talon vieressä nököttää harmaantunut puuvene ja valkoinen 80-luvun Mersu. Takana kaksi puista varastorakennusta. Kaikki on huolettomasti rempallaan. Jep, tämä se on. Reggaeperheen piilopaikka.

“Kolme talvea täällä on jo asuttu. Talo on vieläkin keskeneräinen, koska sen entisöinti vie aikaa. Talo oli sönder renoverat, joten saimme sen kesämökin hinnalla. Sain reggaella asuntolainan.”

Mutta ei reggae-artistin leipä leveä ole. Vuositulot jäävät reiluun 20 000 euroon. 26-vuotias Jukka Poika keikkailee muutaman kerran kuukaudessa. Levyjä ilmestyy kerran vuodessa ja ne myyvät mukavasti, 4 000 per julkaisu. Kulut pysyvät pieninä, sillä kappaleet nauhoitetaan yläkertaan rakennetussa kotistudiossa, jonka varustetasoon kuuluvat analoginauhurin lisäksi kannettava tietokone, rumpusetti, kontrabasso, piano, sähköurut, kitaroita ja rytmisoittimia.

Lisätienestiä tulee äänisuunnittelutöillä. Ketonen & Myllyrinne -sketsisarjan tunnusmusiikki on Jukka Pojan käsialaa. Elokuva-

teattereihin saapuva liialliselta auringonotolta varoittavan tiedotteen äänimaisema syntyi taas Jukka Pojan ja Tiskipekan yhteistyönä.

“Elintaso on riittävä. Tai oikeastaan yllättävän korkea, kun sen suhteuttaa siihen, miten paljon haluaa saada ja antaa. Olen perhemies ensin, sitten tulee vasta työ ja muut asiat.”

Vaimo Sandra istahtaa pihalla raidalliseen riippumattoon Hampus-vauva sylissään. He saavat seuraa perheen kahdesta vanhimmasta lapsesta, 2-vuotiaasta Eilasta ja 5-vuotiaasta Onervasta, jotka juoksentelevat pihalla ilkosillaan.

“Turha noita pukea, he ottavat vaatteet kuitenkin pois”, Jukka Poika toteaa ja alkaa esitellä 1,5 hehtaarin piha-aluettaan.

Pienessä pellossa kasvaa puolen tusinaa maissintähkää, erilaisia salaatteja ja retiisiä. Tomaatit kypsyvät kasvihuoneessa. Pellon takana on lammasaitaus.

“Meillä oli viime vuonna viisi kalkkunaa. Kun kasvattaa ja teurastaa kalkkunat itse, niin tietää, haluaako jatkaa lihansyöntiä.”

Lihansyönti sai jäädä.

“Kasvissyönti ei ole ideologinen valinta, vaan haluan voida paremmin. Tajusin taas, kuinka suuri yhteys omaan jaksamiseen on ravinnolla. Painotan salaatteja ja tuoreravintoa.”

Samaan hengenvetoon jäi alkoholikin.

“Minulla oli jonkin verran elimistöä kuormittava olut päivässä -tapa. Ajattelin, että jos en pysty pitämään viikkojuontia parissa pullossa, niin saman tien voin lopettaa koko homman”, toteaa Jukka Poika verkkaisella puhetavallaan.

Hän korjaa värikästä kukkahattuaan, hypistelee käpyä ja alkaa puhua johdatuksesta.

”Elämääni varjelee voima, jonka käsitän Jumalana. Minuun on hiipinyt joogameditaatio-tyyppistä sieluoppia, johon yhdistyy kristillinen pohja. Uskon sielunedistymiseen, sielu käy läpi inhimillisiä elämiä, jotta se voisi nousta värähtelyssä korkeammalle tasolle. Sielunvaellus antaa jatkuvuutta ja rauhaa. Ei tarvitse stressata, miten elämässä käy, kun ei tämä ole ainoa mahdollisuus.”

Pentti Linkola täyttää tänä vuonna jo 75 ja Miina Äkkijyrkkäkin lähestyy kuuttakymmentä. Elämäntapaintiaanit ovat kuolevaa kansanperinnettä, nuoren sukupolven lifestyle-boheemit suoranainen harvinaisuus. Kun katsoo Jukka Poikaa, voi vielä uskoa, että vaihtoehtoinen elämäntapa kannattaa myös 2000-luvulla.

Eila, lapsista keskimmäinen, juoksee ulos talosta ja huutaa: “Kissa pissasi lattialle!”

“Hän on siis itse kissa”, toteaa Sandra.

“Hänellä on tällä hetkellä pissieksperimentti käynnissä, pissii sinne sun tänne. Sitä saattaa löytyä esimerkiksi saappaasta. Eila on pieni vielä, antaa nyt olla kissa ja pissiä minne haluaa”, Jukka Poika toteaa.

Jos täytätte mun sätkäni

Epäilemättä Jukka Poika on Suomen tunnetuin Jamaika-soundin sanansaattaja, mutta kiinteistönvälittäjä-äidin ja yrittäjäisän pojalla ei ollut varhaisteinivuosina reggaesta tietoakaan. Rousu kahlasi läpi grungen sanansaattajat Nirvanasta Alice In Chainsiin ja lauloi koulubändissä suomipopin klassikoita. Vuonna 1994 tuli muutto Torniosta Helsinkiin.

“Laman jälkimainingeissa perheeltämme lähti talo ja tilukset alta, piti siirtyä eteenpäin.”

Kotikaupunki jäi, intohimo musiikkiin säilyi. Vuonna 1998 hän alkoi tehdä ensimmäisiä reggaebiisejä Tapiolan Aula-baarissa house-bändinä toimineelle yhtyeelleen. Kolme vuotta myöhemmin saman orkesterin, Soul Captain Bandin, debyyttilevy nosti suomireggaen valtavirtaan. Jokaiselle tulta nousi albumilistan kuudenneksi ja komeili jopa muutaman viikon Free Record Shopin ostetuimpana levynä. Soul Captain Bandin jälkeen hän on levittänyt reggaen ilosanomaa sooloprojektinsa lisäksi Kapteeni Ä-ni ja Jenkkarekka-yhtyeissä. Jukka Pojan kerrotaan aiemmin käyttäneen kannabista sävellystyössä. Vieläkö hän käärii sätkiä kotistudiollaan?

“Se sopii parhaiten työhön, jossa ei tarvitse olla tarkka tai keksiä mitään, tilanteisiin, missä on paljon toistoja, kuten maalinpoistaminen tai haravoiminen. Mutta ei poltteluni kenellekään kuulu, eivät ihmiset tiedä millainen oikeasti olen. Se ei aiheuta omassa elämässäni hankauksia”, Jukka Poika tuhahtaa.

“Ja omituista, että kristityt tuomitsevat Jumalan luoman kasvin (kannabiksen), vaikka Raamattukin sanoo selvästi, että kaikki siementä tekevät kasvit ovat ihmisten käytössä. Ei pilvenpoltto tyhmennä tai laiskista ihmistä, mutta se pistää miettimään, onko stressaaminen ja yhteiskunnan luomassa oravanpyörässä juokseminen sen arvoista.”

Tätä mieltä on jukka

Kannabiksen laillistaminen?

“Keskustelussa vallitsee kaksinaismoralistinen tilanne, joka haittaa asioista puhumista suoraan ja objektiivisesti. Ylipäätänsä kaikkien huumeiden laittomuus aiheuttaa enemmän haittoja kuin niiden käyttäminen.”

Luomutuotteet?

“Nimi on hölmö, harhaanjohtava ja lässy. Itse tuotteet ovat kelvollisia. Ongelma on siinä, miten niitä pidetään esillä, hinnoitellaan ja hoidetaan. Niistä saa usein marketeissa todella huonon kuvan. Luomutuotteet ovat niin arvokkaita, ettei pilaantuneita haluta poistaa tiskiltä.”

Luksustavarat?

“Periaatteessa halvinta ei kannattaisi koskaan ostaa, vaan olla enemmän luksukseen kallellaan. Mahdollisimman halpa tarkoittaa vihanneksissa tehotuotantoa, vaatteissa usein huonoa laatua.”

Lentomatkailu?

“Elämäntapana eilistä, häviää jossain vaiheessa. Tilanne alkaa olla sellainen, että halpa öljy on kohta historiaa. Ulkomaille ei pitäisi haikailla joka vuosi.”

Irakin sota?

“En näe siinä muuta kuin vuosisatoja kestäneen poliittisen sekoilun jatkumon. Nyt järjettömyyttä toteuttaa George W. Bush.”

Autoilu?

“Autoilun asiantuntijat puhuvat siitä, että ympäristöä säästääkseen pitäisi ajaa mahdollisimman uudella autolla. He unohtavat mainita, kuinka paljon luonnonvaroja ja energiaa kuluu yhden auton valmistukseen. Säästeliäämpää olisi kunnostaa vanha auto ja ajaa sillä maltillisesti.”

Tsekkaa Jukka Pojan laulunäyte: www.city.fi/353

File


Kommentit (50 ensimmäistä)

  • 1.
    Kriitikko
    15.7.2007 08:19
    Traaginen menetys: Kirkkonummen kunta menetti kaksi veronmaksajaa.

    Hei oikeasti...
  • 2.
    Ilkkarabies
    15.7.2007 15:30
    Nähtävästi Sirénille voisi antaa Outi Pippurinkin jutut toimitettavaksi, koska tämä oli hyvin tehty haastattelu ja reportterin välikommentit mielenkiintoisia sekä asiantuntevia.

    Onnittelut,
    -Ilkka
  • 3.
    Nighton
    16.7.2007 10:37
    hei, loistava juttu! hyvää työtä toimittajalta. asioista puhuttiin niiden oikeilla nimillä. ei pahaa sanottavaa :)
  • 4.
    kottila
    16.7.2007 13:56
    mukava maanläheinen ote elämään. Tosi hienoa.
  • 5.
    Kriitikko
    17.7.2007 13:00
    Tehdään juttu muusikosta, mutta hippiheinä on kuitenkin jutun tärkein pointti, kun sillä aloitetaan.

    Eli ei tuollaisten jukkapoikien musiikki kai oikein ketään kiinnostakaan, vaan tyyppi on ennemminkin esillä jonain hamppuliikkeen esikuvana.

    Sitten vielä häneltä kysellään kaikkea mahdollista maailmanpolitiikasta lähtien -- ihan kuin hänellä olisi jotain annettavaa aiheeseen.

    Onnea Kirkkonummelle, pari rikollista vähemmän, eikä niiden 20 000 vuosituloista maksettavien verojen menetys kai niin kauheasti kirpaise, kun koko ajan muuttaa uusia työssäkäyviä veronmaksajia sisään.
  • 6.
    päihteittä paras
    17.7.2007 15:39
    "Ja omituista, että kristityt tuomitsevat Jumalan luoman kasvin (kannabiksen), vaikka Raamattukin sanoo selvästi, että kaikki siementä tekevät kasvit ovat ihmisten käytössä." -Ai kuten myös kokaiini, heroiini ja vastaavat vai? Mietitään hiukan mitä puhutaan..Jos jonkun asian puolesta pitää taistella, niin miksi sen asian pitää olla huumeet, herranpieksut sentään.. Huumeiden käyttö tuottaa aina mielettömästi inhimillistä hätää ja kärsimystä, suoraan tai epäsuorasti. Käyttäjälle itselleen ja muille ihmisille. Kannabiksen voisi laillistaa, niin lähtee siitäkin kielletyn hedelmän maku ja pilviveikot voisivat keskittyä enemmän siihen oleelliseen, eli pössyttelyyn ja pään+keuhkojen tuhoamiseen. Suurin osa ihmisistä, joita ei moinen typerä ruohon polttelu kiinnosta, saisi lukea lehdistä jostain hiukan tärkeämmistä aiheista.
  • 7.
    TrentLizzy
    17.7.2007 18:48
    Ei ole kukkajukka ainoa näillä linjoilla - ottakaas selvää Mobysta. Molemmat kohkaavat tärkeiksi katsomiensa asioiden puolesta, hyvä näin.

    Choose life. Choose a job. Choose a career. Choose a family.
    Choose a fucking big television, choose washing machines, cars, compact disc players and electrical tin openers.
    Choose good health, low cholesterol, and dental insurance.
    Choose fixed interest mortgage repayments. Choose a starter home. Choose your friends.
    Choose leisurewear and matching luggage. Choose a three-piece suite on hire purchase in a range of fucking fabrics.
    Choose DIY and wondering who the fuck you are on a Sunday morning.
    Choose sitting on that couch watching mind-numbing, spirit-crushing game shows, stuffing fucking junk food into your mouth. Choose rotting away at the end of it all, pishing your last in a miserable home, nothing more than an embarrassment to the selfish, fucked up brats you spawned to replace yourself.

    Choose your future.
    Choose life.

    I chose not to choose life.
    I chose something else.
  • 8.
    einimee
    17.7.2007 19:16
    päihteittä paras;

    muista kuitenkin, että luettelemasi päihdeaineet, kuten kokaiini tai heroiini, ovat synteettisesti tuotettuja nautintoaineita. niiden alkuperä on kuitenkin suoraan luonnosta, kuten tässä tapauksessa kannabiksellakin.
  • 9.
    Sisälukutaidot-on
    18.7.2007 00:35
    "-Ai kuten myös kokaiini, heroiini ja vastaavat vai? Mietitään hiukan mitä puhutaan..Jos jonkun asian puolesta pitää taistella, niin miksi sen asian pitää olla huumeet, herranpieksut sentään.."

    Otit sitten neuvosta vaarin ja jätit sen puheiden miettimisen muiden harteille, itse keskittyen antamaan täydellisen esimerkin siitä millaiseksi jenkkien organisoima puoli vuosisataa kestänyt propaganda nimeltä "War on Drugs" muuttaa perus-pulliaisen maailmankuvan.

    Enpä ollut kuullutkaan että etelä-Amerikassa kokkeli oikein siemenestä kasvaa, ettei vain sataisi lumena andien huipuille..? Ja että Afganistanissa taitaa herskaa puskea ihan kallionkoloistakin, ilman ihmisen minkäänlaista jalostustyötä, kumma juttu. Siis vakavasti puhuen kokapensas ja oopiumiunikko ovat olleet vuosituhansia esiintymisalueillaan asuneiden alkuperäiskansojen käytössä ilman suurempia ongelmia, valkoinen mies vain keksi jalostaa ne näihin vaarallisempiin muotoihinsa.

    Itseasiassa juuri sitä aiemmin mainitsemaani aivopestyä logiikkaa on vetää nämä jalostetut huumeet mukaan kannabiskeskusteluun niiden ainoan yhdistävän tekijän ollessa laittomuus. Alkoholi on oikeasti lähempänä heroiinia kuin kannabis, tiesitkö että alkoholin yliannoksen aiheuttama hengityslama tapahtuu juuri samasta syystä kuin vastaava heroiinin yliannostuksen aiheuttama. Enkä ymmärrä miten Jukka Poika muka puolustaa huumeiTA jos hänen mielestään hampun polttelu ei nyt ehkä ole se maailman hirvein asia?

    "Huumeiden käyttö tuottaa aina mielettömästi inhimillistä hätää ja kärsimystä, suoraan tai epäsuorasti. Käyttäjälle itselleen ja muille ihmisille."

    Eli ihan sama mitä käytät, miten käytät, milloin käytät -aina vain kaikille tapahtuu pahaa ja kaikki kärsivät, kannattaisi muistaa että vaikka tämä pitäisi paikkansa omassa pikku maailmassasi, se ei ole todellakaan mikään absoluuttinen totuus. Miksi luulet että jotkut ihmiset haluaisivat itselleen oikeuden käyttää vapaaehtoisesti esim. kannabista ilman rikosoikeudellisia seuraamuksia, siksikö että voisivat elää hirveässä hädässä ja kärsimyksessä lopun ikäänsä? Juuri oli aiheena uutisissa miten Suomessa väkivallan määrä on rajussa kasvussa ja useimpiin väkivallantekoihin liittyy... tiedätte varmaan kyllä mikä! Kannattasi vaikka miettiä miksi yksi kovimmista huumeista on vapaasti jokaisen yli 18-vuotiaan saatavissa samaan aikaan kun poliisi jahtaa puutarhuria.
  • 10.
    dsffffdsf
    18.7.2007 16:27
    "...Ei pilvenpoltto tyhmennä tai laiskista ihmistä, mutta se pistää miettimään, onko stressaaminen ja yhteiskunnan luomassa oravanpyörässä juokseminen sen arvoista."

    HAHAHAHA! on poika aika paljon polttanut kun noin tyhmäksi on mennyt.
  • 11.
    Toiseksi viimeinen
    19.7.2007 00:04
    "Pari rikollista vähemmän"?

    Rikollista? Ja miksihän nämä henkilöt ovat sinun mielestäsi rikollisia? Eivät ehkä juo tarpeeksi suosikkihuumettasi alkoholia vaan ovat valinneet toisen päihteen? Vaikka et ehkä koskaan pysty ymmärtämään, miksi pilvenpolton ei pitäisi olla rikos, toivon ettet tuomitse enää ihmisiä rikollisiksi väärin perustein. Se, että tekee lain silmissä jotain väärin, ei vielä tee ketään rikolliseksi, jos tämä laki väärässä. Ymmärrän toki, että juuri sinun elämääsi on varmasti haitannut suuresti jokainen Jukka Pojan kasvattama kasvi ja jokainen jointti jonka hän on sytyttänyt. Toivottavasti poliisi jatkossakin käyttää meidän verorahoillamme kustannettuja resurssejaan tällä lailla, vaikka tämäkin tuhlaus ehkä vaikuttaa sinun elämääsi lopulta negatiivisemmin kuin Jukka Pojan hampunkasvatus. Eihän me nyt sentään oikeita rikollisia haluta häiritä kun vaarallisia hampuuseja on vapaana?

    (Ja jos et nyt ymmärtänyt, mitä tarkoitin näillä edellisillä lauseilla, voin antaa vinkin: se oli sarkasmia, katso sanakirjasta)
  • 12.
    Kriitikko
    19.7.2007 06:41
    "Se, että tekee lain silmissä jotain väärin, ei vielä tee ketään rikolliseksi"

    Eiköhän se ole nimenomaan rikollisen määritelmä, että tekee laissa rikokseksi määritellyn teon.
  • 13.
    näkö-kulma
    19.7.2007 11:07
    Pilven kasvattamiseen liittyen..

    kun ajatellaan miten paljon suomalaisia on jo kymmenien vuosien ajan maassamme pössytellyt niin olisikohan jo pikkuhiljaa aika hyväksyä että täälläkin on olemassa ihmisiä jotka jokatapauksessa sitä tekevät.

    En ota kantaa kenenkään oikeuteen kasvattaa viherkasveja omassa yksityistilassaan, mutta tosiasia on että jokainen suomessa keittiönkaapissa kasvatettu budi-gramma on pois kansainvälisiltä ammatikseen huumeita ja siinä samassa aseita ja ihmisiä salakuljettavilta gangstereilta.

    -piisout
  • 14.
    suppari
    19.7.2007 15:16
    "Se, että tekee lain silmissä jotain väärin, ei vielä tee ketään rikolliseksi"

    Kriitikko Tänään 06:41
    <i>"Eiköhän se ole nimenomaan rikollisen määritelmä, että tekee laissa rikokseksi määritellyn teon."</i>

    ...Ja kärsii säädetyn rangaistuksensa rikoksesta, jonka jälkeen ei ole enää rikollinen, kuin korkeintaan juridiikkaa ymmärtämättömien ämmien panetteluissa.
  • 15.
    Kriitikko
    20.7.2007 04:33
    Luepa Suppari tuo juttu tarkemmin

    "Kannabisepisodin jälkeen Kirkkonummella oli kaksi veronmaksajaa vähemmän.

    "Alkoi tympiä koko paikka. Kämppäkin tuntui pilaantuneelta."

    tuo juttuhan meni hovioikeuteen asti, joten kyllä tuosta sen käsityksen saa, että tuo muutto tapahtui aikaisemmin, kuin tuomion suorittaminen.

    Vieläkin naurattaa jutun sävy siitä, että Kirkkonummi olisi menettänyt jotain -- yritetäänkö siinä väittää, että veronmaksajat kaikkoavat huumeratsioiden takia?

    Itse väittäisin, että tuollaiset siivousoperaatiot vain lisäävät alueen houkuttelevuutta veromaksajien keskuudessa -- kuka haluaa asua huumekämpän naapurissa? (ja ennen kuin alatte siirtää aihetta alkoholiin, voin jo sanoa itsekin, ettei juoppokämpän naapurina asuminenkaan ole juuri kenenkään tavoite)
  • 16.
    hamppuusi
    20.7.2007 12:48
    jos ny joku haluu poltella heinää, ni antaa poltella. kännipäissään porukka rupee riehuun, mut sauhuttelijat pysyy aika rauhallisin mielin...peace!
  • 17.
    Diplomi-inisnöörihamppu
    20.7.2007 15:07
    Kriitikolle:

    Eivät kaikki pössyttelijät ole niitä halveksimiasi hamppupäitä, reggaehemmoja jotka maksavat veroja mitättömästä 20.000€:n palkastaan (not that there's anything wrong with that).

    Löytyy myös koulutettuja ja jopa sinun mielestäsi yhteiskunnalle 'hyödyllisiä' pössyttelijöitä. Suuri osa suomalaisista nuorista opiskelee/oleskelee ulkomailla osan elämästään, siellä näkee konkreettisesti suomalaisen päihdepolitiikan kompastuskivet ("ota poika vaikka perseet olalle joka viikonloppu, mutta älä huuuuumeisiin koske"). Väitän kirkkaalla naamalla, että kannabis on kaikin puolin terveellisempää, turvallisempaa ja antoisampaa kuin alkoholi.

    DI-hampuusi
  • 18.
    Kriitikko
    20.7.2007 18:02
    DI- hampuusi: Eivät itselläni 6 ulkomailla vietettyä vuotta ole tehneet minua mitenkään huumemyönteisemmäksi.

    Tiedän, että monet hyvätuloiset ja koulutetut käyttävät pilveä, alkoholia, kokkelia, spiidiä, tabuja jne., eikä se pitkällä jänteellä heidän elämäänsä paljoa paranna. Ihan tuttavapiiirissänikin on useita.

    En minä sitäkään ymmärtäisi, jos naapurin insinööri ulvoisi maailman vääryyttä lehdessä, kun poliisi vei kotitislaamon -- viitaten tuohon rikokseen ja rangaistukseen.

    Jos tuo pilvijuttu on jukkapojalle noin iso asia, kutsuisin häntä päihdeongelmaiseksi -- asuinpaikan valinnasta lähtien valintoja ohjaa hamppu (pojankin nimi on Hampus, mikä on tietysti aivan aiheeseen liitymätön juttu -- aivan normaali ruotsalainen nimihän tuo, taidanpa itse laittaa pojalle nimeksi Tentus...)

    Ei tietysti Kari Tapiosta, Irwinistä tai Juicestakaan voi tehdä juttua ilman mainintaa viinasta mikä on tietenkin sääli sekin.
  • 19.
    Sisälukutaidot-on
    20.7.2007 18:19
    "En minä sitäkään ymmärtäisi, jos naapurin insinööri ulvoisi maailman vääryyttä lehdessä, kun poliisi vei kotitislaamon -- viitaten tuohon rikokseen ja rangaistukseen."

    Kotitislaamolle tuskin kenelläkään on tarvetta tässä maassa kun sitä alkomahoolia nyt sattuu saamaan rahalla lähes joka putiikista. Kannabista taas voi hankkia tasan kahdella tavalla: ostamalla pimeiltä markkinoilta tai kasvattamalla itse ja jos on yhtään laadun perään niin kotikasvatus on ainoa vaihtoehto.
  • 20.
    Kriitikko
    21.7.2007 03:57
    Edelleen viittaisin päihderiippuvuuteen, jos täytyy kukkaa komerossa kasvattaa (saahan sitä sanoa, että vain omaan käyttöön ja samaan hengen- (tai henkosen-) vetoon todeta, että kavereillekin pitäisi saada myydä).

    Kyllä sitäpaitsi niitä kotitislaamojakin on aivan viime vuosinakin löydetty ja pointtinani oli nimenomaan toiminnan laillisuus.

    Kyllä sitä huumeriippuvaisten, niin kuin alkoholistienkin on pystyttävä lakia noudattamaan, tai tulee penalttia.
  • 21.7.2007 03:58
    Ihan samaa mieltä oon kun muutama aikasempikin,
    antakaa ihmisten poltella rauhassa jos tahtoo.
    Sauhupäät ei ainakaan ikinä riehu missään.
    Loistava artikkeli,pidin kovasti.
  • 22.
    mediavahti
    21.7.2007 10:01
    "...kaksi veronmaksajaa vähemmän..."

    Toimittaja on varmasti tyytyväinen tähän lauseeseensa. Toimittajahan voisi tarkistaa vielä, kuinka suuren loven tämä veromenetys aiheutti Kirkkonummen talouteen.
  • 23.
    Sisälukutaidot-on
    21.7.2007 15:30
    "Edelleen viittaisin päihderiippuvuuteen, jos täytyy kukkaa komerossa kasvattaa"

    Eli toisin sanoen pointti meni täysin ohi, jos vaihtoehdot ovat rikollisten kanssa asiointi (käyminen epämääräisissä kämpissä, puhelut joita poliisi luultavasti kuuntelee, suuri todennäköisyys tulla kusetetuksi) tai muutaman lue:KASVIN kasvattaminen oman kotinsa rauhassa, kumman itse valitsisit?
    Se että haluaa käyttää kannabista nautintoaineena ei tee kenestäkään päihderiippuvaista, ja ottaen huomioon nuo tavat joilla sitä on mahdollista hankkia niin ei tee kyllä se komerossa kasvattaminenkaan.

    "Kyllä sitäpaitsi niitä kotitislaamojakin on aivan viime vuosinakin löydetty ja pointtinani oli nimenomaan toiminnan laillisuus."

    KRP:n arvion mukaan Suomessa on noin 10 000 kotitaloutta joissa kasvatetaan kannabista, kotitislaamojen määrä tuskin yli sadan kipuaa joten hiukan eri luokan toiminnasta tässä on kysymys.

    "Kyllä sitä huumeriippuvaisten, niin kuin alkoholistienkin on pystyttävä lakia noudattamaan, tai tulee penalttia."

    Tässä maassa ei ole mahdollista käyttää mitään laitonta päihdettä tekemättä rikosta, itseasiassa pelkkä huumausaineen hankkimisen suunnittelu on nykyisessä laissa määritelty rikoksen tunnusmerkit täyttäväksi toiminnaksi.
    Muutenkin on aika tarkoituksenhakuista alkaa vertailemaan kotikasvatusta ja kotitislaamoja ottaen huomioon sen miten älyttömän helppoa alkoholin hankkiminen tässä maassa on. Päihderiippuvainen on henkilö joka ei pysty olemaan holtittomasti käyttämättä ko. päihdettä, kannabikseen pätevät tässä suhteessa aivan samat säännöt kuin alkoholiinkin joten viihdekäyttö ei ole riippuvuutta!
  • 24.
    Kriitikko
    21.7.2007 15:51
    Niin laithan säätää eduskunta, jonka suomalaiset sinne äänestävät.

    Ei taida kannabiksen laillistamisella ainakaan nyky-Suomessa kovin hyvin vaaleissa menestyä -- ainakaan niin moni edustaja, että tuo laki muuttuisi.

    Niin kauan, kuin tuo kannabiksen kieltävä laki on voimassa, ei kannata noista poliisiratsioista itkeä, koska ne ovat meidän tahtomme.

    Ja sitä pilven veikkojen rauhallista, riehumatonta meininkiä voitte sitten mennä seuraamaan vaikka kaikkien jukkapoikien ihannemaahaan Jamaikalle. Varokaa, ettei henki lähde.
  • 25.
    Lala*
    21.7.2007 21:30
    Olinko ainoa joka oli lukevinaan rivien välistä että itsensä Jukkapojan kiinnostus ja ihailu kannabista kohtaan on laskusuhdanteessa. Miehen underground-suosio on rakennettu kuitenkin suurelta osin ko.aineen ympärille. Faneja ei voi pettää, tai lähtee viimeisetkin rippeet heikosta elannosta.
    Se vaan on niin, että luonto ei anna mitään ilmaiseksi. Sekä alkoholilla että kannabiksella on huonot puolensa -hetkellinen hyvä olo kostautuu myöhemmin ja molemmista tulee todella vetämätön olo. Molemmat aineet liittyvät itsetuhoisuuteen.
    Jukkapoika otti esille henkisyyden ja jumalan. Ehkä hän on lakannut tuhoamasta itseään? -Ei mikään hullumpi saavutus suomalaiselle.
  • 26.
    Kriitikko
    22.7.2007 05:35
    www.youtube.com/watch?v=IkHbON2jF70

    Tuota touhua kun katsoo, en ihmettelisi vaikka jukkapojan kotona lasten lisäksi myös "aikuiset" kuseksisivat nurkkiin...
  • 27.
    Diplomi-insinöörihamppu
    23.7.2007 09:13
    Kriitikolle vielä:

    Jaa, että Jamaikan rikollisuus ja yleinen rauhattomuus siis johtuu hampusta, okkei...

    Jos oikeasti haluat tarkastella eri aineiden vaikutuksia suosittelen seuraavaa testiä. Mene Ankkarokkiin ja laske näkemiesi tappeluiden määrä, sitten mene Roskildeen ja laske näkemiesi tappeluiden määrä. Vaikka kaikki eivät olekaan hampun vaikutuksen alaisena Roskildessa niin tulet huomaamaan, että Ankkarokin alkoholinhuurinen meininki on jopa ahdistavaa verrattuna Roskilden makeammantuoksuiseen verrattuna.

    Ja mikä ihme oli tuon lähettämäsi videon tarkoitus? Jumalauta saahan ihmiset jammailla, mitä vikaa siinä on? Alkoholista sammunut kusee taatusti useammin allensa kuin pienessä pilvipöhnässä oleva.

    Antaa kaikkien kukkien kukkia vaan
  • 28.
    Kriitikko
    23.7.2007 13:39
    Ota nyt Dippainssi huomioon sekin, että Ankkarock järjestetään Korsossa...

    Sitäpaitsi Roskildessahan kuoli ihmisiä Pearl Jamin keikalla, kun jengi talloi toisiaan pilvessä.
  • 29.
    Diplomi-insinöörihamppu
    24.7.2007 10:36
    Kriitikolle taas:

    Ok, siis kannabiksen piikkiin menee Jamaikan levottomuuden lisäksi siis Pearl Jamin keikan uhrit.

    Viestistäsi päätellen on ihan ok että Korsossa tapellaan, kuuluuhan se suomalaisuuteen, vedetään pää täyteen ja otetaan mittaa toisista (ei välttämättä sen toisen osapuolen suostumustakaan otteluun kysellä).

    Tsekkaappas tämänpäivän uutisia "Kiihtyvä viinanjuonti lisää hukkumisia, pahoinpitelyjä ja huostaanottoja", tällaisessa maassa me elämme.

    Ahdistun joka kerta kun joudun kuuntelemaan Eppujen Murheellisten laulujen maa-biisin, siis mitä helvettiä tämä suomalaisten viinanihannointi on. Lumihanki, kirves, poliisi ja viimeinen erhe. God damn että on asenteet sekaisin. Bob Marleytä kuunnellessa (tai Jukkapoikaa) tulle vain ja ainoastaan hyvälle tuulelle, vaikka Bob laulaakin rankoista aiheista, mutta hän sentään yritti vaikuttaa asioihin.
  • 30.
    Kriitikko
    24.7.2007 11:54
    Sinun mielestäsi on varmaan ok, että Jamaikalla tapetaan ja ryöstetään, kun ne sentään yrittävät rauhoittua pössyttelemällä...

    Tiedoksesi, että EN mene Ankkarockiin, enkä ole myöskään siellä ollut, mutta kyllä siellä tappeluilla lienee muutakin pohjaa, kuin alkoholi.

    Ei kaikissa paikoissa tapella, joissa alkoholia tarjoillaan ja maailmassa on paljon väkivaltaisia alueita, joissa alkoholi on kokonaan kielletty.

    En toki väitä, ettei alkoholi laskisi kynnystä käyttää väkivaltaa, samoin kuin ganja laskee arvostelukykyä, niin että pääsee syntymään tuollainen "stampede" niin kuin Roskildessa.
  • 31.
    Kriitikko
    27.7.2007 04:09
    www.iltasanomat.fi...+kasvattaa+riski%E4+sairastua+skitsofreniaan/1410493

    Niin, kuka taas väittikään pilveä alkoholia vaarattomammaksi -- siinähän yhdistyvät tupakan ja alkoholin haitat ja vielä muutama muu haitta kaupan päälle.
  • 32.
    Tämmöinen
    27.7.2007 04:38
    Hienoltahan nuo Jukka-pojan laulut ja ajatukset kuulostavat.

    Painukaahan kaikki lässyttäjät sinne tuoppien ja raamattujen ääreen taivastelemaan muitten elämäntapoja ja antakaa jokaisen touhuta tyylillään.
    Ei se teiltä pois ole jos joku elämästään nauttii, eikä sekään jos jouku omansa pilaa.
  • 33.
    Kriitikko
    27.7.2007 07:46
    En olisi niinkään varma, että tuo kannabisepidemia ei olisi meiltä pois, sillä jokuhan tuon laskun tuosta skitsofreniasta ym. joutuu kuittaamaan.

    Unohdit mainita että voimme myös palata lakikirjojemme ääreen. Onko vaikea ymmärtää, että poliisi tulee ovelle, jos lakia rikkoo? Minusta ei aikuisen (?) ihmisen kannattaisi tuota vuosikausia ihmetellä.

    jukkapoika taisi itse yrittää perustella Raamatulla tuota kannabiksen polttoaan, mutta käsittääkseni siellä ei aihetta ole aivan suoraan käsitelty laisinkaan.
  • 34.
    JoonasJoo
    27.7.2007 13:56
    Jos olisitte myös tutustuneet vain lehdistä lainaamaanne kannabis-skitsofrenia-artikkeliin, tietäisitte että sen tekijät ovat nimenomaan alleviivanneet, että kausaalista yhteyttä skitsofrenian ja kannabiksen kanssa _EI_ voida ko. tutkimuksen perusteella näyttää. Kriittisyyttä median uutisointia kohtaan, tutustukaa niihin tutkimuksiin todella ennen kuin lainaatte niitä.
  • 35.
    Kriitikko
    27.7.2007 14:21
    Niin, voidaanhan se tietenkin tulkita niinkin, että täytyy olla valmiiksi skitso, että yleensä alkaa pössyttelemään.
  • 36.
    the who
    28.7.2007 15:04
    ndsn.org/feb98/mj2.html
    www.druglibrary.org/schaffer/hemp/general/who-index.htm

    On existing patterns of use, cannabis poses a much less serious public health problem than is currently posed by alcohol and tobacco in Western societies.

    In a report published in December 1997, the World Health Organization (WHO) scrapped a finding that marijuana, even if consumed on the same scale as alcohol or tobacco, is probably safer than either, according to a February 21 report in the New Scientist, a British Magazine (David Concar, "High anxieties: What the WHO doesn't want you to know about cannabis," New Scientist, February 21, 1998, p. 4; Tim Radford, "UN report leaked," The Guardian (UK), February 19, 1998; "WHO denies buckling on drug-use safety," Washington Times, February 20, 1998, p. A15).
  • 37.
    the who
    28.7.2007 15:22
    On hassua kun aina puhutaan tyyliin "laki on laki ja lakia pitää totella mukisematta ja sitä kyseenalaistamatta", eikä asioista pykälien takana oteta selvää. Aivan kuin lakia ei oltaisi tarkoitettu muutettavaksi ajan hengen mukaiseksi. Kuinkakohan monen rikolliseksi syyttävän sormen takaa löytyy myös rikollinen? Miettikääpä vaikkapa talouksistanne löytyvää tekijänoikeuslain suojaamaa laitonta ääni- ja kuvamateriaalia esim. kopioitujen cd-levyjen, elokuvien tai vaikkapa tietokoneohjelmien muodossa, ja kuinka yleistä se on nykypäivänä. Se on sentään varastamista jonka uhrina ovat mm. säveltäjät ja sanoittajat, joiden leivästä kaikki laiton materiaali on suoraan pois. Eikö?
  • 38.
    Kriitikko
    28.7.2007 15:45
    the whon vertaus ontuu.

    Laittomaan musiikin kopiointiin ollaan yhä enenevässä määrin puuttumassa lain voimalla ja maailmaltakin on ennakkotapauksia, joissa elokuvien laittaminen vertaisverkkoon muiden ladattaviksi on tuottanut vankeustuomion, joten ei se ole laillista tai hyväksyttyä.

    Sitäpaitsi luuletteko te hipit, että se on jokaisen henkilökohtainen valinta, että mitä lakeja noudattaa? Jos laki ei miellytä, niin vaikuta siihen vaalien kautta, mutta älä vikise rikkomisen seurauksista.

    www.schizophrenia.com/sznews/archives/002684.html
    www.newscientist.com/article.ns?id=dn3098
    www.ncbi.nlm.nih.gov...ubMed&list_uids=14626837&dopt=AbstractPlus
    www.schizophrenia.com/prevention/streetdrugs.html#support
    www.guardian.co.uk/frontpage/story/0,,2136062,00.html

    ja niistä rauhanomaisista pössyttelijöistä

    www.telegraph.co.uk...ws/main.jhtml?xml=/news/2007/07/27/ncannabis327.xml
  • 39.
    Manken
    29.7.2007 09:45
    Niin tai siis pitää olla valmiiks altis skitsahtamiselle. Kannabis voi mielestäni laukaista jonkun pään sisällä olevan vian, mutta ei aiheuta sitä. Pitää olla vaan coolisti niin ei pollakaan sekoo...
  • 40.
    entinen hippi
    30.7.2007 13:08
    No niin, ja nyt puheenvuoro entiselle sihauttajalle.

    Myönnän, en ole viitsinyt lukea koko tätä viestiketjua. Muutamien luettujen viestien perusteella olen lukenut kymmeniä samanlaisia ketjuja. Ne jotka eivät tiedä mistään mitään, vastustavat. Ne, jotka käyttävät, ihannoivat sokeasti ja kiistävät kaikki haittavaikutukset. Noin niin kuin kärjistettynä. Pahoittelen laiskuuttani ja ennakkoluulojani, jos tämä ketju onkin erilainen.

    Minussa kannabis on laukaissut kaksi kertaa vakavan mielenterveydellisen häiriön ja useammankin kerran vähän lievempiä ongelmia. Minä olen kokenut jokseenkin kaikki haittavaikutukset, joista ne terveysvalistajat, nuo sivistysvaltion propagandatykit, ovat meitä parkoja pienestä pitäen pelotelleet.

    Sanokaa nyt joku, että kyllähän näin voi käydä, jos on pohjalla taipumusta sellaiseen. Joo joo. Jos ihmisellä on piileviä taipumuksia mt-ongelmiin, mistä hän voi sen tietää? Järjestetäänkö testejä, joissa testataan soveltuvuutta erilaisten huumeiden käyttäjäksi? Jos en olisi koskaan polttanut pilveä, olisin varmasti nyt tasapainoisempi, onnellisempi ja tervemielisempi ihminen. Paljon pahaa olisi jäänyt tapahtumatta.

    Miksi ihmeessä sitten jatkoin käyttämistä sen ekan sekoamisen jälkeen? Katsokaas, se on se riippuvuus. Fyysistä, psyykkistä tai sosiaalista - ihan sama, yhtä todellista. Pilvestä ja kaikesta siihen liittyvästä voi olla todella vaikeaa päästä eroon, jos on vuosia elänyt syvällä siinä kulttuurissa.

    Käyttöä selitellään sillä, että pilvessä kaikki sujuu niin paljon paremmin. Tulee hienoja ideoita (harvemmin käyttökelpoisia), uni paranee (jotkut eivät pysty nukkumaan, jos eivät saa polttaakseen), ruokahalu paranee (tiedän niitäkin, jotka eivät enää pysty syömään muuten kuin pilvessä), tulee sosiaalisempi ja puheliaampi olo (selvinpäin ei poistuta asunnosta), leffat ja musiikki ja taide ja auton ajaminen ja rumpujen soittaminen ja luonnossa käveleminen ja ihan kaikki on niin paljon antoisampaa, kun on vähän on weeeeed määän u know. Monet ovat siinä pisteessä, että mikään kiva ei enää tunnu miltään selvin päin ja kaikki luova toiminta vaatii puolen gemmin paukut ja sitten vielä aletaan kuvitella, että kaikki muut ovat samanlaisia hörhöjä - että kaikki maailman hienot teokset on ihan satavarmaan luotu vähän on weeeed you know määän. Tiedän ihmisiä, joiden koko maailmankuva perustuu pilvenpolttoon.

    Ja ne puheet puhtaista luonnontuotteista, mitä vittua. Se että jokin on kasvi ei tarkoita, että sen syöminen tai polttaminen olisi turvallista. Luonnossa kasvaa vaikka marjoja ja sieniä, jotka voivat tappaa - tai tässä tapauksessa aiheuttaa monenlaisia terveysongelmia. Luonnontuotteissa on sekin huono puoli, että koskaan et voi tietää, paljonko siinä on vaikuttavaa ainetta, entä mitä muita aineita, entä jos erä on pilaantunut jne. Synteettisissä aineissa tätä ongelmaa ei ole, siis jos ne on tuotettu turvallisissa, valvotuissa olosuhteissa.

    Ja sitten se vastakkainasettelu "miedot" vs. "kovat" huumeet... minulle kannabis on kaikkein kovin huume. Mikään muu - amfetamiini, ekstaasi, rauhoittavat, alkoholi... - ei sovi minulle niin huonosti. Se on yksilöllistä. Joillekin kannabis sopii, good for you. Laillistamiskysymykseen minulla ei ole absoluuttista kantaa.
  • 41.
    ei mikään hippi
    1.8.2007 01:46
    nää entiset hipit vasta onkin parhaita.

    muistan intissä kun joku huumepoliisi tuli valistamaan väkeä huumeiden vaaroista keskittyen juuri kannabiksen mustamaalaamiseen. varmoin ja murteisin sanoin hän väänteli sadoille kaljupäille, kuinka kannabis aiheuttaa sitä ja tätä. hänellä oli täysi luottamus siihen, että kenelläkään ei olisi pokkaa julkisesti kyseenalaistaa hänen väittämiään. aikani kuunneltuani tulin tulokseen, että senkus viette saman tien kuselle ja nousin pystyyn esittelin itseni ja korjasin joitakin hänen aiempia väitöksiään. selvästi häkeltyneenä hän alkoi pläräämään mappiaan josta hän etsi kuulemma 'lääkärien lausuntoja' aiheesta. no paperithan 'taisi jäädä autoon' ja kyselin vielä lääkäreiden nimiä, mutta nekään eivät muistuneet mieleen. kerroin sitten omat lähteeni jossa oli mm. tämä who:n kiistelty raportti ja useampia yliopistoja. nämäkään eivät onnistuneet vakuuttamaan häntä sillä hänellä oli lääkärin lausuntoja! tästä tyylikkäästi hän vaihtoi kalvon ekstaasiin ja jatkoi selvästi nöyrtyneenä toimiaan. oli se kyllä hauskaa muidenkin kuin itseni mielestä.

    lisäksi kannabiksen porttihuumeteoria osuus hänellä oli mahtava. ei mennyt kalloon, että tämä on täysin keinotekoinen astelma sillä kannabis on luokiteltu huumeeksi, mutta päihteet kuten tupakka tai keppanapullo löytyvät takuulla aikaisemmin jokaisen heroinistin suusta.
  • 42.
    piupaupou
    1.8.2007 04:31
    Piilopaikka? Vaikka kaikki ajo ohjeet annetaan jo heti ekoilla riveillä. oke...
  • 43.
    Diplomi-insinöörihamppu
    1.8.2007 09:10
    Entiselle Hipille:

    Kyllä minäkin tiedän tapauksia jotka ovat suunnilleen omistaneet elämänsä kannan polttamiselle. Tosin tiedän ~5-10 kertaa enemmän ihmisiä jotka ovat omistaneet elämänsä alkoholille. Kannasta sentään pääsee irti, alkosta ei sitten millään. Kaikki tuntemani hamputtelijat ovat työelämässä, muutama tuntemani alkkis on ajautunut työelämän ulkopuolelle hyvistäkin asemista.

    Se on tasan tarkkaan sinun oma vikasi jos olet polttanut päivittäin. Liika mitä tahansa on liikaa. Henk. koht polttelen aboutrallaa 2 kertaa vuodessa, siis en ole millään muotoa 'narkkari', paitsi kriitikon mielestä. Ja jo tämä erittäin vähäinen määrä kannan polttamsita on vähentänyt alkoholinkäyttöni ~20%:iin aiemmasta, nuorempana tuli istuttua putkassa useasti alkoholihuuruissa, juuri nyt en muista milloin olen viimeksi töppäillyt kännissä, kai sitä on aikuistunut, mutta suuren kiitoksen esitän kannalle, se jos jokin aukaisee silmät sille, kuinka helvetin tyhmää on turruttaa aivot alkoholilla.

    Ja todellakin, jotkut niistä kannapäissään keksityistä ideoista on käyttökelpoisia, se on hyvä välillä tuulettaa aivoja ja antaa ajatuksen lentääääää.

    Mutta: "Liika mitä tahansa on liikaa", muistakaa se (taitaa muuten lause olla Jukkapojan kynästä?)

    DIH
  • 44.
    Kunniallinen veronmaksaja
    1.8.2007 15:20
    En todella ymmärrä miten kenelläkään olisi oikeus tulla kotiini ratsamaan mitä kasvattelen omiin tarpeisiini.Maksan kuitenkin aika reilusti veromarkkoja joka kuukausi valtiolle ja pidän siten tätä systeemiä osaltani tolpillaan. Samoin kasvatan lapsia tuleviksi veronmaksajiksi. En suostu olemaan maksaja koneistolle joka toisella kädellä yrittää saada mun elämän sekaisin...On todella ikävää olla lainsuojaton tahtomattaan vain sen takia, että lääkitsee itseään hampulla.
  • 45.
    tyätön
    1.8.2007 16:30
    Missä saa maksaa verot markoilla? Mulla ei ole varaa €urohintoihin!
  • 46.
    entiselle hipille
    1.8.2007 16:34
    Tietenkin kaikkia muita tulee rankaista siitä että möyhy ei sulle sovi tms.

    Mä en voi juoda jäykkää viinaa, mä tuun väkivaltaiseksi (samoin silloin kun juon pitkäääään ja liikaa "mietoja" alkoholeja).

    Vaikka sanot lopussa että laillistamiskysymykseen sulla ei ole tiukkaa kantaa niin kantas tulee selväksi tekstistä.

    Alkoholille tulisi olla laillinen vaihtoehto, huomattavasti vaarattomampi kannabis!

    Kusipääpuristit nyt tietty alkaa heti vinkuun että "suomi ei millään kestäs kahta rinnakkaista pahaa yms" mutta fakta on se että kannabis on vaarattomampaa kuin tupakka!
  • 47.
    nzg
    2.8.2007 15:02
    Tiedotusvälineissä on hehkutettu kannabiksen lisäävän 40% psykoosiriskiä. Unohtivat vain mainita, että alkoholin kohdalla vastaava luku on 800 prosenttia! Eli jos psykoosiin sairastuu 5/1000:sta, on kannabiksen aiheuttama riskin lisäys n. kaksi tuhannes osaa.
  • 48.
    kakeli71
    6.8.2007 04:19
    Käytän kanssa nykyään kannabista alkoholin sijaan. Vuosien liiallisen alkoholinkäytön seurauksena menetin kerran työpaikan, maksani/munuaiseni menivät huonoon kuntoon. Nyt olen ollut ilman alkoholia 6 vuotta, poltellut tämän ajan ja kaikki mennyt paremmin, eikä homma ole riistäytynyt käsistä niinkuin alkoholin kanssa.
  • 49.
    Lala*
    7.8.2007 15:21
    Olenko käsittänyt jotain väärin; pössytteleekö joku kerran viikossa "ihan vaan rentoutumistarkoituksessa"? Niissä bileissä joissa olen ollut mukana suomessa ja maailmalla, kannabis ja alkoholi ovat kulkeneet käsi kädessä -juhlijat ovat polttaneet pilveä olutpullo kädessään. Olen tavannut tyyppejä jotka joivat viinaa jopa ekstaasin vaikutuksen alaisena, koska ne sopivat niin kivasti yhteen. Työelämässä ja elämässä kiinni jokaikinen.

    "Tupakka on vaarallisempaa kuin kannabis."
    -Täh? Joku fakiiri siis sauhuttaa bongistaan pelkkiä kannabistuotteita?
    Muistelisin myös että kannabiksen vaikutus keuhkosyövän syntyyn on 9-10 kertaa korkeampi kuin pelkällä tupakalla. Mutta sitähän rennot chillailijat eivät halua kuulla/miettiä..
  • 50.
    Creeping Death
    8.8.2007 01:18
    Muistelet Lala kyllä jotain muita juttuja kuin faktoja, tuo 9-10 kertainen riski keuhkosyöpään on kyllä ihan omaa mutu-"tietoasi". Toki kannabiksen savussa on todettu olevan haitallisia pienhiukkasia (kuten nyt missä tahansa savussa on), mutta vaikka asiaa on tutkittu paljon ei kannabiksen yhteyttä keuhkosyöpään ole koskaan saatu aukottomasti todistettua. Toisin on tupakan kanssa, kannatta muistaa että kun poltetaan esim itsekasvatettua kannabiksen kukintoa ei siihen ole lisätty mitään ylimääräisiä palamista/nikotiinin imeytymistä edistäviä aineita. Vertaa tupakkaan jossa on mm.ammoniakkia ja torjunta-ainejäämiä ja ties mitä muita mömmöjä.

    Ja miksei kannabista muka voi polttaa ilman tupakkaa? Itse lopetin tupakanpolton mutta yrttisavut maistuvat kyllä. Ja onko se nyt ihme jos bileissä joissa on paljon ihmisiä ja tarjolla savuja ja kaljaa että nautitaan molempia? Jos vaikka pariskunta viettää leffailtaa savujen lomassa niin tuskimpa heidän siinä sivussa on kaljaa pakko kitata, siis jos nyt eivät satu olemaan alkoholisteja. Ehkä se on vaikea ymmärtää jos ei ole nähnyt kannabista käytettävän muualla kuin dokausbileissä.

Kommentoi artikkelia

Anna sähköpostiosoite, jos haluat, että sinuun voidaan ottaa yhteyttä. Osoite ei ole pakollinen, mutta jos määrittelet sen, se näkyy julkisesti kaikille.

Kirjoita kenttään viisikirjaiminen mustalla kirjoitettu sana, joka on yllä olevassa kuvassa. Kirjainkoolla ei ole merkitystä. Tällä toimenpiteellä estämme roskapostitusta. Tai kirjaudu sisään palveluun, jolloin tarkistetta ei kysytä.

Lue lisää: uusin City-lehti

Vaadimme vapautta duunissa!
Tätä me y-sukupolven edustajat haluamme työelämältä.
Piratismi kautta aikojen
Piratismi ei ole internet-ajan ilmiö. Kurkataan historiaan.
Kesäkuun festariopas 2012
Baarifestivaalit, Pride-kulkue, Provinssi ja paljon muuta.
Festareiden ABC
Cityn vinkit festarineitsyeille.
Arto Tuunela
Pariisin Kevään nokkamiehestä kasvoi popin ylijumala.
Teemu Rajamäki
Uniklubin ex-basisti Teemu Rajamäki on enää todella vähän rokkikukko.
Heinäkuun festariopas 2012
Love Music Festival ja Summer Sound Festival luottavat konesaundiin.
Sävy muutti ja Boulevard Social avasi
Kahvila Sävy on muuttanut isompiin tiloihin. Maanantaina 21.5. ovensa...
Pokauskoirat
Sisäpiiri. Kysy mitä tahansa, Walter de Camp vastaa mitä tahansa.
Ewert and The Two Dragons
Virolainen Ewert and The Two Dragons kertoo, miten suomalaiset...

Lue lisää: Ihmiset

Usva Maisala
Kiihottava kuolema.
Sauli Niinistö
Valtakunnan vahtikoira ei kerjää... 11
Lauri Ylönen
Rasmus-päällikkö valloittaa... 46
Kuvitettu naama
Todellinen Facebook.
Teuvo Loman
Muovin Kuningas 59
Yhteinen rautataivas
Tieteiselokuva Iron Skyn tarinaa pohjustetaan ilmaisissa sarjakuvissa.
Turhimot
Julkkisten kakkosdivari ja kuinka... 58
Kenneth Liukkonen
Kenneth Liukkonen on Suomi-homon muotovalio, Mr. Gay Finland.
Meijän puolue romanien puolesta
Rap-muusikot herättelevät... 4
Susanna Shilman
Heimosisko.