• Maria Pettersson

Käärmenainen kapitalistimaassa

The Birdhouse Factory
Sirkus

Käärmenainen
Käärmenainen

Nyt olen nähnyt, kuinka farkkuihin pukeutunut nainen seisoo omilla olkapäillään.

Lasvegasilainen uuden sirkuksen poppoo Cirque Mechanics toi Savoy-teatteriin sirkusta, tanssia, näytelmää ja mimiikkaa yhdistelevän kertomuksen tehtaasta ja sen työntekijöistä. Chaplinin Nykyajalle, Rube Goldbergille ja paikoin myös Diego Riveralle kumartava uuden sirkuksen esitys alkaa H. Rosebudin tehtaalta, jota luotsaa tiukka pomo mustassa puvussa, knalli päässä, salkku kädessä ja naama norsunvitulla. Alaisina hänellä on kasa farkkuhaalareihin pukeutuneita työntekijöitä, jotka työnteon lomassa äityvät hillittömyyksiin - ajelevat yksipyöräisillä, roikkuvat liinoissa ja lampuissa, ajelevat german wheelilla ja riekkuvat trapetsilla. Tätä johtaja ei hyväksy, vaan tiuskii alaisensa takaisin töihin.
Työnteon keskeyttää tehtaaseen lehahtanut pikkulintu, joka avaa työntekijöiden silmät. Väliajan kohdalla tehtaassa suoritetaan vallankumous. Klovni/miimikko ryhtyy johtamaan ja entinen pomo pannaan linjastotyöhön. Nimi vaihtuu The Birdhouse Factoryksi ja tehdas alkaa valmistaa värikkäitä koteja pikkulinnuille. Tässä esityksen sanoma: kapitalismin pitää olla kivaa.

Esityksessä on kaksi henkeäsalpaavaa numeroa. Ensimmäinen on Khongorzul Tsevenoidovin käärmenainen-numero. Käärmenaiset ovat aina hämmästyttäviä, mutta Tsevenoidov on omaa luokkaansa, paras käärmenais-esitys jonka olen nähnyt. Tyyppi puraisee kapulaa ja nostaa itsensä suun lihaksilla ylösalaisin ilmaan. Wau.
Toinen on Sagiv Ben Binyamimin ja Aloysia Gavren upea tangon säestyksellä suoritettu pariakrobatianumero, jossa Gavren esittämä estoinen nörtti luopuu putkimies-lookista ja vapautuu upeaksi vampiksi.

Näiden lisäksi nähdään hauskaa ja osin hyvin taitavaa, mutta ei todella upeaa tai huomattavan kekseliästä sirkustelua. Maistiaisia täällä, joskaan kaikki videolla nähtävät numerot eivät saapuneet Suomeen asti. Ihmetelkää käärmenaista!
Pisteet esitykselle siitä, että sirkukselle leimallisesta eteerisyydestä ja sadunomaisuudesta on kerrankin uskallettu päästää irti. Minun puolestani esityksessä olisi saanut olla vieläkin enemmän steampunkkia, rautaa, ruostetta ja Neuvostoliittoa. Kaipasin myös luovempaa musiikin käyttöä. Nyt René Aubry -tyylinen musa jäi suurelta osin tylsäksi tilutteluksi, vaikka tehdas tapahtumapaikkana vaatisi hienoja kilahteluja, kolahteluja, koneiden ääniä ja mökää.

German wheel
German wheel

5 kommenttia

Anonyymi

12.12.2009 12:53

Onko nyt jotenkin erityisen hyvä sirkussyksy? Tuntuu että sitä pukkaa eteen joka käänteessä.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

12.12.2009 18:37

Eikös Diego Rivera ollut kovan sortin kommunisti. Kuinkas sellainen istuu sirkuksen kapitalistiseen maailmankuvaan? Goldbergin piirrokset ovat upeita, jos lavastus on ollut edes lähelle sitä, esityksen on pitänyt olla todella hieno.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

12.12.2009 22:59

Eipäs nyt liioitella. Nuo ovat kyllä stretch-farkut, jos ovat farkut ollenkaan.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Maria Pettersson

16.12.2009 12:20

Tämä syksy on kuin onkin ollut sirkuksen suhteen antoisa. Cirque de Soleil kävi kylässä helsingissä ja Turussa ja lokakuussa ihmeteltiin Stoassa 5-3-1 Uuden jongleerauksen festivaalin pääesiintyjää, modernin jongleerauksen isäksi luonnehdittua Jérôme Thomasia.

Vielä ehtii ainakin Hurjaruuthin Talvisirkus Tuikkeeseen (jota en kehtaa tässä suuresti kehua, koska kyseessä on anoppini sirkus, mutta vähän kuitenkin: se on huippu!), Pukinmäen sirkuskoulun esityksiin Malmitaloon ja Circus Helsingin Beats!-esitykseen ja Sorin sirkuksen SORIGAMI-joulushow:hun. Lilla Teaternissa pyörii Neil Hardwickin ohjaama teatteria ja taikuutta yhdistävä esitys, jossa esiintyy Robert Jägerhorn, yksi Suomen parhaita taikureita.

Tammikuussa on Helsinkiin luvassa Joensuussa jo ihastuttanut Häpeä-kabaree, sirkustaiteilija Sakari Männistön ja sirkustaiteilija/runoilija Miika Nuutisen nykysirkusesitys, johon sisältyy myös runoutta sekä performanssi, jossa miehet kekkaloivat ympäri Helsingin keskustaa mm. jättipenikseksi pukeutuneina.
Tammikusssa nähdään Helsingissä myös Sirkus Aikamoisen Porvoossa ja Lahdessa nähty esitys Skaala sekä Circus Helsingin Canto - the Last Flying Chance in the North.

Ei ihme että suomalainen sirkus niittää mainetta maailmalla!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Maria Pettersson

16.12.2009 12:22

Ja mitä tulee farkkuihin: joo, ne olivat stretch-farkut, mikä ei kylläkään ainakaan minun silmissäni tee tempusta yhtään vähemmän uskomatonta. Oli muuten virkistävää nähdä kerrankin jotain muuta puvustusta kuin ainaisia trikoita ja glitteriä.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi kirjoitusta

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi