Contour

Vähän harrastuksia, paljon töitä ja nukkumisesta on turha runoilla. Blogi on alkanut sinkkuuntumisen jälkeen ja varmaan loppuu kunnollisen naisen iskiessä.

Näytetään kirjoitukset marraskuulta 2012.
Edellinen

Pakastuvaa  5

Tuli aika vaihtaa työautoon talvikummit alle. Toki jatkuvalla nelivedolla pärjäisi M+S merkinnällisillä kesäpyöriksi ostetuillakin, mutta kun ei ole lukkiutumattomia jarruja eikä muitakaan sähköapuja niin helpompi kuskille.

Tänään lehdestä luin kuinka entisen tyttöystävän isä oli saanut päähänsä valittaa. Sikäli ironista että sekä valittaja että valituksen kohde ja kolmas mainittu osapuoli on kaikki jollain lailla olleet asiakkaita. Näin ollen tiedänkin asiasta jotain.

Nyt kun keli pakastuu ja lämpöputket alkaa olla maassa on käynyt ilmi että kunnan vanha lämpöyhtiö on myynyt tietyille tahoille lämpöä omakustannushintaan. Nyt kun sopimus umpeutuu niin uudessa lämpöyhtiössä ei tietenkään voida moista sopimusta tehdä koska se tarkoittaa tappiota. Toki jo liittyminen uuden yhtiön verkkoon oli hintaluokkaa 30000 € joten ei sitä ihan kevyin perustein kannata tehdä.

Tämän koko paskan olisi voinut vältää kun kunta olisi pitänyt oman sähkä- ja lämpöyhtiönsä ja rakentanut omat biovoimalaitoksensa. Kunnan tarkoituksena ei ole tuottaa voittoa, mutta näilä kahdella ulkoistamisella on tehty massiiviset tappiot.

Nyt kun lämpöä tuotetaan hakkeella voidaan hätätilassa vaikka kaataa kunnan omilta mailta puustoa ja syöttää ne lämpölaitokseen. Toki sähköä pitää olla että järjestelmä toimii, hakkuri ja kaato, kuivatus ja kuljetusketju kunnossa.

Se että lämmityskustannus nousee ja rajusti ei pitäisi tulla kenellekään yllätyksenä- ei ainakaan jos muistaa vanhan viisauden "kun bensa maksaa kymmenen markkaa litralta se kannattaa tehdä kotimaisista raaka-aineista". Nyt se taitaa olla sen ja ylikin mittarilla. Öljyn hinta tulee nousemaan kysynnän kasvaessa ja se mikä hakelämmössä tänään tuntuu kalliilta on kymmenen vuoden päästä hyvinkin edullista.

Voihan niitä maalämpöjäkin porailla ja upottaa kilometritolkulla putkia Hopealinjan reitille, mutta miksi niin ei ole tehty jo rakennusvaiheessa, puhumattakaan aurinkopaneeleista ja keräimistä joita vastarannalla jo on.


Kolmatta linjaa takaisin  1

Toisen linjan peittäminen jäi aamupäivällä haaveeksi. Onneksi asiakas soitti ja kertoi missä mättää. Päivän ollessa puolessa ja lounas syötynä pääsin erinäisten vaiheiden jälkeen peittämään kolmatta linjaa. Siinä oli omat haasteensa ja vain kuutisen metriä pystyi laittamaan piiloon kun liitoksesta puuttui siinä vaiheessa vielä eristeet.

Aurinko alkoi jo laskea kun pääsin toisen linjan kimppuun. Sitäkään ei pystynyt peittämään kokonaan liitoksesta puuttui eristysosia.


Kello  1

Kova on kohtalo kun juotuu tällä ikää palvelutaloon. Onneksi käynti oli lyhyt ja täyttä työtä. Huomenna päässee putkimies ahkeroimaan ja toivottavasti myös eristäjä on paikalla. Lumisadetta en vielä kaipaa- ilma on nyt loistava. -3 mittarissa eikä kura lennä jos ei taas ole suolaa kylvetty. Auraviitoistakin suurin osa pystytetty.


Ahkeroinitia  1

Putkimies oli kuulemma ollut jo kaksi vuotta töissä eläkkeellä- siis ikää oli jo riittävästi. Hienoa saumaa pisti menemään ja teki melkein taideteoksen poraventtiileillä ja putkikäyrillä. Huomenna ilmeisesti toisessa linjassa jo vesi kulkee. Sen verran tulee syvä asennus ettei putkien päällä oleva ajoura tule talvella sulana pysymään.

Kolmas linja on niin ikään kaivettu auki ja siinä pääsee taas huomenna putkimies tekemään tilataideteoksensa. Se oli yhtä tutkan välttänyttä kaapelia lukuunottamatta varsin helppo rasti. Eniten tuskaa tuotti lippusiiman selvittäminen.

Sekä putkimiehellä että timanttiporarilla oli ongelmia koneittensa kanssa, mutta kyllä ne hienosti puree kun on osaava käyttäjä.


Jonossa  1

Piti eilen illalla vetää lavettireissu, mutta meni vähän turhan myöhäiseksi muutenkin. Nyt tarvis varmaan käydä maasturi tankkaamassa jos vaikka saisin huomenna kaadettua muutamat puut.

Kaukolämpölinjalla oli mielenkiintoisia juttuja. Noin kymmenestä sentistä löytyi kaksi putkea joita kumpaakaan ei ollut missään kuvissa. Yksi sähkökaapeli jota niin ikään ei ollut näkynyt tutkauksessa ja vanha lämpölinja oli yli viisi metriä eri linjassa kuin mihin se oli merkattu.

Merkatun linjan vierestä löytyi vielä yksi vesijohdon sulkukin jota ei pitänyt olla. Kaikkein lähinnä pintaa seikkaillut putki oli kaiketi jonkun vanhan antennin johdon suojaputki, mutta sen viereisen tutkauksen kohdalta ei löytynyt kuin tyhjiä tölkkejä .

Päivän päätteeksi kiskottiin kaukolämpöputket odottamaan putkimiestä joka toivottavasti on aamulla ahkeroimassa uusia liitoksia.


Vaunut vaunuissa ja vaunut päälle  1

Joskus pienenkin esineen tai asian kuljettaminen teettää tuskaa. Olin yrittänyt pitää päiväohjelman mahdollisimman niukkana, mutta toisin kävi.

Saatuani muuannen pikkutien lanattua, sahat teroitettua ja työkalut lastattua suuntasin kaatamaan puita- tai siis niin luulin. Kaverillani vaan sattui olemaan ohjelmassa hevoskärryjen nouto ja koska niissä oli pohjana rumpujarrulisen kuplan etuakseli kysyin josko tarvisi apua lastauksessa.

Erinäisten vaiheiden kautta päädyin koppakärryn kyytiin melkeinpä pelkäämään paikoin ja seikkailemaan toista kärryä etsiessä. Eikä meinannut millään päivä riittää näinkään.

Eli henkilöauton peräavaunulla kuskattiin hevoskärryt ja lopulta traktorin vaunulla henkilöauton perävaunut. Moinen suoritus olisi olut vaativampi jos ei olisi ollut konevoimaa kummassakin päässä nostamassa. Hevoskärry jouduttiin lastaamaan ihan käsipelillä.

En ollu koskaan aikaisemmin nähnyt jarrrvaunuja. Kyläsepän tekemä malli oli ihan siistin ja toimivan oloinen, mutta se penkki tulee tarvitsemaan hieman tukevampaa pehmustetta.


Pyöritänkö peukaloita vai silmiä  1

Olipahan kiva herätä pirteänä ilman herätystä. Oli jopa kiva työskennellä kun oli pieni annos sepeliä levitettäväksi, pieni pätkä kaapelia haudattavaksi ja niin ikään pieni pätkä sadevesijärjestelmää. Aamulla tosin ensimmäisenä suuntasin ostamaan klipperin varaosia ja yllättäen osat oli hyllyssä ja myyjä ovella vastassa juuri sopivan palvelualttiina....

Lahjoittaisin hyvälle Justiinalle kovapäisen veljeni. Erityistuntomerkkinä lahjakkuus tukkia yhdellä pienellä autolla ainakin kolmen auton parkkipaikat ja kurata lattiat. Lahjoittaisin, koska en saanut myytyä kahdella edellisellä yrittämällä. Ei todennäköisesti osaa laittaa ruokaa, mutta syö kyllä melkein kaikkea paitsi kukkakaalia ja juo runsaasti oikeaa maitoa.

Onnistuin keplottelemaan veljeni lätkäpeliin oikein nätin ja fiksun naisen seuraksi, mutta ilmeisesti kokemus oli niin pelottava että seuraava yritys esitellä fiksua kauniimman sukupuolen edustajaa päättyi veljeni pakenemiseen vaikka grilli oli ladattu täyteen ruokaa ja juomaakin oli sen verran että olisi kaikki seurueen alkoholille persot juottanut estottomaan mielentilaan.

....Kun osat oli haettu ja putket haudattu pääsi ajamaan viimeiset ylijäämämaat pois tältä erää. Piha näytti pimessä ihan hyvältä, mutta kaipasin vielä apua rumpuputken lastaukseen. Asiakas oli kuitenkin lapsenvahtina joten siinä puolen tunnin aikana peukaloiden pyörittämisen sijaan söin hyvin ja pistin tulta kiukaaseeni- siis kiukaaseen joka on jo toisessa paikassa lainassa samaa käyttötarkoitusta varten.


Alun loppu  1

Kaukolämpöä laitettiin maan poveen hämmästyttävän kauan. Päivä auki ja kaksi päivää kiinni. Kaksi päivää kun jäi maata yli ja tarvi vielä edellisenkin firman kaivuiden jälkiä vähän paikata. Vielä neljä linjaa tekemättä joista yksi on onneksi lyhyt ja toinen vähemmän kriittinen.

Kun sitten raskaan työpäivän päätteksi piti istahtaa tietokoneen äärelle tuli puhelimeen viesti ja lyhyestä päivästä tulikin pitkä. Ei mitään vakavaa, mutta ikävää. Kaveri oli ruvennut klippaamaan hevosensa karvoja ja puolivälissä kone oli sanonut työsopimuksensa irti. Kun sitten pyysi korjausapua niin lupasin yrittää kunhan osa on tavallista rautaa.

Kun sitten noin tuntia myöhemmin sain osan käteeni niin totesin sen olevan jousiterästä ja vieläpä kolme luokkaa puolen millin kerrosta ja kaikki poikki. Kyllä sen hitsauspisteen tehtyä sai ja koneen kasaan, mutta työtä se ei kestänyt.

Päivän päätteeksi kävin lainaamassa vastaavan koneen läheiseltä maitotilalta, kiikutin sen kirjaimellisesti hevosen viereen ja pois nippa nappa tämän vuorokauden puolella.

Lopun alkua on taas se että ilmeisesti puolustusvoimat on ostamassa käytettyjä telakuorma-autoja.


Melkein moottoripyöräkaupoilla  1

Netti on taas vaihteeksi temppuillut- liekö sit ylikuormitusta vai kosteutta keskuksessa.

Yöllä yritin ostaa moottoripyörää kun se oli niin pirun halpa. Ei olisi maksanut juuri mitään. Tänään myynnistä tuli sentään palaute että sellaiset 1630 € kun olisi löynyt lisää niin olisi voinut soitto tulla, mutta itse laite oli kuitenkin jo myyty 2300 € yli sen mitä olisin uskaltanut näkemättä siitä maksaa.

Muuten päivään mahtui soitto pankista- En viitsinyt pitkään jutella kun oli työt kesken. Olisin vamaan vieläkin siellä kaukolämpöä maahan laittamassa, mutta olivat tehneet väärän kätisen kaivon.


Valon puute  1

Taas kerran olen itsekseni kironnut kotimaisen traktorin huollettavuutta. Lähetin kyllä tehtaalle kyselykaavakkeella kaikki siihen mennessä ilmaantuneet ongelmat.

Tänään sitten taistelin varoitusmajakoiden kanssa. Molemmat oli pimeinä ja toisesta tuli kaatopaikkatavaraa. Ranteet on vieläkin hellinä niiden avaamisesta. Vasta muutama minuutti lämpöpuhaltimen edessa pehmitti pahemman tapauksen.

Valoja kun riittää niin tietysti ainoa malli polttimoista mitä ei ollut varalla oli palanut. 5 W riittää hyvin siihen paikkaan ja jos näyttää himmeältä niin saahan sen vaihdettua.

Vetokoukulle on niin ikään ollut oma valonsa, mutta sillä on ihan oma tahtonsa. Vaikka vaihtoi sulakkeen- ei siis ollut palanut ja uuden polttimon ei vaan valkeus tullut. Joku vika siinä piilee, koska kuitenkin kun koneen ajoi pihalle niin koukku oli valaistu.

Jarrumekanismin rasvaaminen samoin kuin etujousituksen yläpää oli ihan yhtä vittumaista kuin ennenkin.

Sitten pääsin varsinaisen herkkupalan kimppuun eli työntövarren ripustin oli murjoutunut kun hydraulisen työntövarren ollessa paikallaan olin nostanut nostolaitteen ylös että koukku lukittuu.

Ei tullut mieleen että sen korjaamiseksi joutuu purkamaan perävaunun jarruille menevän linjan ja vapaan paluun. Vasta sitten sai irti itse osan. Oikominen ei onnistunut, joten pistin sen neljään osaan ja siirsin nivelpisteen niin ylös kuin mahtui. Sitä en tiedä saako siihen enää lepäävää työntövartta ripustettua- jos ei niin siihenkin on lääke mietittynä. En tosin muista että tuohon 2350 käyttötuntiin mennenssä olisi ollut mitään tarvetta kyseiselle ripustimelle. Enemmän kaipaan työkalulaatikkoa jota ei tietenkään vielä ole.

Polttoainesuodattimet tuli vaihdettua ja ilmasuodattimet moottorin osalta. Huoltopakettiin jäi erinäistä sälää, mutta vaihteistoöljyt ym imusiivilät saavat odottaa parempaa rakoa. Parempaa siinäkin mielessä että täytyy pystyä pesemään kone paremmin ettei suodattimmia aukoessa mene likaa järjestelmiin.

Edellinen