Laura Schwartz - Eat, Drink & Succeed on nyt suomeksi. Syö, juo & menesty on käytännönläheinen kirja ja opas verkostoitumiseen.
Laura Schwartz on amerikkalainen puhuja, tv-kommentaattori ja kirjalija. Hän aloitti Valkoisen talon vapaaehtoisena tammikuussa 1993 ollessaan vain 19-vuotias ja eteni muutamassa vuodessa presidentti Clintonin tapahtumajärjestäjäksi. Laura keksi keinoja, miten verkottumalla voi edetä uralla. Kirjassa Laura kertoo vinkkejä, miten hän on rakentanut omaa uraansa ja miten sinäkin voit löytää omia verkostoja yllättävistä paikoista.
Lauran vinkit verkostojen tehokäyttöön:
1. Tunnista nykyiset verkostosi
Löydät näitä: perhepiiristä, naapurit, seurakunta, hyväntekeväisyysjärjestöt, opiskelu, duuni ja harrastukset.
2. Laajenna verkostojasi
Lähipiirin lisäksi voit laajentaa verkostojasi osallistumalla tapahtumiin kaupungilla, illallistilaisuuksiin, yhdistyksiin kuten Rotary, Nuorkauppakamari, Lions Club, Martat yms.
"Kiinnostavia ja hyödyllisiä tapahtumia voit löytää vaikkapa City-lehdestä", sanoo Laura Schwartz.
Mieti uusia kohtaamisia mahdollisuuksina: Jokainen tapaamasi ihminen ja keskustelu voi olla elämässäsi uuden uran avaava.
3. Ryhdy sillanrakentajaksi ja auta muita saavuttamaan tavoitteensa.
Kysy tapaamiltasi ihmisiltä miten voit auttaa heitä.
4. Tunnista ne henkilöt ja yhteydet, jotka voivat auttaa sinua pääsemään kohti tavoitteitasi
Kun menet tilaisuuteen, mieti etukäteen kenet haluat tavata ja selvitä taustat. Opettele ulkoa miltä hän näyttää jotta tunnistat hänet tilaisuudessa.
Ole läsnä tilaisuudessa! Jätä kännykkä vaikka narikkaan ja ole läsnä. Juttele ja tutustu ihmisiin! Älä mene istumaan sen tyypin viereen, jonka tunnet vaan mene uuteen pöytään, jotta tutustut uusiin ihmisiin.
Kirjan beta versio on tietenkin jo julkaistu digitaalisessa maailmassa. Fyysinen kappale tulee pian Amazoniin ja Kindleen, josta kirjassa on mainio esimerkki. Amazonin Kindle on fyysinen tuote, jossa on digitaalinen ulottuvuus.
Digitaalinen immateriaalinen maailma mahdollistaa kirjojen jatkuvan päivittämisen. Fyysistä kirjaa voi siis nykyaikana päivittää senkin jälkeen kun olet ostanut kirjan. Kindle reader on fyysinen tuote, jossa voit lukea vaikka Melt -kirjaa tai allekirjoittaneen pian ilmestyvää Unstoppable Entrepreneuship -kirjaa. Julkaisija voi päivittää kirjaa myöhemmin ja näin kirjoitusvirheet, tuoreutus yms onnistuu myös kirjan julkaisun ja kaupanteon jälkeen. Fyysinen ja digitaalinen immateriaalimaailma sulautuvat yhteen.
Melt on havainnollinen kirja
Melt kirjassa on hyviä harjoituksia ja tehtäviä sekä workshop-pohjia, joilla voi työstää oman yrityksen fyysisen ja immateriaalisen maailman yhteensulauttamista.
Melt on myös työkirja
Melt kirja vie fyysisen ja immateriaalisen maailman mallintamisen työkirja -tasolle. Työkirja tasolla konkretisoidaan digimaailman ja fyysisen maailman yhteenliittymiä mm. verkkopalveluiden, intranetien, verkkopresenssin yms ilmentymien kautta.
Digitaalinen ja fyysinen maailma kulkevat käsi kädessä. Digitaalisuus on tullut jäädäkseen ja pärjätäkseen kilpailussa, yritysten on oltava sekä digitaalisia, että fyysisiä. Melt on kirja, joka auttaa sulauttamaan immateriaalista ja materiaalista.
Menestystä digitalisointiprojekteihinne. Suosittelen hankkimaan Melt kirjan.
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä, joka on rakentanut 18 vuotta fyysisen ja digitaalisen maailman yhteyksiä ja on toteuttanut mm. City-lehden digisulautumisen Melt -kirjan tyylisellä strategialla. Kirjoittaja on pääosakas W3 Group Finland Oy:ssä, joka rakentaa digimaailman ja fyysisen maailman sulautumiseen verkkopalveluita. Sulautan myös Media -alan brändejä digimaailmaan kaupallistamalla niitä Improve Mediassa.
Uudenvuoden lupaukset unohtuvat helposti. Siksi olen nyt käyttänyt useamman vuoden ajan jo menestysmuistutinta, joka muistuttaa minua niistä tärkeistä asioista, joita haluan saada aikaan. Menestysmuistutin on kännykkäni kalenteriin tallennettu toistuvaistapahtuma, jonka olen laittanut joka kuukauden neljännelle lauantaille muistuttamaan elämäni tärkeistä asioista.
Välikatsaus vuoteen 2014
Muistutin muistuttaa niistä tärkeistä asioista, joita ei sovi unohtaa. Isoimpina taustalla on
1) oma terveys ja hyvinvointi
2) lapset, perhe ja lasten kanssa oleminen
3) oman osaamisen ylläpitäminen ja kehittäminen
Ilman noita mikään bisneksistäni ei menestyisi enkä voisi itse hyvin.
Muistuttimen tärkein asia on muistuttaa kelaamaan itse (eli reflektoimaan) mihin oikeasti se aika hukkuu. Menestysmuistutin on kuin uudenvuodenlupaus, joka ei unohdu.
Tässä mun menestysmuistutin:
1. Tärkeimmät asiat
5 tärkeintä asiaa elämässäni. Näistä en luovu. Toki oma terveys tulee ennen näitä, mutta sen jälkeen:
-Läheisten kanssa oleminen (perhe, lähimmäiset)
-Vapaus (autonomia, itsenäisyys, riippumattomuus, innovointi)
-Jonkun saavuttaminen (tavoitteiden, tutkinnon valmistuminen, valmiksi saaminen)
-Taloudellinen turva tai jopa riippumattomuus (taloudellinen vakaus, taloudellinen riippumattomuus ja itsenäisyys)
-Seikkailu (uudet elämykset ja haastavat kokemukset)
Näillä tärkeillä asioilla voin tarkistaa, että olenko tehnyt sellaisia asioita jotka ovat minulle tärkeitä vai hukkuuko aikani turhanpäiväiseen. Huomaan myös, että olen useasti luopunut vapaudesta saadakseni muita näistä. Kakusta ei voi saada aina jokaista palaa, mutta sopivissa palasissa kakusta voi nauttia ja kun nauttii niistä palasista joista pitää niin joskus voi sitten tehdä sellaisiakin työtehtäviä, joista ei nauti mutta jotka mahdollistavat muiden asioiden tekemisen. Elämä ei ole pelkkää ruusuilla tanssimista, mutta onneksi ahkeruus palkitaan.
2. Unelmapäivän kuvaus
Tämän pidän salaisuutena.
3. Aseta vuositavoitteesi
Tässä mun isot linjaukset ja haaveet vuodelle 2014. Saas nähdä mitä näistä taas toteutuu. Usein tavoitteilla on tapana toteutua.
Tavoitteet 2014
Oman ajan arvostaminen, 1 päivä viikosta itselle, aikatauluta aikaa jolloin ei ole mitään
No ei ole onnistunut kokonainen päivä. Otan kyllä usein aamusta aikaa kun muu perhe nukkuu. Kirjoitan usein blogia tai teen jotain muuta minua kiinnostavaa. Pienissä palasissa näistä varmaan on löytynyt keskimäärin puoli päivää viikossa. Olen kyllä ottanut hetkiä, jolloin vain makaan tekemättä mitään. Se on minulle vaikeaa, sillä aivot työstävät jatkuvasti asioita ja ideoita. Usein menen nukkumaan jo klo 21 ja silloin 1-3 h tulee mietiskeltyä omia juttuja tai ihan vaan kuunneltua omaa itseä. Ehkä tämän lupauksen pointti onkin siinä, että muistan ottaa breikkejä. Myös sporttailu auttaa kropan ja hektisen elämän pysähtymään.
Aikaa perheelle ja pojille
Olen monesti jättänyt kiinnostavia iltamenoja väliin sen vuoksi, että voin olla poikien kanssa enemmän. Eetu kanssa on tullut tehtyä paljon legoja. Veetin kanssa olemme opetelleet MineCraft -serverin asentamista. Pojat on onneksi jo aika isoja ja touhuilevat paljon keskenään. Perhe on tärkeä.
Opettele neuvottelemaan ennen päätöksentekoa
Mun luonteeseen kuuluu aika määrätietoinen ja suoraviivainen päätöksenteko. Olen nykyään koittanut keskustella ja lämmitellä ihmisiä ennen päätöksentekoa. Johtajana pitää olla määrätietoinen, mutta muiden mukaan ottaminen on sitä tärkeämpää mitä isompi organisaatio on. Olen tässä vähän oppinut paremmaksi, mutta kehittymisen mahdollisuuksia on vielä paljon.
Soita ne puhelut, joita et uskaltanut soittaa viime vuonna
Soitettu. Erittäin opettavaista. Fiksuja tyyppejä. Erittäin fiksuja tyyppejä. Opin paljon!
Opiskele brändeistä ja brändimainonnan mittaamisesta kaikki mitä voit
Olen kerrannut MBA -aikaisia oppikirjoja. Olen lukenut varmaan yli 200 bloggausta aiheesta. Olen lukenut muistiinpanojani opiskeluajoilta ja lukenut uusia kirjoja. Yksi mieleenpainuvimmista oli Petri Uusitalon Brändi ja Business. Tapasin Petrin myös ja sparrailimme bisneksiä. Petri on fiksu mies.
Opettele mittaamaan brändimainontaa
Olen tavannut 8 eri brändimainonnan mittaamista tekevää tahoa. Olen myös oppinut, että brändimainontaa mitataan hyvin vähän. Pienemmissä kampanjoissa ei juuri ollenkaan. Isoissa isommalla mittakaavalla. Meille on City Digitaliin otettu mittaustyökalu käyttöön, jolla asiakkaan kampanjaan voidaan liittää Brand Lift -tutkimus kampanjakohdennetulla paneelilla ja vertaisryhmällä höystettynä. Opiskelin myös tilastotieteitä, jotta ymmärrän tilastolliset menetelmät brändimainonnan mittaamisen taustalla.
Mainostaja-asiakkaille rakennamme päivittäin. Olemme myös kehittäneet omia brändejä eteenpäin. Deitti.net -brändin kehittämisen strategiaa sekä Suomikauppa.fi nimisen suomalaisten tuotteiden verkkokaupan freessaus. City Digital Networkin kehittäminen ja paraikaa olen rakentamassa suomalaista mainosverkkoa ja kotimaista vaihtoehtoa Google AdSenselle.
Keskity kannattaviin bisneksiin
Myin tänä vuonna pari firmaa, jotka olivat vähemmän kannattavia minulle. Olen focusoinut tekemistä nyt paljon mediamaailmaan, jossa näen paljon upsideä omissa City Digital ja Improve Media mediabisneksissä.
Prätkäseikkailu (alpit?)
Tulipa huikea seikkailu. Moottoripyörällä alpeille -reissu oli kyllä upea. 21 kaupunkia, 13 maata. Opettavaista!
Kehity Inbound markkinoinnissa
Olen jo aika pro. Inboundia tulee monessakin firmassa. Sparraan myös asiakkaita ja osakkuusyhtiöitä tässä. Inbound toimii.
Muista positiivisuus, myös lähijohtamistilanteissa
Peter Cuneo oli suomessa ja tapasin häntä. Hänellä oli erittäin hyviä vinkkejä yritysten johtamiseen, joita olen pyrkinyt noudattamaan.
Ui tai urheile joka viikko vähintään 2 tuntia jollet ole kipeä. Prätkäily radalla lasketaan, samoin lumilautailu.
Ratapyöräily on jäänyt pois, mutta Alppireissu korvasi sen. Uimassa olen käynyt 2 kertaa viikossa. Kaveri haastoi mut myös 100m perhoshaasteeseen. Se on oikeasti haastava.
Käy vähintään yhdellä ei-oman-alan messuilla tms, jotta opit esillepanon tärkeydestä ja opit pois oman alan juurtuneista tavoista. Tutustu ei-oman-alan ihmisiin. Tämä on luovuusharjoitus.
Kävin mp-messuilla. Opin kyllä paljon. Esim liidien keruu on monella näytteilleasettajalla hoidettu todella huonosti. Siinä toimisi hyvin esim Messumasiina.
Tapaa 1-4 gurua, joita arvostat ja mieti mitä voisit oppia heiltä. Ei ole pakko olla oman alan juttu. Mieti mitä haluat antaa heille.
Soita näille guruille ja sovi ne tapaamiset. Muista: he ovat vain tavallisia ihmisiä.
Olen tavannut tänä vuonna ihan huikeita tyyppejä. Todella huikeita tyyppejä. Olen oppinut paljon. Todella paljon.
Yrittäjistä yksi kovimmista on Verkkokauppa.com yrittäjä Samuli Seppälä. Samulin kanssa olemme tehneet City-lehdestä suomen luetuimman kaupunkilehden.
Kehu tai kiitä ihmisiä vähintään yhtä joka viikko. Ei ole vaaraksi jos lipsautat kiitoksen useamminkin. Tämä on oikeasti aika hauskaa kun yhtäkkiä muistaa olla kiitollinen toisille toisten tekemisistä.
Oon opetellut. Tässäkin voin olla entistäkin parempi.
Ole läsnä.
0,5h palavereissa onnistuu.
1h palavereissa harhailen jo usein lukemaan meilejä.
2h palaveri on tällaiselle nopean toiminnan miehelle kidutusta
3h palaverin aikana en osaa olla läsnä koko ajan.
Opittavaa siis on. Ehkä palavereista voisin saada tehokkaampia omalla paremmalla valmistautumisella ja esim kokouksen puheenjohtajan sparraamisella.
Kehity paremmaksi mainonnan ja markkinoinnin parissa, lue alan kirjallisuutta, blogeja, ota kantaa keskusteluihin ja levitä eteenpäin hyviä käytäntöjä.
Paljon on tullut blogattua :D Olen myös puhunut media-alan seminaareissa.
Keksi poikien kanssa joku yllätys vierailukohde kerran kuussa äläkä kerro minne olet viemässä lapsiasi. Vaimoa ei päästetä mukaan, tämä on poikien reissu. Aiheita voi olla: Salapoliisimuseo, Katajanokan vankila, ilmailumuseo, IT -museo, rautatiemuseo, Karting rata, prätkärata, meren ranta... Kyllä paikkoja löytyy.
Olemme löytäneet aika huikeita mestoja. Upein ja hämmentävin oli Kivilinna Pasilassa.
Vie toimialaa eteenpäin.
Isoin merkittävä askel tänä vuonna on uuden mainosverkon perustaminen ja KlikkiNetwork -mainosverkon ostaminen. Media-ala on ainakin kehittynyt tänä vuonna ja olen oman korteni kantanut kekoon.
Käy puhumassa alan kehityksestä ja yrittäjyydestä.
Olen puhunut Laureassa, Helsingin yliopistolla, Yrittäjien tilaisuuksissa, Lukiolla. Yleisöä yhteensä noin 2000 ihmistä.
Julkaise 1 kirja englanniksi (tai valmistele julkaisu).
Amazonissa on ennakkotilattavissa Unstoppable Entrepreneurship -kirja. Taittotyö etenee ja ensi vuonna kirjaa on saatavissa yli 100:ssa maassa.
Portfolion hallintaa: Kansainvälinen yritys (Vivas).
Olen vähän alkanut rakentamaan KV-kontaktiverkostoa. Kehitys kehittyy.
Ole ja nauti kotona olemisesta, opettele pyöräilemään ja ui luonnon järvissä
Olen käynyt pari kertaa pyöräilemässä ja juoksemassa. Uiminen on vienyt pidemmän korren sporttailussa.
Aseta realistisia tavoitteita ja välitavoitteita
Jep. Optimismiin syyllistyn edelleen, mutta onhan se hyvä asettaa tavoitteet korkealle.
Opi parhailta: Lue jonkun menestyneen ihmisen elämänkerta, jotta voit oppia häneltä jotain.
Useita kirjoja olen lukenut ja yksi mun fanittaman tyypin kirjoittama kirja on juuri tässä mielessä yöpöydällä.
Käy useammin hierojalla. Venyttele ja hakkeroi tauoista venyttelyhetkiä.
Hierojalla en ole käynyt lähes ollenkaan. Sen sijaan olen alkanut venyttelemään useammin.
Käy viikon isoimmat tavoitteet läpi ennen viikon alkua (sunnuntai –iltana). Joka päivän tärkeimmät tehtävät edellisenä iltana. Näin mielesi muistaa keskittyä oleelliseen.
Tämä on hyvä treeni ja aion pitää näin jatkossakin.
Ihan hyvin vuoden tavoitteita olen onnistunut edistämään. Vielä on vuotta jäljellä! Menestystä elämääsi.
Tilasin Mainostajien liiton julkaiseman Petri Uusitalon kirjoittaman Brändi & Business kirjan ja se kolahti postilaatikostani tällä viikolla. Sain virikkeen lukemiseen Mainostajien liiton oman median, eli sähköpostisuoran kautta. Sähköpostimainonta toimii.
Brändi & Business - Petri Uusitalo -kirjan kolahduksia
- Suomalaiset ovat taitavampia luomaan arvoa, kuin kommunikoimaan siitä.
- Tärkein kysymys brändin luonnissa on "missä voitte olla parhaita?"
- Markkinoinnin tehtävä on auttaa myyntiä myynnissä ennenkuin myynti edes aloittaa.
- Hyvä markkinointi luo ostajalle yrityksestä / brändistä positiivisen mielikuvan, että myyjän on helppo myydä, jottei käy niinkuin McGraw-Hillin mainoksen myyntitilanteessa:
- Terveeseen yritykseen kaikki raha tulee markkinoilta. Lyhyellä tähtäimellä markkinat, eli asiakkaat, voi huijata ostamaan valheellisella mainonnalla tai hintojen polkemisella, mutta pitkän päälle kestävän liiketoiminnan rakentamiseen on vain yksi resepti. Pitää tuottaa jotain, mikä vastaa asiakkaiden odotuksiin tai ylittää ne, ja myydä sitä hinnalla, joka on asiakkaiden mielestä hyväksyttävä suhteessa rahalle saatuun vastineeseen.
- Menestyjät keräävät äkkiä vanaveteensä "minä myös" -matkijoita.
- Asiakkaalle on inhimillistä pohtia sellaistakin turhamaiselta tuntuvaa kysymystä, että minkälaisiin ihmisiin muut hänet samaistavat, jos hän valitsee tietyn brändin?
- Brändin faniudeksi en laske mitään niin heppoista kuin brändistä tykkääminen Facebookissa. Yläpeukun klikkaaminen hetken mielijohteesta pakastepizza- tai vaatebrändin Facebook-sivulla ei vielä osoita minkäänlaista sitoutumista, tai edes erityistä preferenssiä brändiä kohtaan. Faneja ovat sellaiset käyttäjät, jotka ovat valmiit näkemään paljon ylimääräistä vaivaa varmistaakseen uuden tuotteen saamisen itselleen ensimmäistän joukossa, tai levittääkseen brändin ilosanomaa sen puolesta. (Kuten minä tässä blogissa hehkutan Petri Uusitalon kirjaa)
- Integroidun kampanjasuunnittelun painopiste: Eri mediakanavat ovat luonteeltaan, vaikutusmekanismiltaan ja informaation välittämiskyvyltään hyvin erilaisia...Markkinointiviestinnän tekeminen ymmärretään nykyään useimmiten eri kanavien linkittämiseksi toisiaan täydentäväksi ja syventäväksi sekä asiakkaita aktivoivaksi jatkumoksi. (lyhennetty alkuperäisestä)
- Brändin vahvistaminen on sama asia kuin liiketoiminnan kehittäminen.
Brändi & Business - Petri Uusitalo -kirjan arvostelu
Suosittelen kirjaa kaikille bisneksessä johtavassa asemassa oleville tai sellaiseksi haluaville. Ei tekisi pahaa muillekaan. Yleissivistys bisneksen rakentamisesta kuuluu jokaiselle työssä käyvälle.
Jos kirjasta korvaisi brändi -sanan tilalle firma/yritys/bisnes/tuote/palvelu sanan, useampi liikkeen johtaja ymmärtäisi kirjan viestin. Brändi on abstraktio kaikesta mitä ihmiset firma-entiteetissä tekevät ja miten abstraktio kohdataan.
Olen eri mieltä siitä, että innovaattorin paikka olisi aina pitkällä tähtäimellä tuotteliain. Myös nopeana jäljittelijänä voi menestyä.
Kirjassa on joitain vanhentuneita ajatuksia, mutta en anna sen häiritä lukemistani. Huomaa, että kirjoittaja on mainonnan konkari, mutta vielä pitäisi hieman tapahtua poisoppimista, jotta voisi aidosti puhua nykyaikaisesta markkinoinnista.
Silti kirja on erinomainen vaikka pieniä yksityiskohtia vielä olisin viilannut ennen julkaisua.
Suosittelen! Menestyästä elämääsi ja brändäämiseen, miten ikinä sen käsitätkään!
Tom ja Ivan Collins ovat drinkkejä, mutta Jim Collinsin (itsensä / tiimin) johtamisen periaatteet toimivat drinkkejäkin paremmin.
Kolme periaattetta parhaan firman luomiseksi:
1. Mistä olemme todella innoissamme?
Mihin tunnemme intohimoa?
2. Missä voimme olla maailman parhaita?
3. Mikä tuottaa taloudellista menestystä?
Erittäin hyviä periaatekysymyksiä jotka auttavat keskittymään tärkeimpään sekä firmassa että omassa elämässä. Tässä linkki Jim Collinsin oppaaseen Good to Great® Diagnostic Tool (pdf).
Jimin faneille tiedoksi: Jim Collins tulee 2014 vuonna Nordic Business Forumiin. Hyvästä paras -kirja on ihan mahtava. Suosittelen luettavaksi.
Jim Collinsin omilla nettisivuilla on paljon hyviä luentoja. Kannattaa tsekata: http://www.jimcollins.com/media.html Jimin sivuilta löytyy myös 12 lisäkysymystä, joita voit pohtia vaikka uutta vuotta suunnitellessasi.
Myös Youtubessa on myös paljon Jim Collinsin luentoja: