Contour

Vähän harrastuksia, paljon töitä ja nukkumisesta on turha runoilla. Blogi on alkanut sinkkuuntumisen jälkeen ja varmaan loppuu kunnollisen naisen iskiessä.

Näytetään kirjoitukset lokakuulta 2016.

20 miljoonaa syytä muuttaa  1

Jaahas.Paikallisessa lehdessä kerrotaan taas kummia juttuja. Ensinnä se että taas ollaan pistämässä yhtä koulua kiinni ja samaan aikaan rakentamassa viereen uutta asuinaluetta kovaa vauhtia.

Ja siis säästösyistä tarvis koulu sulkea kun on 20 miljoonaa € ja varmasti ylikin käytetty uuden koulun/monitoimihallin rakentamiseen. Siellä on sit pelattu lentopalloliigaa yksi ottelu...

No sillä 20 miljoonalla olisi pyörittänyt edellistä suljettua kyläkoulua silloisella kustannustasolla noin sadan vuoden ajan ja lapsilla olisi ollu mahdollisuus kävellä kouluun.

Eikö ihan oikeasti kukaan tajua että jälkijunassa hukattu 20 miljoonaa € olisi ollut markoissa lähes 120 miljoonaa pienen kunnan yhteen rakennukseen.

No nyt sitten taas tulee lisää kuljetusoppilaita ja seuraavaksi Hattulassakin aletaan rakentamaan susikoppeja/suojia. Itse olin tänään susialueella, enkä todellakaan haluaisi kohdata yhdeksän suden laumaa.

Olen näen itsekin pelästynyt ulkomailla villikoiralaumaa ja niihin verrattuna susilauma on varmaan tehokkaampi saalistaja.


Jokkis 15.10 Särkikankaan moottorirata  1

Jokkis- siinä vasta hieno harrastus. Tänään toteutin lupauksenin ja lähdin kisaa katsomaan. Oli ihan siedettävän ajomatkan päässä ja tapahtumia riitti radalla ja vähän sen ulkopuolellakin.

Suurin kilpailunumero taisi olla 121, mutta jos niitä enemmän oli lähtötilanteessa niin ei varmaan ainakaan ehjinä siinä vaiheessa kun viimeinen lähtö oli ajettu.

Kahdesta vastalauseesta eli protestista johtuen aikataulu venyi ja 2 1/2 kierroksen pituiseksi suunnitelluista lähdöistä alkoi tulla 1 1/2 kierroksen pituisia ja finaalinimikkeellä 3 1/2 kierrosta jolleivät sit peräti lyhentyneet nekin kierroksella kun välillä kuuluttajakaa ei tiennyt oliko autot tulossa maaliin vai lähdössä seuraavalla kierrokselle. Hauskaa sen katsominen joka tapauksessa on. Paljon hauskempaa kuin osasin odottaa.

Naisia ja ylipäätään katsojia olisi saanut olla enemmänkin ja kenties (joissain tapahtumissa on vähän monipuolisempi muonapuoli) enempi vaihtoehtoja hernekeitolle ja makkaralle. Metrilakua sentään oli.

Myös toimitsija/kisajohto-osastolla tapahtui, koska Portilla päivystänyt Skoda Scout kärsi rengasrikon. Liekö sit löytänyt radalta jonkun pellinpalan tai raidetangon kappaleen.

Rata oli ja on varmaan vieläkin liukas, koska näytti että mutkien lisäksi autoja pyörähteli käytännössä suoralla tielle Saattoi toki johtua myös hurjista voimista ja korkeuseron/pompun myötä tapahtuvista kevenemisistä.

Olen pitkään miettinyt minkä vuoksi vanhoilla kuplilla ajetaan yhä ja siis nimenomaan pärjätään. En tiedä mitä niissä oli pellin alla, mutta lähtösuoralla löytyi aika paljon selvyyttä siihen asiaan. Toki kuskeista riippumatta tai riippuenkin pikkufiiut ja kuplat hyvällä prosentilla karkasivat ensimmäisillä metreillä/kymmenillä metreillä ja sit muilla tavoin rakennetut/painotetut autot olivat niiden parhaiden lähteneide takana sumpussa ekasssa mutkassa. Nuorten luokka ilmeisesti voitettiin Nissan Primeralla ehkä alkujaan P10 korisella.

Mutkaisella radalla ja pienillä tehoeroilla jos johtava auto on saanut hyvän lähdön ja pysyy likikään optimilinjalla niin radan nopein ja tehokkain auto ei 2 1/2 kierroksen aikana huonon lähdön jälkeen saa kurottua sitä eroa kiinni ellei edessä oleva tee virhettä. Vaihtovirhe söi sijoituksesta 1-3 sijaa, radan ulkopuolella käynti pudotti tyypillisesti yhden sijan jos vaan vauhti säilyi, mutta aika moni auto juuttui ja kaivautui pohjaa myöden hiekkaan.

Hyvä esmerkki huonoista lähdöistä oli musta Volvo- kuitenkin ilmeisesti tehon, välitysten ja auton ajettavuuden ansiosta silläkin näköjään hyvä kuski pärjää- huonojahan siellä ei radalla ollut yhtään. Mut siis Volvolla jäi vaan niin kauheasti ohitettavaa ja varmaan ohittikin ajamalla kokolailla eniten radalla käyneistä kuljettajista per kierros.

Paljon parempi käyttö vanhoille autoille tuokin kuin pistää 250 000 km ajettuna paaliin. Vaikka siitä meteliä tulee, on vaaransa ja päästönsä niin ihan oikeasti tuota tarvis jokaiseen päästä koittamaan ja varsinkin tuollaisella niljakkaan märällä asfaltilla.