Visioni Helsingistä: Malmin kenttä ja muut jutut

  • Eija-Riitta Korhola

Tämä on minun toivomuslistani Helsingistä. Se lista elää ja hengittää ja ottaa vastaan palautetta. Ota kantaa!

Malmin lentokenttä on säilytettävä. Olen Malmin lentokentän ystävä monesta eri syystä. Turvallisuuden kannalta on tärkeää, että meillä on kaksi toimintakykyistä lentokenttää pääkaupunkiseudulla. Jos Helsinki haluaa olla kansainvälinen konferenssien ja summitien isäntäkaupunki, se tarvitsee kaupunkikentän aikatauluttamattomalle liikenteelle ja yleisilmailulle. Ilman Malmin kenttää se ei yksinkertaisesti ole kansainvälinen metropoli. Lentokenttä on myös tärkeä viheralue, joka tulee säilyttää luontoarvojensa ja erityisesti linnustonsa vuoksi. Entisenä laskuvarjohyppääjänä nautin yhä siitä, että kaupunkikuvaamme kuuluvat myös pienkoneet ja laskuvarjot taivaalla. Sen läheisyyteen voisi rakentaa pari hotellia mutta isompaan asuntotuotantoon ei ole syytä.

Asuntoja kuitenkin tarvitaan, etenkin kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja, mutta paikkoja löytyy muualtakin kuin Malmilta. Sörnäisten Hanasaaren kivihiilikasan tilalle saisi upean asuinalueen. Samoin paikka paikoin hyvinkin autiolle Itäväylän varrelle mahtuu hyvin lisää taloja, kun siellä on toimiva metroliikennekin – ja joillakin kohdin Itäväylän voisi kattaa ja rakentaa päälle puistoja ja pyöräilyteitä.

Ne Hanasaaren hiilet pitäisi saatella Vuosaareen – niin kauan kuin niitä tarvitaan. Vuosaari tarvitsee satama-alueelle monipolttolaitoksensa. Ja metrolinja pitäisi ulottaa satama-alueelle asti; se tukisi merkittävästi alueen pienteollisuutta ja loisi sitä lisää. Miksi teolliset työpaikat pitäisi antaa siirtää keskustasta Vantaalle tai Tuusulaan kun niille voisi tarjota paikkaa Helsingin sisältä Vuosaaresta?

Kruunuvuoren siltahanke tulisi mielestäni laittaa jäihin liian kalliina ja kustannustehottomana. Sen sijaan tarvitaan pikaraitioreitti metron syöttöliikenteelle Santahaminan sillalta Herttoniemeen.

Helsinki on ihana merellinen kaupunki ja kauneimmillaan mereltä käsin. Sen tiedän veneilijänä ja kajakkimelojana. Haluaisin meille sulan veden aikana myös ns. vaporetton, säännöllisen HKL-reittivesibussin elävöittämään liikennettä keskustan ja Helsingin edustan ns. aarresaarten ym. (Vallisaari, Pihlajasaari, Harakka, Kuninkaansaari, Korkeasaari, Mustikkamaa, Lonna, Villinki, Vartiosaari) välillä. Se edistäisi turismia ja rikastuttaisi saarten ravintolaelämää.

Helsinki on ihana viherkaupunki ja ulkoilijan unelma. Sen luontoarvot tulee varjella. Asuntotuotantoa tulee sijoittaa sinne, missä on valmis infra jo rakennettuna.

Polkupyöräilyä on edistettävä. Metrolinjoja myötäilevä katettu pyöräkaista mahdollistaisi pyöräilyn säällä kuin säällä.

Ja lopuksi: kyllä HIFKin on saatava oma hallinsa kisahallin ja stadionin tuntumaan. Liikkumiseen tulee aina kannustaa.

PS. Vetäisen tandemhypyn 11.4. Malmilla yleisötapahtumassa Malmin kentän kunniaksi ja vanhoja hyppymuistoja verestääkseni. Tule mukaan kannattamaan kenttää!

Kommentoi kirjoitusta

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi