Kaitsija numero 1

Ari Peltonen kohtaa uuden arkkipiispan.

Kuka loi Jumalan? Voiko ateisti päästä taivaaseen? Onko abortti väärin? Politiikantoimittajamme Ari Peltonen siirtyy kerroksen ylöspäin ja kohtaa uuden arkkipiispan Kari Mäkisen.

Olemmeko sinut vai teitit?

"Voimme sinutella."

Ikuisuuskysymys: kuka loi Jumalan?

"Hehhehhehhee..."

Loiko Jumala itse itsensä?

"Tuo on ihmisen kysymys. Kun puhutaan Jumalasta, puhutaan sen kaltaisesta todellisuudesta, joka on yläpuolella ihmisen kapasiteetin ymmärtää. Ei Jumalaa ole kukaan luonut vaan Jumala ON."

Määrittele taikausko.

"...."

Etkö kykene?

"Siinä ihminen itse luo jonkun, jonka kuvittelee auttavan itseään."

Joidenkin mielestä on tekopyhää puhua köyhyydestä ja netota siitä 10 000 euroa kuussa.

"Oleellista on, että tiedostaa, että kun puhuu yhteiskunnallisesta eriarvoisuudesta, niin puhuu siinä sellaisesta asiasta, että ei itse tunne käytännössä, millaista on olla köyhä."

Jos pappi olisi pyyteettömästi kutsumusammatissa luulisi asunnon ja sapuskan riittävän.

"Kohtuullinen toimeentulo riittää."

Jos satanistit joisivat menoissaan symbolisesti jonkun verta ja söisivät tämän ruumista, niin sitä pidettäisiin täysin tärähtäneenä puuhana.

"Jos viittaat ehtoolliseen, rinnastus on huono."

Jotkut ajattelevat, että Jumala haluaa koetella, kun heidän pieni lapsensa kuolee. Jos ihminen toimisi noin, se heitettäisiin linnaan.

"Mä en osaa ajatella sitä noin. Tuollaisessa tilanteessa ihmistä pitää tukea, se ei ole selittämisen paikka."

Onko oikein, että pedofiilipappi tekoaan katuessaan pääsee taivaaseen, mutta hyväksikäytön johdosta uskostaan luopunut uhri joutuu helvettiin?

"Ei se noin mene."

Voiko ateistikin siis päästä taivaaseen?

"Sehän ei ole minun ratkaistavissani. Sanoisin, että armo voi ulottua kaikkiin!"

Kalifornian katolinen kirkko otti kymmenisen vuotta sitten vakuutuksen pedofiilipappien varalle, ettei heille tulisi oikeudenkäynneissä taloudellisia seuraamuksia.

"Tuo on kuvottavaa ja käsittämätöntä, että se on ylipäätään mahdollista!"

Eniten fundamentalistikristityissä ottaa päähän se, kun he vaativat, että kaikkien pitää elää heidän normiensa mukaan. Enhän minäkään vaadi, että heidän pitäisi elää kuin minä!

"Tässä voisi ajatella, että on olemassa jotain, joka on elämää ylläpitävää ja kaikille eettisesti yhteistä. Eri näkemysten pitäisi lähteä pohtimaan asiaa dialogin kautta, ei niin, että tiedän sinun puolestasi, miten sinun tulee elää."

Mitä kirkon tehtävät kuuluu koululle?

"Ei tunnustuksellinen uskonnonopetus kuulukaan, mutta oma uskonnollinen perintö on tärkeää tuntea, se on koulun tehtävä."

On YK:n ihmisoikeusjulistuksen vastaista pitää juutalaisia valittuna kansana.

"Juutalaisilla on erityisasema kristinuskon historiassa, mutta sillä ei enää voi perustella nykyisiä toimia. Kaikki ihmiset ovat samanarvoisia."

Kuulostaa perverssiltä, että se, mitä kaksi homoa puuhailee sängyssä tuntuu kiinnostavan eniten siveellisiä esittäviä kiihkouskovia.

"Heidän roolinsa näyttää kieltämättä korostuvan kohtuuttomasti. Toinen näkökulma on, että seksuaalisuus kuuluu niin suurena osana ihmisen elämään, että kyllähän siitä pitääkin puhua."

Pitäisikö homojen saada mennä naimisiin?

"Olisi hyvä, jos heidän liittonsa voitaisiin siunata kirkossa, mutta avioliitto on miehen ja naisen liitto."

Eli ihmisiä saa syrjiä sukupuolisen suuntautumisen takia?

"Ei se ole syrjimistä."

On se, jos he eivät saa mennä naimisiin! Mistä muuten johtuu, että kaikkein uskonnollisimmat ihmiset tuppaavat olemaan myös kaikkein suvaitsemattomimpia?

"Mä en allekirjoita tuota."

Kiihkoilijat poimivat Raamatusta ne kohdat, jotka sattuvat sopimaan heidän ahdasmielisyyteensä. Kun olen kysynyt, alkaisivatko homostelemaan jos heterous olisi Raamatussa syntiä, puuskahdetaan että en todellakaan!

"Älä valehtele on yksi kymmenestä käskystä ja eivätköhän he siitä huolimatta sitä joskus tee! Sinulla on muuten aika stereotypinen käsitys uskovista. Tietysti kaikki ääriainekset on näkyviä."

Totta. Ja uskontoa kritisoivat käyttävät heitä sitten hyväkseen. Itsekin syyllistyn siihen. Annatko synninpäätön?

"Tunnustit sen. Heh, kadutko?"

Heti, kun kiihkoilijat pitävät huolta vain omista asioistaan. Lapsellinen kysymys; miksei Jumala ilmesty ja lopeta loputonta spekulaatiota olemassaolostaan?

"Niin!"

Luin kirjan, joka kirjoittajan mukaan perustui keskusteluun Jumalan kanssa ja Jumala sanoi, että hänen pitäisi olla jatkuvasti todistamassa olemassaoloaan, koska yksi kerta ei riittäisi. Jos Jumala nyt siirtäisi vaikka Himalajan Siperiaan, niin eiköhän asia olisi aika lailla sillä selvä!

"Jumala on tullut todeksi Jeesuksessa, eikä sekään näytä useimmille riittävän."

Jos kukaan ei olisi tappanut Jeesusta, siinä olisi jäänyt päähomma hoitamati, eli tappajat tekivät vain palveluksen.

"Heh."

Mitä mieltä olet abortista?

"Joskus ei ole muuta vaihtoehtoa, ehkäisykeinona sitä ei saa käyttää."

Nicaraguassa ihmiset kääntyivät katolista kirkkoa vastaan, kun se vastusti setänsä raiskaamaksi tulleen yhdeksän vuotiaan lapsen aborttia, vaikka tämä ja lapsi aivan varmasti kuolisivat synnytykseen.

"Minä ja Paavi olemme ehkäisystä eri mieltä."

Usko on lapsena saadusta aivopesusta kiinni. Jos olisit syntynyt vaikkapa Pakistaniin, olisit erittäin todennäköisesti harras muslimi.

"Se olisi mahdollista. Mutta mä EN ole syntynyt siellä, joten en voi sitä ajatella."

Kristittyjen mukaan Jumala on luonut minut minuksi ja koska olen kriittiseen ajatteluun taipuvainen, on minusta tullut ateisti. Eli loiko Jumala minut ateistiksi?

"Heh, tota, kyllä sinä olet vastuussa siitä, millainen sinä nyt olet. Teillä ateisteilla on aika rajoittunut maailmankuva..."

Millainen se on?

"Sitä voisi kysyä sinulta!"

Ei ole yhtä ateistista maailmankuvaa, jokaisella ateistilla lienee omansa. Looginen mahdottomuus kuitenkin on, että olisi kaikkivaltias Jumala, joka olisi hyvä. Miksi muuten vaikkapa Haitin maanjäristys sallittiin? Kerropa, miksi ihmisen pitää pyytää Jumalalta anteeksi sitä että on sellainen, millaiseksi Jumala hänet loi, eli syntinen. Jumalahan sen synninkin loi.

"On jotain sellaista, mitä Jumala ei ole tarkoittanut ja ihminen voi rikkoa sitä tarkoitusta vastaan, joka elämällä on."

En ole kuullut ainoastakaan tapauksesta, jossa kristillinen Jumala olisi ilmestynyt ihmiselle, joka ei olisi siitä aikaisemmin kuullut. Ei ole tapausta, jossa lähetyssaarnaajat olisivat aikoinaan löytäneet pimeimmästä Afrikasta heimon, joka olisi todennut, "Turha reissu! Jumalanne ilmesty meille jo tossa pari vuotta sitte". Jos jalkapallosta olisi paasattu samalla volyymilla ylistäisivät usein vielä henkisesti hauraassa tilassa olevat ihmiset kuinka jalkapallon löytäminen toi valon elämään.

"Et sinä itsekään usko, että alkaisit uskoa johonkin jalkapallon ylivoipaisuuteen."

Miksei, jos minulla olisi tarvetta ja taipumusta uskoa yliluonnollisiin asioihin. Onko oikein, ettei toinen ei-kristitty voi käydä toisen ei-kristityn kaupassa, koska on kirkollinen juhlapyhä?

"Eikö se ole hyvä, että on yhteinen elämänrytmi?"

Ei kaikki halua sellaista!

"Ei ihminen voi elää noin vain muiden elämänrytmistä välittämättä."

Ei voi, kun ne kaupat on kiinni, te estätte sen!

"Valitan, heh."

Eikös tasapuolisuuden vuoksi pitäisi olla myös juhlapäivä uskonnottomuudelle?

"Valtiovalta päättää näistä asioista yhteisen kultuurillisen, tradition perusteella."

Eihän suurin osa ihmisistä edes tiedä, miksi jotain helatorstaita vietetään.

"Ei tiedäkään, kun se on nimenäkin sellainen, ettei se kerro mitään. Se on musta ymmärrettävää."

Eräs uskova sanoi herätysjuhlilla että oli oikeutettua käännyttää ihmisiä usko tai käsi poikki -periaatteella koska hän on mieluummin kädetön taivaassa kuin käsien kanssa helvetissä.

"Tuo ei ole oikein, ei ihmisille väkivallan tekeminen ole oikein missään tilanteessa."

Mutta tuollaiseen perustuvan toiminnan johdosta suomalaiset ovat kristittyjä.

"Tuo ei ole ihan historiallinen fakta. Toki kristinuskon puolesta on tapettu valtavasti ihmisiä, eikä sitä voi puolustaa millään!"

Taannoin järjestettiin testi, jossa yhtä aikaa sairaiden puolesta rukoiltiin tai oltiin rukoilematta. Kummat parani nopeammin?

"En tiedä."

Ne, joiden puolesta ei rukoiltu. Toki jos on uskova ihminen, joka näkee puolestaan rukoiltavan, auttaa se usein häntä, on Jumalaa tai ei. Lumelääke-efekti.

"Se auttaa, että tietää, ettei ole yksin kärsimyksensä kanssa ja silloin se on ihan eri juttu, paraneeko hän vai ei."

Jos olisi samanlainen matkatoimisto kuin mihin kirkko perustuu, voisi kysyntä olla vähäistä: maksatte elämänne aikana n.10 000 euroa ja periltä joko löytyy tai ei löydy luvattu matkakohde.

"Hah, onneksi elämä ei ole ostettavissa tai myytävissä."

Perkele, tää nauhuri pätkii!

"Jos se kuule johtuu jostain ylemmästä..."

Au, taisin kiroilla arkkipiispan kuullen...

"Heh, se ei ole kaunista kielenkäyttöä, mutta ei sen kummempaa."

Kiitos haastattelusta! Mitäs mieltä muuten olet maailmankuvastani ja käsityksestäni kristinuskosta?

"Henkilökohtaisiin kysymyksiin vastaan, jos nauhuri laitetaan pois."

KLIK!

File: Kari

  • Ikä: 55 v
  • Pituus: 176 cm
  • Paino: 77 kg
  • Juoma: Kivennäisvesi tai valkoviini
  • Ruoka: Kala
  • Kaupunginosa: Korppolaismäki

23 kommenttia

sinihammas

15.7.2010 09:05

Lehti antoi ymmärtää että haastattelua olisi vielä lisää täällä, eikö näin ollutkaan?

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

sinihammas

15.7.2010 09:05

Lehti antoi ymmärtää että haastattelua olisi vielä lisää täällä, eikö näin ollutkaan?

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

YTY_

15.7.2010 10:49

Mahtava haastattelu! Hyviä vastauksia toimittajan ateistisen maailmankuvan valitsemiin kysymyksiin. Loputkin haastattelusta olisi kiva tietää.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Joo-oo

15.7.2010 16:14

Samaa juttua mietin. Vai onko tämä sinihampaan aloittama keskustelu sitä jatkokeskustelua?

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

16.7.2010 12:42

"Usko on lapsena saadusta aivopesusta kiinni. Jos olisit syntynyt vaikkapa Pakistaniin, olisit erittäin todennäköisesti harras muslimi.

"Se olisi mahdollista. Mutta mä EN ole syntynyt siellä, joten en voi sitä ajatella.""

Tällaista helvetin jeesusteluahan tää aina on. Kun tulee ikävä kysymys sitä ei kohdata vaan kierretään.

Aika heikoilla kantimilla kun arkkipiispankin usko on tätä luokkaa.

"Onko oikein, että pedofiilipappi tekoaan katuessaan pääsee taivaaseen, mutta hyväksikäytön johdosta uskostaan luopunut uhri joutuu helvettiin?

"Ei se noin mene.""

No, arvon arkkipiispa, miten se sitten menee? Se menee tasan just noin jos uskoo kirkkonne opetuksiin! Tosiasiassa taitaa arkkipiispakin henkilökohtaisesti mieluummin uskoa että hyvin elänyt ateistikin pääsee taivaaseen todennäköisemmin kuin Jammu-setä mutta ei taida kantti kestää sanoa sitä ääneen.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

16.7.2010 12:47

"Joidenkin mielestä on tekopyhää puhua köyhyydestä ja netota siitä 10 000 euroa kuussa.

"Oleellista on, että tiedostaa, että kun puhuu yhteiskunnallisesta eriarvoisuudesta, niin puhuu siinä sellaisesta asiasta, että ei itse tunne käytännössä, millaista on olla köyhä."

Jos pappi olisi pyyteettömästi kutsumusammatissa luulisi asunnon ja sapuskan riittävän.

"Kohtuullinen toimeentulo riittää.""

Tuota...missä kohtaa Raamattua sanotaan että perustakaapa kirkko ja rahoittakaa sen toiminta kirkollisverolla? Jos tällainen kohta löytyy niin missä kohtaa siellä sanotaan että Jumalan kohtaamiseen tarvitaan välikäsiä? Juu kyllä se taitaa fakta olla että Jeesus ei pyytänyt teitä perustamaan instituutioita sanaansa levittämään....

Yhtä lailla faktaa tietenkin on myös se että ilman näitä instituutioita kristinusko olisi jo kuollut ja kuopattu joten se kertonee kaiken oleellisen Jumalan ja Jeesuksen aidosta läsnäolosta maan päällä. Ilman toisia kristinuskoisia kukaan ei kääntyisi kristinuskoon.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

lumocolor

19.7.2010 21:29

Ihan käsittämättömän paska juttu. Hirveetä provokaatiota. Tuolla yleistämisen tasolla Peltosta itseään voisi ahdistella ja vastuullista vaikkapa raiskarien toimista, koska sattuu edustamaan sukupuoleltaan miestä ja suurin osa raiskareista on miehiä.

Ei samana päivänä tarvitse puhua journalismista ja tästä jutusta.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

jup007

20.7.2010 11:55

lumocolor on aivan oikeassan, tuo ei haastattelua ole nähnytkäään.

Jos haastattelu toimii näin, oma mielipide - > kysymys ... niin

Eli vaikka -> Raiskaajat ovat yleensä kiimaisia miehiä -> käytätkö itse ehkäisyä?

Muutamaan asiaan voisin heittää oman mielipiteeni:

1. Kirkolla on iso yhteisunnallinen merkitys. Monissa pienissä kunnissa suuri osa paitsi nuorisotyöstä, niin myös vanhustyöstä/huolenpidosta on kirkon rahoittamaa. Lisäksi voidaan mainita parisuhde -ja velkaneuvonta ja isona apuna sosiaalinen luototus.

Erään tutun tytön x poikakaveri tyhjensi tilit ja ja jätti tytön kuukaudeksi rahattomaksi ja ruoattomaksi, sossuta tuossa tilanteessa on turha pyytää apua. Paikallinen seurakunta pelasti tilanteen.

Jos kirkko erotettaisiin valtiosta niin, valtio joko jättäisi täyttämättä syntyneen tyhjiön tai sitten veroja nostettaisiin suhteettomasti. Kirkontoiminta perustuu kuitenkin osaltaan vapaaehtoisuuteen ja myös lahjoituksiin.

2. Väkivalta ja uskonto... noo jos asiasta halutaan puhua niin rehellisintä olis varmaan miettiä miten uskonnon perustaja ja hänen lähimmät seuraajansa jotka siis varmasti tiesivät opetukset, ovat uskontoa levittäneet.

Tässä tapauksessa väkivallattomasti.

Keskiaika, noo vois sanoa että haistakaa v*ttu Keskiajalla ei juuri muuta politiikkaa ollut kuin uskonto ja ihminen tekee väkivaltaa siitä mistä vain pystyy. Idiotismiä kuvitella muuta

3. Pedofiilit??? Mitä ihmettä oikeasti, katolilaisen kirkon ongelmat ovat vähintää eri luokkaa kuin luterilaisen, sattuneesta syystä. Mutta miksi ei esimerkiksi karate treeneissä puhuta pedofiileistä tai puolueiden nuorisojärjestöissä??? Kummassakin on ollut aivan vastaavia ongelmia, mikä siinä on että tietyt asiat otetaan irrationaalisesti esille toissa paikoissa kun toissa ne vain unohdetaa?

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

iloteiltapuuttuu

20.7.2010 17:47

onko papin haastattelu sinällään provoa?
Ihmisten medialukutaito on onneksi luultua parempi, osataan ottaa mitä tarvii ja jättää loput. tämä on taas sitä "loppua", ylijäämää, ei-mitään.

ammattitaidottomalta vaikuttavan toimittajan etiikka on täysin hukassa, kohteen kunnioitus puuttuu täysin ja lähtökohta (toimittajan ego) on kroonisesti niin kielteinen, että kääntyy itseään vastaan. mutta provoa se ei ole sittenkään, vaan kertoo vain ettei lehdellä ole kunnianhimoa, ja numero on tältä osin taas kuin "juosten kustu".

Lähinnä S-ketjun palveluja mainostava lehti on sinällään yhtä "provo" kuin K-kaupan mainos. tosin esim Pirkka-lehdestä voi tulla hyvä mieli, iloa ja hyötyä, mutta tästä ei kukaan edes-vähän-ajatteleva saa yhtään mitään.

ps. hyvä provo on sellaista johon lukija voi samaistua, ja se taas edellyttäisi kirjoittajalta sydäntä, normaaliutta, vuorovaikutustaitoja ja nyanssien tajua, joita joko on tai ei ole. Peltosella ei ole.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

asiaapliis

20.7.2010 18:06

Miksi arkkipiispalla pitäisi olla käsitys jostain nobody toimittajasta?

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kassssu

23.7.2010 15:47

ookko tosissas ari peltonen kysyy piispalta mielipidettä ari peltosesta
siinä häiriintynyt dille, pimeimpiä on ne jotka ei itse ymmärrä tilaansa miten se on freelancereiden työterveyshuolto ei taida toimia

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

SvetlanaLjudmila

26.7.2010 00:41

Olen samaa mieltä heinäkuun 20. kirjoittaneen iloteiltapuuttuu:n kanssa. Peltonen on kuin katkera teini, joka on pakotettu rippileirille. Toisekseen se, että tämä henkilö on arkkipiispa, ei tee hänestä fundamentalistia, joten ei tarvitse asettaa niitä kysymyksiä kuin hän olisi tai että hänen täytyisi ymmärtää näiden häiriintyneiden sielunmaisemaa.
Toimittaja taisi olla oikein pettynyt, kun kirkonmies ilmoitti, ettei ole kristittyjen pedofiilien puolella ja että hyväksyy abortin.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

pettynytlukija

26.7.2010 18:12

Huono haastattelu. Toimittaja sortui alatyyliin ja nosti oman egonsa haastateltavan edelle. Ensi kerralla sitten vähän älykkäämpi toimittaja paikale. Ainakin itseäni olisi kiinnostanut kuulla uuden piispan aatoksia.

Haastattelu oli tehty ihan juosten kusten. Lieneekö edes valmisteltu kunnolla. Inttäminen on todella rasittava tapa haastatella. Voi olla kriittinen hyvinkin kristinuskoa ja uskontoja kohtaan, mutta sen voi tehdä älykkäästi.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

ylioppilas

26.7.2010 19:42

em. toimittaja on aiemminkin saanut huonoa palautetta, mutta yhä lehti häntä jostain syystä työllistää.

Suomessa luulisi löytyvän humanisteja ja medianomeja yms joilla on tuoretta, tervettä näkemystä ja kykyä kirjoittaa, tämän sijaan.

Voisi melkein sanoa, että kuka tahansa osaisi tehdä paremman jutun.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

BBBBBVBB

26.7.2010 23:52

KIITESI VINKEKISTÄ HAANNNA!111 OLISKOSAO JOTAINA MUUITA VINKKEJÄ TERABVELLISERNN ELÖÄMÄN TAPOIASETHIN? JOOOOOO KAIKAEN PERUSTAN NA ON RIITTÄVÄ AUNIS KOSSU JA LIIKUNTA. KISTSTITI VINKISTÄÖ HANNA

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

justjust123

28.7.2010 18:34

Täytyy sanoa että loistava ja ajankohtainen haastattelu, kysymykset herättävät varmaankin siksi armotonta kritiikkiä uskovaisilta.. KOSKA TE ETTE NOIHIN PYSTY IKINÄ VASTAAMAAN,johtuen varmaan siitä että tuossa on pelkkää faktaa ja hauskasti vielä kirjoitettu =) !!!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

jaah4321

29.7.2010 09:55

justjust123: Mä vähän veikkaan että arvostelijoissa ei ole uskovaisia, kaverin tapa haastatella on vain niin ala-arvoinen...

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

JaspaJami

29.7.2010 17:18

Kyseessähän olikin Ari "Provo" Peltosen haastattelu, kyllä siinä oli joukossa ihan hyviä kysymyksiä joissa kyllä huomasi että arkkipiispakaan niihin oikein osaa vastata ainakaan kristinuskon opetuksen mukaan. Parempikin tästä olisi varmasti saatu en sitä kiellä.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Pena123

3.8.2010 23:14

Harvinaisen paska "haastattelu". Tai ennemmin sitä voisi sanoa toimittajan mielipidekirjoitukseksi kuin haastatteluksi. Ymmärrän, että Peltosella on tyylinsä, mutta kai tyylissäkin joku järki pitää olla.

Lähes kaikki kysymykset olivat tyyliä "lyötkä vielä vaimoasi?". Ts. kysymys olettaa jotain, ja tähän olettamukseen perustuu sitten kysymys. Mitä järkevää voi vastata tällaisiin kysymyksiin, jos olettamukset ovat jo aivan mieltä vailla?

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Esakalevin

5.8.2010 11:32

Hyvä juttu! Sisällöllisesti hyviä kysymyksenasetteluja. Ja tyylillisestihän tuo edustaa hyvin tiettyä journalismin tyylilajia, jota Ari Peltonen on harjoittanut jo pitkään. Korkeassa asemassan olevaa "haastateltavaa kunnioittavia" haastattelujajuttuja mediassa näkee ihan tarpeeksi. Hyvä että pistetään koville.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

noloa

26.8.2010 22:04

nolasit meidät ateistit Ari Peltonen. Koitahan ensikerralla käyttäytyä.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

AriPeltonen

1.9.2010 00:21

Koitinhan minä parhaani mukaan käyttäytyä tuollakin kerralla...
Älä nyt nolaa minua ateistina.
Ari Peltonen

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Tengo

2.11.2010 08:46

Haastatateltava ap ei vastannut yhteenkään kysymykseen eli jos raamtun itsensä oppeja ja ohjeita katsottaisiin, niin ap:n kulkusuuntana on vahvasti hiili- ja hehkupitoinen loppuikuisuus.
Ihan suht hyviä kysymyksiä esitetty amatööriltä.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi