Tapahtuu tänä vuonna ravintolassa

Syö Helsinki! (17.-29.1.)

Ei. Helsingin ravintolaelämän suuntaa ei määrää Wallpaper tai Pariisi. Sen määrää Lompakko.

Suurin osa ravintoloitsijoista on vakuuttunut, että taloudellinen tilanne vaikuttaa ravintolaelämän trendeihin eniten. Matkustaminen säestää hyvänä kakkosena.

Mutta minne ravintolaelämä on ravintoloitsijoiden mielestä sitten menossa?

Kun viime vuodet helsinkiläiset ovat nauttineet Aasiasta kaikilla mausteilla, tulee ruoka tänä vuonna lähempää. Maailmalla Afrikkaa ja Lähi-itää on mutusteltu jo pari vuotta.

Alkopoppareiden todelliseen tuloon uskoo myös moni alan ammattilainen. Kannatusta saavat myös viskidrinkit, perusmaut ja funktionaaliset terveysjuomat. Kaikki ravintoloitsijat toivoivat, että ravintoloissa käytäisiin muulloinkin kuin viikonloppuna. Mitä muuta kaupungissa tapahtuu? Vuosiravintolahoroskooppinne, olkaatte hyvät.

Tätä me kysyimme

1. Mikä on ravintola-alan next big thing?
2. Mikä on seuraava muotijuoma?
3. Millainen ravintola kaupungista puuttuu?
4. Mikä tekijä vaikuttaa Helsingin ravintolaelämän suuntaan eniten?
5. Terveisesi kaupungin ravintola-asiakkaille.

Ja näin he vastasivat

Henri Klimscheffskij
Santa Fen, Lautasen ja Grande Grillin omistaja

1. Turha kikkailu katoaa.
2. Yksinkertaiset drinkit. Siideri ja viini jatkavat nousuaan.
3. Ravintola, jossa rahalla saa kunnon vastinetta, eli reilut annokset. Perustin Grande Grillin juuri edellä kuvatulla liikeidealla.
4. Yleiset kansainväliset trendit.
5. Jos varaa pöydän, olisi mukava, että tulee myös.

Asta Nurmilaukas
Ravintola Kuun ja TinTinTangon omistaja

1. Pysyvyys, trendittömyys, yksilöllisyys. Kaikki keskittyvät omaansa.
2. Terveellinen juoma, esimerkiksi jogurttiin tehty juoma.
3. Suomalaiskansallinen.
4. Talousalueen pienuus, täällä eivät onnistu sellaiset ravintolat kuin Pariisissa tai Lontoossa.
5. Asiakkaat ovat oppineet hyvin varaamaan pöytiä, mutta varaamisen peruuttaminen ontuu. Siitä on toisille asiakkaille haittaa, kun he joutuvat turhaan odottamaan pöytää.

Risto Karmavuo
Paistinkääntäjä, viinikonsultti

1. Omat tuotemerkit, esimerkiksi omat viinit, joita myydään sekä ravintolassa että Alkossa.
2. Klassiset vodkadrinkit. Lehdissä ja leffoissa vodka on näkynyt viime ajat runsaasti.
3. Paikka, jossa ei ole hirveitä katteita viinissä.
4. Ketjut ja niiden ylikorostunut rooli keskustassa. Ne pystyvät siirtämään ravintolaan voimavaroja muilta aloilta. Ketjut karsivat yksityisyrityksiä.
5. Älkää hyväksykö kaikkea roskaa, jota ravintolassa nykyään ruokana tarjotaan. Annos pitää lähettää takaisin, jos se ei maistu. Vaatikaa palvelua!

Mika Levälampi
Bar 9:n omistaja

1. Monitoimiravintolat, jotka toimivat sekä after work- ja lounaspaikkana sekä yökerhona.
2. Karpalomehusekoitukset, jotka ovat pitkän ajan olleet suosiossa Yhdysvalloissa. Hedelmä- ja makusiirappeja käytetään enemmän.
3. Trendikäs kahvila ja ruokaravintola, joka tarjoilee perinteistä kotimaista ruokaa.
4. Valtavirran viihde, jonka myötä uudet trendit tulevat Suomeen.
5. Ravintoloissa voi käydä muulloinkin kuin pikkujouluissa. Poiketkaa useammin.

Markus Maulavirta
Ravintola Nokan keittiömestari

1. Pelkistetyt ja paikalliset raaka-aineet.
2. Uuden maailman viinit.
3. Ravintola, jossa tarjotaan kaikkea hyvää, jonka kouluruokailu on tappanut. Tosi moni ruoka on ”pilattu” laitoskeittiössä.
4. Matkustaminen. Ihmiset kurkistavat maailman keittiöihin ja haluavat kokea sen kotonakin.
5. Syökää useammin ulkona ja lukekaa ruokakulttuurista. Minä luen esimerkiksi Gourmetia. Myös Glorian Ruoka ja viini on hyvä lehti, samoin Pirkka. Ruokainformaatiosta ei ole puutetta.

Sedu Koskinen
Tigerin, Jam Jamin ja Bar Flyn omistaja

1. Monikäyttöiset tilat, joissa voi syödä ja juhlia ja jonne voi tulla jo aikaisin.
2. Kuulaat vehreät Afrikka-tyyppiset juomat, joissa on paljon hedelmiä ja eksoottisia makuja.
3. Ei Helsingistä juuri mitään puutu. Olin juuri Kööpenhaminassa, jonka ravintolatarjonta oli köyhääkin käyhempi. Voisi sanoa, että Helsingin taso ylittää tällä hetkellä muiden kaupunkien tason.
4. Taloudellinen tilanne. Taantuma kohdistui ensimmäisenä trendikkäiden ihmisten ravintoloihin.
5. Enemmän eurooppalaista kulttuuria. Käykää ulkona syömässä myös viikolla. Rahakysymyksiähän nämäkin tietenkin ovat.

Kimmo Kuurma
Center-Innin toimitusjohtaja

1. Yksilölliset, pienet ruokaravintolat.
2. Viskidrinkit.
3. Pienet etniset takeout-ravintolat.
4. Ihmisten kulutustottumukset, joihin matkustelu vaikuttaa. Kun ennen mietittiin vasta ravintolassa mitä syödään, nyt sitä pohditaan jo ennen kuin ravintola valitaan: haluatko kiinalaista, italialaista vai japanilaista.
5. Lähtekää heti töistä ravintolaan. Kotiin pääsee jo kymmeneltä tai kahdeltatoista ja saa vielä hyvät yöunet.

Santeri Uusitalo
Ravintola Belgen ravintolapäällikkö

1. Aitous ja autenttisuus, pelkistettyä ja reilua meininkinä. Tilpehöörit ovat aikansa eläneet. Eurooppa.
2. Brandioluet, esimerkiksi Stella Artois, joka on hoitanut hyvin markkinoinnin. Esimerkiksi alaston kokki Jamie Oliver juo aina Stellaa.
3. Hyvä kotiruokaravintola.
4.
5. Töiden jälkeen kaljalle. Helsinki on Suomen ainoa kaupunki, jossa on after work -kulttuuria. Menon ei tarvitse alkaa kello 21.

Kari Väyrynen
Kaarle XII:n ravintolanjohtaja

1. Erilaistuminen. Iltaravintoloissa uskalletaan hakea omaa liikeideaa eikä kopioida suoraan olemassa olevia.
2. Valmiit alkoholisekoitukset, esimerkiksi Bacardi Breezer.
3. Täysin suljettu laillinen klubi erittäin valikoidulle asiakaskunnalle sekä brasilialainen ruokaravintola.
4. Viranomaiset.
5. Alkoholin kanssa paras mixeri on iloinen mieli.

Lea Skogberg
Ravintola Hullun kukon omistaja

1. Terveellisempi, selkeämpi oman rahan herkuttelu. Selkeitä perusmakuja, hyvin valmistettuna.
2. Laadukkaat punaviinit. Kulutus siirtyy enemmän edullisista kalliimpiin. Samppanjan menekki kasvaa erityisesti kesäisin.
3. Kunnon italialainen ravintola, jossa tehtäisiin nimenomaan italialaisittain ettei lainkaan sovellettaisi suomalaiseen makuun. Uskon, että aika olisi jo kypsä kunnon perusitalialaiselle ruoalla.
4. Helsingissä ihmiset ovat kokeilunhaluisia. Taloussuhdanteet eivät vaikuta niin hirveästi. Tarjonta tietenkin vaikuttaa, mutta suurin vaikuttaja on matkustelu. Maailman ruokatrendit, esimerkiksi Amerikka ja Aasia.
5. Vaatikaa vastinetta rahoillenne ja antakaa reilusti palautteita. Melkein parempi saada negatiivista palautetta kuin positiivisesta.

Kari Jones
Nuevon omistaja

1. Etnisyys, etenkin aasialaisuus, kasvaa ruokaravintolasektorilla edelleen. Afrikan miksaaminen on muualla kova juttu. Funktionaalinen ruokatuote kasvaa kapealla sektorilla.
2. Pehmeillä alkoholijuomilla eli limuviinoilla on nyt paikka lyödä läpi, jos koskaan.
3. Trendikäs moderni afrikkalainen ravintola.
4. Kansainvälisyys, matkustaminen, internet, kansainväliset lehdet.
5. Kokeilkaa erilaisia uusia makuja.

Kim Heiniö
Wrong Noodle Barin ja Motherin isäntä

1. Moderni arabiruoka.
2. Funktionaaliset juomat, maustetut vedet.
3. Moderni itsenäinen, yksilöllinen high class-arabiravintola.
4. Taloudellinen tilanne.
5. Helsingissä on ravintoloissa todella hyvä, ellei Euroopan paras, hinta-laatusuhde, käyttäkää ja arvostakaa sitä.

Hyrol Baltadan
Sofra Londonin omistaja

1. Lähi-idän ruoat.
2. Deep Purple. Se on liilan värinen.
3. Ei enää puutu mitään.
4. Taloudellinen tilanne ja terveellisyys.
5. Perhe ja ystävät syömään. Enemmän uskallusta kokeilla uusia makuja, esimerkiksi meidän tasapainotettuja meze-lajitelmia.

Niko Hallamäki
Helsinki Clubin ravintolapäällikkö

1. Status quo. Kaikki keskittyvät vähäksi ajaksi omaansa.
2. Alkopopparit, Bacardi Breezer ja Smirnoff Ice.
3. Yksityinen, suljettu Lontoon China Whiten tyyppinen klubi, jolla on hyvin rajattu asiakaskunta.
4. Taloudellinen suhdanne. Ihmiset käyttävät nyt rahaa ihan eri tavalla kuin kaksi vuotta sitten.
5. Hyvä mieli ravintolaan. Kiitokset.

Pasi Tuominen
Papá Giovannin ravintolanjohtaja

1. Casual dining, mitä epämuodollisempaa ja kotoisempaa sen parempi. Esimerkiksi Sir Eino.
2. Valmiiksi sekoitetut limuviinat, esimerkiksi Bacardi Breezer.
3. Perinteinen kotoinen espanjalainen ravintola, joka ei tarjoile pelkästään tapaksia.
4. Kansainvälisen median välityksellä jokin alue tai tyylisuunta nousee helpostikin. Suuntaukset tulevat Lontoosta Suomeen Oslon ja Tukholman kautta. Vaikutusvaltaisia ovat etenkin brittiläiset viini- ja ruokalehdet. Suosin seuraavia lehtiä: Italy, Food, Alt om mat ja Wine Spectator.
5. Tee pöytävaraus päivää aikaisemmin. Eniten konflikteja aiheuttaa se, ettei asiakkaalle ole pöytää.

1 kommentti

matumeikalaine

26.1.2003 17:19

Jotkut noista ravintolapäälliköistä tuntuu olevan aika kovassa vedossa.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi