Riiko Sakkinen

Pop-taiteilijan lumo & lemu.

Riiko on karjalalainen nimi. Sakkisen taistolaisvanhemmat löysivät nimen aikoinaan Punalippu-lehdestä, joten nimi miellytti sekä vanhempia että karjalalaisia isovanhempia. Japanissa se on tytön nimi.
Riiko on karjalalainen nimi. Sakkisen taistolaisvanhemmat löysivät nimen aikoinaan Punalippu-lehdestä, joten nimi miellytti sekä vanhempia että karjalalaisia isovanhempia. Japanissa se on tytön nimi.

Kulttuuritehdas Korjaamon takimmaisen siiven perällä näkyy Riiko Sakkisen hiukseton pää. Sakkinen on parhaillaan ripustamassa näyttelyään. Smurffit ja Louis Vuittonin logot loistavat. Joku on todennut Sakkisen teosten saavan hänet hyvälle tuulelle. Se ei innosta Sakkista.

"Kun teoksiani katsoo lähemmin, alkaa lähinnä itkettää."

Halusit aikoinaan rikkaaksi taiteilijaksi. Miltä tilanne nyt näyttää? Oletko matkalla?

"Halusin kuuluisaksi ja arvostetuksi, mutten naistenlehtikuuluisaksi. Heräsin joka aamu ajattelemalla, että tänään minut kutsutaan suureen biennaaliin. Ja kun kukaan ei sinäkään päivänä soittanut, itkin itseni uneen. Rahasta tuli instrumentaalista, kun sain lapsen. Nyt haluan vain kyetä elättämään perheeni. Olen saanut toteuttaa itseäni. Vaimo oli myös taiteilija, mutta lähti töihin yläasteen ja lukion kuvaamataidon opettajaksi, kun lapsi tuli. En tiedä, mitä sovinismia se on, kun naisten pitää mennä töihin ja miehet saavat jatkaa unelmien toteuttamistaan. Toisaalta vaimo myös halusi kovasti lasta. Olin sitä mieltä, että odotetaan kunnes saadaan unelmat toteutettua.

En juuri saa apurahoja. Olen hakenut, mutta en tiedä, millä perusteella ne jaetaan. Parhaiten apurahoja saisi, jos olisi maalla asuva suomenruotsalainen. Pelkään, että saan apurahoja, kun myyntiä on riittävästi. Toivottavasti minulla on sitten moraalista selkärankaa kieltäytyä. Taideapurahat pitäisi jakaa saavutusten perusteella; jos on teos julkisessa museossa, saisi esimerkiksi puolen vuoden palkan. No, en halua valittaa. Kukaan ei sanonut, että taiteilijana olisi helppoa."

Onko sinulla plan B niin kuin keskiluokkaisilla?

"Olen luvannut vaimolle, vaikka hän sanookin, että olen luvannut enemmän itselleni, että jos en 35-vuotiaana ansaitse samaa kuin hän opettajana, lopetan ja teen jotain muuta. Olin ajatellut kiinteistönvälittäjän työtä, mutta nyt se ei kuulosta hyvältä. Nuorena olisin voinut kuvitella olevani toimittaja. Onneksi 35-vuotispäiviin on kaksi vuotta."

Taidehuutokaupoissa myyviä aiheita ovat luonto ja lapset. Entä sun taiteessasi?

"Yllätyn aina siitä, mikä myy. Kuvittelin, että jos on nähty paljon vaivaa, teos myy. Ei pidä paikkaansa. Tuotantoni hittejä ovat piirustukset, joissa on listoja. Listat maksavat saman verran kuin muut A4:n kokoiset työni eli 900 euroa plus alv. Yleensä otsikko on kirjoitettu punaisella tussilla, listat kuulakynällä. Siihen menee noin viisi minuuttia.

Yksi lista on prostituoitujen nimiä eri kaupungeissa, yksi kuvitteellisia unelmapaikkoja, yksi my favourite yellow fats, eli arvokkaimmat amerikkalaiset rasvabrändit. My favourite banks -lista on ehdolla Carnegie-pankin kilpailuun. Yllätyin, kun huomasin että Facebookissa pankeilla on fanisivuja. Miten joku voi identifioitua pankin kanssa niin paljon, että on fani?"

Kiasmassa on seitsemän teostasi. Ostavatko museot eri tavalla kuin tavalliset ihmiset?

"Ne haluavat erityisen poliittisia teoksia. Nättikin käy, jos se kontekstissaan sanoo jotain muuta."

Teoksiasi on New Yorkin Modernin taiteen museossa. Miltä tuntuu kun oma teos ostetaan MoMAan?

"Se tuli yllättäen. Yhdeksäntoista piirustustani ostettiin erään säätiön kokoelmiin ja kun kokoelma oli valmis, sitä tarjottiin MoMAan. Jos MoMA ei olisi ottanut, sitä olisi tarjottu Tate Moderniin."

Vaikuttiko se taiteesi hintaan?

"Hintani ovat nousseet pikkuhiljaa. Tänä keväänä niitä pitäisi nostaa 20 prosenttia. En usko, että talouskriisi vaikuttaa taiteen ostamiseen niin, että jos on menettänyt 20 prosenttia omaisuudestaan, ostaa nyt 20 prosenttia halvempaa taidetta."

Mitä taiteilisit rahasta? Tupakka-askin?

"Kyllä, jos saisin vapaat kädet eli niiden mielestä kaikki mitä tekisin, olisi ok. Ranskalainen surffimerkki Oxbo on pyytänyt minua tekemään t-paitoja. Niistä tulee todella poliittisia. Sanon, että jos haluavat kivannäköisiä t-paitoja, pyytäköön muotoilijalta. Designin pitää tuottaa mielihyvää, taiteen ei."

Mottosi on: olen aina eri mieltä ja aina väärässä. Missä asioissa olet eri mieltä kuin enemmistö?

"Jos muut keskustelijat ovat oikeistolaisia, otan keskustelun vuoksi usein vasemmistolaisen näkökulman. Sitä pidetään ristiriitaisena, että rakastan Yhdysvaltoja ja olen vasemmistolainen. Yhdysvallat on mallimaa. Minun pitää hakea sieltä kerran vuodessa energiaa. Kukaan ei valita siellä, edes taiteilijat. Suomalaiset ovat ylivoimaisesti pahimpia valittajia, mitä on. Ja suomalaisten taiteilijoiden kanssa baarissa istuminen on ylivoimaisesti rasittavinta mitä on. Eivät puhu mistään muusta kuin rahasta.

Viimeksi olin Chicagossa silloin kun Obama valittiin presidentiksi. Eniten olen ollut New Yorkissa, mutta suurimman vaikutuksen teki Teksas. Ystävällisyys ja vieraanvaraisuus tuntuivat todella aidoilta. Niin mukavia ihmisiä en ole tavannut muualla. Amerikkalaisissa on hyvää myös se, että he kehtaavat olla tyhmiä. Kerran New Yorkissa päätin sanoa kuraattorilleni, että olen kommunisti. Korkeakoulut käynyt ihminen totesi: tosta en tiedä hirveästi, kerro lisää.

Järkytän mielelläni, mutta en sanoisi että olen natsi. Kommunismi on varmasti tappanut enemmän kuin natsismi, mutta kommunismi perustui filosofiaan ja teoriaan, natsismi perustui Mein Kampfiin, ja natsismin ohjelmassa oli kansanmurha. Paksuin tulisi varmaan kapitalismin mustasta kirjasta. Sitä on harjoitettukin kauimmin."

Ihanneyhteiskuntajärjestelmä?

"En ole poliitikko, joten voin vastata, että kommunismi, jossa kaikilla olisi Bemari. Kyproksella on yksi harvoista demokraattisesti valituista kommunistihallituksista. Suurin osa autoista oli Bemareita ja naisilla oli Louis Vuittonin laukut. Mielenkiintoinen kontrasti oli Turkin puoli Kyproksesta. Siellä oli oikeistohallitus vallassa ja talot raunioina. Kyproksen kommunismi oli light-kommunismia."

Mitä mieltä olet Teemu Mäestä? Mitä taiteessa voi tehdä?

"Uskaltaako Teemu Mäestä sanoa yhtään mitään? Pari viikkoa sitten olin televisiossa ja sain muutaman pala helvetissä, 'olet Suomen paskin taiteilija' -viestin. Niitä tuli enemmän kuin lähestymisiä: 'mä olen nähnyt sut televisiossa, voidaanko jutella'.

Yritän välttää puhumasta taiteesta kokonaisuutena, ja yritän välttää taiteilijana sitä, että kertoisin mielipiteitäni selkeästi. Välillä minua syytetty kommunistiksi, välillä oikeistolaiseksi. Pyrin olemaan ambivalentti. Henkilönä minulla on etiikka. Pyrin osoittamaan ja noudattamaan taiteessani sitä. Katsoja ratkaisee teoksen viestin. Jos taiteeni koettaisiin maahanmuuttovastaiseksi, kokisin epäonnistuneeni."

Taiteilijakaverisi Jani Leinonen on kuuluisa Eloveena-teoksistaan, joista Raisio on pahastunut. Piirtelet Smurffeja, Hello Kittyja ja Louis Vuittonin logoja. Onko sinulla ollut konfrontaatiota yhtiöiden kanssa?

"Ei, mutta yhteiskunnan kanssa on. Minulla oli viime syksynä Etelä-Koreassa Yeosunissa näyttely. Kaupunki halusi valmistautua siellä pidettävään vuoden 2012 Expoon. Tein näyttelyyn piirustuksen, jossa oli iso sika pelaamassa baseballia. Alla luki: We love Samsung and Kim Il-Sung. Eli kaksi suurinta korealaista brändiä, jotka ulkomailla tiedetään. Minulla oli amerikkalainen kuraattori ja kaupungin ja kuraattorin välillä vielä paikallisen taidekoulun professori. Kun hän kuuli teoksestani, hän kielsi tekemästä sitä, koska Kim Il-Sungin ja kommunismin ylistys on rikos. Hassua, että ihmiset ottavat kirjaimellisesti asiat. Miksi automaattisesti se, että kirjoittaa teokseen Heil Hitler, on natsismin ylistystä? Totesin professorille, että jos tätä ei saa tehdä, ei tule näyttelyä. Onko tämä kuva, jonka Yeosu haluaa antaa? Pormestari antoi luvan. Avajaisissa lehdistö huusi teoksesta kurkku suorana. Lensin seuraavana päivänä pois. Näyttelystä oli juttuja kaikissa sanomalehdissä kotimaan sivuilla ja uutisissa. Näyttelyn ulkopuolella oli sotaveteraanien mielenosoitus. Kun tulin Suomeen, moni korealainen tiedotusväline soitti minulle. Kirjoitin asiasta blogiini. Taidekoulun professori soitti minulle Suomeen monta kertaa. Kertoi, että se erotetaan, jos en poista blogimerkintöjäni. Totesin, että en voi tehdä sitä. Ja todettiin, että kuraattori ja minä otamme vastuun. Otin yhteyttä professorin esimiehiin ja kerroin ettei vika ole sen. Teos on nyt sensuroitu – eivät pyytäneet lupaa. Ensin poistetiin sana il ja nyt koko nimen päällä on paperia. Minulle soitti myöhemmin korealainen taiteilija, joka totesi että hän oli luullut, että Etelä-Korea on sananvapaudessa pitkällä.

Hesarin kriitikko Jukka Yli-Lassila teilasi näyttelymme Amos Andersonin museossa. Ei se mitään, mutta artikkelissa meitä syytettiin Janin kanssa lapsipornosta. Kun luin illalla arvostelun, pelästyin. Meillä oli aamulla kriisikokous museossa; mietimme mitä teemme jos poliisi tulee. Olimme ottaneet kuvat, joita Yli-Lassila piti alaikäisten kuvina, Kallesta tai vastaavasta, lehdestä, jonka olin ostanut Ärrältä. Ärrällä ei myydä lapsipornoa."

Uskaltaisitko piirtää Muhammedin?

"Uskaltaisin. Mutta en piirtäisi sitä koska se ärsyttää. Haluan, että minulla on syy, miksi laitan sen esille. Kun teos tehdään museoon, voi ottaa enemmän vapauksia. Pilakuvat ovat journalismia ja journalismilla on enemmän vastuuta kuin taiteella.

Kriitikko Rosa Olivares on todennut, että poliittisinta taidetta on taide, joka ei hätkähdytä. Kaj Stenvallin ja Juhani Palmun taide. Niiden teosten edessähän poliitikot mielellään poseeraavat. Kun taidetta käytetään poliittisesti, siitä tulee polittista. Kun Stenvall poseerasi Stubbin kanssa, hän osallistui politiikkaan."

Leinosen ja Sakkisen Vapaa maailma -näyttely Amos Andersonin taidemuseossa (Yrjönkatu 27) 4.5. saakka

File: Riiko Sakkinen

  • Syntynyt: 1976
  • Auto: Renault Megane
  • Kello: Breil BW0037B
  • Perhe: Vaimo ja tytär
  • Juoma: Appiukon viinitilan viini
  • Koti: 250 m2

Jaa/ei/poissa

Paljastamme Riiko Sakkisen yhteiskunnallisen vakaumuksen

  • Pääkaupunkiseudun kaupungit yhdistettävä: POISSA
  • Väkevien alkoholien mainonta sallittava: JAA
  • Perintövero poistettava: Ei
  • Turkistarhaus kiellettävä: EI
  • Skientologialle annettava uskonnon asema: POISSA
  • Alkoholiveroa korotettava: EI
  • Seksin alaikärajaa laskettava (nyt 16 vuotta): EI
  • Nuuskan myynti sallittava: JAA
  • Kirjojen alv:tä laskettava: EI
  • Subjektiivinen päivähoito-oikeus poistettava: JAA
  • Kaupunkijoukkoliikenne ilmaiseksi: JAA
  • Televisiolupamaksu poistettava: POISSA

5 kommenttia

annabananahki

23.4.2009 19:57

mielenkiintoinen tyyppi tama Riiko Sakkinen, taytyypas alkaa seuraamaan kuka tulee hanen taiteensa tielle seuraavaksi.
janna paikka tama maailma.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

saako rikkinen?

4.5.2009 09:34

"Hintani ovat nousseet pikkuhiljaa. Tänä keväänä niitä pitäisi nostaa 20 prosenttia. En usko, että talouskriisi vaikuttaa taiteen ostamiseen niin, että jos on menettänyt 20 prosenttia omaisuudestaan, ostaa nyt 20 prosenttia halvempaa taidetta."

Ei niin vaan 20:lla prosentilla VÄHEMMÄN, ei halvempaa. Kun rahaa ei ole, sitä ei ole. Saatanan kalliita noi sun "taideteoksesi" jos joku A4 lista on 900€ ja itsekin sanot että siihen meni 5 minuuttia. Mistä joku sijoittaja voi tietää teetkö sä niitä ens vuonna 500kpl jolloin sen arvo on 9€/kpl?

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Taidefani

4.5.2009 12:08

Sakkinen on Suomen turhin taiteilija!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

hervanta

4.5.2009 15:24

http://www.riikosakkinen.com/works/paintings/

tosta voi jokainen tason päätellä, huhhuh! tollanen A4 = 900€

MEE TÖIHIN JA LOPETA SE EUKKOS VIERESSÄ SIIPEILY! EI NOITA KUKAAN TUU OSTAAN!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

muotitaiteilia

4.5.2009 19:57

hepposta kamaa. Eiköhän Suomen kokoisesta maasta löydy aika paljon muutakin (nuortenkin tekijöiden) taidetarjontaa kuin tätä viiden pennin kaupallista scheissea. En kaipaa kuvataiteelta älyllistä näsäviisastelua tai muutakaan vittu huonostiverhottua maailmanparannusta. Sitä tulee jo riittävästi joka tuutista muutenkin! Opetelkaa piirtämään/maalaamaan/veistämään, ja tulkaa SITTEN vaatimaan sitä rahaa. Tämmönen "art" nyt vaan on aika olematonta..mun miälest. En ostais.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi