City on vapaan sanan kannattaja. Vapaa sana tarkoittaa sitä, että maksumuuria meille ei ole tulossa. Meillä vapaa sana tarkoittaa ettei hyviä sisältöjä piiloteta lukijoilta. Meille vapaa sana tarkoittaa avoimuutta.
Vapaus on myös sitä, että mainostaja ja kaupallinen kumppani saa äänensä myös kuuluviin kaupunkilaisille kohdennetun mainonnan kautta. Rahoitamme toimintaamme mainosrahoin kiitos mainostajille: lukijamme arvostavat Cityn maksuttomuutta. Ilman mainostajia ei olisi Cityä. Kiitos mainostajille ja lukijoille, jotka käytätte mainostajien palveluita ja ostatte kaupallisten partnerien tuotteita.
City-lehdelle ei ole tulossa maksumuuria.
City on vapaan sanan kannattaja. Vapaa sana tarkoittaa sitä, että maksumuuria meille ei ole tulossa. Meillä vapaa sana tarkoittaa ettei hyviä sisältöjä piiloteta lukijoilta. Meille vapaa sana avoimuutta.
Hyvä, että osa päivälehdistä opettaa kuluttajia maksullisuuteen. City-lehti on kaupunkilehti, päivälehti ja aikakausilehti. Päivälehdet eivät ole enää printtikanavan vankeja vaan päivälehti voi ilmestyä verkossa joka päivä vaikkei printtinä ilmestyisikään niin usein. Olemme nykyaikainen monikanavainen julkaisu ja haluamme olla ilmainen nyt ja aina.
Menestystä vaan niille päivälehdille, jotka aiotte menestyä maksumuureilla. City aikoo menestyä vapaana, maksumuurittomana kaupunkielämän puolustajana!
Jokaisella firmalla pitää olla selkeä arvolupaus. Selkeä yksi pointti, joka jää mieleen. Tällä videolla analysoin matkamessuilla olleita uniikkeja myyntipointteja (Unique Selling Proposition” / USP / ”ainutlaatuinen myyntitarjous”).
Kun olet messuilla tai missä tahansa, niin muista kiteyttää mikä on sun arvolupaus. Yksi selkeä pointti, joka on viestin saajalle kohdennettu.
Menestystä markkinointiisi ja elämääsi!
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä ja riippumattoman mainosverkosto Improve Median toimitusjohtaja
Kävin kädenvääntöä tänään Yle Puheen iltapäivässä Etelä-Suomen Medioiden medialiiketoiminnan johtaja Antti-Pekka Pietilän kanssa siitä, onko bloggari parempi kuin toimittaja.
Väittely jäi vähän kesken. Tässä vähän alkulämpöä siitä, mitä hyviä puolia molemmilta löysimme:
Väitteet toimittajan paremmuudesta
- Osaa tutkia paremmin taustat
- Ammattilainen
- Osaa kirjoittaa
- Päätoimittaja sparraa toimittajien kirjoituksia jatkuvasti ja näin laatu kehittyy
- Nuorison kulutustottumukset muuttuvat ja nuorille on oltava entistä visuaalisempi ja videoiden merkitys kasvaa. Toimittajat kouluttautuvat jatkuvasti monikanavaisuuteen ja monikanavatuotantoon -> Sama toimittaja osaa tulevaisuudessa kirjoittaa, videoida, nauhoittaa podcastin ja kuvata.
- Päätoimittaja voi kehittyä ammatissaan ja opiskella uusia kirjoittamisen, kuvaamisen, kuvittamisen ja videotoimittamisen muotoja.
- Pitää huolta median lukijasuhteesta yhdessä muiden toimittajien kanssa
- Voi olla objektiivinen tai noudattaa median agendaa, esim viihdemedioissa lukijamäärä ja kohu myös väärinymmärryksistä on usein tärkeämpi kuin totuus, toimittaja on tarvittaessa ihan sujut median viihteellisen agendan kansssa
- Toimittaja osaa tehdä paljon juttuja nopealla aikataululla
- Toimittaja osaa tehdä juttuja aiheesta kuin aiheesta reippaasti
- Vanhat ihmiset luottavat enemmän toimittajiin kuin bloggareihin
Väitteet bloggarin paremmuudesta
- Ei ole riippuvainen mediasta, vaan palvelee omaa yleisöään.
- Tuntee yleisönsä paremmin.
- Aikaa tehdä juttuja pidempään, usein harrastus, joten ei ole pakko tehdä hommia minuuttiaikataululla
- Voi olla koulutukseltaan toimittaja ja siten yhtä pätevä kuin toimittaja
- Usein oman aihepiirinsä asiantuntija
- Intohimoinen aihepiirinsä kanssa
- Ei ole firman pakottamaa muottia klikkijournalismiin ja isojen yleisöjen tavoitteluun otsikointihuijauksilla
- Moni toimittaja haastattelee kirjoituksiinsa asiantuntijoiden lausuntoja ja usein asiantuntijalla on oma blogi. Toimittajat siis käyttävät usein lähteinään bloggareita.
- Bloggarit keskustelevat paljon keskenään ja haastavat toisiaan, näin juttuja tarkastetaan jopa kriittisemmin kuin mitä päätoimittaja ehtii tarkastamaan
- Blogiaiheista keskustelu jatkuu blogosfäärissä 24/7, jolloin yksittäin aihepiiri elää ja kehittyy
- Blogaaja voi kehittyä ammatissaan ja opiskella toimittajaksi
- Bloggaaja voi tehdä tutkivaa journalismia siinä missä toimittajakin
- Pitää huolta lukijasuhteesta
- Voi olla objektiivinen halutessaan
- Saa liikkeelle isoja yleisöjä, esim TubeCon konfferenssi ja Nordic Bloggers Experience sekä nyt ensimmäistä kertaa järjestettävä Bing on toteutettu täysin bloggaajien voimin.
- Blogi on vain alusta, blogaus voi olla artikkeli siinä missä toimittajankin tekemä artikkeli.
- Moni luottaa bloggareiden teksteihin enemmän kuin lehtien toimittajien teksteihin
- Bloggaajat ovat nykyajan kirjailijoita. Ennen kirjailijoiden sanontoja siteerattiin, nykyään bloggaajien kirjoituksiin linkataan ja bloggareiden tekstejä lainataan.
- Muotiblogaaja on syrjäyttänyt muotilehdet, moni blogiyhteisö on nykyään suositumpi kuin muotilehti ennen.
- Ennen toimittajat olivat tähtiä, nykyään bloggarit, instaajat, asiantuntijat ja mallit ovat tähtiä omille yleisöilleen
- Blogaajan yksittäinen postaus voi myydä enemmän kuin Hesarin etusivu
- Median lukemiseen vaikuttaa entistä enemmän joukkovoima (power of public) ja joukkoviisaus (wisdom of crowds) ja ihmisten suosittelu, ts usein niin väärinymmärretyt sosiaalinen media eli some
- Visuaalisuus viestinnässä lisääntyy ja se on vlogareille ja bloggareille todella luonnollista
Olen sitä mieltä, että molempia tarvitaan. Valitettavasti toimittajan arki on usein niin hektistä, että oikeasti tutkiva journalismi on useimmiten vain haave ja harvinaista herkkua. Toivon, että toimittajilla olisi aikaa juttujen tekemiseen yhtä paljon kuin bloggareilla. Toivon, että tulevaisuudessa toimittajille olisi työpaikkoja ja toivon, että toimittajat pysyvät median murroksessa ja kehityksessä mukana.
Toimittajienkin tulee kehittyä
Toivon, että toimittajat kirjoittavat tulevaisuudessa myös omia blogeja oppiakseen entistä paremmiksi visualisteiksi. Toivon, että toimittajat alkavat pitää omia videoblogeja, jotta he uuden harrastuksensa kautta oppivat tuottamaan materiaalia myös kasvalle sukupolvelle. Itse koetan treenata videoblogaamista, instaamista, kuvaamista ja kirjottamista jotta kehittyisin paremmaksi kirjoittajaksi.
Media pirstaloituu. Antaa sen pirstaloitua. Menestystä urallesi!
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä
bloggaaja omana itsenään
Uudenvuoden lupaukset unohtuvat helposti. Siksi olen nyt käyttänyt useamman vuoden ajan jo menestysmuistutinta, joka muistuttaa minua niistä tärkeistä asioista, joita haluan saada aikaan. Menestysmuistutin on kännykkäni kalenteriin tallennettu toistuvaistapahtuma, jonka olen laittanut joka kuukauden neljännelle lauantaille muistuttamaan elämäni tärkeistä asioista.
Katsaus vuoteen 2014
Muistutin muistuttaa niistä tärkeistä asioista, joita ei sovi unohtaa. Isoimpina taustalla on
1) oma terveys ja hyvinvointi
2) lapset, perhe ja lasten kanssa oleminen
3) oman osaamisen ylläpitäminen ja kehittäminen
Ilman noita mikään bisneksistäni ei menestyisi enkä voisi itse hyvin.
Muistuttimen tärkein asia on muistuttaa kelaamaan itse (eli reflektoimaan) mihin oikeasti se aika hukkuu. Menestysmuistutin työkalu, joka muistuttaa elämän tärkeistä prioriteeteista, tavoitteista ja asioista jotka ovat sinulle tärkeitä. Toisto on kaikessa treenaamisesa onnistumisen salaisuus. Kun toistamme aivoillemme tärkeitä asioita jatkuvasti, aivomme alkavat oppimaan. Voit siis hakkeroida aivoistasi maailman parhaan menestystyökalun itsellesi.
Tässä mun menestysmuistutin 2014. Välissä tsekkauskommentit, että miten meni.
1. Tärkeimmät asiat
5 tärkeintä asiaa elämässäni. Näistä en luovu. Toki oma terveys tulee ennen näitä, mutta sen jälkeen:
-Läheisten kanssa oleminen (perhe, lähimmäiset)
-Vapaus (autonomia, itsenäisyys, riippumattomuus, innovointi)
-Jonkun saavuttaminen (tavoitteiden, tutkinnon valmistuminen, valmiksi saaminen)
-Taloudellinen turva tai jopa riippumattomuus (taloudellinen vakaus, taloudellinen riippumattomuus ja itsenäisyys)
-Seikkailu (uudet elämykset ja haastavat kokemukset)
Näillä tärkeillä asioilla voin tarkistaa, että olenko tehnyt sellaisia asioita jotka ovat minulle tärkeitä vai hukkuuko aikani turhanpäiväiseen. Huomaan myös, että olen useasti luopunut vapaudesta saadakseni muita näistä. Kakusta ei voi saada aina jokaista palaa, mutta sopivissa palasissa kakusta voi nauttia ja kun nauttii niistä palasista joista pitää niin joskus voi sitten tehdä sellaisiakin työtehtäviä, joista ei nauti mutta jotka mahdollistavat muiden asioiden tekemisen. Elämä ei ole pelkkää ruusuilla tanssimista, mutta onneksi ahkeruus palkitaan.
2. Unelmapäivän kuvaus
Tämän pidän salaisuutena.
3. Aseta vuositavoitteesi
Tässä oli isot linjaukset ja haaveet vuodelle 2014. Usein tavoitteilla on tapana toteutua. Varo mitä sä haluut, koska sä saatat saavuttaa sen.
Tavoitteet 2014
Oman ajan arvostaminen, 1 päivä viikosta itselle, aikatauluta aikaa jolloin ei ole mitään
No ei ole onnistunut kokonainen päivä. Otan kyllä usein aamusta aikaa kun muu perhe nukkuu. Kirjoitan usein blogia tai teen jotain muuta minua kiinnostavaa. Pienissä palasissa näistä varmaan on löytynyt keskimäärin puoli päivää viikossa. Olen kyllä ottanut hetkiä, jolloin vain makaan tekemättä mitään. Se on minulle vaikeaa, sillä aivot työstävät jatkuvasti asioita ja ideoita. Usein menen nukkumaan jo klo 21 ja silloin 1-3 h tulee mietiskeltyä omia juttuja tai ihan vaan kuunneltua omaa itseä. Ehkä tämän lupauksen pointti onkin siinä, että muistan ottaa breikkejä. Myös sporttailu auttaa kropan ja hektisen elämän pysähtymään.
Aikaa perheelle ja pojille
Olen monesti jättänyt kiinnostavia iltamenoja väliin sen vuoksi, että voin olla poikien kanssa enemmän. Eetu kanssa on tullut tehtyä paljon legoja. Veetin kanssa olemme opetelleet MineCraft -serverin asentamista yms. Pojat on onneksi jo aika isoja ja touhuilevat paljon keskenään. Perhe on tärkeä.
Opettele neuvottelemaan ennen päätöksentekoa
Mun luonteeseen kuuluu aika määrätietoinen ja suoraviivainen päätöksenteko. Olen nykyään koittanut keskustella ja lämmitellä ihmisiä ennen päätöksentekoa. Johtajana pitää olla määrätietoinen, mutta muiden mukaan ottaminen on sitä tärkeämpää mitä isompi organisaatio on. Olen tässä vähän oppinut paremmaksi, mutta kehittymisen mahdollisuuksia on vielä paljon.
Soita ne puhelut, joita et uskaltanut soittaa viime vuonna
Soitettu. Erittäin opettavaista. Fiksuja tyyppejä. Erittäin fiksuja tyyppejä. Opin paljon!
Opiskele brändeistä ja brändimainonnan mittaamisesta kaikki mitä voit
Olen kerrannut MBA -aikaisia oppikirjoja. Olen lukenut varmaan yli 200 bloggausta aiheesta. Olen lukenut muistiinpanojani opiskeluajoilta ja lukenut uusia kirjoja. Yksi mieleenpainuvimmista oli Petri Uusitalon Brändi ja Business. Tapasin Petrin myös ja sparrailimme bisneksiä. Petri on fiksu mies.
Opettele mittaamaan brändimainontaa
Olen tavannut 8 eri brändimainonnan mittaamista tekevää tahoa. Olen myös oppinut, että brändimainontaa mitataan hyvin vähän. Pienemmissä kampanjoissa ei juuri ollenkaan. Isoissa isommalla mittakaavalla. Meille on City Digitaliin otettu mittaustyökalu käyttöön, jolla asiakkaan kampanjaan voidaan liittää Brand Lift -tutkimus kampanjakohdennetulla paneelilla ja vertaisryhmällä höystettynä. Opiskelin myös tilastotieteitä, jotta ymmärrän tilastolliset menetelmät brändimainonnan mittaamisen taustalla.
Mainostaja-asiakkaille rakennamme päivittäin. Olemme myös kehittäneet omia brändejä eteenpäin. Deitti.net -brändin kehittämisen strategiaa sekä Suomikauppa.fi nimisen suomalaisten tuotteiden verkkokaupan freessaus. City Digital Networkin kehittäminen ja paraikaa olen rakentamassa suomalaista mainosverkostoa, jonka kautta medioihin voi ostaa mainostilaa ja jonka kautta mediat saavat mainoksia sivuilleen.
Keskity kannattaviin bisneksiin
Myin tänä vuonna pari firmaa, jotka olivat vähemmän kannattavia minulle. Olen focusoinut tekemistä nyt paljon mediamaailmaan, jossa näen paljon upsideä omissa City Digital ja Improve Media mediabisneksissä.
Prätkäseikkailu (alpit?)
Tulipa huikea seikkailu. Moottoripyörällä alpeille -reissu oli kyllä upea. 21 kaupunkia, 13 maata. Opettavaista!
Kehity Inbound markkinoinnissa
Olen jo aika pro. Inboundia tulee monessakin firmassa. Sparraan myös asiakkaita ja osakkuusyhtiöitä tässä. Inbound toimii.
Muista positiivisuus, myös lähijohtamistilanteissa
Peter Cuneo oli suomessa ja tapasin häntä. Hänellä oli erittäin hyviä vinkkejä yritysten johtamiseen, joita olen pyrkinyt noudattamaan.
Ui tai urheile joka viikko vähintään 2 tuntia jollet ole kipeä. Prätkäily radalla lasketaan, samoin lumilautailu.
Ratapyöräily on jäänyt pois, mutta Alppireissu korvasi sen. Uimassa olen käynyt 2 kertaa viikossa. Kaveri haastoi mut myös 100m perhoshaasteeseen. Se oli oikeasti haastava, mutta pääsin tavoitteeseen. Nyt osaan uida 100 metriä perhosta putkeen ja kehityn siinä jatkuvasti paremmaksi.
Käy vähintään yhdellä ei-oman-alan messuilla tms, jotta opit esillepanon tärkeydestä ja opit pois oman alan juurtuneista tavoista. Tutustu ei-oman-alan ihmisiin. Tämä on luovuusharjoitus.
Kävin mp-messuilla. Opin kyllä paljon. Esim liidien keruu on monella näytteilleasettajalla hoidettu todella huonosti. Siinä toimisi hyvin esim Messumasiina.
Tapaa 1-4 gurua, joita arvostat ja mieti mitä voisit oppia heiltä. Ei ole pakko olla oman alan juttu. Mieti mitä haluat antaa heille.
Soita näille guruille ja sovi ne tapaamiset. Muista: he ovat vain tavallisia ihmisiä.
Olen tavannut tänä vuonna ihan huikeita tyyppejä. Todella huikeita tyyppejä. Olen oppinut paljon. Todella paljon.
Yrittäjistä yksi kovimmista on Verkkokauppa.com yrittäjä Samuli Seppälä. Samulin kanssa olemme tehneet City-lehdestä suomen luetuimman kaupunkilehden.
Kehu tai kiitä ihmisiä vähintään yhtä joka viikko. Ei ole vaaraksi jos lipsautat kiitoksen useamminkin. Tämä on oikeasti aika hauskaa kun yhtäkkiä muistaa olla kiitollinen toisille toisten tekemisistä.
Oon opetellut. Tässäkin voin olla entistäkin parempi.
Ole läsnä.
0,5h palavereissa onnistuu.
1h palavereissa harhailen jo usein lukemaan meilejä.
2h palaveri on tällaiselle nopean toiminnan miehelle kidutusta
3h palaverin aikana en osaa olla läsnä koko ajan.
Opittavaa siis on. Ehkä palavereista voisin saada tehokkaampia omalla paremmalla valmistautumisella ja esim kokouksen puheenjohtajan sparraamisella.
Kehity paremmaksi mainonnan ja markkinoinnin parissa, lue alan kirjallisuutta, blogeja, ota kantaa keskusteluihin ja levitä eteenpäin hyviä käytäntöjä.
Paljon on tullut blogattua :D Olen myös puhunut media-alan seminaareissa.
Keksi poikien kanssa joku yllätys vierailukohde kerran kuussa äläkä kerro minne olet viemässä lapsiasi. Vaimoa ei päästetä mukaan, tämä on poikien reissu. Aiheita voi olla: Salapoliisimuseo, Katajanokan vankila, ilmailumuseo, IT -museo, rautatiemuseo, Karting rata, prätkärata, meren ranta... Kyllä paikkoja löytyy.
Olemme löytäneet aika huikeita mestoja. Upein ja hämmentävin oli Kivilinna Pasilassa.
Vie toimialaa eteenpäin.
Isoin merkittävä askel tänä vuonna on uuden mainosverkon perustaminen ja Klikki Network mainosverkoston ostaminen. City Digital puhkaisi myös miljoonan uniikin rajan. Perustimme myös medioille ja brändeille mediamyyntiä tekevän Improve Median yhdessä A-lehtien kanssa ja tavoitamme nyt 3 miljoonaa suomalaista. Media-ala on ainakin kehittynyt tänä vuonna ja olen oman korteni kantanut kekoon ja aion kantaa jatkossakin.
Käy puhumassa alan kehityksestä ja yrittäjyydestä.
Olen puhunut Laureassa, Helsingin yliopistolla, Yrittäjien tilaisuuksissa, Lukiolla. Yleisöä yhteensä noin 2000 ihmistä.
Julkaise 1 kirja englanniksi (tai valmistele julkaisu).
Olen myös screenannut uusia sijoituksia ja startuppeja. 2015 vuonna näistä varmasti jokin lähtee liikkeelle.
Kansainvälisiä kontakteja.
Olen vähän alkanut rakentamaan KV-kontaktiverkostoa. Kehitys kehittyy.
Ole ja nauti kotona olemisesta, opettele pyöräilemään ja ui luonnon järvissä
Olen käynyt pari kertaa pyöräilemässä ja juoksemassa. Uiminen on vienyt pidemmän korren sporttailussa.
Aseta realistisia tavoitteita ja välitavoitteita
Jep. Optimismiin syyllistyn edelleen, mutta onhan se hyvä asettaa tavoitteet korkealle.
Opi parhailta: Lue jonkun menestyneen ihmisen elämänkerta, jotta voit oppia häneltä jotain.
Useita kirjoja olen lukenut ja yksi mun fanittaman tyypin kirjoittama kirja on juuri tässä mielessä yöpöydällä.
Käy useammin hierojalla. Venyttele ja hakkeroi tauoista venyttelyhetkiä.
Hierojalla en ole käynyt lähes ollenkaan. Sen sijaan olen alkanut venyttelemään useammin.
Tapasin myös hyvinvointiasiantuntija ja balettitanssija Minna Tervamäen ja olen alkanut hakkeroimaan enemmän liikkumista arkeen. Esim palavereja olemme pitäneet seisten. Minnan metodit toimii.
Käy viikon isoimmat tavoitteet läpi ennen viikon alkua (sunnuntai –iltana). Joka päivän tärkeimmät tehtävät edellisenä iltana. Näin mielesi muistaa keskittyä oleelliseen.
Tämä on hyvä treeni ja aion pitää näin jatkossakin.
Ihan hyvin vuoden tavoitteita olen onnistunut edistämään. Oli loistava vuosi! 2015 menestysmuistutin on jo kalenterissa. Menestystä elämääsi.
Median murroksessa voittaa se, kuka saa tehtyä laadukkaita sisältöjä ja saa lukijoita sisällöilleen.
Saksalainen Die Zeit -lehti on oivaltanut sisältöjensä laadukkuuden ja kääntää laatusisältöjään myös isojen massojen kielille esim englanniksi.
Englanninkielinen mediamarkkina on isompi kuin saksankielinen
Lukijat haluavat lukea sisältöjä suomalaisten medioiden onneksi omalla äidinkielellään tai ainakin jollain tutulla kielellä. Saksaa ei maailmassa osaa kuin 100 miljoonaa ihmistä, eli kyseessä on keskisuuri kieliryhmä. Englantia ymmärtää noin 1200 miljoonaa ihmistä, eli 12 kertainen markkina. Englanninkielisellä sisällöllä on potentiaalisesti isompi lukijamäärä ja siksi saksalaiset mediat ovat alkaneet kääntää sisältöjään myös englanniksi.
Mediatalojen pitää skaalata lukijakuntaa ylöspäin. Saksankielinen mediamarkkina on äärimmäisen kilpailtu ja siksi saksalaisten medioiden pitää etsiä asiakkaita myös Saksan ulkopuolelta.
Laadukkaita sisältöjä englanniksi
Die Zeit:in lisäksi kiinnostavia sisältöjä englanniksi tuottavat Handelsblatt ja Der Spiegel.
Sisältökilpailussa pärjää se media, joka pystyy luomaan lukijoille lukijasuhteen ja luotettavan imagon, laadukkailla sisällöillä.
Suomalaisilla medioilla on paljon laadukasta sisältöä ja mielestäni meidän kannattaa ottaa mediamurroksen globaaleista mahdollisuuksista kaikki irti. Media voi olla uusi suomalainen vientituote. Ennen veimme paperia, voisimmeko nyt viedä sisältöä. Suomella on laadukkaan koulutuksen ja luotettavan toimijan maine. Maine mahdollistaa menestymisen. Media on aina käsityöläisyyttä, koska laatusisältö ei synny ilman laadukasta journalismia. Media on nykyajan käsityöläisyyttä. Vienti rajojen yli on helppoa ja nopeaa.
Kilpailu tulee olemaan kovaa, mutta emmehän me suomalaiset pelkää kilpailua? Mehän haluamme olla maailman parhaita! Menestystä elämääsi !
Usein liikeidea syntyy jostain markkinamuutoksesta tai tarpeesta. Plan Brothersin tuote on pelastussuunnitelmiin liittyvä tuote kertoo Eetu Kirsi.
Plan Brothers huomasi, että markkinalla tuli regulaatio eli lakimuutos, joka pakotti taloyhtiöt tekemään selvitykset.
1. Oppi: Julkaise minimiversio ohjelmistosta ja käynnistä myynti päivänä #1
Julkaise minimituote ensin. Hanki ensimmäinen asiakas. Ensimmäisen asiakkaan kautta saat muitakin asiakkaita.
Toimita tuotteesi mahdollisimman nopeasti.
Aikaisemmin pelastussuunnitelmien tekoon oli mennyt 1 tunti. Plan Brothersin softalla tekemiseen menee vain 15 minuuttia. Aikaa säästyy huomattavasti.
Plan Brothers aloitti myynnin päivänä #1. Myynti ja markkinointi on tärkeää aloittaa aikaisin, silloin tuote kehittyy asiakkaan aitoon tarpeeseen ja riskit hukkaanheitetystä tuotkehityksestä ovat minimit.
Medioilla jutut syntyvät joko suunnitelmallisesti tai ärsykkeistä. Ärsykkeitä ovat vuodenajan tapahtumat. Viikon tapahtumat mutta myös lehdistötiedotteet.
Teebrändin kuuluisi mainostaa ja tehdä sisältömarkkinointia. Sen sijaan se pyrkii saamaan ilmaista palstatilaa Miltton PR -toimiston avulla. Citylle ei tipu sentin senttiä. Journalistille ei voida maksaa palkkaa eikä blogaajalle palkkiota.
Onko tällaisista tempauksista sitten hyötyä medialle? Kirjoittaja saa idean tutkia tarkemmin teelaatuja tai tehdä teevertailuja. Seuraileppa lähipäivinä onko muita teejuttuja julkaistu. Kenties joku toimittaja käy tekemässä juttua ja kokeilee teemaistiaisia. Lukijoille juttu on kaupallisen toimijan läpi saamaa ilmiön luomista. Jos lukija maksaa sisällöstä niin itseasiassa lukija maksaa brändin mainonnan.
PR on halpaa mainontaa
Blogosgäärin kasvaessa blogaajien kautta saa tuotteitaan hyvin esiin. Vlogaajille tarjotaan myös ilmaisia tuotteita.
En ole teeihmisiä joten tämä teenäyte meni nyt hukkaan. Kahvista sen sijaan voisin kirjoittaa. Clipper brändin ekologisuusarvo kärsii koska syntyy paljon roskaa hukkaan menneiden näytteiden muodossa.
PR:stä on hyötyä jos sen osaa kohdentaa oikein. Blogaajille voi lähettää ilmaisia näytteitä mutta ensin kannattaisi kysyä heiltä ottavatko he sellaisen vastaan. Kannattaisi myös konsultoida median blogiyhteistyömyyjää ja kysyä keille blogaajista kannattaa lähettää näytteitä.
Milttonin väelle tiedoksi: voin puffata brändejä täällä mun blogissa mutta soittakaa tai meilatkaa ensin että haluanko. Arvostan yrittäjävetoisia organisaatioita. Arvostan laatubrändejä. Diggaan kahvista ja styleistä vaatteista. Olen harkinnut "jätkä meikkaa" muodonmuutos artikkelisarjaa.
PR toimistot hoi: Ostakaa puffeille näkyvyyttä
Median myyjä voi auttaa oikeiden v/bloggareiden valinnassa. Media voi myös tehdä blogeista nostoja. Nostot toki maksavat mutta näin PR saa lisää lukijoita.
PR:llä on paikkansa mediakentässä mutta sekin on murroksessa.
Menestystä markkinointiisi ja elämääsi sekä pr tempauksiin.
Ilkka O. Lavas
Sarjayrittäjä
Ps. Vaimo diggas tota Clipperin Detox teetä, mutta pankkilainaa on journalistien ja bloggareiden ihan törkeän vaikea lyhentää teepusseilla.
Hahahaha. Otsikko vedätti sua. Muka helppoa vinkkiä. Älä luule, että kasvubisnes on helppoa. Kasvubisnes vaatii todella paljon. Kasvubisnes vaatii kaiken.
Jenkeissä startupeissa työskennellään 70 tuntia viikossa. Mä teen töitä aina kun en ole tekemättä töitä. Kasvubisneksen pyörittäminen vaatii sitä asennetta, että painetaan kunnes ollaan valmiita.
Jotkut toimialat supistuvat. Lehtibisnes supistuu. Kivijalkavaatekauppa supistuu. Jos olet supistuvalla alalla, yrityskaupat ovat lähes ainoa kasvun polku. Yrityskaupoissa tarvitset joko rahaa tai valmiuden oman osakkuutesi dilutoitumiseen lukuisten fuusioiden myötä.
Toiset toimialat kasvavat. Varmista, että olet sellaisella toimialalla, joka kasvaa. Cityn hallituksen puheenjohtaja ja kiihdyttämö Gorilla Venturesin Risto Rautakorpi muistaa aina: "Variksenkin on helppo lentää kovaa kun tuuli on oikeansuuntainen."
Valitse siis toimiala, joka kasvaa.
3. Johdon, omistajien ja rahoittajien pitää haluta kasvua
Kasvua pitää haluta. Kasvuun pitää olla strategia. Kasvuun pitää olla rahoitus. Kasvuun pitää olla intohimo.
Jos jokin näistä puuttuu, kasvu hidastuu. Luo strategia. Vaihda johto. Hanki rahoitusta.
Bonus: Kaikilla bisneksillä on optimikoko.
Joidenkin bisnesten kasvattaminen on tyhmää. Monessa firmassa on usein paljon hauskempaa kun siellä on alle 10 henkeä. 10:stä 20 henkeen kasvaessa, tulee eteen välijohdon palkkaamista ja kaikenlaista HR-byrokratiaa. 20-30 henkeen kasvaessa tulee mukaan YT-laki, pari sluibaajaa ja muita juttuja, jotka viimeistään pilaavat hyvän työyhteisön.
Joskus 6 hengen firma tekee parempaa tulosta kuin 20 hengen firma. Joskus 6 hengen firmassa on kivempi olla töissä ja yrittäjänä. Kaikkien ei ole pakko kasvaa.
Digitalisoituminen vapautti kilpailun. Ennen media omisti yleisön. Nykyään lukijalla on valta: hän valitsee joka päivä mitä medioita kuluttaa. Kilpailun vapautuminen tarkoitti sitä, että median toimijat alkoivat puhumaan fragmentaatiosta tai mediakentän pirstaloitumisesta.
Kun media pirstaloituu, tarvitaan mainosverkkoja, jotka kokoavat toimijat yhteen
Ostajalle pirstaleinen mediakenttä on haastava. Suomessa on yli 1000 nettisivua, joista voi ostaa mainostilaa. Ei kukaan voi tuntea jokaista. Mainosverkkobisneksen tarve syntyy median pirstaloitumisesta ja siitä, että tarvitaan tarkempia kohdentamisen työkaluja.
Perinteiset mediat ovat jo muuttuneet mainosverkoiksi
Kun katsot tarkasti vaikkapa suomalaisen mediakentän top-listaa eli TNS Metrixin päälistaa, huomaat, että isoimmat mediat eivät olekaan enää yksittäisiä medioita, vaan useasta mediasta koostuvia perinteisen median nimellä myytäviä mainosverkkoja.
Perinteiset mediat kuten Iltalehti, Iltasanomat, HS, Suomi24 ja meidän City Digital ovat muuntautuneet medioista mainosverkoiksi. Nämä mainosverkot koostuvat useasta mediasta / nettisivusta, joilla on yhteisenä tunnisteena samankaltainen "hattu".
Median valinnan lisäksi ostajalla on mahdollisuus valita yleisö
Mainosverkkoa tarvitaan, jotta ostajan on helpompi ostaa. Printtiaikakautena ja TV-aikakautena ainoa kohdennustapa oli valita sopiva media. Media tunnistettiin mediatutkimuksella, joka on useimmiten yhden tai useamman kerran vuodessa toteutettava paneelitutkimus.
"Oli helppoa, kun ei ollut nettiä. Piti vaan ostaa sopiva printtimainos ja miettiä ostaako myös telkkaria tai radiota. Usein ei ollut varaa telkkariin, joten ostettiin radiota. Sitten 90-luvulla tuli nettisivut. Perustettiin omat nettisivut. Nykyään media on niin pirstaleinen, että on vaikea pysyä perässä ja tietää mistä ihmiset saa oikeasti kiinni." - kommentoi nimettömänä eräs suomalaisen top100 firman Markkinointijohtaja
Yleisön kohdennuksessa kysymys on siitä, että voit valita haluamasi yleisön ja ostaa mainostilaa suoraan yleisökohdennuksella. Voit valita haluatko kohdentaa mainosviestisi:
- Kiinnostusalueen mukaan, esim matkailusta, urheilusta tai jääkiekosta kiinnostuneille
- Perhetietojen mukaan, esim sinkut tai perheelliset
- Sukupuolen mukaan: esim naisisille
- Iän mukaan, esim 35-55 vuotiaille
- Postinumeron perusteella, esim K-kauppias voi mainostaa lähellä asuville
Median ostajan ei tarvitse enää ostaessa muistaa millä medialla on minkäkin tutkimuksen mukaan tietty kohderyhmä vaan riittää kun valitsee yleisön. Nykyaikainen mainosteknologia hoitaa kohdennuksen sopiviin medioihin.
Valintavaihtoehtoja tulee lisää, mediakonsultteja ja mediatoimistoja tarvitaan
Median ostaminen on muuttunut jo senkin myötä, että mainontaa mitataan entistä ahkerammin. Median ostajilla on edelleen oltava strategisia tavoitteita:
- minkä kohderyhmän haluan saavuttaa kampanjalla
- miten haluan puhutella kohderyhmää kampanjallani
- mitä brändini puolia tuoda esiin kampanjassa
Taktisilla kampanjoilla voidaan yleisölle kohdentaa suoraa kehoitteita ostamiseen.
- mobiilimainonnan kautta kuluttajalle tieto, että nyt kannattaa ostaa grillattavat lähikaupasta, joka on muuten yllättävän lähellä
Mediatoimiston rooli tulee muuttumaan siten, että heillä entistä enemmän tarjouspyyntöjen ja aineistojen lähettelyn sijasta kliksutellaan sopivia yleisöjä asiakkaan puolesta ostoskoriin suoraan mainosverkoista. Mediaplannerin osaamista tarvitaan, jotta tiedetään, mistä mainosverkoista asiakkaan yleisöjä voi ostaa.
Suomalaiset mainosverkot
Suomessa kaikki mediatalot ovat jo mainosverkkobisneskessä. Mainosverkkoja myydään usein RON nimikkeellä jos asiakas haluaa ostaa isoa peittoa. RON tarkoittaa Run of Network eli ajetaan läpi mainosverkon. Tässä lista suomalaisista mainosverkoista:
TOP 10 suomalaiset mainosverkot
- Sanoma / Helsingin Sanomat mainosverkko
- Almamedia mainosverkko
- Fonecta / Verkossamedia mainosverkko
- Otavamedia mainosverkko
- Aller Media mainosverkko
- KlikkiNetwork.com mainosverkko (yhteistyössä City Digitalin kanssa)
- Improve Media mainosverkko
- Taloussanomat Verkkomediat -mainosverkko
- Kärkimedia mainosverkko
- SBS Media mainosverkko
- Talentum Verkkomediat mainosverkko
Mainosverkkolistoista usein unohtuu suomalaisten medioiden haastavin kilpailija: Googlen mainosverkko. Googlen GDN eli Google Display Network on suomen suurin mainosverkko. Premium verkko se ei kuitenkaan ole, sillä mainokset näkyvät "ties millä sivuilla". Siksi en nostanut GDN:ää suomalaisten mainosverkkojen listalle.
Medioiden on oltava mukana jossain mainosverkossa
Pienten medioiden pitää olla mukana mainosverkoissa, jotta he voivat tarjota medioitaan yleisökohdennuksella. Yksittäisen median osalta yleisökohdennuksessa dataa ei synny riittävästi. Siksi mainosverkkobisnes onkin volyymibisnestä. Iso määrä yleisöjä voidaan jakaa yleisökohdennuksella sopivan kokoisiksi yleisöiksi, jotka useimmiten ovat isompia kuin mikään kohdentava media.
Mainosverkkojen kautta saa ostettua myös tavoittavuutta
Mainosverkko on näppärä työkalu mainostajalle, kun haluaa saavuttaa suomalaisen yleisön kertalaakista. Mainosverkoissa on useimmiten yksi keskitetty mainonnanjakelu, jolla voidaan varmistaa, että yksi ihminen näkee mainoksen esimerkiksi 5 kertaa, eikä yhtään sen enempää. Mainosverkoista ostaminen on siis frequkamppiksissa (frequency=toisto, toistorajoitus) järkevää: päällekkäiset pystytään eliminoimaan tehokkaammin.
Medioita tarvitaan edelleen.
Mainosverkkobisnes ei poista medioiden tarpeellisuutta. Yksittäinen media profiloi ja median sisällä oleva artikkeli profiloi yleisöä. Sisältömarkkinoinnissa median rooli nousee isoksi: mainosverkkojen kautta voi tehdä brändimainontaa ja taktista mainontaa näppärästi, mutta syvempi sisältöyhteistyö on aina räätälin hommaa ja siinä mediavalinta on edelleen tärkeässä asemassa. Sisältömarkkinointi, jota myös natiivimainonnaksi ja advertoriaaleiksi kutsutaan, onkin medioiden nopeiten kasvava ansaintamuoto.
Suomalainen surffaa päivittäin kymmenillä sivustoilla
Ihmisen lukutottumus ei ole enää sellainen, että lukisi yhden lehden alusta loppuun. Median pirstaloituminen pirstaloi myös lukemista. Luetaan yksi artikkeli sieltä, toinen täältä, kolmas tuolta. Ihminen surffaa nettisession aikana usealla sivustolla. Hän ehkä kuluttaa 50:n eri julkaisijan mediaa / sivustoa ja joidenkin medioiden artikkeleja hän käy lukemassa pari kertaa. Yhteensä suomalainen saattaa kuluttaa 50-70 sivua yhden nettisession aikana.
Jos olisin mainostaja niin haluaisin tehdä tehokasta, kohdennettua mainontaa. Mainostajana miettisin minkä kohderyhmän haluan saavuttaa. Etsisin mainosverkon, joka pystyy löytämään tämän kohderyhmän. Tilaisin sopivia luovia toteutuksia eri yleisöille puhuttelemaan: en haluaisi nähdä samaa mainosta seitsemälläkymmenellä eri sivulla vaan mieluiten ympäristöön sopivan mainoksen. Haluaisin, että ihmisen 50 eri sivuston aikana selailun aikana varmistun, etten mainosta liikaa ja että tunnen, mitä ihminen brändistäni ajattelee. Mittaisin tekemistäni bränditutkimuksella sekä analytiikalla säännöllisesti. Kävisin myös talousjohtajan kanssa läpi, miten mikäkin kuukausi on vaikuttanut myyntiin ja koittaisin tehdä johtopäätöksiä paljonko nettimainonta on ajanut väkeä fyysiseen myymälään. Tekisin kampanjaluonteisen tekemisen sijasta enemmän jatkuvaa tunnettuuden lisäämistä ja ylläpitämistä. Tekisin paljon digitaalista display-suoraa ja muuta aktivoivaa digisuoraa. Prospektoisin isolla kädellä mainosverkkojen kautta.
Me suomalaiset voimme olla maailman parhaita markkinoijia jos vain haluamme. Menestystä markkinointiisi ja elämääsi!
Digitalisoituminen ja on-demand painaminen on tullut käyntikortteihin, suoramainontaan ja jopa kirjojen painamiseen. News 2 fax toimitti aikanaan uutisia faksilla. Digitalisoituminen tulee moneen kohtaan ja nopeuttaa tiedon siirtoa. Printti voidaan ajatella staattisena tietokoneen näyttönä, josta voit lukea siihen printatut uutiset. Printtiä voidaan innovoida edelleen. Tällä videolla esitellään uudenlainen printtimedia. Hauska ideana ja kampanjana.
Miten sinä luet uutisia? Oletko havainnut kulutustottumuksissasi mitään muutosta viimeisen 10 vuoden aikana?
Menestystä elämääsi. Muista innovoida. Tulevaisuudesta tiedämme vain, että se on erilainen kuin mitä ikinä arvasimme.