Miehen mitta

  • Mirja Wuokko

Valtakunnallisten koulututkimusten mukaan suomalaisten nuorten miesten seksuaalitiedot ovat melko heikot. Väestöliitto perusti PoikaS-hankkeen selvittääkseen, miksei seksuaaliopetus uppoa poikien päähän ja saadakseen selville, miten tietoa kannattaisi tarjoilla.

Väestöliitto tutki erityisesti yläasteikäisten poikien ajatuksia ja huolenaiheita.

Viime syksynä julkaistun Mitä pojat todella haluavat tietää seksistä – Tehoa poikien seksuaaliopetukseen -oppaan toivotaan auttavan valistustyössä.

Suomalaiset pojat ovat huolissaan seksuaalisesta riittävyydestään ja etenkin peniksensä koosta. Poikia kiinnostaa miehen normaalimitta ja oma kasvuennuste. Liian pienen peniksen pelätään vaikeuttavan oman ja kumppanin tyydytyksen saamista.

Iso penis ja voimakas karvoitus ovat pojille merkkejä miehekkyydestä. Pojat miettivät, miten voisivat edesauttaa omaa kasvuaan. Väestöliiton tutkijan Anna Anttilan mukaan pieneksi pojaksi jääminen on nuorille miehille kauhistuttava ajatus. Anttila pitää pienuuden pelkoa poikaerityisenä pelkona.

Pojat haluaisivat ymmärtää tyttöjä paremmin. Yhtenä merkittävänä oppimisen keinona nuoret miehet käyttävät muiden poikien ja tyttöjen tarkkailua tunneilla, välitunneilla ja vapaa-ajalla.

Miten voi aloittaa seurustelun tytön kanssa? Entä jos mokaa ja esimerkiksi kiirehtii liikaa seksin suhteen? Mistä tietää, onko tyttö kiinnostunut? Monet pelottavat kysymykset pyörivät suomalaisten poikien päässä.

Pojat haluavat jakaa intiimejä asioita tyttöjen kanssa. Väestöliiton mukaan monet pojat suhtautuvat hyvin vastuullisesti – ja romantisoidustikin – tyttöihin.

Sen sijaan 12-14 -vuotiaat pojat ovat usein epäinhimillisiä ja julmia homoja kohtaan. Vihat ja pelot salataan aikuisilta. Ne lientyvät yleensä aikuistuessa ja kun poika huomaa, että joku tuttu onkin homoseksuaali. Homoihin pilkka ja ryhmän ulkopuolelle sulkeminen jättää pysyviä jälkiä.

Poikien mielestä seksuaaliopetus tulisi aloittaa jo ala-asteella, sen tulisi olla mahdollisimman realistista ja myös poikiin kohdistuvaa. Jatkuva kuukautisista puhuminen työntää pojat marginaaliin.

Suomalaisessa seksiopetuksessa keskitytään edelleen eniten tyttöjen riskeihin. Ei-toivottu raskaus, sukupuolitaudit ja traumatisoivat kokemukset haittaavat yhtä lailla poikia.

Suomen kouluissa tehdyt seksitietoselvitykset osoittavat, että pojilla on selvästi tyttöjä huonompi tiedontaso. Poikien osaaminen parani kuitenkin vuodesta 2000 vuoteen 2006. Murrosikä, sukupuolielimet, itsetyydytys, seksuaalinen kanssakäyminen, raskaus, ehkäisy ja sukupuolitaudit olivat tytöillä poikia paremmin hallussa. Pojat tunsivat parhaiten itsetyydytykseen ja raskauteen liittyvät asiat. Silti noin kolmanneksella pojista on huonot tiedot raskaudesta.

Parhaat seksuaalitiedot oli koulussa hyvin menestyneillä teineillä. Yhdynnän kokeneilla pojilla oli kaikista huonoimmat seksitiedot (!). Yhdyntämotivaatio ei ollut yhteydessä motivaatioon ja kykyyn hankkia lisää tietoa seksiasioista.

Väestöliiton tutkimusprofessori Osmo Kontula on selvittänyt syitä poikien huonompaan tiedontasoon. Syitä ovat mm. tyttöjä myöhäisempi sukukypsyyden saavuttaminen, tyttöjä huonompi kotikasvatus, huonompi koulumenestys ja pelleily. Lisäksi seksikyselyissä keskitytään tyttöjen asioihin. Opetus voi myös tuntua sensuurilta ja nauttimisen kieltämiseltä.

Pojat omaksuvat käsityksiä naisen seksuaalisuudesta paljolti pornosta.

Pojat katsovat pornoa uteliaisuudesta ja nautinnonhalusta, mutta myös osittain siksi, että joutuvat hankkimaan seksitietonsa jostakin, ja pornoa katselemalla sen voi tehdä näppärästi ja salassa. Valitettavasti yksinomaan pornosta hankittu mielikuva naisista tarjoaa harvemmin parasta faktatietoa onnistuneen sukupuolielämän tai tasapainoisen parisuhteen kannalta. Naisten esineellistämisen lisäksi porno aiheuttaa usein suorituspaineita nuorille miehille.

Poikien suoritusahdistusta ei helpota samanikäisten tyttöjen vähättelevä suhtautuminen. Tytöt arvostavat sitä, että mies tietää, mitä pitää tehdä. Nuoret naiset hakeutuvat itseään vanhempien miesten seuraan.

Pojat kaipaavat asiallista tietoa tekniikoista ja kehon toiminnoista. Lisäksi kaivataan myös tietoa tunteista. Kuten yksi pojista ilmaisi: Haluan tietää miltä tuntuu olla rakastunut. Poikien tunteisiin tulisi suhtautua vakavasti, eikä vähätellen ja naureskellen.

Opettajat, alatteko siis opettaa pojille ja tytöille aiempaa enemmän ejakulaatiosta, erektiosta, impotenssista, suuseksistä ja erityisesti poikien erityistoiveesta: seksiasennoista?

Mikä on miehen mitta? - PoikaS-raportti vastaa. Väestöliitto 16.10.2012.

Seksuaalikasvatus poikien näkökulmasta. Osmo Kontula. Väestöliitto 31.1.2011.

19 kommenttia

Dia

11.5.2013 10:41

Koulussa suoritettava seksuaalivalistus tulee nuoren kehitykseen mukaan auttamattomasti myöhässä. Lisäksi koulussa tehtävä valistus keskittyy lähinnä fysiikkaan käsittelemättä ihmistä kokonaisuutena, tunteineen ja ajatuksineen. Päälle vielä vähän sanoissa takeltelevan ja punastelevan keski-ikäisen kouluterveydenhoitajan omaa noloutta, niin aiheeseen suhtaudutaan turhauttavana ja kiusallisena eikä siitä saada irti muuta kuin muutama hauska juttu viimeistään seuraavalle välitunnille huudeltavaksi.

Koulu ei ole vastuussa nuorten seksuaalikasvatuksesta. Vanhemmat ovat.

Seksuaalikasvatuksen tulisi ideaalitilassa alkaa varhain kotoa, esim. siitä hetkestä kun lapsi tutkii sukupuolielimiään vanhempiensa läsnäollessa, jolloin nämä voivat ottaa aiheen puheeksi aiheella "oma keho ja yksityisyys". Omaa häpeää ja pelkoa ei tarvitse välittää lapselle. Lapsi rakastaa kehoaan ja tämä asenne olisi ihanteellista säilyttää läpi elämän. Aluksi riittää, että kertoo lapselle yksityisyydestä. Pienellekin lapselle voi tarjota asiantuntevasti tietoa niissä määrin kuin lapsi kykenee ikänsäkin puolesta omaksumaan sitä. Teini-iässä tai sen kynnyksellä ei sitten olisi yhtäkkiä täysin vieras ja pelottavakin aihealue edessä, vaan vankkaa pohjaa, peruskäsityksiä ja myös itsetuntemusta löytyisi.

Ideaalitilassa näin. Todellisuus on valitettavasti usein jotain ihan muuta. Toisaalta, mistäs ne vanhemmat sitä viisautta ja tervettä asennetta ammentaisivat lapsilleen jaettavaksi, jos heidät itsensä on kasvatettu kielloilla, häpeällä ja rankaisu-uhkauksilla? Miten toimia toisin (teininsä hyväksi), jos ei osaa edes kyseenalaistaa omaa tapaansa toimia tai olla toimimatta?

Jotkut haluavat pitää lapsensa lapsina (viattomina, tietämättöminä) mahdollisimman pitkään. Ymmärrettävää: joskus on tosiaan helpompaa pitää silmänsä kiinni sen suhteen, mikä kiusaannuttaa itseään. Se ei vain ole kaikista tervein, järkevin eikä kehittävin ratkaisu ainakaan lapsen kannalta. Miksi noudattaa ajatustapaa, jonka mukaan seksuaalivalistus ja oman kehon parempi tunteminen "pilaisi" tai "saastuttaisi" lapsen? Tieto ei saastuta lasta eikä nuorta, vaan vahvistaa hänen kykyään ymmärtää selkeämmin -> toimia tiedon pohjalta -> voida terveemmin.

Moni missaa samalla sen omankin kasvun mahdollisuuden, kun parhaansa mukaan välttelee kiusalliseksi tai vaikeaksi kokemaansa aihetta. Mitäpä jos muistelisi sitä omaa lapsuuttaan/teini-ikäänsä ja miettisi, miltä olisikaan tuntunut olla niin henkisesti läheisessä ja luottavaisessa suhteessa omiin vanhempiinsa, että olisi saanut heiltä perusinfoa myös näistä edelleen noloiksi ja vaikeiksi koettavista asioita? Miten moni haluaa välittää aiheen kiusallisena omille lapsilleen?

Äidit tuppavat juttelemaan tyttäriensä kanssa, välillä liikaakin. Poikien maailmassa miehinen murahtelu, vaikeneminen ja välttely vie enemmän tilaa kuin aiheiden avoin käsittely. Siihen on kasvatuksellinen historia jättänyt leimansa, joka ei silti ole mitenkään kiveen hakattu tai muutenkaan kestävä. Sen voi murtaa, kunhan on ensin käsitellyt omat demoninsa - ja se tuntuu monelle luutuneelle aikuiselle olevan hankalaa. Äitikin voi kertoa pojalleen kehoon ja kypsymiseen asioita siinä missä isäkin voi puhua em. asioista tyttärelleen.

Millä perusteella odotetaan teinien _tietävän_, jos ei heille juuri missään vaiheessa (ainakaan ajoissa) tarjota kattavaa ja paikkansapitävää tietoa turvallisessa ilmapiirissä ja ymmärrettävässä muodossa? Ei liene ihme, että kaveriporukassa kuultua, pornosta nähtyä ja muuta puskaradiomatskua (unintended pun) aletaan soveltaa faktoina ja sitten ahdistutaan käsitystensä ja todellisuuden keskinäisestä konfliktista.

Seksuaalikasvatuksen kiusallisuuden ja välttelyn ilmapiirin noidankehän voi murtaa. Jokaisen vanhemman on kuitenkin aloitettava omastaan. Vastuuta lapsensa hyvinvoinnista ei voi eikä saa sysätä koulun, netin tai kaveripiirin harteille.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Mirja Wuokko

12.5.2013 22:32

Aivan, kasvatus kuuluu kodeille. Mutta koulunkin homma on kertoa näistä asioista. Kaikilla vanhemmilla ei taida itselläänkään olla kaikki tiedot ajan tasalla. Edes siitä, miten raskaus alkaa jne.

shiwan8

12.5.2013 14:50

"Poikien suoritusahdistusta ei helpota samanikäisten tyttöjen vähättelevä suhtautuminen."

Oliko tämä jostain tutkimuksesta ilmennyt asia?

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

shiwan8

12.5.2013 14:56

Tuossa Wuokon tekstissä oli oikeastaan kaikki olennainen. Tietoa ei ole saatavilla mistään kunnollisesta lähteestä ja pariutuminen on tuossa iässä pojalle vähän sama kuin hakisi ensimmäistä työpaikkaa, kokemusta pitäisi olla enemmän kuin ihmisikään mahtuu ja asialle pitäisi omistautua niin kuin se olisi ensimmäinen ja viimeinen mahdollisuus ennen kuin saa edes kohtuullisen heikkotasoista työtä. Ei mikään ihme ettei homma monilla oikein etene.

Voisi auttaa jos koulut eivät promoaisi ajattelumallia jossa vain naisen näkökulmalla asiaan on väliä.

Mirja Wuokko

12.5.2013 22:42

Joo, tytöt ovat vastanneet, etteivät ole kiinnostuneita saman ikäisistä pojista. Nuoret naiset ovat myös ilmaisseet, että arvostavat sitä, että mies tietää, miten toimitaan sängyssä. Eli poika/ mies saisi mielellään olla vähän kokeneempi. (Jostainhan täytyy aloittaa, mutta voidaanko tyttöjä tai työnantajia (kommenttisi alla) velvoittaa ottamaan aina kokematon ehdokas?) Osmo Kontulan mukaan selityksiä vanhempien poikien suosimiseen ovat mm. juuri tämä poikien hitaampi kehitys. Pojille tulee murrosikä myöhemmin kuin tytöille, mutta pojat ovat Kontulan (ja muidenkin lapsiasiantuntijoiden) mukaan myös kognitiivisesti tyttöjä jäljessä, eli tytöt ovat tietyssä iässä yksinkertaisesti keskimäärin samanaikäisiä poikia fiksumpia. Tämähän näkyy koulussa selviytymisessä ja muussa häröilyssä. Mikä olisi hyvä ratkaisu tähän? Pitäisikö poikien aloittaa koulu myöhemmin? (Pojathan saavat tytöt kiinni myöhemmin, mutta siinä vaiheessa voi monella jo olla ongelma päästä esimerkiksi hyvään opintoputkeen.)

shiwan8

13.5.2013 10:02

Ymmärrän kyllä tämän työnantajien ja naisten halun saada kokeneempi "tekijä". Ihan loogista. Vastaavasti ymmärrän että miehillä asia on monesti päin vastoin. Ei missään tapauksessa ole syytä pakottaa itseään kelpuuttamaan ketä tahansa peukalot kämmenissä hiippailevaa, mutta olisi aika olennaista ymmärtää myös se, että kun kaikki haluavat sen superosaajan jolla on kokemusta pohjalla niin ne joilla ei sitä ole eivät sitä myöskään tule saamaan...mikä siis taas kusee kaikkien osapuolten muroihin.

En osaa sanoa kehityksesta juurikaan mitään yleisesti. Oma kokemukseni on kuitenkin se, että vaikka naiset tuppaavat saavuttamaan sen noin 18 ikävuoden henkisen kypsyyden nopeammin kuin miehet, niin ainakin omassa tuttavapiirissä he myös ovat jääneet sille tasolle melkein kolmekymppisiksi saakka siinä samalla miesten mennessä heistä reippaasti ohi jo siinä 20v. tai 21v. iässä. Voi olla, että yleisesti asia on toisin, en tiedä, mutta näin siis meillä.
Mitä fiksuuteen tulee...no...nyky-yhteiskunta ei toimi sukupuolineutraalisti. Niin se vaan on. Naisten murrosikään ja muutamaan sen jälkeiseen vuoteen liittyvä "skabaaminen" on sellaista mikä koetaan yleisesti terveeksi ja fiksuksi, miesten vastaava ei ole. Ei noissa ikäluokissa ero ole toimijan viisaudessa vaan luontaisen vietin hyväksyttävyydestä yhteiskunnan silmissä. Olisi kiva ajatella, että ihminen olisi kehittynyt luolamiehestä olennaisesti noiltakin osin, mutta kun ei ole niin ei ole. Ihan samalla tavalla kuin vaikkapa 10000 vuotta sitten naiset kilpaa koristelevat itsensä miellyttääkseen lauman johtajauroksen tai muuten "korkeatasoisen" miehen silmää nykypäivänäkin. Ihan samalla tavalla kuin silloin, miehet kisaavat nokkimisjärjestyksestä siinä iässä ja myöhemminkin. Se, ettei tätä kylmää tosiasiaa ymmärretä/myönnetä/hyväksytä ei tarkoita sitä, että asia ei olisi niin. Ihmisen aivojen vanhat osat ovat edelleen tallella ja lukemalla hiukan siitä miten "esisivistyneissä" ja varhaissivistyneissä kulttuureissa toimittiin ja siitä miten aivojen käskynjakojärjestys toimii pääsee käytännössä väistämättä tähän lopputulokseen. Noin niin kuin yksinkertaisesti selitettynä aivojen vanhat osat antavat luonnollisen reaktion sille mitä ihminen kokee ja uudemmat osat yrittävät parhaansa mukaan muokata sitä tai jopa blokata sen jos se ei sovi opitun kulttuurin oppeihin. Nuoremmilla uudet aivojen osat ovat eivät ole niin vahvoja vastustamaan niitä luontaisia reaktioita mikäli niitä ei ole melkoisella pieteetillä siihen koulittu. Lopputuloksena hyvienkin perheiden poikalapset juovat itsensä huonoon kuntoon ja katollisten perheiden tyttäret ovat riisumassa vaatteitaan suunnilleen heti kun valvova silmä välttää ja tehtävään sopiva poika/tyttö sattuu kohdalle.

Oman pikantin lisänsä tähän tuo se, että naisten reaktiot näiden nuorten "vähemmän fiksujen" miesten toimintaan vain ja ainoastaan kannustavat siihen epäsovinnaiseen touhuun. Ne "nörtit" jotka vievät skabaamisensa sellaisille areenoille joissa ei viinaa pyöri, kisat käydään älyllä voiman sijaan, eikä ole tapana riehua, eivät sitä naista käytännössä saa. Naisia kun äärimmäisen harvoin ne areenat kiinnostavat ja ne jotka niistä kiinnostuvat ovat hyvin harvoin ulkoisesti edes keskiverrosti edustavia. Samalla ne "alfaurokset" jotka vetävät perseet kerran viikossa, riehuvat, uhoavat ja rikkovat sääntöjä saavat järjestäen parhaat naiset nuorina. Se, että kauniit naiset ovat pahojen poikien perään ei ole klisee turhaan. Tästä vietistä naiset pääsevat ilmeisesti niin myöhään eroon, että moni heistä ehtii jo katkeroitua sen seurauksena, etteivät ymmärrä pahiksien dynamiikkaa. Nämä monet ovat sitten sitä myöten menettäneet mahdollisuutensa järjelliseen parisuhteeseen kun eivät ymmärrä tavoitteensa ja kohteidensa yhtälön mahdottomuutta eikä yrityksistä huolimatta se ihanan jännä pahis ole muuttunut kiltiksi kotiorjaksi heti kun jännitys alkaa naiselle riittämään.

Valitettava tosiasia on se, että siinä missä miehet saattavat varsinkin nuorina toimia päällisin puolin typerästi, toimivat naiset varsinkin nuorina ihan yhtä typerästi suosiessaan typerästi käyttäytyviä miehiä pariutumisessa.

enneigement

12.5.2013 18:50

Tiedän tapauksen, jossa viidesluokkalainen poika, "erityislapsi", oli koulukyydin aikana esitellyt omasta kännykästään esikoululaiselle pojalle homopornovideota. Siinä oli isä ollut ihmeissään, kun 6-vuotias oli illalla kysynyt kotona, että "miksi mies imee toisen miehen pippeliä?".

Seksuaalikasvatus pitäisi aloittaa viimeistään 10-vuotiaana. Ei tietenkään heti esitellä 101 asentoa ja kertoa suuseksitekniikoista, mutta vähitellen ja sillä tasolla, mikä on lapsille hyväksi. Kyllä nuoretkin lapset osaavat etsiä netistä pornoa ja on todella huono juttu, jos he ehtivät nähdä ensin pornon ja vasta muutaman vuoden päästä aletaan koulussa puhua seksiasioista.

Meillekin alettiin puhua kuukautisista vasta siinä vaiheessa, kun varmaan puolella luokan tytöistä olivat ne jo alkaneet, ja seksistä puhuttiin vasta 8-luokalla. Jo vuotta aiemmin luokan kovimmat jätkät kehuivat joka maanantai kuinka "silläkin oli niin tiukka". Puheet ovat tietysti ihan eri asia kuin teot, mutta tuskin ihan kaikki olivat valetta.

Nykyajan pojat kasvavat helposti siihen, että mitä useampaa muijaa pääset pökkimään niin sen kovempi jätkä olet. Ei puhuta rakastumisesta ja tunteista yleensäkään. Katsotaan tosiaan pornopätkiä ja otetaan sieltä ideat seksiä varten. Samaan aikaan tytöt katselevat samoja pätkiä ja kuvittelevat, että heidän pitäisi näyttää samanlaisilta silikonibarbeilta ja antaa kaikkiin reikiin yhtäaikaa.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Dia

12.5.2013 21:57

^ Shiwan, eivät koulut "promoa". Seksuaalivalistus on vain auttamattoman jäljessä tosielämästä, koska se tulee esille jo silloin kun lapset ja nuoret ovat olleet jo jonkin aikaa keskellä kysymyksiä vailla vastauksia ja pahimmillaan ovat ehtineet jo muodostaa virheellisiä käsityksiä aiheesta, kiitos mm. juorujen ja pornon.

Päävastuu on edelleen kodeilla. Sieltähän ne lapset (niin tytöt kuin pojatkin) oppivat sukupuolirooleja sekä valitettavasti myös ennakkoasenteita ja rikkinäisiä käytösmalleja.

Ei tyttöjenkään tilanteita ekalla kerralla helpota mm. poikien harjoittama painostaminen sekä huorittelu. Jos nyt tälle linjalle halutaan mennä, niin aika lailla yhtä paljon "pahuutta" löytyy molempien sukupuolten edustajista. Ainakin niistä, jotka eivät saaneet reiluja eväitä kotoa.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Mirja Wuokko

12.5.2013 22:49

Koulut toteuttavat varmaan vahingossa vanhanaikaista valistusta. Koulu sattuu olemaan yhteiskunnan säilyttäjä ja uusintaja ja aika monelle olisi ongelma, jos koulu olisi radikaalein osa yhteiskuntaa. Nyt on herätty ja ehkä osataan toimia paremmin jatkossa.

Olet oikeassa tyttöjen hankalasta asemasta koulussa. Muissa tutkimuksissa on ilmennyt, että varhain kehittyneitä tyttöjä ahdistellaan ja kiusataan todella paljon, siis poikien taholta. Pojat myös arvostelevat tyttöjen ulkonäköä, kopeloivat tyttöjä, ja huorittelevat. Nuorella tytöllä ei ehkä tule ensimmäiseksi mieleen, että haa, harrastanpa seksiä tuon ahdistelijan kanssa heti koulun jälkeen.

shiwan8

13.5.2013 10:12

Minä kutsun promoamiseksi sitä, että yhtä ryhmää suositaan korostetusti minkä väistämättömänä seuruaksena toista ryhmää syrjitään korostetusti. Tätä koulut harjoittivat silloin kun aihe oli itselle ajankohtainen. Mitään muutoksesta kielivää materiaalia ei ole asiasta löytynyt. Sen perusteella mitä kirjoituksia aiheesta löytää voi ihan aiheellisesti olettaa että asia on kuten ennen. Tähän syitä löytyy varmasti monia, mutta veikkaan suurimmaksi sitä, että aiheesta luennoi yleensä nainen jolla ei ole A) mitään käryä miehen näkökulmasta asiaan ja/tai B) ei ole mitään kiinnostusta jakaa käsiteltävää asiaa koskevaa tietoa tasaisesti molempia sukupuolia koskien.

Jälleen, jos ei avaa jalkojaan alunperinkään sellaiselle miehelle joka painostaa ja huorittelee niin ongelmaa ei synny. Kyse on niiden naisten omista valinnoista ja miehiä siitä on turha syyttää. Käytännössä naisesta riippumatta hänelle on tarjolla tuossa iässä myös asiallisesti käyttäytyviä miehiä. Homma nyt vaan näyttää menevän niin, että järjestäen huorittelu ja painostus ovat pieniä hintoja siitä, että nainen saa viettää aikaa sen miehen kanssa jonka kuvittelee haluavansa.

MWuokko

13.5.2013 10:55

Aivan. Seksuaalivalistus perustuu hieman vanhanaikaisiin käsityksiin. Kyseessä ei siis ole naisten salaliitto, joka ajaa jankutusta kuukautisista. Nyt kun monet asiantuntijat ovat ottaneet asiakseen korjata tilanne ja parantaa poikien huonoja tietoja, sekä samalla parantaa valistuksen tasapuolisuutta, ehkä tilanne paranee. Raskauden ehkäisyn ja sukupuolitautivalistuksen painotus on tavallaan aika ymmärrettävä. Ei-toivottujen raskauksien välttäminen on äärimmäisen tärkeä aihe sekä tytöille että pojille. Sukupuolitautivalistus ei ole mennyt perille. Suomalaisilla nuorilla aikuisilla on järkyttävä määrä tartuntoja. Esim. helsinkiläisillä nuorilla aikuisilla klamydian kantajien osuus on suuri. Kondomia ei osata käyttää. Aborttiluvut ovat paremmat kuin naapurimaissa, mutta osa keskeyttäjistä tekee yhä uudelleen saman virheen.

Aivan myös toiseen aiheeseen. Muissa tutkimuksissa on käynyt ilmi, että etenkin aikaisin kehittyneet tytöt joutuvat häirinnän kohteeksi. Heitä kiusataan, kouritaan ja nimitellään poikien taholta. Huorittelu on yleistä. Häirintä ja ahdistelu ei varmaankaan houkuta ihastumaan vastapuoleen. Pojat voisivat yrittää uskoa, että herrasmiesmäinen käytös hurmaa enemmistön naisista, ja varsinkin fiksuimmat naiset.

shiwan8

14.5.2013 09:23

Nykyajan pojat? :D Oh come on! Niin on ollut aina. Ei kyse ole siitä kuinka montaa on pannut vaan kuinka montaa ihan aidosti olisi voinut panna mutta ei pannut. Sosiaalisessa elämässään yksikään muu heteromies ei ole niin vahvoilla kuin se, joka voi sanoa kauniille naiselle "ei" tuntematta siitä minkään tason menetystä ihan normaalissa tilanteessa jossa mitään estettä seksille ei ole.

Nyky-yhteiskunnissa pariutuminen on jo pelkästään potentiaalisten kumppanien volyymin takia ihan pelkkää trial and error-settiä. Koska määrät ovat suuria, "ketään" ei kiinnosta panostaa siihen yhteen suhteeseen tai suhteen alkuun niin paljon kuin vaikkapa 100 hengen kylässä joka olisi sosiaalisesti ihmiselle sopivan kokoinen ja siis psykologisesti se oikea ympäristö. Nykyisissä kaupunkiympäristöissä on tasan 2 vaihtoehtoa: 1) Yrität kunnes onnistut => kumppaneita on paljon tai 2) lottoat yhden yrityksen periaatteella ja lähes varmasti epäonnistut. Ensimmäisen vaihtoehdon ongelmaksi ilmenee asia joka on helposti havaittavissa. Homma menee herkästi siihen, että ruvetaan muistamaan niitä aikaisempien kohtaamisten positiivisia puolia, yhdistämään niitä mielikuvaksi ihmisestä ja vaatimaan tätä yhdistelmää kumppanilta sillä seurauksella, ettei lopussa käteen jää oikein mitään. Tätä näkee niin paljon että välillä asia ylittää jo komiikankin tason. Yhdellekään näistä kun ei missään välissä muistu mieleen, että saadakseen paljon pitäisi myös pystyä antamaan paljon.

Tähän miesten kumppanien haalimiseen kannustaa myös se, että naisten miesmaku on melko geneerinen, aivan samoin kuin miesten naismaku. Vienti pakkautuu pienelle ryhmälle miehiä lähes pelkästään ja olisihan se nyt typerää ryhmän jäsenille olla käyttämättä tilannetta edukseen, siitä kun ei ole huonoja seurauksia mikäli kaikki osapuolet ovat fiksuja aikuisia. Aivan yhtälailla typerää on syyllistää näitä miehiä siitä, että he ottavat vastaan sen mitä heille niin auliisti tarjoillaan.

Dia

17.5.2013 23:13

Shiwan... Se, että seksuaalivalistuksessa yläasteella tehdään painoarvo tyttöjen kohdalle, johtunee siitäkin, että se raskaaksitulemista on tehokkaasti ehkäistävä teinien keskuudessa. Lisäksi kouluilla on käytössä aivan liian vähän resursseja näiden(kin) asioiden opettamiseen. Ei tämä edelleen promoamista ole, mutta toki sen voi sellaisena nähdä jostain syystä.

Mitä tulee huoritteluun, niin joidenkin ihmisten kohdalla se Jekyll/Hyde-ilmiö tulee esiin vasta seksin _jälkeen_. Ei teini-iässäkä ole vielä niin kehittynyttä ihmistuntemusta saati elämänkokemusta, että osaisi ennustaa tai ennakoida tuollaista käytöstä. Toiset osaavat paremmin kuin toiset.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

shiwan8

22.5.2013 20:21

Noin niin kuin käytännön kysymyksenä, kumpi on parempi:
1) Vain tyttöjä valistetaan seksiasioissa itseensä liittyen ja poikien valistus jää asteelle "käytä kumia".
2) Molempien sukupuolten osalta huolehditaan siitä, ettei ole jäänyt epäselväksi miksi ehkäisystä ja itsestään on syytä pitää huolta seksiasioiden osalta.

Se kun on täysin selvää, että nyt sovelletaan vaihtoehtoa 1, on kysymys ainoastaan siitä olisiko vaihtoehto 2 parempi, molemmat kun voidaan toteuttaa vaikka sukupuoliasioihin sijoitettaisiin vain yksi tunti koko kouluaikana.

Mitä tulee Jekyll/Hyde-ilmiöön, se ei ole millään tavalla sukupuolisidonnainen ja on melkoisen kyseenalaista esittää asia niin, että yhden sukupuolen edustajat ovat lähtökohtaisesti siihen taipuvaisia samalla kun toisen sukupuolen edustajat ovat, paremman sanan ollessa hakusessa, "enkeleitä". Ylipäätään sukupuolten vastakainasettelu on vain ja ainoastaan tie virheisiin. Henkilökohtaisesti alan olemaan puutunut tähän "pojat ovat pahoja, tytöt ovat kivoja"-paatokseen mitä joutuu lukemaan joka suunnalta oli kyse sitten mediasta tai asioista mielestään perillä olevista ihmisistä.

Dia

17.5.2013 23:23

Shiwan: "100 hengen kylässä joka olisi sosiaalisesti ihmiselle sopivan kokoinen ja siis psykologisesti se oikea ympäristö". Sosiaalisesti ihmiselle sopivan kokoinen millä perusteella? I hear banjo music ja sillai. Ei mikään ihannevaihtoehto, erityisesti kun "kaikki tietää kaikkien asiat" ja sehän vasta ahdistaa sen fyysisesnkin sisäsiittoisuuden lisäksi.

Suurkaupungeissa on enemmän valinnanvaraa. Se ei silti automaagisesti tarkoita, että porukka menee landerajoista päästyään sekaisin ja haluaa vain nussia keskenään, tai leikkiä "oisin voinu panna mutten pannu" -valtaleikkejä (joiden tulos on kovin kyseenalainen myös niille periaatekieltäytyjille*), tai olla sitoutumatta yhteen ihmiseen tosissaan. Yleistämiset eivät toimi, koska ihmiset ovat keskenään erilaisia: yksi haluaa yhden kumppanin ja perheen, toinen haluaa yhden kumppanin kerrallaan etc.

(* Ymmärsin toki pointin, voihan sitä leikkiä niitä sosiaalisia valtaleikkejä ja kerätä pisteitä antamalla pakkeja huoneiden kauneimmille naisille päästääkseen niiden seuraavien huoneiden vielä kauniimpien naisten pöksyihin. Nuo leikit eivät vaan ole merkki henkisestä kypsyydestä, ellei se kieltäytyminen johdu ihan olennaisesta syystä, kuten haluttomuudesta tai uskollisuudesta tai vastaavasta perustellusta omavalinnasta.)

Ja onko muka jollain lailla parempi vaihtoehto olla loppuelämänsä sidottu siihen mattimetsäläiseen vain siksi, että satuttiin nussia pari lasta tyhminä nuorina eikä enää erota, koska muuten yhteisö tuomitsee ja kivittää ja lähin kaupunki on 300 km:n päässä umpimetsän takana?

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

shiwan8

22.5.2013 20:24

Tiedätkö, en vaivaudu lukemaan edes tuota ensimmäistä kappalettasi pidemmälle tekstiäsi. Jo se ensimmäinen kappale oli niin naurettava olkiukko ettei ole mitään syytä olettaa, että lopussa tekstissä olisi mitään sisältöä.

Jatkossa, jos et osaa olla edes semisti asiallinen, älä kirjoita minulle.

voielämänkevät222

25.5.2013 01:23

Diablesse:"Shiwan: "100 hengen kylässä joka olisi sosiaalisesti ihmiselle sopivan kokoinen ja siis psykologisesti se oikea ympäristö". Sosiaalisesti ihmiselle sopivan kokoinen millä perusteella? I hear banjo music ja sillai."

Voi helvetti! Ehkä typerin ja tietämättömin kommentti ikinä! Riittäisikö perusteeksi ihan tiede? Ihmiset kuuluvat kädellisiin ja verrattaessa mm. ihmisen aivojen ominaisuuksia ja muiden kädellisten ryhmien kokoa on tultu siihen tulokseen, että ihmiselle luonnostaan sopiva yhteisökoko on n. 150 yksilöä (lienee yleisin luku, muitakin on esitetty, mutteivät ne kovin kaukana ole tästä). En laita linkkejä, ehkä osaat itse käyttää googlea (on myös tekstisi perusteella hyvin mahdollista, ettet osaa).

"Suurkaupungeissa on enemmän valinnanvaraa. Se ei silti automaagisesti tarkoita, että porukka menee landerajoista päästyään sekaisin..."

No kyllä se siltä valitettavasti näyttäisi. Tuskin koskaan on ihmiskunnan historiassa on ollut näin suurta tyytymättömien joukkoa, vaikka olemme aineellisesti rikkaampia kuin koskaan ennen. Mielenterveysongelmia on pilvin pimein, lasten huostaanotot lisääntyvät hälyttävään tahtiin jne.

"Ja onko muka jollain lailla parempi vaihtoehto olla loppuelämänsä sidottu siihen mattimetsäläiseen vain siksi, että satuttiin nussia pari lasta tyhminä nuorina eikä enää erota, koska muuten yhteisö tuomitsee ja kivittää ja lähin kaupunki on 300 km:n päässä umpimetsän takana?"

Ja sitähän se oli kaikilla vielä isovanhempiemme aikana, vai mitä?

Dia

5.6.2013 10:27

^ *facepalm* Onneksi odotukset eivät olleet kovin korkealla.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

24.6.2014 17:51

Ikävä kyllä en millään voi olla samaa mieltä tuosta että juuri 12-14 vuotiaat ovat julmia homoja kohtaan. Totuus on sellainen että Suomessa homoja kohtaan ovat julmia ihan kaikenikäiset miehet, mutta kun aikuiselle on jo opetettu olemaan ihmisiksi, niin se ei vain yksinkertaisesti ole niin näkyvää. En ole itsekään mikään homojen puolestapuhuja, mutta annan heidän olla mitä ovat ja jätän rauhaan.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi kirjoitusta

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi