Contour

Vähän harrastuksia, paljon töitä ja nukkumisesta on turha runoilla. Blogi on alkanut sinkkuuntumisen jälkeen ja varmaan loppuu kunnollisen naisen iskiessä.

Näytetään kirjoitukset helmikuulta 2017.

Mistä te enkelit siihen tulitte?  1

Siinä missä kahdeksan konsulttifirman turvin tutkitaan voidaanko tehdä tunneli Tallinnaan- no voidaan kun kuullaan heidän laskelmansa hinnasta ja pistetään kertoimeksi joku 30 niin kotomaassa liukastellaan.

Jätin tänään siis oman autoni kotiin. Eilen kävin sillä ongelmitta Tampereella juuri kaiketi täysi-ikäisiksi tulleilla kitkarenkaillani. Sen sijaan kävin matkaan nastarenkailla ja ihalin kotimaisia maisemia ja kokolailla hyvin hoidettuja teitä jään täyttämine reikineen ja routaheittoineen.

Jossain Kirkkotien puolivälin tienoilla katosoin kolmosvaihteella alamäkeen moottorilla jarruttaen ajaessani oudosti pysäköityä pikkuautoa. Auto oli siis Hyundai Gets, mutta ei ollut noutamassa tryffeleitä vaan suistunut kuljettajineen lumipenkan päälle.

Täällä korvessa täytyy kaikki tasamaan tietkin kylvää päästä päähän hiekkaa ja sepeliä, mutta siellä missä hiekkaa oikeasti tarvitaan sitä ei ole ollenkaan.

Mäki on siinä suistumiskohdassa niin jyrkkä ja pahimmillaan on ollut niin liukas että omalla autollani en lähtisi kitkarenkailla tai huonoilla nastarenkaillakaan edes yrittämään ilman reilua vauhtia. Todennäköisesti en omalla autollani pääsisi sitä ylös vahditta edes takakontissa olevilla lumiketjuillani.

Näin nokkelasti päättelin kun Getsin suistumisen jälkiä mäessä tutkin. Oli siis vauhti loppunut, pyörät alkaneet sutia tyhjää ja moni nykyauto siinä tilanteessa alkaa leikata moottorista tehoa sutimisen estämiseksi ja sit tullaakin kohta mäki nahkoineen alas ja ojaan.

Minä siis pelastavana enkelinä ensimmäisenä paikalle, liina Kiinni pikkuauton vetopisteestä työauton vetokoukkuun ja helposti nousi alamäkeen takaisin tielle.

Älkää tehkö tunnelia Tallinnaan niin kauan kuin Suomessa on yksikin tuollainen paikka yleisellä tai yksitysellä tiellä.

Sit luin kauhulla mitä VT 10 osalle on suunniteltu. Se on mun mielestäni edelleen VT 10, liikennemäärä on kasvussa, eikä siitä ole mitää syytä tehdä pihakatua tai taajamatietä missä hissutellaan 60, 50 tai 40 kilsaa tunnissa paikoissa joissa on paljon huonommilla autoilla ja moottoripyörillä päästelty risteysten välillä ainakin 80 nopeuksilla ja ihan turvallisesti. Sille ei mitään voi että ihmiset näplää puhelimiaan, eikä muista katsoa eteensä tai kääntyä risteyksissä.

Tuon suistuneen lisäksi oli Eteläisissä ja kahdessa muuassakin risteyksessä ajettu suoraan päin liikenteen jakajia ja liikennemerkit puuttui, oli solmussa ja autojen kappaleita ympäriinsä.


Konsultointia koko kansalle  1

Kuka haluaa Tallinnaan jos alkoholi maksaa saman verran Hämeenlinnassa? Miten yht äkkiä jostain kaivetaan rahaa kahdeksalle konsulttifirmalle tai itse tunnelille kun ainakin niillä teillä mitä itse olen viime viikot ajanut on melkoisen paljon korjausrästejä. Kyllä Rapalat sun muut firmat saa tuotantonsa siirrettyä Viroon ilman tunneliakin jos on enää valmistumisen hetkellä mitä siirtää.

Mitä moisella tunnelilla voidaan oikeasti saavuttaa? Mitä sitten tehdään kun tunnelin kattoon tulee yksi iso halkeama? Palkataan 16 konsulttiyhtiötä suunnitelemaan korjaus jota tulee tekemään 32 veroparatiisiyhtiön kautta ehkä palkkansa saaneet kiinalaiset.

Paljonko tunnelin ylläpito maksaa, kuka sen maksaa ja millä.

Toki itsekin yhtä kuljetuspeliä pelanneena tiedän että joskus tunneli on hyvä idea, mutta siinä ei ollut annettu edes mahdollisuutta alittaa meriä tai järviä vaan tunneleilla läpäistiin vuoret ja kukkulat. Firman sai konkurssiin yhdellä ylipitkällä tunnelilla.

HML Hauholla tuli kuulemma "yllätyksenä"(viivästytetään puolella vuodella, laskut senkun kasvaa) että maa on pehmeää ja työmaa seisoo- mitä ihmettä- vanhan sillan yli on sujunut liikenne jo kymmeniä vuosia ja pieoneerisilta jököttää vieressä tukevasti. Ottakaa nyt vaikka jotkut maalämpöporarit koneineen hommiin ja kyllä se kallio tai ainakin kantava maa sieltä löytyy.

Sysmässäkin seisoo siltatyö. Parakissa palaa valo, 30 nopeusrajoitukset eikä yhtään henkilöä töissä. Niin ja Pulkkilanharjulla on selkeästi sitatyömaa kesken, rajoitus 40 ajopinta on perunapeltoa tai ainakin porkkanamaata

Luin HML paikallislehdestä että yhtä risteystä ollaan muuttamassa paremmin vetäväksi. Siihen on siis tulossa jonkin sortin kaksikaistainen turbokiertyliittymä.

Ideahan on ihan hyvä, mutta mutta mutta:.

1 Hinta
2 Sijainti
3 Hämeenlinnalaiset vilkuttomat autoilijat.

Eli siis toteuttamistavasta riippuen yhden pienen risteyksen muutostyön hinnaksi on laskettu 1,5 miljoonaa € tai enemmän jos alikulkutunnelia tarvitsee jatkaa.

Hulluinta kuitenkin on että vieressä on valmiina rinnakkaistie jota pitkin pystyy ohittamaan pullonkaulan pahimpaan aikaan päivästä, mutta kun ollaan Hämeenlinnassa niin sinne on mätkäisty ajokieltomerkit ja pinnoite on osan matkasta soraa.

Ymmärrän kyllä jos läpiajokielto olisi voimassa vaikkapa vain 22-06. Se ratkaisisi yhden suunnan ongelman.

Toisen suunnan liikennemääriin vaikuttaisi Vanjantien + Viipurintien asfaltointi ja levitys päästä päähän - kun sinne pääsee ajamaan eritasoliittymästä ilman käyntiä hullunmyllyssä.

Mutta siis oli liikennemäärä mikä hyvänsä niin suurin ongelma on peräisin ihmisistä jotka eivät osaa ajaa ja vaikka osaisivatkin niin eivät osaa ajaa oikein tai käyttää vilkkua kiertoliittymässä tai muutenkaan.

Entisen tyttöystäväni isäpuoli asui ja asuu varmaan edelleen lähellä kiertoliittymää ja joka kerta ajoi siitä läpi päin helvettiä vilkun käytön osalta ja ajaa varmaan vieläkin jos ajokortti on vielä tallella.

Niin ja mitä auttaa yhden risteyksen muuttaminen kun se siirtää ongelmaa n 1,2 km siinä tapauksessa että ihmiset oppivat ajamaan paremmin kuin nykyään ja käyttämään vilkkua oikein. Seuraavassa risteyksessä jono seisoo taas ja risteysten välissä on 1,2 km autoja kun yksi ajoneuvoyhdistelmä yrittää kääntyä kaistan yli Teboilille tankkaamaan.

Jos kaksi risteystä saadaan väljemmiksi siirtyy ongelma Viipurintien ja Tuuloksentien risteykseen ja Alkaa kuulostaa ihan järkevältä kaivaa tunneli Katuman siis myös Katumajärven ali ja unohtaa tunneli Tallinnaan.

Edit 10.2.2018. Hinta-arvio lähes 20 000 000 000 €. Tuskin riittäisi edes puolimatkaan. Paljonkohan sillä korjaisi nykyistä tiestöä ja montako normaalia maantiesiltaa rakentaisi? Ainakin 1000 uutta suurkoulua tai ylläpitäisi kahden opettajan kyläkoulua nykykustannuksilla 20000 vuotta.