Contour

Vähän harrastuksia, paljon töitä ja nukkumisesta on turha runoilla. Blogi on alkanut sinkkuuntumisen jälkeen ja varmaan loppuu kunnollisen naisen iskiessä.

Näytetään kirjoitukset maaliskuulta 2017.

Uuden Puuilon kiljuva saapas ja lelukaupan nooan arkki  1

Joskus päivät on kertakaikkisen tylsiä. Ehkä onnistuneesta rasvaputkien vääntämisestä saa pienen onnistumisen tunteen, mutta sit alkoi harmittaa kun huollon kesken ei ollutkaan yhtä pientä osaa.

No kiitos Realmachineryn varaosapalvelun leppoisien aukioloaikojen ja hyvän palvelun sain siltä osin asiani hoidettua, nälkä vaivasi ja muistin että kummipojalle piti ostaa se lupaamani perävaunu.

Ostoslistalla oli kuitenkin vielä työmaalle vietävää tavaraa ja kello oli aika paljon, mutta viereisellä tontilla oli vielä parkkipaikalla autoja. Ajoin sinne ja huomasin että uusi Puuilo on avautunut Relparkkiin Lempäälään. Nimenomaan se on avutunut 27.3.2017 eli kaikki oli uutta ja kiiltävää ja ihan valtavan suurihan se on kun vertaa Hämeenlinnan suht pieneen myymälään.

No jotain putkiosaa etsin ja sitten alkoi kuulua kiljuntaa. Ei sellaista kiljuntaa että joku olisi tekemässä kuolemaa, synnyttämässä tai taistemassa muuten vaan. Se oli siis jonkin sortin varashälytin kiinni varmaankin kotimaisessa Sievi saappaassa.

Ääni oli kuitenkin niin hirveä että kävelin kaupan toiselta laidalta etsimään äänen lähteen ja kun matkalla kassalle ei yhtään myyjää sattunut vastaan niin vein sen sitten kassalle asti ja pyysin tekemään asialle jotain.

Sit kiertelin valitisin tarvitsemani osat ja menin kassaa kohti ja taas se sama saapas hälyttimineen alkoi huutaa. Ehkä se on uusinta tekniikkaa ja ne tuotteet mitkä ovat mielestään oikean kokoisia ja sellaisia mitä tarvitsen puuilosta alkavat huutaa. Oikeasti se varmaan oli rikki tehtaan jäljiltä tai sitten siellä oli jo ensimmäinen erä myymälävarkaita käynyt yrittämässä repiä saapasta mukaansa.

Sinänsä ironista että sunnuntain Motonetin ostoskäynnillä ovella oli vartija odottamassa kun sieltä kokolailla edellinen asiakas oli jotain yrittänyt varastaa tai varastanut.

No seuraava stoppi oli Hemtexin kohdalla ja sekin oikeastaan vain siksi kun myymälä oli hiljainen ja työntekijä oli jo hyödyntämässä hiljaista hetkeä siivoamalla. Kyllä osasi olla kaunis nainen edestä ja takaa, mutta en silti mennyt ostamaan tyynynsuojuksia.

Sen sijaan kiersin ensin yhden lelukaupan jossa myyjä olisi ilmeisesti kaivannut herätystä- en tällä tutkinut Lego- osastoa. edellsellä käynnillä kahden tuotteen hinnan ja tuotekoodit oli ristissä.

Toisessa kaupassa taas oli asiakkaitakin, mutta vähän liian aikuisten leluja ja eletkroniikkaa.

Kolmanteen sit jo hieman tympääntyneenä lähdin kävelemään todeten että sieltä on kaikki oikopolut kassalle tukittu. Koko kaupan kierrettyäni en ollut vielä etsimääni löytänyt ja menin sit kysymään takaseinän tuntumassa juuri tikkailta laskeutuneelta myyjältä. Liekö siellä sit luettu ajatuksia, koska myyjällä oli kädessä juurikin etsimäni perävaunu yhdistelmänä paketissa ja hänen takanaan pelkkä
perävaunu eli kun vetotraktorin pitää olla Valtra niin pelkkä perävaunu siltä kauniilta ajatuksenlukijalta.

No sit mietin että pitäisikö matkaan ottaa vielä jotain lastia sinne perävaunuun kun vaunun saajan 7-vuotias sisko kenties tulee kateudesta Velgerin vihreäksi. Stoppasin siis Farm animals hyllyn äärelle missä oli menossa ilmeisen kiivas pohdinta siitä mitä olisi lähdössä mukaan.

Mielenkiinnosta kysyin sit ilmeisen asiantuntevalta- (luulin siis että on lelumerkin edustaja järjestämässä hyllyä)- että minkä ikäisille ne on suunnattu ja onko hänellä omia lapsia. Kaunis nainen orivedeltä sit kertoi lyhyesti lapsistaan ja että heillä osataan kaikki ostetut eläinlajit nimeltä alligaattorista kafferipuhvelista kissaan jos seepraan niin sille aakkosvälille ne melkein kaikki maailman eläimet englanniksi kirjotettuna melko hyvällä prosentilla mahtuisivatkin. Niin ja että kohta on kaikki eläimet hankittuna- no totesin että eihän se mikään farmi tai eläintarha enää ole vaan nooan arkki ja vaatii vähän isomman kuin leikkitraktorin perävaunun verran tilaa. Valitettavasti lapset ja ennen kaikkea mies oli kuulemma autossa odottamassa muuten olisin vielä kenties kysynyt ruokapaikkavinkkiä, ruokaseuraksi... mutta nälissäni lähdin silti ihan yksin kassaa kohti.


Maadoitettu  1

Ensinnä täytyy sanoa että jos jollain oli ennen 26.3 epäilyksiä että Valtteri Bottas jää tallikaverilleen 3 sekuntia kierroksella niin ehkä päivän osakilpailu ja 3.paikalle päätynyt kisa uudessa tallissa pisti jauhot suuhun. Enää jäi puuttuumaan "Valtteri is faster than you, pick up the pace or let him by"

Sitten taas se punainen yllätysvoittaja-auto... No jos moottoriin ei enää syötetä moottoriöljyä bensan lisänä palotilaan niin varmaan sit sinne menee seuraavaksi vaihteistoöljyä tai hydrauliikkaöljyä. En olisi kuitenkaan eilen tai vielä aamullakaan olis ropoakaan laittanut likoon ettei paalupaikalta johdettaisi lähdöstä maaliin.

Öljyä poltti myös Valmet 361. Niin se tekee aina kylmänä pienen hetken, mutta tällä kelillä lämpeni nopeasti.

Tein aika operaation kun yritin saada siihen A toimivat takavalot (parkit), takavilkut ja perävaunun LED valot toimimaan.

Valmetti kun on + maadoitettu tehtaan jäljiltä ja varustettu tasavirtalaturilla. Näin ollen plussa on jatkuva ja maalla ohjataan.

Takavalot ja jakorasiana toimiva perävaunun pistorasia on kuitenkin kytkettävä toisin tai muuten on perään laitettava vain hehkulampullinen vaunu.

Eihän se valojen syttyminen suuri ihme ollut, mutta ihme oli se että niin monta sähköjohtoa oli poikki, mutta kuitenkin oli viel tallessa vilkun rele vaikka ei taida vakiona tuohon vuosimalliin edes sisältyä. Nyt kun vielä keksisi miten sen saa toimimaan.


Moottorihuijaustemppu ja miten se tehdään  1

Mercedes olisi pitänyt hylätä kauden 2015 osalta jos satun arvaamaan oikein. Näin näet painajaisen jossa olin selkä seinää vasten FIA:n tuomareiden kuultavana ja kaikkia kiinnosti tietää miltä tuntuu istua minun tuolissani ja millä sen kauniin nuoren blondin saisi pois takapenkiltäni.

Karmea painajainen ja heräsin miettimään unen sisältö, mutta onneksi nukahdin uudelleen.

Arvelisin että moottorin voitelujärjestelmä on mahdollistanut voiteluöljyn epäsuoran suihkutuksen palotilaan. Ilmiö on tuttu vanhoista MB dieseleistä ja miksei tietysti mistä vaan autosta missä vähän falskaa venttiilien ohjurit suuren ajomäärän jäljiltä. 100 A: ssa tai Cherryssä ei tarvinnut ajaa mittaria pariinkaan kertaan ympäri savupilven luomiseksi.

Sukulaismies kertoi että on useampaankin otteeseen todistanut tilannetta jossa moottori on alkanut syömään öljyä niin paljon että kaasupoljin on menettänyt merkityksensä ja noin korvakuulolta kierrosluku on selvästi ylittänyt moottorin normaalin punarajan aina siihen asti kun heikoin paikka on hajonnut.

Eli siis MB paljasti itsensä muuttamalla voiteluöljyn seosta kesken kauden. Sitä perusteltiin konerikoilla joita siis tulikin kun hienoa lisätehojärjestelmää ei pystynyt enää käyttämään täysipainoisesti= polttamaan "huonoa" öljyä pois koneesta. Sama ilmiö on ollut Valtrassa ja tietyissä volkkarin dieseleissä-> moottori polttaa uudesta asti öljyä sellaista tahtia että öljynvaihtoväliä voi venyttää kaksinkertaiseksi tiiviinpään moottoriin verrattuna.

Olettaisin että MB:n voitelujärjestelmässä on yhä edelleen ulkoinen öljysäiliö. Moottoriöljyn lämpöarvo on tiheydestä riippuen lähellä pumppubensaa ja jos sitä syöttää sellaisenaan bensiinimoottoriin niin moottori saattaa käydä, mutta ainakaan kylmänä sytytystulpan kipinä ei riitä pelkkään jäteöljyn polttamiseen. No F1 öljyt ei ole ihan halpoja kuten ei polttoainekaan ja kumpaakin voidaan räätälöidä.

Tilanne on ihan toinen sitten kun moottori käy kuumana. Moottoriöljy saadaan helposti lähelle syttymiselle edullista lämpötilaa, lämminytkseen käytettävissä moniöljyppolttimisa käytetään sähkölämmitystä ja paineilmaa.

Turbojen aikakaudella paineilmaa riittää, joten enää tarvitsee keksiä miten öljyä pystyy huomaamattomasti siirtämään öljytilasta/säiliöstä palotilaan. Todennäköisesti itse toteuttaisin rakenteen aktiivisilla venttiilinohjureilla ja vieläpä niin että moottorin jäähdyttyä välykset ja syöttöön tarkoitetut öljykanavat olisivat erilaisten lämpölaajenemiskertoimien vuoksi kiinni kuin kassakaappi.

Niin ja kuten jo 100 A :ssa bensiinin seassa moottoriöljy kyllä palaa, mutta ilman turboa ja esilämmitystä siitä ei saa lisätehoa ehjään ja tiiviiseen moottoriin verrattuna.

Ei sääntötäsmennyksiä huvikseen tehdä vaan yleensä siksi kun joku on löytänyt porsaanreijän ja hyödyntänyt sitä onnistuneesti. Tupladiffuusori mallia Brawn sai jäädä, mutta esim neljän vetävän takapyörän Williams ei kaiketi koskaan päässyt näyttämään todellista vauhtiaan.

Kiertyvistä siivistä kirjoitin jo kuukausia aikaisemmin ennen kuin niitä alettiin kilparadoilla mittaamaan= Vettelin 4 mestaruutta.

Niin että huulirasvan voimalla voi mestaruuden voittaa muuallakin kuin hiihdossa kun vaan sen koostumus on oikea.

Nyt sit päästöhuijausohjelmiakin on taas löytynyt lisää- taisi olla ranskalainen autonvalmistaja jolla ero oli 300% päästöpuolella ja kulutuspuolella 30%. On siis helpompi huijata fiksusti kuin tehdä oikeasti vertailut voittava auto tai moottori, rengas, alusta tai runko.

Kohta varmaan kerrotaan että törmäystestiautojakin on manipuloitu ja tuotantomalleista puuttuu suurlujuusteräksiä, saumoja ja hitsaupisteitä ja ihan vaan siksi että menisi nopeammin läpi valmistusprosessista ja olisi muutaman roposen verran halvempi valmistaa.

Tänään olisi aamulla pitänyt lähteä huutokauppaan. Kieltäydyin lähtemästä kun oli turvakaaren asennus kesken. ja jäi kesken yhä edelleen kun polttoleikkuuhappi loppui. Se hidasti montaa asiaa ja työvaihetta, joten saldoksi jäi vain takakiinnikkeiden valmistuminen ja öljysäiliön siirto.

Kun sitten huuokauppaväki illan tullen oli puhelimen päässä selvisi seuraavaa. 1 olivat pysähtyneet matkalla tankkaamaan ja kahville 2 navigaattori ei ollut löytänyt perille 3 kun viimein löysivät perille niin huutokauppa oli jo ohi, joten mun päiväni oli hyödyllisempi kuin satojen kilometrien hukkareissu.