Mitä lojaalius merkitsee?

AlkuunEdelliset1–20 / 34SeuraavatLoppuun

Aloitetaan sillä, miten käsität sanan "lojaalius"?

Allekirjoittanut mieltää sen tarkoittavan luottamusta, ystävyyttä, avunantoa, toimimista toisen etua ajatellen, toista hyödyttävän tiedon välittämistä tai vaikenemista toisen eduksi.

Kenelle olet lojaali?

Ensisijaisesti olen lojaali omalle perheelleni, tosin joissain tapauksissa saattaa läheisen ystävän etu mennä perheenjäsenen ohi riippuen siitä kuka perheenjäsenistä on kyseessä. Tämä korreloi melko suoraan sen kanssa kuka on osoittanut lojaaliuttaan minulle, mutta joistain perheenjäsenistä vain mielivaltaisesti pidän enemmän kuin toisista ja tämä vaikuttaa väkisinkin. Läheisiä ystäviä kohtaan olen hyvin lojaali, usein myös oman, ainakin lyhyen tähtäimen, etuni vastaisesti. Keskimääräistä lojaalimpi olen myös ihmisille jotka edustavat samoja vähemmistöjä kuin minä, tämä kuitenkin sen verran kevyesti että mikä tahansa muuttuja voi siihen vaikuttaa. Heikommassa asemassa olevia kohtaan olen myös lähtökohtaisesti lojaalimpi. Työtovereita kohtaan olen lähtökohtaisesti lojaali ellei aihetta luottamuksen puutteeseen ilmene. Lojaliteettini määrä työnantajaa kohtaan riippuu siitä arvostanko esimiestäni ja hänen toimintatapaansa ja missä määrin työnantajani arvomaailma yhtenee omani kanssa. Ja myönnettäköön, lähtökohtaisesti olen myös lojaalimpi omaa kuin vastakkaista sukupuolta kohtaan.

Miksi lojaalius on tai ei ole tärkeää?

Mielestäni lojaalius on hyvinkin tärkeää, elämä sujuu helpommin jos on ihmisiä joihin voi luottaa ja joilta saa apua. Ei tarvitse aina osata, olla yksin vahva ja kyetä kaikkeen itse eikä joka jannu ole kusemassa silmään heti tilaisuuden tullen. Elämä tuntuu mielekkäämmältä kun siinä on lämpimiä suhteita.

Pitääkö lojaalius mielestäsi ansaita?

Jossain määrin mielestäni kyllä. Minäkään en kykene niin universaaliin pyyteettömään rakkauteen että auttaisin ketä tahansa oman lyhytnäköisenkään etuni kustannuksella vaan joku syy on melkeinpä oltava, pienikin. Joskus tosin tuntematonta kohtaan on helpompi olla lojaali kuin ärsyttävää puolituttua, vaikka tämä tuskin on kenenkään edun mukaista. Ystävät on ansainneet lojaliteettini olemalla ystäviä ja perhe on lähtökohtaisesti rakas ja luotettu tapahtui mitä tahansa.

Nyt ei pysty enempää, menee lojaalius, pitäminen ja yhteistyö sekaisin. Nyt joku täsmentämään terminologiaa tai saivartelemaan omiaan kiitos.
Liika siisteys tappaa luovuuden.
lolbox
se tarkottaa sitä, että on jonkun puolella vaikka se olis vääräs.

Mun kohdalla lojaalius on sitä, että vaikka taivas tippuisi niskaan niin leikitään siinä sitten elävää sateenvarjoa. Tää maailma tarvis tosissaan lisää lojaalisuutta, tuntuu että kaikki on kaupan..

Toisaalta jokanen tekee just sitä mitä se haluu.
Pellenä esiintyminen on oikein ihmisille, joilla ei ole omaa harkintakykyä
En voi saada potkuja, koska orjat pitää myydä
Fuck you, I won't do what you tell me

Hirssi
_Smiley_ kirjoitti:
Allekirjoittanut mieltää sen tarkoittavan luottamusta, ystävyyttä, avunantoa, toimimista toisen etua ajatellen, toista hyödyttävän tiedon välittämistä tai vaikenemista toisen eduksi.

Eräänlainen YYA- sopimus ihmisten välillä siis.

lolbox kirjoitti:

Näin mäkin olen lojaaliuden käsittänyt, ja Smileyn teksti näyttää tukevan tulkintaa.

Siksi en pidä lojaaliutta arvossa. Lojaalius kuuluu yhteen lahjonnan ja petkuttamisen kanssa. Omaa toimintaani ohjaavat itsekkäät perustarpeet ja klassiset hyveet; erityisesti oikeamielisyyden ja totuudellisuuden hyveet estävät väärässä olevien tukemisen.
"En halua kehuskella liikaa, mutta niihin aikoihin iskin naisen vähintään kerran päivässä" –George Lazenby

Hirssi kirjoitti:
_Smiley_ kirjoitti:

Eräänlainen YYA- sopimus ihmisten välillä siis.

Näin mäkin sen ajattelen. Sit siihen vielä lisätään se, että ei puhuta pahaa siitä ihmisestä jolle ollaan lojaaleja.

Mulla on tästä oikein loistava käytännön esimerkki. Kälyni on tahdittomuuden perikuva ja me emme ole olleet hyvissä väleissä vuosiin. Siedämme pakollisisissa tilanteissa toisiamme. Kun me exän kanssa erosimme, käly kuvitteli että saisi exästä auliin haukkumiskaverin. Toisin kävi, exä vaivaantuneena pyysi kälyä lopettamaan ja kertoi minulle. Me kun olemme erosta huolimatta lojaaleja toisillemme, koska se on lapsemme etu.

lolbox kirjoitti:

Ja juuri tämän takia en kannata lojaaliutta - en edes itselleni.
OLIN EPÄOIKEUDENMUKAISESTI BANNATTU VIISI (5) VIIKKOA. VITUN YP.

Forget the horse. Ride the cowboy. ♥

Tyhmä syyttää muita.
Fiksu syyttää itseään.
Viisas ei syytä ketään.

Wtf. Ensin vastasin ja sitten luin ketjua ja oho, postari ajattelee samalla tavalla kuin minäkin, ainakin osittain. Tästä ei kyllä tule hyvää päivää. x(
OLIN EPÄOIKEUDENMUKAISESTI BANNATTU VIISI (5) VIIKKOA. VITUN YP.

Forget the horse. Ride the cowboy. ♥

Tyhmä syyttää muita.
Fiksu syyttää itseään.
Viisas ei syytä ketään.

Minun mielestäni lojaalius ei merkitse mitään muuta kuin sitä, ettei kusta kavereiden muroihin oman edun nimissä. Minä olen lojaali ystävilleni, mutten komppaa heitä silloin kun tiedän heidän olevan väärässä. On toki yhden tyypin lojaaliutta sekin, että komppaa kaveria vaikka hän olisi väärässäkin, joskin sitä tyyppiä esiintyy lähinnä armeijassa (koska on "pakko") ja uskonnollisissa yhteyksissä (koska idioottia seuraavat typerykset eivät omaa tarpeeksi tietoa ja kapasitteettia sen tiedon hyödyntämiseen) sekä vertailukelpoisissa ympyröissä.
Huume- ja psyykkiset testit pakollisiksi uskovaisille!
Järjen käyttö on sallittua. Uskonnoilla ei ole järjen kanssa mitään tekemistä.

Pakollinen vastuusta vapauttava sydän jonka jälkeen minua ei voi syyttää mistään ikävästä toiminnasta: <3

shiwan8 kirjoitti:
Minun mielestäni lojaalius ei merkitse mitään muuta kuin sitä, ettei kusta kavereiden muroihin oman edun nimissä.

Vaan jos ei ole tapana kusta kenenkään muroihin.
"En halua kehuskella liikaa, mutta niihin aikoihin iskin naisen vähintään kerran päivässä" –George Lazenby

postmanrings kirjoitti:
shiwan8 kirjoitti:
Minun mielestäni lojaalius ei merkitse mitään muuta kuin sitä, ettei kusta kavereiden muroihin oman edun nimissä.

Niin?

Pakollinen vastuusta vapauttava sydän jonka jälkeen minua ei voi syyttää mistään ikävästä toiminnasta: <3

shiwan8 kirjoitti:
postmanrings kirjoitti:
shiwan8 kirjoitti:

Niin?

Niin siis sitä että lojaaliudella ei ole merkitystä sellaiselle, joka ei koskaan kuse kenenkään muroihin, ei väliä onko kaveri vai ei.

postmanrings kirjoitti:
shiwan8 kirjoitti:
postmanrings kirjoitti:
shiwan8 kirjoitti:

Niin?

Niin siis sitä että lojaaliudella ei ole merkitystä sellaiselle, joka ei koskaan kuse kenenkään muroihin, ei väliä onko kaveri vai ei.

Ei niin pitkään kun ei itse joudu syömään kusisia muroja. Esitit juuri muuten täydellisen kuvauksen melkein jokaisen paikallisen keskustelijan tavasta ajatella asiaa. "Juttu ei ole minulle henkilökohtaisesti ongelma / merkittävä joten ongelmaa / merkitystä ei ole olemassakaan." Toimii loistavasti jos ei ole päättämässä mistään asiaan liittyvästä edes välillisesti, ei ole kosketuksissa asiaan edes välillisesti ja/tai koko maailma pyörii jossain omaksi optimaaliseksi ympäristöksi määrittelemässään kuutiossa josta ei ole missään yhteydessä ulkomaailmaan. Jos edellä mainitut eivät toteudu niin jokin tulee menemään vituiksi.

shiwan8 kirjoitti:
postmanrings kirjoitti:

Ei niin pitkään kun ei itse joudu syömään kusisia muroja. Esitit juuri muuten täydellisen kuvauksen melkein jokaisen paikallisen keskustelijan tavasta ajatella asiaa. "Juttu ei ole minulle henkilökohtaisesti ongelma / merkittävä joten ongelmaa / merkitystä ei ole olemassakaan." Toimii loistavasti jos ei ole päättämässä mistään asiaan liittyvästä edes välillisesti, ei ole kosketuksissa asiaan edes välillisesti ja/tai koko maailma pyörii jossain omaksi optimaaliseksi ympäristöksi määrittelemässään kuutiossa josta ei ole missään yhteydessä ulkomaailmaan. Jos edellä mainitut eivät toteudu niin jokin tulee menemään vituiksi.

Autan korjaamaan tulkintaasi. Jos kysytään, mikä merkitys on pahoinpitelemisellä, niin yhdet hehkuttavat, kuinka se on ihannoitavampaa kuin törkeä pahoinpiteleminen; toiset taas eivät pidä pahoinpitelemistä arvossa tai sillä "ei ole merkitystä" heille, koska he eivät itse pahoinpitele ketään, ei törkeästi eikä muutoin.

Jos joku on lojaali mulle, mitä se tarkoittaa? Se tarkoittaa, että tuo joku ei kuse mun muroihin, koska ehkäpä olen hänen kaverinsa. Vaikka tämä on ihan jees juttu itsessään, sen ei pidä antaa hämätä. Nimittäin tuon jonkun sanotaan olevan lojaali mulle vain, jos hän ei ole sitä joillekin muille, vaan kusee joidenkin muiden muroihin. Tämä taas ei ole mitenkään jees juttu, sillä toisten muroihin kuseva on suurella todennäköisyydellä myös paskiainen. Sanomalla jotakuta lojaaliksi, sanot häntä samalla paskiaiseksi. (Vielä pahempaa, jos lojaali puolustaa väärässä olevaa.)

Monien muiden keskusteluiden osalta olen kanssasi pitkälti samaa mieltä.

_Smiley_ kirjoitti:
Aloitetaan sillä, miten käsität sanan "lojaalius"?

Mä käsitän sen ainoastaan positiivisessa merkityksessä. Vedän itse rajat siihen miten lojaali olen enkä tue ketään joka toimii väärin, jos se väärin on mun mielestä liian väärin. Jossain avioliitossa tai pitkässä ystävyyssuhteessa lojaaliuskin saattaa koetukselle joutua.
"If man evolved from monkeys, why do we still have monkeys?" LOL!

Lojaalius tarkoittaa mulle uskollisuutta toiselle ihmiselle: olen aidosti toisen tukena enkä katoa vaikka kaikki ei olisikaan aina helppoa tai kivaa.

lolbox
Voin tsekata tämän sanakirjasta kunhan pääsen taas himaan!

Paltsaraja
Lojaalius kuoli sukupuuttoon yhtäaikaa lohikäärmeiden kanssa.

Paltsaraja kirjoitti:
Lojaalius kuoli sukupuuttoon yhtäaikaa lohikäärmeiden kanssa.

Toivottavasti ei kuitenkaan.

postmanrings kirjoitti:
shiwan8 kirjoitti:
postmanrings kirjoitti:

Autan korjaamaan tulkintaasi. Jos kysytään, mikä merkitys on pahoinpitelemisellä, niin yhdet hehkuttavat, kuinka se on ihannoitavampaa kuin törkeä pahoinpiteleminen; toiset taas eivät pidä pahoinpitelemistä arvossa tai sillä "ei ole merkitystä" heille, koska he eivät itse pahoinpitele ketään, ei törkeästi eikä muutoin.

Jos joku on lojaali mulle, mitä se tarkoittaa? Se tarkoittaa, että tuo joku ei kuse mun muroihin, koska ehkäpä olen hänen kaverinsa. Vaikka tämä on ihan jees juttu itsessään, sen ei pidä antaa hämätä. Nimittäin tuon jonkun sanotaan olevan lojaali mulle vain, jos hän ei ole sitä joillekin muille, vaan kusee joidenkin muiden muroihin. Tämä taas ei ole mitenkään jees juttu, sillä toisten muroihin kuseva on suurella todennäköisyydellä myös paskiainen. Sanomalla jotakuta lojaaliksi, sanot häntä samalla paskiaiseksi. (Vielä pahempaa, jos lojaali puolustaa väärässä olevaa.)

Monien muiden keskusteluiden osalta olen kanssasi pitkälti samaa mieltä.

Millä tavalla se, että joku on lojaali kahdelle eri taholle olisi mahdoton yhtälö? Jos joku puolustaa väärässä olevaa niin sehän on hänen omaa tyhmyyttään eikä mielestäni ole mitenkään liitoksissa lojaaliin toimintaan. Minusta tuntuu nyt vahvasti siltä, että sinä puhut tyypistä jota minä kutstu "joojoo-mieheksi" ja minä aivan eri asiasta.

AlkuunEdelliset1–20 / 34SeuraavatLoppuun

Osallistu keskusteluun