Tutkimus: “Suomi on mobiilikuuntelun kehitysmaa”

Autosoitin ja tietokone vielä mobiilia edellä.

Kuva: © Eugenio Marongiu / Fotolia.com

Consumer Compass:n tekemän tutkimuksen mukaan Suomi on mobiilikuuntelun kehitysmaa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kuluttajien musiikinkuluttamistapoja ja tottumuksia. Suomalaisten keskuudessa suosituimmiksi musiikinkuunteluvälineiksi nousivat autosoitin ja tietokone. Autosoitinta piti tärkeimpänä 29 prosenttia tutkimukseen osallistuneista ja tietokonetta 25 prosenttia. Älypuhelin nousi sijalle kolme 14 prosentin osuudella.

Myös kansainvälinen tutkimus tukee tulosta: maailmanlaajuisen markkinatutkimusyrityksen Ipsoksen korkean teknologian maissa tekemissä tutkimuksissa* puhelin yltää musiikin kuunteluvälineenä yleisesti tasoihin tietokoneen kanssa. Poikkeuksen tekee Suomi, jossa tietokone lyö kaksinkertaisin lukemin puhelimen.

Tulos hätkähdytti tutkimuksen tilaajan, Musiikkituottajat IFPI Finland ry:n apulaisjohtaja Tommi Kyyrän. ”Älypuhelin on selkeästi aivan alihyödynnetty musiikinkuuntelun väline Suomessa, ainakin yli 30-vuotiaiden keskuudessa. Tutkimuksen mukaan noin puolet suomalaisista kuitenkin haluaisi kuunnella enemmän musiikkia, mutta kuuntelumääriä on autosoittimen ja tietokoneen varassa vaikea kasvattaa. Mobiilikuuntelun kasvun suurin haaste lienee, että yli 30-vuotias yleisö ei tiedä, mitä suoratoistopalvelut ovat, kuinka niitä käytetään ja miten sovellus ladataan älypuhelimeen.”

Tätä helpottaakseen Musiikkituottajat IFPI Finland ry lanseeraa mobiilikuuntelua edistävän kampanjan, jonka tarkoitus on kasvattaa suoratoistopalveluiden käyttöä älypuhelimissa. Kampanja koostuu käyttöön opastavasta videosta, informatiivisesta verkkosivustosta ja suosikkiartistien soittolistoista, joilla houkutellaan uusia käyttäjiä lataamaan suoratoistosovellus puhelimeensa. Mukaan kampanjaan ovat lähteneet jo Anna Abreu, Arttu Wiskari, Jippu ja Lauri Tähkä.

”Kampanjalla haluamme myös muistuttaa, että suoratoistopalvelut mahdollistavat valittujen soittolistojen toiston myös offline-tilassa, jolloin valitut biisit voi kuunnella myös silloin kun kännykkä ei ole 3G-kuuluvuusalueella – vaikka lentokoneessa, veneessä, tunturissa tai metsän siimeksessä”.

Tutustu mobiilikuuntelukampanjaan!

1 kommentti

paske-

22.12.2014 21:18

joo se akkukesto... niin kauan ku laitteet on paskaa niin turha kuvitella että tää mihkään kehittyy ja kukaan ei jaksa iänikuisesti kuunnella /katsoa mainoksia, vähemmän mainoksia kiitooos?!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi