0,0, ja 7 %

  • licence27

Se oli taas se päivä vuodesta kun oli aika käydä katsastuksessa.

Tälläkään kertaa noin vuonna 1998 valmistetusta autosta ei löytynyt mitään vikaa, mutta suurin yllätys tuli vastaan kun näin jarrudynamometrin tuloksen. Arvot on itse asiassa paremmat kuin uutena.

Kotimatkalla sit kuuntelin kauhulla millaista mustaa laatikkoa uusiin autoihin suunnitellaan. Liekö siinä ollut syy myös uusien BMW autojen takaisinkutsuihin kun niillä kaiken maailman väyläpurkeilla pystytään laukaisemaan jopa turvatyynyt.

Ihan vaan vinkkinä kaikille autonvalmistajille. Repikää helvettiin väylälaitteet kaikista turvatyynyjen laukaisimista laukaisupuolen osalta. Mekaaninen kuula-jousikuppi kiihtyvyysanturi varsinaiselle laukaisulle ja väylän kautta sit vain anturi sille onko turvatyyny(t) lauennut vai ei.

Omassa autossanihan ei ole turvatyynyä etumatkustajalle joten sille ei tarvita poiskytkentää. Se on kanssa sellainen toiminto minkä en missään nimessä haluaisi olevan väylätekniikan varassa. Toki siihen suurimpana syynä on huonot kokemukset erään Peugeot 407 väylätekniikan toimivuudesta auton alkutaipaleelta. Ei ihme että Peugeot merkkiuskollisuus rakoilee.

Tätähän nyt ei kukaan kansanedustaja lue, mutta jos siihen mennään että viimeinenkin ripe vapaudesta eli yksityisautoilu täytyy saada mustien laatikoiden ja GPS seurannan taakse niin sille täytyy olla myös vaihtoehto aivan samalla mallilla kuin tämä nykyinen malli on.

Eli esimerkiksi tuo oma autoni ei kilometriseurannalla olisi valtion kassaan juuri mitään tuonut kun sille kertyi kahdesssa vuodessa vajaat 6000 km, mutta koska ajomäärä voisi yhtä hyvin voinut olla vuodessa 36000 tai 63000 km niin milläpäs sen ennustat?

En silti näe yhtään mitään järkeä luoda gestapomaista järjestelmää kun sama tieto ympäristövaikutusten osalta tulee suoraan tankatusta polttoainemäärästä ja ainakin kun kaivinkoneeseen moinen järjestelmä tuli on sen lisäkustannukset käyttäjälle olleet jo useita satasia rikkoutuneiden ja yllättäen tyhjentyneiden akkujen muodossa. Viimeksi viime viikolla paikannuslaite oli imenyt akun hengettömäksi.

Tietysti silloin se ei paljon haittaa jos on lämpötolppa ja laturi vieressä, mutta sanotaan susirajalla eli Hattula-Renko rajalla jossa la häirikkösusi ilmeisesti tuli tiensä päähän en todellakaan haluaisi jäädä keskelle metsää jonkun mielestä tarpeellisen paikkaitiedon kerääjän vuoksi.

Päättäjät saisivat katsoa peiliin ja miettiä kuinka paljon enemmän tienhoidon yhtiöittäminen ja yksityistäminen on tullut maksamaan ja kuinka paljon laatu ja oikeasti hoidettujen teiden määrä on laskenut. Vika on siis jossain muualla kuin autoilijoissa jotka kiltisti maksavat veroja joka tankkauksen yhteydessä enemmän kuin auto sillä polttoainemäärällä tietä kuluttaa.

Enemmän hyötyä tai säästöä olisi saatavissa kolmirengasjärjestelmällä ja "pikavaihtopalveluilla" = että ei suotta ajeltaisi nastarenkailla silloin kun niille ei ole mitään tarvetta.

Jos mustaa laatikkoa johonkin tarvitaan niin turvavälien säilyttämiseen.

Hieman vihaisena luin kuinka vanhoilla autoilla ajavia syyllistetään- no jos 1998 valmistettu auto menee yhtä murtuneesta ahtoputkesta johtuvaa päästöjen takia hylkäämistä läpi katsastuksesta joka kerta ilman huomautuksia niin moniko 2014 valmistettu auto siihen pystyy saman ikäisenä. Sattumalta katsastuksessa samaan aikaan ollut autoilija + n 2004 Ford sai mukaansa hylkäyksen ja puoli sivua vikalistaa alkaen joulukuusen lailla vilkkuvista turvalaitteiden merkkivaloista ja päätyen seisontajarruun mikä ei pitänyt kuin hieman toisella pyörällä ja sekin jäi vapauttamisen jälkeen laahaamaan.

Jos 1985 ja sen jälkeen maahantuoduista autoista olisi tehtaalla ja ennen maahantuontia tehty kunnolla ruostesuojattuja kiveniskumassoineen, sisälokasuojineen ja roiskeläppineen niitä vanhoja autoja olisi liikenteessä vielä huomattavasti enemmän kuin nykyään ja 830 000 kilometriä voisi yhtä hyvin löytyä Land Cruiserin, Camryn, Corollan tai Maxda 626:n mittarista sen sijaan että samaan käyttötarkoitukseen täytyi ostaa käytetty 39000 € Q7 jota ei saa käyntiin -24 kelissä tai 25900 € Skoda Octavia jossa ei pidä paikkaansa joko päästöarvot, ilmoitettu tai tai kulutuslukemat.

Sit huollot ja korjaukset on ihan oma lukunsa- virta-avain uuteen autoon 937 € vanhaan 55 €,Uuteen perushuolto + sytytystulpat 537 € vanhaan autoon 75 €
Kytkin 2005 Golf vuosimalliin 625 €, vaihtotyö 5 x 75+alv. Kytkinpaketti Mondeo 1997 89,60 €

Katsastusta odottaessa luin Astrasta artikkelia. Auton huoltoväli on ilmoitettu 30000 km/vuosi. Kuitenkin puolen vuoden ja olikohan 18000 km kohdalla huoltoilmaisin käski menemään huoltoon jäljellä 4% huoltovälistä.

Kirjoittaja ei ymmätänyt logiikkaa, mutta mulle tuo on ihan ymmärrettävää. Jos autossa on jonkin sortin tunnistimet öljyn laadulle, johtavuudelle, kirkkaudelle, lasketaan kylmäkäynnistykset, käynnistykset ja vaikkapa Volvon tyyliin myös käyttötunnit- ruuhkassa seisomisesta kun ei paljon kilometrejä kerry. Saadaan jo 18000 km ajolla helposti öljyn sekaan kaikkea möhnää, suodatusala käytettyä, kenties vähän polttoainetta öljyn sekaan ja kun uutta ei ole VW tyyliin lisätty litratolkulla niin parempi vaihtaa uutta sisään että "moottori pysyy kulumattomana jopa 250 000 km ajon verran".

Lisäksi väittäisin että uusille turbokoneille on myrkkyä Stop and Go, tyhjäkäynti ja täyskaasulla ajaminen. Sit ihmetellään kun moottori on kappaleina vaikka siihen on 90 000 km taipaleella vaihdettu öljyt 32000 ja 63000 kohdalla ja moottorin kun purkaa menee laakerilinjat kieroon kannesta ja lohkosta. Opelilla ongelma on ilmeisesti huomattu ja siihen puututtu helpolla tavalla eli lyhennetään huoltoväliä niin pysäytysten yhteydessä ahtimessa tislaantuneen öljyn tilalle saadaa voiteluvoimaa ja kone kestää helposti takuuajan. Sittenhän se on ihan sama kestääkö enää 52000 vai 520 000 km sen päälle (52 tkm parempi) että saa taas uuden myytyä.

1 kommentti

Anonyymi

5.12.2021 10:29

Täältä löydät pian seksiä, suhteita, Deittailua --> http://dating24.me

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi kirjoitusta

Jos sinulla ei ole vielä tunnusta Cityssä tai Facebookissa, luo tunnus Cityyn. Se käy käden käänteessä ja on täysin ilmaista.

Luo ilmainen tunnus