Maakuvatutkimus 2016: Suomessa on kiva hallinto, mutta kulttuurin ja matkailun suhteen on tekemistä

Uusimmasta tutkimuksesta ilmenee, että Suomi pitää tilanteensa hyvänä ja vakaana, sekä että "Suomi mielletään hyvin toimivaksi ja osaavaksi maaksi, mutta ehkä vähän kylmäksi ja kliiniseksi."

Kuva: Harvepino / Fotolia

Uusin Anholt GFK Roper Nation Brands Index -maakuvatutkimus osoittaa, että Suomi on 50 maan tutkimuksessa sijalla 17. Heinäkuussa tehdyssä tutkimuksessa tutkitaan eri maiden hallintoa, kulttuuria, ihmisiä, vientituotteita ja yrityksiä, matkailua, työperäistä maahanmuuttoa ja investointeja.

Suomi sai kiitettäviä pisteitä muun muassa hyvästä hallinnosta, missä Suomi näyttää pärjäävän parhaiten ja ohitti viime vuonna edellä olevan Iso-Britannian. Hallinto-osuudessa Suomi saavutti sijan 8/50. Kasvuvaraa jäi kulttuurin ja matkailun suhteen, joissa sijoituksemme ei ole vuosien aikana noussut. Tutkimuksesta selviää myös, että suomalaiset antavat itsestään maailmalle rehellisen, osaavan ja ahkeran kuvan. Suomen maakuva on noussut monissa maissa, mutta esimerkiksi Egyptissä ja Venäjällä se on päässyt laskemaan. Ruotsi taas nostaa Suomen kokonaissijoituksessaan sijalle 9/50.

Koska tutkimuksessa ei huomioida BKT:tä, Suomi kilpailee myös suurten maiden kuten ykköspaikkoja pitävien Yhdysvaltojen ja Saksan kanssa. Suomen ulkoasianministeriö kuvaa Suomen ulkomaan imagoa seuraavin sanoin: "Suomi mielletään hyvin toimivaksi ja osaavaksi maaksi, mutta ehkä vähän kylmäksi ja kliiniseksi."

Suomen maakuvatyötä koordinoiva ja linjaava Finland Promotion Board (FPB) on tekemässä ensimmäistä Maakuvakatsausta vuosista 2015-2016 alkuvuodelle 2017, josta selviää mitä Suomen maakuvassa on tehty, miltä se näyttää ja mitä sen eteen tehdään. Jatkossa katsaus on tarkoitus tuottaa joka toinen vuosi.

Suomen maakuvaa omalta osaltaan luo Facebookissa pyörivä kanava Very Finnish Problems, jolla on jo yli 150 000 seuraajaa. Kanavalla on sekä koomisia että varteenotettavia julkaisuja. Onneksi me suomalaiset osaamme myös nauraa itsellemme. Ehkä Suomen virallisen maabrändityöryhmän kannattaisi ottaa toimintaansa mallia Very Finnish Problemsilta.

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi