Kirsti Paakkanen

Marimekon Milla Magia

Kirsti Paakkanen on lady, joka taikoi pahasti vajonneen Marimekon uuteen lentoon 90-luvulla. Kun Paakkanen osti viime vuonna Grunsteinin turkisketjun osaksi Marimekkoa, brandista tuli kettutyttöjen ja -poikien silmätikku. City Talk Showssa Paakkanen kertoo kotitrampoliinistaan ja vastaa eläintiedostaville arvostelijoilleen.

Musta Jaguar seisoo Herttoniemen teollisuusalueella sijaitsevan Marimekon pääkonttorin pihassa.

"Vähän aikaa sitten annoin Kirstille virtaa”, taksisuhari kertoo.

"Pelastin kuulemma Marimekon konkurssilta. Reilun tuntuinen mimmi”, kuski kehuu ja kaasuttaa tiehensä.

Marimekon avara aula hohtaa valoa ja vaaleita pintoja. Toiseen kerrokseen nousevissa portaissa kulkee viimeisimpiin vetimiin verhoutuneita, muotilehtiä roudaavia nuoria suunnittelijoita, keski-ikäisiä pukuleidejä ja lököpöksyisiä marimekkomiehiä. Alakerrassa tehtaan duunarit hiihtävät kohti yhdentoista lounastaukoa raitapaita-trikoissaan ja kaikennähneissä katseissaan.

Kirsti Paakkasen musta tukka vilahtaa yläkerroksessa. Tutun valokuvaajan kädet pitelevät kameraa ja suu käy stadin slangia. Jukka Lehtinen tallentaa toimitusjohtajaa Helsingin Sanomien Kuukausiliitteeseen.

Vielä puoli tuntia ja Paakkanen pyytää huoneeseensa. Seinältä katsoo Armi Ratia ja pöytävalaisin on Stefan Lindforsin suunnittelema.

Viimeksi kävin täällä kolmisen vuotta sitten tekemässä juttua Mika Piiraisesta. Onko Mika vielä sulla hommissa?

"Ei hän enää ole täällä tehtaalla. Hän on freelancer. Erittäin lahjakas kaveri."

Mika teki ehdottoman elegantin kamelinvärisen ulsterin. Se oli mahtava.

"Yksi Mikan suunnittelemista takeista oli sen sesongin myydyin."

Oliko se just tää sama rotsi?

"Ei, se oli sellainen lyhyempi, polvipituinen ulsteri. Nyt hän on tehnyt aivan ihania uusia juttuja. Maija Isolan mansikkakankaasta farkkutakkeja, farkkuhousuja, t-paitoja ja pikkuisia farkkumekkoja toukokuun puolessävälissä avattavaan Marimekon 50-vuotisjuhlanäyttelyyn Taideteollisuusmuseossa."

Portaissa kulki aika paljon nuoria tyyppejä Voguet sylissä. Ketkä sun uusista nuorista suunnittelijoista ovat tulevaisuuden nimiä?

"50-vuotisnäyttelyyn on kutsuttu nuoria neljästätoista taidekorkeakoulusta ympäri maailmaa tekemään meille tulevaisuutta. Mukana on myös Suomen Taideteollinen korkeakoulu, josta valmistuneen tytön suunnittelemaa vaatetta yritetään patentoida."

Mikä rele se on?

"Vaatetta ei voi vielä julkistaa, se on ensin patentoitava. Siinä on aika paljon japanilaista Issay Miyakea. Mutta myös omaa. Kun sen pudottaa, se laskeutuu lattialle tiettyyn kuvioon."

Marimekkoon liittyy aika paljon nostalgisia fiiliksiä. Mun eka duunipaikka ylioppilaaksi kirjoittamisen jälkeen oli Espan Marimekko.

"Oliko Armi vielä silloin elossa?"

Joo. Marimekko oli jo silloin pala kulttuurihistoriaa. Sä ostit Marimekon vuonna 1991. Mikä oli Marimekossa se juttu, joka sai sut tekemään moisen hankinnan?

"Hyvä brändi ja hyvä liikeidea."

Marimekko perustettiin viisikymmentäluvun alussa. Armi Ratia teki Maripaidoista ja kankaista suomalaisuuden symboleita 60-ja 70-luvuilla. Vuosikymmenen puolivälissä Marimekko listautui pörssiin. 80-luvulla tällä talolla meni huonommin. Firma joutui tupakkiyhtiö Amerille kunnes sä, niin kuin legenda kuuluu, pelastit sen.

"Kun minä ostin Marimekon, yhtiö oli aika surkeassa jamassa. Armin aikainen henki ja meininki olivat kadonneet. Tehtiin raportteja joka ikisestä työtunnista. Kun oltiin totuttu toisenlaiseen, kuukauden viimeisenä päivänä tehtiin se mitä oli pakko. Talo oli byrokratisoitunut.

80-luvulla päällikköjä leivottiin joka lähtöön.

"Kyllä, ei se ollut mikään erikoisuus. Marimekkoon se ei sopinut ollenkaan. Nyt meillä on vastuuhenkilöitä, mutta päälliköt ovat vähissä."

Armi Ratia on legenda.

"Armi oli edellä aikaansa. Silloin kukaan ei puhunut tunnemarkkinoinnista tai tunnejohtamisesta, mutta Armi oli haka kummallakin alueella. Hänellä oli aivan omalaatuinen yrityskulttuuri, joka kuitenkin toimi. Armi pystyi lyömään Marimekon maailman kartalle. Se on huikea näyttö. Marimekkolaiset ovat uskollisia. Meillä on vieläkin paljon Armin aikaisia työntekijöitä."

Miten susta tuli sä?

"Lähdin köyhästä kodista 15-vuotiaana, keskeltä Suomen metsiä. Vanhemmillani ei ollut varaa koulutukseen, joten päätin pärjätä omillani. Kun tulin Helsinkiin, aloitin iltaoppikoulun. Päivisin olin töissä maitokaupassa ja koulun jälkeen kuivasin haarukoita ja veitsiä hotellissa. Suoritin arvosanan mainonnassa ja markkinoinnissa ja aloitin työt mainosmaailmassa. Sen jälkeen olin kymmenen vuotta töissä mainostoimistoissa kunnes perustin oman toimiston."

Mainostoimisto Womenan lanseeraus vuonna 1969 oli Yoko Onomainen juttu. Postititte potentiaalisille asiakkaille 600 valkoisiin rasioihin pakattua omenaa. Pakkausten päällä luki "Tänään omena huomenna Womena." Omaperäistä.

"Totta. Seuraavana päivänä asiakkaat saivat postissa upean kirjeen, jossa esiteltiin uuden mainostoimiston toimintaperiaatteet ja osaaminen."

Hankitte omenoilla 35 asiakasta. Womena tuli lehdissä tunnetuksi mustavalkoisesta tyylikkyydestään. Ja sun kahdesta afgaaninvinttikoirasta.

"Johdin Womenaa kaksikymmentä vuotta, ja myytyäni sen amerikkalaiselle Interpublic Group of Companies Inc:lle olin heidän palveluksessaan vielä kolme vuotta. Sitten ostin talon Ranskasta ja kokeilin eläkeläisyyttä. Kaksi viikkoa se oli kauhean kivaa, mutta sitten se muuttui tylsäksi. Oli pakko ostaa Marimekko ja alkaa puuhata jotain."

Renny Harlin käytti Jokapoika-paitaa hiljattain joissain bileissä.

"Se näkyi heti myynnissä. Ja hän tilasi paljon tavaraa. Onhan se kamalan nättiä. Marimekko on siitäkin erikoinen brändi, että se on suosittu erilaisissa sosiaalissa piireissä, se ei ole harvojen tuote."

Miten Marimekko menee ulkomailla? Onko sulla jotain visioita ulkomaiden suhteen?

"Olemme hitaasti rakentaneet Marimekkoa suurimpien jälleenmyyjien kanssa. Nyt olemme Tukholmassa ja NK:ssa Göteborgissa. Olin katsomassa Tukholman NK:n paikkaa, mutta kun se oli niin lähellä omaa liikettämme, me päätimme mennä Göteborgiin."

Marimekon luulisi myyvän esimerkiksi Lontoossa, jossa 60-ja 70-luku näyttävät jatkavan retroamista 2000-luvullakin.

"Meillä on siellä jälleenmyyjä, joka pitää muotipäiviä. Nyt kokeilemme siellä. New York on myös kovin kiinnostunut. "

Tietty japanilainen meininki ja funktionaalisuus voisivat olla Marimekon valtteja maailmalla.

"Maailman suurimpiin kuuluvilla Frankfurtin sisustusmessuilla valittiin trendikkäimmäksi taloksi punainen talo, jossa oli Marimekon sisustus. Dusseldorfin vaatemessuilla vedettiin kahdeksi trendikkäimmäksi tuotteeksi Missoni ja Marimekko."

Olet laajentanut Marimekko-ideologiaa trikoista bisnespukeutumiseen?

"Täytyy pysyä ajan hengessä perusjuttua unohtamatta."

Matti Seppäsen miesten mallisto on hyvä esimerkki siitä miten Marimekko toimii yksivärisenä ja klassisena.

"Se menee hyvin meidän pirtaamme. Harvat värit ja klassiset mallit, hyvää käyttötavaraa kansainvälisille miehille. Aiomme pitää malliston suppeana mutta korkealuokkaisena."

Teillä on ollut kova liikevaihdon kasvu. Vuonna 2000 melkein 25 prosenttia.

"Sisustustarvikkeet ovat räjähtämässä käsiin, niitä myydään enemmän ja enemmän."

Jengi on nykyään kypsää satsaamaan laatutavaraan.

"Kaunis arki on se mihin me panostamme. Ihmiset ovat löytäneet arjen kauneuden elämäänsä. He osaavat nykyään nauttia pikkujutuista."

Marimekon viime vuodessa oli yksi ainoa kauneuvirhe. Tämä Grunstein-juttu. Turussa osoitettiin taas mieltä Marimekon edessä. Walt Disneytä liikaa katsonut Bambi-sukupolvi ei jätä sua rauhaan?

"Ainahan kapinallisia on ollut, se kuuluu nuoruuteen. Jos siitä on hyötyä eläimille, minä olen mielelläni uhri tässä asiassa."

Olet kivenkova markkinoinnin ammattilainen. Oliko Grunsteinin ostaminen moka, harmittaako se sinua?

"Ei. Ei tämä mihinkään ole vaikuttanut. Turkikset ovat alle prosentin liikevaihtomme koko kakusta. Eivätkä ne lentolehtiä jakelevat pienet pojat kuulu meidän asiakkaisiin. En näe tässä mitään pahaa. Nuorten pitää nousta vanhempia vastaan."

Sä olet itsekin ollut kapinallinen?

"Womena lähti siitä, kun mainostoimiston osastopäällikkönä huomasin naisten voiman."

Merkitseekö sulle jotain että meillä on naispresidentti?

"Periaatteessa olen sitä mieltä, että henkilön pitää ratkaista. Tässä tapauksessa tuli varmaankin valituksi oikea henkilö. Halonen ei tärkeile."

Sulla ei ole tällaista kuuluisaa naisverkostoa? Olet enemmän yksinäinen susi?

"Ei ole verkostoa. Enemmän olen erilaisten ihmisten kanssa tekemisissä. En usko sukupuolten sotaan."

Oletko tutustunut uuteen kohukirjaan, Naista ei voi rakastaa -teokseen?

"Siitä puhuttiin telkkarissa. Katsoin eilen Kaken Pesulan keskustelua. Ettei naista voisi rakastaa. Se on kyynistä. On vaarallisia tutkia tuollaisia asioita, pitäisi ajatella lapsia ja perheitä. Tieteen nimissä tehdyt kovat kannanotot ovat vaarallisia. Tässä ajassa on jotain, Helmi-liike ja nyt nämä kyyniset puheet."

Mutta on ilmassa muutakin. Timo Airaksisen uudessa Rakkauden vangit -kirjassa käsitellään rakkauden hyvettä.

"Eikö hän juuri ollut Stillerin vieraana ja sanonut, ettei miehillä ole enää tilaa naisten yhteiskunnassa? Rakkaus on niin suuri käsite, ettei sitä voi supistaa kuvaamaan vain miehen ja naisen välistä suhdetta. Rakkaus on universaali."

Aivan. Airaksisen teesien mukaan ihminen voi rakastaa vilpittömästi matkoja, kuvanveistoa, filosofiaa, musiikkia mitä vaan. Jotain kaunista esinettä. Kohdistaa hyveellisen ihailunsa ja palvontansa mihin tahansa rakkausobjeltiin.

"Ja sehän säteilee laajemmalle. Kasvaa."

Ehkä vallantahto on nyt iskenyt naisiin?

"Vallasta saattaa olla kysymys."

Valta turmelee, ja vieraannuttaa jokapäiväisestä elämästä.

"Kyllä se sen tekee. Ymmärrän hyvin näitä kapinaliikkeitä, myös eläintensuojelijoita. Olin itsekin nuorena kova kapinoimaan. Aina valmis nousemaan barrikadeille ja mielenosoituksiin. Aina jonkun aatteen puolesta. Iän karttuessa tajusin, että miehet ja naiset ovat yhtä tärkeitä, että kapinointi johtui omasta epävarmuudesta. Yhdessä vaiheessa aloin opiskella suvaitsevaisuutta. Kun kerroin tästä uudesta harrastuksesta eräälle ystävälleni, hän sanoi ettei kaikkea tarvitse suvaita. Riittää kun itse tietää mitä hyväksyy ja mitä ei hyväksy. Riittää että tekee omia kuvioitaan."

Olet urheiluihmisiä. Missä trampoliini piileksii?

"Trampoliini on kotona, en enää uskalla hyppiä kun loukkasin polveni. Mutta nytkin vietin koko viikonlopun urheilun merkeissä. Koko viime keväänkin kävin kuntosalilla kolme kertaa viikossa."

Mitä mieltä olet tästä doping-sotkusta?

"Ei se ole paha asia, jos se on se tie miten urheilu puhdistuu. Nuorten täytyy pystyä uskomaan asioihin. Eivät kaikki asiat ole niin pahoja kuin ensi katsomalta näyttää. Mutta jos niihin jäädään rypemään se on eri juttu. Turkistarhauksen kanssa on ihan sama juttu. Eräs italialainen muotitalo on ostanut kaikki turkikset Suomesta. Koska täällä ovat parhaat turkikset, täällä kylmässä ilmanalassa kasvaa kallein ja paras turkis. Maa- ja metsätalousministeriöhän turkistarhausta valvoo, ja jos eläinten oloja parannetaan koko ajan eivätkö asiat mene parempaan suuntaan. Samoin kuin urheilussa. Jos tämä kriisi tekee urheilusta puhdasta, olemme tiellä kohti parempia oloja."

Raha tappaa ihanteet.

"Raha on pilannut niin paljon hyviä asioita ja luonut vääriä ihanteita. Se mikä sekoittaa ihmisen on raha. Mitä nämä hiihtäjät ovat menettäneet? Kaiken. Tätä ei tarvitse kenenkään uskoa, mutta minä en ole koskaan bisnestä tehdessäni ajatellut rahaa ensimmäisenä. Ei niin, että jos rahaa EI ajattele ensimmäisenä, sitä alkaa virrata ikkunoista ja ovista sisään, mutta jos raha on ainoa päämäärä, niin se on väärä. Kun puhun Marimekon hallituksen kanssa, sanon, ettei tule numeroita ellei ensin ole näkemystä ja idealismia."

File: Kirsti Paakkanen

Kengät Charles Jourdan
Koti Atriumtalo Espoossa
Auto Jaguar vm. 82
Puolue Sitoutumaton
Palkka "Tarpeeksi"
Kello Rado
Juoma Lähdevesi
Intohimo    Lukeminen, nukkuminen
Tuoksu Montana

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi