Kampin kappeli -hanke ei edistä tasa-arvoa

AlkuunEdelliset21–36 / 36SeuraavatLoppuun
Hirssi kirjoitti:
Itseäni suoraan sanottuna vituttaa tuo uskonnon tunkeminen joka paikkaan, ihan sama mistä uskonnosta on kyse. Jokaisella on tietysti oikeus uskoa mihin haluaa, mutta ei sitä tarvitse hurmoksessa väkisin muille tyrkyttää.

Täytyy toivoa että puljun kristillisyys jää nimikkeen asteelle. Ei siellä viitsi käydä jos siitä tehdään kirkkoa. Nimike kuitenkin auttaa pitämään vähemmän yhteiskuntakelpoisen materiaalin muualla.
Huume- ja psyykkiset testit pakollisiksi uskovaisille!
Järjen käyttö on sallittua. Uskonnoilla ei ole järjen kanssa mitään tekemistä.

Pakollinen vastuusta vapauttava sydän jonka jälkeen minua ei voi syyttää mistään ikävästä toiminnasta: <3

Hirssi kirjoitti:

Itseäni suoraan sanottuna vituttaa tuo uskonnon tunkeminen joka paikkaan, ihan sama mistä uskonnosta on kyse. Jokaisella on tietysti oikeus uskoa mihin haluaa, mutta ei sitä tarvitse hurmoksessa väkisin muille tyrkyttää.

Mikä on tunkemista joka paikkaan? Itse väittäisin, että se on suhteellisen pienessä roolissa yhteiskunnallisena haittana, medianäkyvyydessä ja etuoikeutettujen tahojen listalla.

Mä ymmärrän, että vituttaa kun joku paasaa aiheesta 24/7 tai väkisin tyrkyttää omaa näkemystään, mutta risti katukuvassa (kuten kappelin tapauksessa) ei mun mielestä vielä ole tyrkyttämistä. Vähän sama kuin jokaisen "mikä jumala"-leukailun kohdalla nostaisin järjettömän mökän omien mielipiteideni ja tuntemuksieni halveeraamisesta, eikä tee valtaosa "uskovaisista" muutenkaan. Tää liikenne kulkee tällä hetkellä molempiin suuntiin ja mun mielestä on pikkumaista kinistä.
I like my box.

shiwan8 kirjoitti:
Hirssi kirjoitti:

Täytyy toivoa että puljun kristillisyys jää nimikkeen asteelle. Ei siellä viitsi käydä jos siitä tehdään kirkkoa. Nimike kuitenkin auttaa pitämään vähemmän yhteiskuntakelpoisen materiaalin muualla.

Kaikki kappelit, joissa mä olen tähän mennessä vieraillut, on olleet muutamaa ristiä lukuun ottamatta suhteellisen neutraaleja mestoja. Kyllä niihin uskaltaa mennä, ei tarvi pelätä että lehahtaa ovensuussa liekkeihin ^^
I like my box.

GanyaEast kirjoitti:
Kaikki kappelit, joissa mä olen tähän mennessä vieraillut, on olleet muutamaa ristiä lukuun ottamatta suhteellisen neutraaleja mestoja. Kyllä niihin uskaltaa mennä, ei tarvi pelätä että lehahtaa ovensuussa liekkeihin ^^

En mä sitä omaa palamista, mutta kun en haluaisi joutua polttamaan pappia...
Huume- ja psyykkiset testit pakollisiksi uskovaisille!
Järjen käyttö on sallittua. Uskonnoilla ei ole järjen kanssa mitään tekemistä.

Pakollinen vastuusta vapauttava sydän jonka jälkeen minua ei voi syyttää mistään ikävästä toiminnasta: <3

shiwan8 kirjoitti:
En mä sitä omaa palamista, mutta kun en haluaisi joutua polttamaan pappia...

Harvemmin niissä on ollut pappiakaan paikalla tilaamatta. Joku vapaaehtoinen kappelinvalvoja ainakin tuolla maaseudulla on ollut suosittu ratkaisu, eikä ne ole kysyneet kuin korkeintaan tahtooko paikkojen esittelyn.
I like my box.

Hirssi
GanyaEast kirjoitti:
Hirssi kirjoitti:

Mikä on tunkemista joka paikkaan? Itse väittäisin, että se on suhteellisen pienessä roolissa yhteiskunnallisena haittana, medianäkyvyydessä ja etuoikeutettujen tahojen listalla.

Mä ymmärrän, että vituttaa kun joku paasaa aiheesta 24/7 tai väkisin tyrkyttää omaa näkemystään, mutta risti katukuvassa (kuten kappelin tapauksessa) ei mun mielestä vielä ole tyrkyttämistä. Vähän sama kuin jokaisen "mikä jumala"-leukailun kohdalla nostaisin järjettömän mökän omien mielipiteideni ja tuntemuksieni halveeraamisesta, eikä tee valtaosa "uskovaisista" muutenkaan. Tää liikenne kulkee tällä hetkellä molempiin suuntiin ja mun mielestä on pikkumaista kinistä.

Suhteellisen pienessä roolissako? No ei todellakaan ole. Päiväkodista lähtien lapset joutuvat kuuntelemaan tarinoita Jeesuksesta vaikka vanhemmat eivät kuulu kirkkoon, siihen riittää yksikin hoitotäti joka on uskovainen. Muut tädit ovat turpa kiinni, etteivät saisi kränää aikaan duunipaikalla. Lapsien vanhempien vakaumuksella ei ole mitään merkitystä. Luokkaretkien kohteita vaihdetaan jos yhdenkin lapsen uskisvanhemmat eivät hyväksy kohdetta. Kyllä, tämä on karua arkea täällä Savossa. Velkam...

Ristit ynnä muut symbolit joutaisi mielestäni poistaa katukuvasta, eihän meillä pakanoillakaan mitään kokoontumistiloja ole minkä katolla olisi joku merkki. Ei ainakaan tietääkseni ole. Uskonnot rajoittavat ihmisten käyttäymistä, se on fakta. Liikenteen pitäisi kulkea molempiin suuntiin, mutta eihän se oikeasti kulje. Uskovaiset änkeävät meidän ei-uskovaisten kaistalle jatkuvasti ja silloin tulee niitä kolareita. Ateistit eivät kierrä ovelta toiselle levittämässä vakaumustaan, uskovaiset kylläkin. Miksi se sallitaan? Auta armias jos lähtisin pimputtelemaan ovikelloja ja julistaisin, ettei Jumalaa ole. Kohta olisi poliisit kimpussa ja saisin syytteen Jumalanpilkasta.

Hirssi kirjoitti:
Suhteellisen pienessä roolissako? No ei todellakaan ole. Päiväkodista lähtien lapset joutuvat kuuntelemaan tarinoita Jeesuksesta vaikka vanhemmat eivät kuulu kirkkoon, siihen riittää yksikin hoitotäti joka on uskovainen. Muut tädit ovat turpa kiinni, etteivät saisi kränää aikaan duunipaikalla. Lapsien vanhempien vakaumuksella ei ole mitään merkitystä. Luokkaretkien kohteita vaihdetaan jos yhdenkin lapsen uskisvanhemmat eivät hyväksy kohdetta. Kyllä, tämä on karua arkea täällä Savossa. Velkam...

Päiväkodeissa kuulee pahempaakin bullshittiä kuin Jesse-höpinöitä ja frankly, niissä on ihan vitusti isompia ongelmia kuin Jeesus. Jos saataisi ratkaistua ryhmäkoko-ongelmia, syrjäytysmisongelmia, hoitosuhdeongelmia ensin, niin antaa palaa vaan. Sen jälkeen voi valittaa Jeesuksesta. Tosin luulen, että jos ryhmäkoot realisoitaisiin lapsille sopiviksi, ryhmät voisi jaotella tarvittaessa myös Jeesus-toleranssin mukaan muiden ominaisuuksien muassa. Ja ongelmahan ei ole järjestelmässä tai uskonnossa, jos yksi uskis-täti saa sen aikaan: vika on työtovereissa ja vanhempien aktiivisuudessa lastensa päivähoidon suhteen. Totesin pohjalaiselle tutullekin ihan raa'asti, että vittuakos niriset asiasta himassa, mene sinne päiväkotiin lukemaan lakia. Ei mennyt, kitisee edelleenkin kotonaan verkon välityksellä aiheesta.

Sama vanhempien aktiivisuus pätee kouluissakin, omat luokkaretket toteutuivat lestadiolaisesta luokkakaverista huolimatta, vanhempien aktiivisuudella oli merkitystä, lestadiolainen jätettiin vaan pois kelkasta. Mutta ei... Eihän tällainen käy nykypäivänä. Oma aktiivisuus, onko se jotain syötävää?

Ristit ynnä muut symbolit joutaisi mielestäni poistaa katukuvasta, eihän meillä pakanoillakaan mitään kokoontumistiloja ole minkä katolla olisi joku merkki. Ei ainakaan tietääkseni ole. Uskonnot rajoittavat ihmisten käyttäymistä, se on fakta. Liikenteen pitäisi kulkea molempiin suuntiin, mutta eihän se oikeasti kulje. Uskovaiset änkeävät meidän ei-uskovaisten kaistalle jatkuvasti ja silloin tulee niitä kolareita.

Viittasin molemminpuoleiseen liikenteeseen lähinnä sillä, että uskonnottomuutta tyrkytetään ihan yhtä lailla kuin uskontoakin. Ja henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että mitään ei pitäisi tyrkyttää. Jos pakana tahtoo kokoontumistilat, niin järjestäköön sellaiset, ei siinä sen kummempaa. Ei siitä kannata olla katkera, että uskiksilla on jo kokoontumistiloja ja ei siitäkään kannata olla katkera, että niiden tilaus on sen verran hyvällä mallilla että voidaan rakentaa lisää.

Mäkin ajattelin, että jos löytäisi vakaumustovereita niin voisi perustaa uskonnon ja sille palvontatilat. Palvontatiloissa 24/7 anniskelu ja hyvää rokkia, anniskelutiskin läheisyydessä saa polttaa rituaalisesti sikarin synninpäästöksi, anniskelijat ovat pappeja ja papittaria. Ei voi tulla lainsäädäntö tielle, tämä kuuluu vakaumukseen!

Ateistit eivät kierrä ovelta toiselle levittämässä vakaumustaan, uskovaiset kylläkin. Miksi se sallitaan? Auta armias jos lähtisin pimputtelemaan ovikelloja ja julistaisin, ettei Jumalaa ole. Kohta olisi poliisit kimpussa ja saisin syytteen Jumalanpilkasta.

Tää on kyllä kumma juttu. Tämä on hyvä esimerkki tyrkyttämisestä ja kotirauhan häirinnästä. Miksi se tosiaankin sallitaan?

PS. Jumalanpilkka ei ole ollut rikos pitkään aikaan ^^
I like my box.

Hirssi
Lisätään tähän nyt vielä, että siinä ettei Suomi ole tasa-arvoinen maa, trooper oli vähän oikeassa. Uskovaisille on sallittava kaikki ja ei-uskoville ei ilmeisesti mitään. Kaikki mikä loukkaa uskovaisten vakaumusta on kielletty, mutta meitä ateisteja saa kansanvähemmistön ja perseestä olevien lakien perusteella kohdella kuin paskaa.

Hirssi
Nyt pisti GE NIIN paljon tekstiä, etten kerkeä joka kohtaa lainaamaan! Mutta aika samoilla linjoilla me taidetaan kuitenkin olla monessakin asiassa : D

^ Niin siis ei mulla ole suoranaisesti mitään sitä vastaan, että uskonto-avoimuutta lisättäisi sen merkeissä, että neutraloitaisiin ilmapiiriä. Mun mielestä on vaan täyttä paskaa esitellä se tämän maan suurimpana ongelmana, kun se ei sitä ole. Ei missään, ei edes tasa-arvossa. Suurin ongelma on selkärangattomuus, se että kaikki pitäisi saada lainsäätäjän puolesta tarjottimella.
I like my box.

^Tuli noista tämän maan suurimmista ongelmista mieleen, että mitä ne sitten ovat? Sanoisin, että otetaan mikä tahansa paikka tällä maapallolla ja mikä tahansa aikakausi sen historiasta, niin harvassa taitavat olla paikat millään mittareilla, jossa ongelmat olisivat olleet pienempiä. Kaikilla ei ole varaa velattomaan asuntoon? Yhyy. Joku joutui kaksi päivää peräkkäin syömään vain maksalaatikkoa, vettä, tomaattia, leipää ja jugurttia? Byää. Ei saanut juuri sitä työtä mitä olisi halunnut vaan jäi mieluummin kortistoon? Nyysk. Telkkaristakaan ei tullut mitään hyvää tänään ja silti joutui maksamaan yle-maksun. Waaa. Oliskohan jokainen tällä hetkellä elossa oleva suomalainen maailmanhistorian, ei top 1%:ssa vaan ehkä top 0,00001%:ssa.

Sori off-topic.
I don't trust kids. I think they're planning to replace us.

Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure that you are not, in fact, just surrounding yourself with assholes.

Tuplat.
I don't trust kids. I think they're planning to replace us.

Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure that you are not, in fact, just surrounding yourself with assholes.

imperfect kirjoitti:
Kaikilla ei ole varaa velattomaan asuntoon? Yhyy. Joku joutui kaksi päivää peräkkäin syömään vain maksalaatikkoa, vettä, tomaattia, leipää ja jugurttia? Byää. Ei saanut juuri sitä työtä mitä olisi halunnut vaan jäi mieluummin kortistoon? Nyysk. Telkkaristakaan ei tullut mitään hyvää tänään ja silti joutui maksamaan yle-maksun. Waaa.

Joo. Nää ei oo ongelmia. Nää on ongelman oireita ateistisen ristiretken ohella.
Suurin ongelma on selkärangattomuus, se että kaikki pitäisi saada lainsäätäjän puolesta tarjottimella.

Muuten siis mä en tajuu tota... Byääh, muilla on kurjempaa kuin meillä suomalaisilla! Byääh, kitisen tässä ja vedän kasvisravintoa pelastaakseni maailman, sniff! *kyynel* kun jouduin antamaan niin paljon fyrkkaa jollekin järjestölle, että voisin olla hyvällä omalla tunnolla sisäfileen kimpussa *tyrskistä*.
Jos välittää noin laajasti kurjuudesta niin on hyvä ja menee tekemään vapaaehtoistyötä kolmanteen maailmaan tai adoptoimaan sen kiinalaistytön.
I like my box.

Seuraavaksi kaupungin ydinkeskustaan voi sitten rakentaakin jo Hampin Huppelin ja Puntin Hippelin. Hienoa että kappelin rakennusmateriaalina on puu. Niinhän on ravintola Kappelinkin, jossa ihmiset kesäisin ovat käyneet rentoutumassa ja hiljentymässä.

Rantojen miesten ja naisten katedraalin rakennusmateriaalina voisi käytää kierrätettyä pahvirunkoa ja ekologinen verhoilu löytyy lehtiroskiksista.

Lähellä sijaitsee ennestään kyllä jokunen institutionaalinen rakennus vain muutamia mainitakseni:
* vanha kirkko 0.4 km
* synagooga 0.8 km
* tuomiokirkko 0.9 km
* metodistikirkko 1 km
* johanneksen kirkko 1.1 km
* kallion kirkko 1.2 km
* olaus petri - kirkko 1.3 km
* kristuskirkko 1.5 km
* temppeliaukion kirkko 1.5 km
* uspenskin katedraali 1.9 km
* mikael agricolan kirkko 1.9 km

GanyaEast kirjoitti:
Jotenkin tää vaikuttaa pikkuasialta muiden tasa-arvoasioiden keskellä... Siis niin pieneltä pikkuasialta, että kannattais ihan suosiolla keskittyä johonkin aikuisten asiaan

"Pikkuasiahan" olisi sitten helppo laittaa perusoikeuksien edellytämään asentoon?! :-)
Sanovat, että yhden ryhmän perusoikeuksien rikkominen heikentää tsa-arvoa myös muilla alueilla. Tässä siassa kyse on myös uudesta asiasta, Perustuslaki on uusi.

Aikaisemmin esim. ihan laki velvoitti käräjäoikeuksia, yliopistoja ja eduskuntaa järjestämään jumalanpalveluksia virka-aikana ja osana virkatyötä. Nyt lakia on muutettu, mutta vanhanaikainen perinne jatkuu monin paikoin. Onneksi apulaisoikeuskansleri päätti tämän vuoden 2012 alussa, että käräjäjäjumalanpalvelukset eivät enää kuulu julkisen oikeusviranomaisen tehtäviin...Saa nähdä, koska esim. yliopisto - ja eduskunta - muuttavat jälkijättöitä menettelyään.

Armeijassa vedotaan 200 vuota vanhoihin sotilasperinteisiin, kun kirkkoon kuuluvia alokkaita pakotetaan jumalanpalvelukseen ja kenttähartauteen. Ja muitakin varusmiehiä ja henkilöstöä käytännössä painostetaan osallistumaan. Kuitenkin 200 vuotta sitten siviilissä oli myös kirkossakäyntipakko jota tehostettiin jalkapuurangaistuksen uhalla.

Myös kouluissa ja päivähoidossa on painostusta uskonnon harjoittamiseen. Kuitenkaan jumalanpalveluket ja hartaudet eivät edes kuulu koulun virallisiin tehtäviin.

Uskonnollisesta painostuksesta on monelaisia esimerkkejä niin meillä kuin muualla, joten ihan pieni hyvinvointiriski se ei ihmisille aina ole... Alla Perustuslakitekstiä:

2 luku
Perusoikeudet
6 §
Yhdenvertaisuus

Ihmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä.

Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.

^ Niijjustiinsa, eli nappikauppaa.
I like my box.

AlkuunEdelliset21–36 / 36SeuraavatLoppuun

Osallistu keskusteluun