American Idol -tähti laulaa suomalaisfirman arvoista

Voiko yritys auttaa muusikkoa urallaan eteenpäin?

Joshua Ledet.
Joshua Ledet.

Suomalaisen Risto Lähdesmäen vetämä designfirma Idean sai idean. Se halusi uskottavuutta Los Angelesin toimiston lanseeraukseen, eikä perinteiset keinot kelvanneet. Syntyi biisi ja musiikkivideo, jonka tähtenä toimii American Idolissa menestynyt Joshua Ledet.

“Olihan se yksi omituisimmista, mutta samalla makeimmista hankkeista, missä olen ollut vähään aikaan. Kaikki lähti liikkeelle, kun sain päähäni että meidän pitää tuottaa ainutlaatuinen, hittikelpoinen laulu, joka samalla kuvailisi Ideanin jengin arvoja ja sitä fiilistä, mikä meidän jengissä vallitsee”, Lähdesmäki kuvailee.

Tänään tiistaina Joshua Ledet nousee Apollo Live Clubin lavalle esittämään Love Can Do -biisin Slush-tapahtuman avajaiskonsertissa, mutta miten Idol-laulaja päätyi laulamaan suomalaisyrityksen arvoista?

“Kaverini kautta löysimme Joshuan, joka välittömästi vetosi aitoudellaan, lahjakkuudellaan ja nöyryydellään – samaa henkeä haen meidän porukassa joka päivä.”

“En edes tiennyt silloin hänen Idol-taustastaan, tähdet vaan osuivat kohdalleen. Sitten aloin etsimään oikeaa kappaletta. Ystäväni Brian Avnetin kautta järjestyikin sitten uskomattomia tapaamisia maailman johtavien säveltäjien kanssa, joissa kävin ideaa läpi. Tapaamisiin kuului sellaisia sankareita kuin David Foster ja Diana Warren ja Narada M Walden – kahdella ensimmäisellä on oma tähti Walk of Famelle ja Narada on poiminut Grammyjä (esim Bodyguardin soundtrack). Kaikilta sain lopulta puhuttua meille varta vasten tehdyn kappaleen -  päädyin noin kymmenen kappaleen joukosta Love Can Do -kappaleeseen”, Lähdesmäki kertoo.

Homma liikahti eteenpäin managerilegenda Brian Avnetin tapaamisen jälkeen ja säveltäjäksi valikoitui Bernie Herms.

Lähdesmäelle kyse on myös uudesta vaihtoehdosta muusikkojen uran rahoituksen suhteen. Hänen mukaansa yrityksen rahoittama musiikki voi olla kestävä vaihtoehto musiikkiteollisuuden kertakäyttökäytänteille. Keskeistä projektin onnistumiselle oli se, että muun muassa Michael Bubblen, Andrea Bocellin, Manhattan Transferin ja The Corrsin kanssa työskennellyt Avnet seisoi ajatuksen takana.

“Jos hän ei olisi ihastunut kantavaan ajatukseen siitä, että yritys lähtee rakentamaan artistin tarinaa niin tapaamista Joshuan kanssa tuskin olisi järjestynyt. Sitten kun kohdattiin, kerroin mitä mulla oli mielessä ja se oli jotenkin sellainen hetki jossa universumin energiat vaan oli kohdallaan.”

Ja ei. Biisissä ei hoeta firman nimeä tai puhuta sen tuotteista (=käyttökokemusten suunnittelua erilaisille alustoille). Monet firmat ovat yrittäneet tehdä isolla rahalla ja tosissaan itsestään juttua, vaikka sillä harvoin lentää hirveän pitkälle.

“Avain tässä koko hommassa on se, mistä lähtökohdista filkka tehdään – aika monet tapauksista on keinotekoisia ja sen kuulija haistaa valovuoden päähän. On oleellista olla täysin tinkimätön periaatteelle, että itse sisällön täytyy olla helvetin hyvää. Mä jätin tietoisesti kaiken, siis kaiken, suoraan meidän firmaan liittyvän hehkuttamisen pois. Osa aitoutta on myös se, että Joshualta ei edellytetä yhtään ainuttakaan Idean-henkistä lausuntoa tai kommenttia tai promoa”, Lähdesmäki paaluttaa.

“Aitous ja tunnesiteiden luominen toimii aina, yksisuuntaisen puskemisen aika on ohi, jengi on fiksua.”


Joshua Ledet livenä SLUSH Grand Opening Partyssa Apollo Live Clubilla, tiistaina 10.11.2015 klo 21-02.

  • Joshua Ledet (USA)
  • Darude
  • Buba Wii Aa
  • Emma Kemppainen

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi