Keskustatunneli, kävelykadut, molemmat vai ei kumpaakaan?

Helsingissä alkaa haiskahtaa kuntavaaleilta, kun samaan aikaan pohditaan keskustatunnelia ja kävelykeskustaa.

Kuva: Yuval Helfman / Fotolia

Tampereen keskustatunneli on ihana! Se on halpa kuin saippua, valmistui ajoissa ja siellä syntyy ihania uuden vuoden vauvoja isoäidin avustuksella. Ehkä siksi kokoomuksen Risto Rautava kaivoi videotykkinsä naftaliinista ja Helsingin keskustatunnelin idean uudelleenlämmiteltäväksi.

Hesarin Lari Malmbergin hieno artikkeli esittelee Rautavan mallia, jonka hän on teettänyt konsulttifirma Inspiralla. Sen mukaan keskustatunnelin kulut saataisiin katettua parin–kolmen euron autokohtaisella maksulla. Jos autoja ei tunneliin kuulu, laskun maksaa kaupunki. Esimerkiksi 720 miljoonan arvoinen tunneli saataisiin maksettua 50 000 autolla päivässä, jos jokainen maksaisi tunnelin läpi ajamisesta 2,60 euroa.

Aivan kokonaan toinen kysymys on se, millaista kaupunkia tunnelin ulostulojen ympärille pystytään rakentamaan tai millaisia tietulleja kantakaupungin rajoille vaadittaisiin, jotta autot ohjautuisivat tunneliin.

Helsingissä alkaa haiskahtaa kuntavaaleilta, sillä samaan aikaan pohditaan autoja paremmin palvelevaa keskustaa ja sekä jalankulkijoille enemmän tilaa antavaa kävelykeskustaa.

Enemmän kävelykeskustaa on suunnitteilla kantakaupunkiin. Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto kertoi tiistaina, kuinka se aikoo kevään aikana tutkia mahdollisuuksia kävelyalueiden laajentamiseksi. Yhtenä vaihtoehtona on sekä Pohjois- että Eteläesplanadin muuttaminen kävelykaduksi ja Kaivokatu joukkoliikennekaduksi. Lisäksi selvitetään mahdollisuutta poistaa Mannerheimintieltä autokaistoja, niin että Erottajan ja Pohjoisen Rautatienkadun väliin jäisi vain yksi autokaista suuntaansa ja kävelyteitä levennettäisiin.

Kaupunkisuunnittelun virastopäällikkö Mikko Aho korosti Helsingin Sanomille, että kyseessä on selvitysten aloittaminen, ei päätös kaistojen sulkemisesta.

Kaupungin Kerro kantasi -palvelussa voi kuka tahansa jättää mielipiteensä kävelykeskustan suunnitelmista. Siellä on myös nähtävillä kartta, josta suunnitelmat selviävät tarkemmin.

Mitä sinä olet mieltä, tulisiko Helsingin toteuttaa joko keskustatunneli tai kävelykeskustan laajennus, vai peräti molemmat?

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi