Contour

Vähän harrastuksia, paljon töitä ja nukkumisesta on turha runoilla. Blogi on alkanut sinkkuuntumisen jälkeen ja varmaan loppuu kunnollisen naisen iskiessä.

Näytetään kirjoitukset maaliskuulta 2011.
Edellinen

Pieni pyyntö  1

Jos kerran Keskolla ja SOK:lla on Fennovoiman osakkeita niin mitä pahaa siinä on? Jos mietitään mitkä on pahimmat omistajavaihtoehdot niin ainakin tällä alueella ruotsalaisomistus on nostanut sekä sähkön että sen siirron hintoja jatkuvalla syötöllä.

Jos Keskolla ja SOK:lla on osakkeita niin mihin ne sit pitäisi myydä? Saksaan? Venäjälle- sit on ainakin vielä vähemmän omistajavastuuta kuin nykyisellä omistajapohjalla. Parempi olisi boikotin sijaan lahjoittaa vaikka plussapisteitä tai S-ryhmän bonuksia vaikka tuulivoiman lisärakentamiseen, tai boikotoida kaikkia niitä ulkomailta tuotuja elintarvikkeita joita voidaan Suomessakin järkevästi tuottaa.

Kesko tai SOK voisi myös pistää myymiään aurinkopaneeleita liikkeittensä valaituksen ja ilmastoinnin sähköä syöttämään tai vaikka ostaa oman tuotantolinjan- samalla voisivat perustaa oman jätteenkäsittelylaitoksenkin.

Kauppoja tässä maassa alkaa olla ihan tarpeeksi- se onko ne palvelun ja logistiikan kannalta oikeissa paikoissa onkin toinen juttu. Esimerkisi Tuurin kyläkaupan oikea sijainti olisi Hauholla tai Valkeakoskella- onhan Tuulonenkin pysynyt toistaiseksi pystyssä.

Millä sit suurista marketeista päästään eroon- ei millään. Boikottia voi harrastaa jos siihen on varaa, lisäaineetonta, kotimaista luomua voi ostaa jos on varaa kaksin-kolminkertaistaa ruokamenot. Millä pikkukauppa sitten voi pärjätä: Palvelulla, laadulla ja tilaustuotteilla.

Täällä korvessa kävi ennen K-Virtasen myymäläauto= suppea valikoinma, mutta periaatteessa mitä tahansa pääliikkeen tavaraa pystyi tilaamaan seuraavaksi kerraksi + lottoamaan. Näin nettiaikana pienikin kauppa pystyisi palvelemaan tuhansia asiakkaita liki kotiovelle saakka- ja mökkiläisiä. Myymäläautokin olisi hyvä vuorata aurinkopaneeleilla että kylmälaitteille riittäisi virtaa kovillakin helteillä ja vähempi polttoaineen tarvetta paikallaan seistessä.

Älkää boikotoiko sen vuoksi että isojen ketjujen päättäjät on olleet fiksumpia kuin monen kunnan voimayhtiöt lyhyen tähtäimen ja helpon rahan vuoksi myyneet kunnan isät. Kun omistus on omissa ja osaltaan myös asiakasomistajien käsissä on voimayhtiön osakkeista enemmän hyötyä kuin haittaa- haitta on vain psykologinen. Jos jollain meinaatte välttyä ydinvoiman lisärakentamiselta niin boikotoikaa kaikki joukolla sähkön ja kaukolämmön käyttöä- sulkekaa Facebookit, televisiot, radiot ja puhelimet kotonanne, syökää pakastimet ja jääkaapit tyhjiksi ja sit vaan päävirrat asunnoista pois. Sit kun alkaa tympiä tai palella niin muistakaa että osa verkon virrasta on edelleenkin ydinvoimalla tuotettua ja vieläkin heikommissa laitoksissa kuin suomen nykyiset ja tulevat laitokset.

Pitää palata keräily-yhteiskuntaan, asumaan kotaan tai luolaan ja voin kokemuksesta kertoa että ensimmäiset 2 viikkoa on pahimmat jopa kesällä. Pakkastalvi on ihan oma lukunsa.

Kaksi nuorta ihmistä punaisessa Opelissa (Astra 5 ovinen) jo harjoittelis kesän telttaöitä varten- kyllä autossakin yön nukkuu ja useammankin jos vaan lämpöä piisaa. Ilmeiseti sen verran nuoria tai tekosiveitä ettei kummankaan kotona pääse parittelua harjoittamaan tai jos pääsevät niin eivät rauhassa.

Yhdessä entisessä työpaikassa epäilyksiä herätti punainen Golf 2- siellä kaksi umpirakastunutta säännöllisesti harjoitteli suvun jatkamista, vaikka kumpikin oli omalla tahjollaan naimisissa ja vieläpä eri heimoa. Toinen kansan suosikki oli punainen Yugo. Kirkon lähimaastosta löytyi turvallinen vartioitu tienpätkä jossa sai rauhassa olla lasit huurussa ja hädän tullen apu olisi ollut lähellä.


Vettä  1

Auringossa on voimaa. Otsonia puuttuu ilmakehästä sen verran että -15 asteinen yö oli jo monta tuntia sitten vaihtunut melkoiseen lämpöön. Hiekkatie on alkuosaltaan sula- näin ollen kaksipyöräiseen saa ruveta laittamaan akkua paikalleen.

Pörinäputken edeltäjä olikin yllättävän hyvässä kunnossa- se tarvitsee korjata seuraavaa katsastusta varten. Kaikki pultit vaan menee uusiksi ja takapöntön liitos, mut siksi on työkaluja reilumpia määriä.

Lampi alkaa hiljalleen täyttyä- kyl kelpaa kesällä uida lähdevedessä jos joku nyt uimisesta tykkää.

Aprillipilan aiheita lehdille: Libya antautui ruotsalaisjoukkojen tunkeutuessa sisään selustaan

Japanin ydinjätteet sijoitetaan Suomen kallioperään

PS saamassa ehdottoman enemmistön

HML kuntaliitos puretaan moottoritien katteen kalleuden vuoksi

Katumajärven alikulkutunnelin alkupaukut ammuttu Siirissä


Lampi  1

Tänään piisasi yleisöä- ei valitettavasti ulkomaalaisia vaihtarityttöjä. Kun rivitaloyhtyiön takapihan lampi kunnostetaan niin täytyyhän asukkien nähdä mistä maksavat.

Mutta sit kun vastoinkäymiset alkaa niin ne tuppaa ketjuuntua. Ensin tuli lunta- siis reippaasti, sit liukasta- tarvi hiekotta, jäätie ehti menettää aamuista kantavuuttaan ennen kuin soraa tuli- soraa ei voinut laittaa ennen kuin oli kangasta.

Kangasta ennen piti noutaa toinen sorakuorma ja kankaan jälkeen evästä leipomosta. No montulla ei näkynyt kuormaajaa- LA toimi vaan ei vastausta- ei kun etsimään. Generaattorin tankkaus oli menossa ja kuski + kuormaaja sen pariin sidottuina. Kun kuorma saatiin ja kangas kyytiin niin leipomon aamuvirkut oli jo laittaneet ovet kiinni ja taas ajelemaan.

Sillä välin toinen kuski oli ajanut ajokoneen mahastaan kiinni hankeen ja jäätien loppukin kantavuus oli menetetty.

Päivää ei onneksi liikaa venytetty ja aurasinihomejuustokermajauhelihakastike antoi voimia. Sit illan saapuessa 6,6 km hiihtoa tökkivällä liimaladulla


Ruotsalaista laatutyötä?  1

Isot ilmavoimat- olihan se korkea aikakin ruotsalaisten lähteä kokeilemaan onko niistä hävittäjistään mihinkään. Paperillahan ne on ainakin yhtä hyviä kuin itänaapurin koneet, ranskan Miraget tai USA:n pomminpudottimet.

Toivottavasti eivät sentään omia aikojaan putoile pitkin Libyaa.

Ensin pommitetaan vuosi ja sitten seuraavat 20 vuotta yritetään korjata jälkiä.


Tolppia  1

Hiihtokelin huononemista ei kevään korvalla voi välttää. Sunnuntain lenkki järven jäällä - vastaan tuli 2 joutsenta... puoli metriä lunta, pikku järvi ja varmaan 12 mökkiä- pesikää nyt sitten sinne kaislojen sekaan luodolle.

Sensijaan salibandy- ei tuottanut pitkä tauko jalkojen puolesta tuskaa, mutta kädet. Ei sillä ettei olisi osunut tolppien väliin vaan kun sihti oli keskellä maalivahtia- vielä viime sekunneilla hyvä veto oikeaan tolppaan- josta kimmokkeella vasempaan tolppaan maalivahdin selän takaa ja vasemmasta tolpasta toisen hyökkääjän lapaan- menihän se sen kautta maaliin ja muutama ihan hyvä syöttö mutta ei yhtään maalia. Kädet tuli silti kipeiksi jo ennen maanantain kairausta-

Ei tähän aikaan vuodesta oikein rantojen ruoppaus onnistu- jäät alkaa sulaa, eikä uutta mahda paljon tulla ennen seuraavaa joulukuuta.


Pörinää  1

Ei pitäisi vaihtaa pakoputkea betonilattialla työpäivän jälkeen- ei sillä etteikö se onnistuisi, mutta ainakin orkkis putki = pari vaimenninta, pari katalysaattoria ja suojapeltejä; painoi ihan kivasti. Painovoima onneksi auttoi alas- Uusi putki meni sentään kivuttomasti kiinni.

No sit kun kaikki olevinaan oli paikallaan ja melkein pistin jo konetta käyntiin iski epävarmuus siitä onko kaikki pultit kiinni. Ei sit ollut ahtimessa kiinni kuin kaksi kolmesta ja tietysti ainoa suojapelti edessä. Vähän harmitti, mutta sen kun kiristi pääsi koeajolle- Pörinää tuli, mutta ainakaan ilman säätämistä ei voi väittää että voimaa olisi tullut lisää.

Vanhaa laskettelusauvaa tuli pätkittyä suojaamaan kumityynyjä ja sit se oli ajovalmis. Harmi vaan että kellot oli jo niin kovin paljon kun valmistui. Vaan kun itselle tekee, eikä ole aikainen herätys niin turhaa katsella kelloa.


Mehupillin viimeinen matka  1

Kutsun auton alkuperäistä pakoputkea mehupilliksi - täytyy sanoa että Japanissa on todella tarkkaan laskettu kuinka kauan kyseisen osan pitää kestää. 3 vuotta tai 100 tkm takuu-- kohdassa 102 tkm keskiosan takaliitos petti. Takapönttokin kesti yli tuplaten takuuajan.

Se että putki menee vaihtoon oli odotettavissa. Muistaakseni toisen huollon yhteydessä tuli huoltoihmisen kanssa puheeksi vakioauton eksotiikka ja hän väitti että taampaa katalysaattoria ei tarvi olla- vaan menee yhdelläkin päästöistä läpi jos kone on muuten kunnossa.

Kauppasi siinä sit samalla tarvikeputken joka on sisäputkeltaan suurempi kuin alkuperäinen ulkoa- Aika mennyt sen jälkeen noin seitsemän vuotta. No nyt kyseinen putki on kuivumassa ensimmäisen kuumankestomaalikerroksen jälkeen- tiiviste kaivettu esiin ja seuraava arvoitus onkin lähteekö mutterit auki yhtenä kappaleena vai ei.

Mikä sit on kyseisessä autossa putken vaihdon merkitys kasvaneen metelin lisäksi- kuulemma ilman muita osanvaihtoja jopa parinkymmenen hevosvoiman luokkaa. Japanin version teho samasta moottorista eri päästöluokassa taisi olla peräti 27 tai 47 heppaa suurempi versiosta ja vuosimallista riippuen. Todennäköisesti moottorinohjauksessa on Japanissa eri ohjelma kuin Euroopassa- Varsninkin tuntuu että Saksaan ja pohjoismaihin tulevista versioista karsitaan kireimmät tehot pois että koneet ei pauku edes vapailla nopeuksilla ajaessa. Tuo yksilö meni Saksan läpi ajellessa mittarin kymppiä vaille pohjaan - vaan kai se 100 tkm huollettunakin vähän hevosiä syö- puhumattakaan nykybensasta.

Perstuntuma on ainakin se että nyky 98 on yhtä kesyä kuin vanha 95- voi toki olla että kyse on siitä mikä on auton ikä ja ruiskutusjärjestelmän kunto. Ikäähän tuolla on ja jos kertakaikkiaan vakiosuuttimista loppuu kapasiteetti niin ne täytyy sit vaihtaa 5 tai 10 % suurempiin että saa saman määrän energiaa syötettyä koneeseen. Jos muut paikat antaa myöden ja kaikki on kunnossa niin vaikka 30 % suuremmat - jos olisi tehtävä E85 soveltuva kone niin 50 % isommat suuttimet ja varmaan aika liuta muitakin osia.


Palaneet käämit  1

Joskus täytyy kaivaa pintaa syvemmältä- joskus katkeaa kaapeli ja sähköt menee poikki. Tänään en tiedä mitä oli tapahtunut ja miksi, mutta seuraus oli se että kauan paskaa kerännyt maasturi meinasi jäädä imuroimatta- syy oli se ettei ollut sähköjä.

Lähimmän sähkötaulun kaikki sulakkeet oli ehjät ja vikavirtasuoja päällä. Testinappulasta ei tapahtunut mitään eikä sisommassakaan kaapissa ollut mitään poksahtanut. Sen jälkeen kun pääkytkin oli napsuteltu pois ja ruuvit kiristetty ei vieläkään sähköä kuin yhdessä vaiheessa.

Kolmannessa taulussa kaikki näytti ehjältä, mutta kaksi sulaketta olis silti salakavalasti väsähtänyt.

Sit sai imurin pelaamaan- toinen imuri ehti jo sitä ennen imeä niin lujaa että vajaa pölypussi halkesi- sit loppui imuteho kun ei ollut kuin joku piraattipussi varastossa niin se imuri ja imurointi jäi kesken.


Hamstraus himo  1

En tiedä rakennanko koskaan taloa- ainakaan ihan anturasta lähtien. Toki olen yhden lisäsiiven pystyttänyt ja epäilyistä huolimatta kesti tämäkin talven lumet. Tasoitin myös sokkelia ja patolevyjen ja maanalaisten putkien teosta on kokemusta.

Päätin silti ostaa käytetyn betonimyllyn "kun halavalla sai" - no sille on varmasti käyttöä kun työnantajan konehallissa on lattiassa vähän porrasta ja ilmeisesti ihan irotnaisia laattoja joista jää viiden sentin raot varsinaiseen lattiaan. Kyl pienen määrän betonia myllää lapiolla kottikärryssä, mut mylly on mylly.

Toisaalta käyttökytkin taitaa olla rikki- ei tullut johtoa mukana, mutta ainakin tuntui siltä että se on sen vuoksi korvattu uudella myllyllä.

Suuresti, joskin platonisesti omakseni himoitsemani nainen vastasi tänään viestiini niillä sanoilla joita kokolailla toiseksi vähiten odotin- Vähiten odotin yhteen muuttopyyntöä tai kosintaa. Jos onnea ei tavoittele niin harvemmin sitä myöskään saa. Onnea siis heille ja jos mies pettää, jättää tai muuten osoittautuu mahdottomaksi niin sen aikaa kun itse olen sinkku olen edelleen sitä mieltä että hän oli ja on paras nainen jonka olen koskaan tavannut.

Ehkä- siis tosiaankin iso ehkä- joutuu lähtemään ihmisten ilmoille ja katsomaan onko Deitti,net mustassa aukossa minkäänlaista yöelämää enää. Voi toki olla että kukaan muu ei vielä pitkään aikaan tunnu oikein miltään, mut ei se kokeilematta selviä. Kyl toki tässäkin palvelussa on runsaasti kiintoisia naisia- eri asia sit millaisia ja kuinka kaukana.

Toisaalta epäonni rakkaudessa voisi tuoda 7,5 milliä tai siitä jonkun siivun- sit tälläkin pärstäkertoimella olisi kysyntää naisten keskuudessa- vaikka toisin väitetäänkin. Taisi olla n 57000 € mitä keskiverto suomalaisella on varallisuutta- siis luokkaa mummonmökki korvessa tai keskikoinen maasturi / vähän parempi auto.

Ehkä sitä lottovoittoa toivoo niin moni muukin että sama rivi osuu monelle

Ylipäätään ihmiset- minä mukaanlukien taitavat viettää aivan liian paljon aikaa tietokoneidensa ääressä. Sit jos pitää vielä jaksaa tehdä toitä niin tietokoneella vietetty aika on kaikesta muusta pois- täytyy tosin todeta että seurusteluaikana tietokoneella tuli istuttua vain pakolliset asiat ja ehkä kerran tai kahdesti viikossa sähköpostit + City auki.

Nyt on hyvä syy olla menemättä hiihtämään- latu on niin likainen että hiihto on A vaarallista ja B tolkuttoman hidasta C välineet kärsii.

Vakuutusyhtiö: sieltä oli tullut lappu- se piti palauttaa- määräpäivänä tai oikeastaan monta päivää ennen en sitä löytänyt joten otin tiedot printille ja kävin vakuutusyhtiössä antamassa ne tiedot- tänään sit tuli uusi lomake ja väitettiin ettei tietoja ole tullut- soitin perään ja kas kummaa virkailija jopa muisti minut ja sen että olin tuonut paperit ja ajallaan, mutta ei vaan näkynyt järjestelmässä, eikä tietoa mihin kohtaan arkistoa/käsiteltäviä papereita oli ehtinyt hautautua- No luku paperiin, nimmari alle, autolla puoli neljän jälkeen vak.yhtiöön ja kaksi minuuttia siellä ja homma toimii.


Foreca  1

Luotettava sääennuste- ei ole satanut mitään moneen tuntiin, eikä pitäisi sataa nytkään. Niin vaan lunta puskee vaakatasossa.

Hiihtäminen oli jo sadan metrin jälkeen täyttä tuskaa- vaihdoin 6,5 lenkin 4,4 kilometriseen kun tasamaalla hiihto oli kuin ylämäkeä ja alamäki kuin tasamaata. Aikaa meni tolkuttoman kauan- mutta kunto varmaan nousi.

Lumi on tahmeaa, mutta sen lisäksi ladulle oli tullut useammankin puulajn käpyjä, neulasia ja oksia. Suurin oksa oli luokkaa metrin pitkä ja sen kohdalla pysähdyin nostamaan sen pois ladulta.

Edellinen