Juupas eipäs vauva

Toiset syntyvät vahingossa, toiset eivät vahingossakaan.

Suomessa syntyy 58 000 lasta vuodessa. Ja kuinkakohan monta niistä vain äidin halusta?
Suomessa syntyy 58 000 lasta vuodessa. Ja kuinkakohan monta niistä vain äidin halusta?
Riikan, 29, silmissä maailma on täynnä raskaana olevia naisia.

Riikka haluaisi olla yksi heistä, mutta hänen avomiehensä on eri mieltä asiasta.

"Lapsen hankkimisesta nousevat riidat ovat myrkyttämässä koko suhteemme. Asia on jatkuvasti pinnassa ja nousee heti esille, jos tulee jotain erimielisyyksiä mistä tahansa asiasta."

Väestöliiton psykologi Keijo Markova sanoo, että erimielisyyttä vauvan hankinnasta voi purkaa kuvittelemalla kaksi kehää, joista sisemmässä ovat asiat, joista ehdottomasti haluaa pitää elämässään kiinni. Ulommalle kehälle sijoitetaan asiat, joissa itse voi joustaa.

"Jos lapsen hankinta on siellä sisemmällä kehällä ja tuntuu suhdettakin tärkeämmältä asialta, niin silloin pitää uskaltaa lähteä. Jos lapsen hankkimisesta luopuu toisen toiveen vuoksi, päätös voi myöhemmin katkeroittaa ihmisen lähtemättömästi. Vielä kauheampi tilanne olisi se, että pariskunta päättäisi pysyä lapsettomana, mutta jossain vaiheessa tulisikin ero, eikä nainen voisi ikänsä takia enää saada lapsia."

Riikan avomies on Riikkaa huomattavasti vanhempi, ja hänellä on jo kaksi lasta kahden eri äidin kanssa. Kummankin lapsen äiti hankkiutui raskaaksi salaa miehen tietämättä.

"Tiedän, että se oli miehelleni niin kova paikka, etten itse voisi mitenkään tehdä samaa."

Jotain olisi keksittävä, ennen kuin muuten perusteiltaan hyvä suhde kariutuu.

"Ironisinta on, että ymmärrämme kummatkin toisemme tilannetta niin hyvin. Minä tajuan, ettei mieheni enää halua lisää vastuita; hänellä on jo kaksi lasta ja hän ehkä pelkää, että jossain vaiheessa joutuisi vielä kolmannenkin lapsen viikonloppu-isäksi. Hän taas ymmärtää minun tarvettani tulla äidiksi", Riikka kertoo.

Markova sanoo, että jos toinen ei halua lapsia, se on reilua sanoa suoraan.

"Tällöin toiselle osapuolelle jää vastuu siitä, miten haluaa elämässään toimia. Nykyisin naiset saavat adoptoidakin lapsen yksinään, joten sopivan miehen puuttuminen ei välttämättä ole ongelma."

Jos lapsi sitten kuitenkin hankitaan ilman että toinen puolisko on sataprosenttisesti idean takana, millaiseksi parisuhde muuttuu ja millaista on puolitoivotun lapsen elämä?

"Lasta enemmän halunneen puolison on asennoiduttava alusta saakka siihen, että hän kantaa hoitovastuun. Se ei kuulosta modernilta vanhemmuudelta, mutta toisaalta vielä muutama vuosikymmen taaksepäin oli aivan normaalia, että isät eivät juurikaan olleet lastensa kanssa, eikä sitä kukaan pitänyt erityisen vahingollisena."

Riikka on antanut itselleen vielä pari vuotta aikaa harkita, jäädäkö suhteeseensa vai ei. Biologisen kellon raksutus huumaa jo korvia. Sen virtalähteenä toimii ihmisen atavistinen tarve pitää sukunsa hengissä ja välttää yksinäistä vanhuutta.

"Lasta haluava ihminen tiedostaa ehkä sen, että kun hän makaa vanhainkodissa, niin Nokian pääjohtaja ei tule häntä sinne kiittämään kovasta työpanoksesta, mutta lapset voivat joskus tullakin ja pitää kädestä", Markova sanoo.

Lukijoilta

"Miten voi hankkiutua raskaaksi salaa? Kantakoon mies itse vastuunsa vehkeestään, jos ei lapsia halua. Kondomit, sterilointi ja selibaatti on keksitty."
Nainen, 38

"Julma tosiasia on, että mieheltä loppuu päätösvalta, jos ei itse huolehdi ehkäisystä."
Mies, 27

"Mikään ei ole varmaa. Ainoastaan hoitamalla itse ehkäisyn tai pitämällä housut jalassa mies voi olla täysin varma isyydestään tai sen puutteesta."
Nainen, 27

"Halveksin sellaisia naisia, varsinkin jos odottavat saavansa tällä keinolla mieheltä jotain. Jätin itse miehen toiveesta ehkäisyn pois, ja kun olin viidennellä kuulla, hän jätti minut. En pannut sitä edes tunnustamaan isyyttään."
Nainen, 28

"Todella törkeää, sekä miestä että lasta kohtaan. Jos nainen hankkiutuu tällä tavalla raskaaksi, niin hän ei mielestäni tällöin saisi vinkua elatusapuja ja muita etuuksia lapselleen. Tällainen toiminta on niin pohjattoman itsekästä, että vaikea edes löytää sanoja tällaiselle toiminnalle."
Nainen, 26

"Uskomattoman itsekästä toimintaa, missä ei oteta huomioon mitään muuta kuin omat mielihalut. Miten tuollainen asia selitetään lapselle, kun hän on niin iso, että alkaa tajuta asioita? Lapsi vaikeuttaa myös miehen myöhempiä parisuhteita, vaikka itsellä ei olisi tavallaan osaa eikä arpaa lapsen tekemiseen."
Nainen, 25

"Jos valehtelee ehkäisystä, täytyy hyväksyä sitten myös se, että itselle valehdellaan sumeilematta asian vakavuuteen katsomatta."
Nainen, 27

"Jos mies haluaa olla sataprosenttisen varma, niin täytyy käyttää kortsua tai pitää housut jalassa. Yksinkertaista ja typerää, mutta totta."
Mies, 33

"Lapsi on sama asia siinä missä seksikin suhteessa. Toinen haluaa enemmän, toinen vähemmän."
Mies, 30

Kysymys: Ehkäisy vai ei?

"Minusta se on rinnastettavissa petokseen. Jos nainen sanoo käyttävänsä ehkäisyä, mutta ei käytäkään, se on huijausta. Voidaan tietysti sanoa, että miksei mies varmuuden vuoksi käyttänyt kondomia, mutta kyllähän ihmissuhteet perustuvat yleisesti ottaen luottamukselle. Minusta on vastuullista kysyä seksikumppaniltaan, käyttääkö tämä ehkäisyä, ja myönteiseen vastaukseen on voitava luottaa."

Keijo Markova, Väestöliiton psykologi

TJEU: Tsekkaa jos et usko

  • www.adoptio.org
    Niille, joiden puoliso ei suostu.
  • Kolme miestä ja Baby
    Kolme miestä viettää mukavaa poikamieselämää, kunnes oven taakse jätetään vauva. Ja sitten muistuu taas mieleen miksi sanotaan miestä, joka ei käytä kondomia.
  • Lapsia ja aikuisia
    15 vuotta kestänyt Venlan ja Anteron suhde natisee liitoksistaan, koska Venla haluaa vauvan, mutta Antero ei.

23 kommenttia

__josefina__

8.6.2006 15:28

Aina puhutaan siitä, kuinka vain naiset haluavat niitä lapsia. Kolmeakymppiä lähestyvien naisten ei muuta oleteta osaavan ajatellakaan.

Itse törmännyt kuitenkin täysin päinvastaiseen ilmiöön - minä en halua lapsia, en ole ikinä halunnut, niin nainen kuin olenkin ja yllättäen tästä on kaikissa edellisissä suhteissa muodostunut ONGELMA. Miehet ovat halunneet jälkikasvua, "jos ei nyt niin ainakin myöhemmin."

Ei se lisääntymishalu/haluttomuus sukupuolta katso.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kutu25

9.6.2006 10:13

Juu, sama juttu. Miehet kokevat sen ettei nainen halua koskaan lasta suurena ongelmana ja suhde on päättynyt nopeasti vaikkei olisi edes ollut mitään ns.vakavampaa vielä kehitteillä. Miehet ne niitä vauvoja haluavat, tietty aina kommentilla "sitten joskus".. Itse en halua, onneksi löytyi mies joka on samaa mieltä tästä asiasta ;o) Tuntuu että suurin osa miehistä jossain vaiheessa vain sitten päättää että nyt perustetaan perhe, etsii naisen (eli siis järki-päätös, ei välttämättä sitä elämänsä suurta rakkautta..) ja asettuu aloilleen. Tämä on nimittäin nähty monta kertaa! Ja parin vuoden päästä ero koska ei se nyt ollutkaan oikea nainen..

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Hanniina

11.6.2006 15:11

Kumma juttu, että tätä puolta ei otettu artikkelissa lainkaan huomioon. Nähdäkseni juuri miehet edustavat äärilaitoja: joko ollaan täysin haluttomia sitoutumaan parisuhteeseen, tai sitten pitäisi monistaa omia geenejä epätoivon vimmalla. Hyvä ja lapseton (avio)liitto tuntuu olevan mahdoton ajatus. Toivottavasti nämä luolamiesvaistot joskus hellittävät.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

nainen, 21v.

12.6.2006 19:00

Ihme juttu tässä artikkelissa, kun monet lukijoiden kommentit olivat niin negatiivisia niitä naisia kohtaan, jotka ovat hankkineet lapsen ilman isän suostumusta.. Itse olen tällä tavalla esikoiseni saanut ja vain ja ainoastaan sen takia, ettei mies vaivautunut kysymään onko minulla ehkäisy kunnossa. Hän vain oletti niin. Ja kun ilmoitin mahdollisesta raskaudesta hän kysyi 'Etkö syö pillereitä?' ihan kuin se olisi itsestäänselvyys, että jokainen nainen syö pillereitä.. Itse en edes voi käyttää muuta ehkäisyä kuin kondomi terveydellisten seikkojen takia.. Että sanon vaan, että se on ihan miehen oma vika jos ei ole varmistanut naiselta onko ehkäisy kunnossa.. Itse en olisi miehelle valehdellut ehkäisyn olevan kunnossa jos hän olisi asiaa kysynyt, mielestäni ei ole hyväksyttävää valehdella asiasta, mutta ei se ole yksin naisen vika, jos saa toivomansa lapsen, koska mies ei ole tajunnut käyttää ehkäisyä..

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Keravalla suhisee taas

12.6.2006 19:20

No mitä v****a?! :| Vai että vanha viisaus pätee, ettei se oo valehtelua, jos ei vaan kerro. Aivan uskomatonta. Oletit jotenkin vaan, että koska se nyt ei kysynyt, niin tottakai se halus sun kanssas muksun? Tietenkin äijän ois tullut varmistaa ehkäisyn kunnossa olo, mutta jos sä halusit kersaa ja sen varjolla et kertonut, niin toi ei eroa mitenkään valehtelusta. Toivottavasti äijäs sentään kiertää elatusmaksut jne. Ikävää lapselle, mutta totaalisen oikein sulle. Selitäpä tilanne sit sille skidille esim. teini-iässä.

Vastuu kuuluu molemmille, mutta petos on todellakin aina petos. Ite en ainakaan antas millään tasolla anteeks, ja vaikka kuinka raukkamaista ois lasta kohtaan, niin ottasin hatkat ja se ois siinä. Lähipiirin kokemuksesta tiedän myös, että jos mies ei halua maksaa maksuja lapsesta, ei niitä ole kovin vaikea kiertää/tehdä niiden perimisestä helvettiä (väärinhän se on, tiedetään).

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Momma's-a-hoe?

12.6.2006 20:49

Hahhah!! Nainen, 21v! Kiitos hyvistä nauruista ja sympatiat sille sun kampittamalle kundille! :) Heti kun luin ton sun kommentin mun päässä alkoi pyörimään Dr. Dre:n levyltä "Ed-ucation" -kipale.

... And you fucked him anyway!!!
And then when you thought
you gon' lose the nigga
you went and got pregant -
didn't you bitch, DIDN'T YOU!!
THE OL' KEEP A NIGGA BABY
And then when the nigga ain't around,
what do you tell the child?
"Aww that nigga ain't shit,
that's why yo' daddy ain't here;
cause that nigga ain't shit."
How bout bein a woman, and tellin
the kid the truth
THAT YO' MOMMA WAS A HOE!
TELL THE KID!
Momma was a hoe, I was weekend pussy I
had you to keep the nigga, it didn't work out
that's why he ain't here - but he a good nigga
cause he take care of his REAL family
I was just a dumb bitch, tryin to keep, a nigga that I wanted

http://www.seeklyrics.com/lyrics/Dr-Dre/Ed-ucation.html

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

tyttö87

13.6.2006 18:44

Entisen poikaystävän ex-muija oli hankkiutunut raskaaksi salaa. Muija sillo 16 ja jätkä 17. Ei ihan kivaa kuulla tulevansa isäksi yhtäkkiä. Muutenkin hirveen kieroa sellanen toiminta. Kyllä miehilläkin pitäis olla oikeus päättää että haluaako lapsia vai ei.

Onneks aika harvinaista se että nainen salaa hankkituis raskaaks.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

N31

13.6.2006 23:47

Niiiiinpä. Mutta mitäs jos mies ei ole vuositolkulla ollut kiinnostunut siitä että käytänkö ehkäisyä vai ei....?Hän ei oo koskaan kysellyt eikä suostunut käyttämään itse ehkäisyä.Juu, se vauhkominen niistä taudeista voi loppua, ei oo koskaan ollut mitään. Tää on ny yli 15 v jatkunut juttu, hän meni jo vuosia sitten naimisiin ja heille syntyi poika.Onnellinen perhe,kai. Sitten sattui vaan näin että pitkän ajan jälkeen törmäilimme ja asiat meni omalla painolla. Totesin että olen raskaana, pohdiskelin kertomista, mutta en sitten kertonut, veikkasin että se ei olisi muuttanut mitään (eikä lopputuloksena, kun nyt kerroin) Synnytin terveen tytön, hän on nyt jo melkein vuoden ikäinen, terve ja onnellinen. Isukkille kerroin helmikuussa, se oli hänen mielestä hyvä vitsi.Että sinä ja äiti, eli kaikki meni juuri niin kuin halusin. Juu, nyt varmaankin joku moraalivartija kysyy että ajattelinko lastani lainkaan, vastaus on, että ajattelin, nimenomaan. En oo kieltämässä mitään yhteydenpitoa, en oo kysellyt isältä mitään rahaa (eipä muuten oo sitten vastuuta eikä oikeuksiakaan).Olen itse avioerolapsi, enkä kiusaa mun lastani juoksuttamisella. Naimisiin en haluaa.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Biologinen kello

17.6.2006 00:31

Sattui vahinkoraskaus (oli pillerit mut pettivät) ja miehen ensireaktio etyä heti abortti. Yksin sit sinne toimenpiteeseen, vieraassa maassa. Jälkeenpäin on kaduttanut todella paljon, nykyisessä tilanteessa se olisi mies joka lähtisi, ei vauva.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Huijattu

17.6.2006 09:01

Olen kahden lapsen yh-isä ja rakastan lapsia yli kaiken ja huolehdin heistä parhaani mukaan. Ilmeisesti tämän takia naiset kuvittelevat mun olevan joku superisä ja vedänkin puoleeni kolmekymppisiä naisia kuin valo hyönteisiä.

Olen jo pian avioeron jälkeen huomannut että nämä naiset eivät näe mua miehenä vaan lähinnä jollain siittäjänä syntymättömille lapsilleensa, ja sitten heidän maailma romahtaa kun kerron etten halua lapsia lisää. Suhdehan tietty kariutuu- end of story. No, nykyään kerron tästä haluttomuudestani heti kun vaan epäilen että nainen olisi musta kiinostunut, tai jos minä kiinnostun jostain naisesta; säästyy aikaa, vaivaa ja mielipahaa. Eipä kuitenkaan hirveesti tarvitse seurustella :).

Kuitenkin, ennen kun olin läksyni oppinut, mulla oli suhde mukavan oloisen naisen kanssa- vietettiin aikaa yhdessä, naurettiin, hassuteltiin ja tietty myös pantiin. Käytettiin aina kumia. Suhde oli nuori eikä vielä hirveen vakava eikä mieleenikään olisi tullut ottaa lapsasiat puheeksi.

Yhtenä iltana keskustelun lomassa ihan sivulauseena kuitenkin tokaisin et minähän en lisää lapsia ajatellut hankkia. Silmänräpäyksessä leppoisa ja intiimi tunnelma katosi ja kauhea itku ja valitus tuli tilalle. Nainen oli parissa viikossa jo kerennyt luoda suunnitelmia yhteiselle tulevaisuuudelle lapsineen (ja varmaan koirineen ja rivareineen). No, päivässä parissa nainen kuitenkin rauhoittui ja suhde jatkui vaikkei ehkä ihan entisellään.

Pari viikkoa lisää kului ja nainen ehdotti siirtyvänsä ehkäisypillereihin kortsujen tilalle. Kumit kun kuitenkin ovat vähän romantiikan tappajia ja muutenkin pahanhajuisia jne, eikä me niitä tarvittu tautien varalle ja paljaalta tuntuu paremmalle. Esitin että mulle kumit on ihan fine, mutta keskustelun tuloksena oli sit lopuksi kuitenkin pillerit. Olin kieltämättä vähän epäluuloinen mutta sinisilmäisenä miehenä halusin luottaa naiseeni, vielä kun sovittiin että vahinkoraskauden sattuessa seuraa abortti.

Nainen hankki pillereitä ja pantiin lisää. Yhtenä päivänä hän sit ilmoitti olevansa raskaana ja aikovansa pitää lasta. Kauhea riitahan siitä syntyi; vetosin tekemäämme sopimukseen- ei mitään apua. Tässähän oli pakko olla jokin "suurempi merkitys" kun kerran ehkäisystä huolimatta lapsi päättää tulla maailmaan. Ei auttanut mitkään keskustelut, uhkailut eikä vetoomukset- hän synnyttää lasta eikä mun mielipiteellä ole mitään vaikutusta.

Tarina loppui siten että sikiö menehtyi kohdussa eri komplikaatioiden jälkeen, suhde kariutui jo pitkään ennen sitä eikä tietenkään enää olla tekemisissä. Suurempi merkitys ehkä??

Tämän jälkeen olen tietenkin aika varovainen minne meisselini upotan ja käytän aina kumia kun panohommiin ryhdyn. Ainoa mitä ihmetttelen on miten joku ihminen voi olla niin kiero että tämmöistä suunnitelmallista huijausta viitsii tehdä? Ja tyhmähän pitää samalla olla; ei kai nainen edes voi kuvitella miehen pysyvän suhteessa lapsen takia jos nainen itse osoittautuu täysin epäluotettavaksi?

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

32v nainen - vela

17.6.2006 16:00

Itsestäänselvyys on ainakin minun suhteissani ollut että se joka ei lasta halua hoitaa ehkäisyn. Ei se saa olla pelkästään naisen tai pelkästään miehen vastuulla. On melko sinisilmäistä luottaa lasta himoitsevan puolison sanaan siitä että ehkäisy on kunnossa.

Minulle ainakin opetettiin koulussa että
seksistä voi saada vauvan ellei ehkäisy pelaa. Ei siinä ole mitään epäselvää.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Mies123

18.6.2006 09:25

Totta kai naisella on oikeus sanoa miehelle, että jos tämä ei halua lasta, hänen on käytettävä ehkäisyä.

Jos taas nainen epäilee miehen olettavan, että nainen käyttää ehkäisyä, eikä kerro totuutta, niin kyseessä on petos, joka ei mitenkään eroa valehtelusta. Tietysti miehen pitäisi silti kysyä ehkäisystä silloin, kun kumi ensi kerran jätetään pois.

Siitä, miten asiat ovat, ei voi päätellä, miten asioiden pitäisi olla. Turha moralisoida siitä, että "vähäpukeiset naiset vain joutuvat raiskatuiksi" tai "naiseen luottavat miehet vain joutuvat petoksen uhreiksi". Ei petoksella saisi tienata elatusrahoja.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Äiti-ihminen

10.7.2006 15:04

Joillakin naisilla se lapsen tarve on vaan elämää suurempi asia. He, jotka eivät ole sitä biologisen kellon tikityksen tuomaa masennusta kokeneet, eivät ole oikeutettuja tuomitsemaan näitä naisia heidän tekemistään ratkaisuista. Olen itse puolivahinkolapsi, eli äitini tiesi mitä teki, mutta isäni ei. Isä sopeutui tilanteeseen, mutta ero tuli myöhemmin minusta riippumattomista syistä. Isäni on jälkeenpäin sanonut, että vaikka hän ei ollut alunperin lapseen valmis, olen kuitenkin hänelle tärkeintä maailmassa. As it should be. Olkoonkin, että kaipasin lapsena isääni usein, sillä välimatkaa oli runsaasti. Koen sen vahvistaneen minua ihmisenä, eikä koskaan ole tullut mieleenikään olla vihainen äidille hänen tekemästään päätöksestä. Tämä siis tiedoksi näille "itsekäs nainen, mitäs sanot lapsellesi", minulle kerrottiin totuus ja olin vain onnellinen siitä, että äitini halusi minut niin paljon tähän maailmaan, että oli valmis hoitamaan minut yksin - kuten sitten tapahtuikin. Lapsuuteni oli onnellinen, vaikka minulla oli -ei edes viikonloppuisä, vaan muutaman kerran vuodessa-isä. Kun sitten itse saavutin täysi-iän kynnyksen ja vauvakuume iski, mietin samoja asioita. Kaipasin lasta niin pakottavasti, että mietin hyvinkin epätoivoisia keinoja tehdä lapsen ominpäin. Onnekseni kuitenkin tapasin miehen, johon rakastuin. Menimme naimisiin ja saimme tytön. Elän nyt unelmaani ja ymmärrän äitiäni entistä paremmin. Ja koska olen huomannut, miten raskasta lapsenhoito voi olla, vaikka olisikin mies rinnalla auttamassa joka hetki, niin kunnioitan äitiäni entistä enemmän tietäen miten raskasta hänellä on ollut yksin. Näinollen koen, että hänen päätöksensä oli kaikkea muuta kuin itsekäs.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Mies 31

17.7.2006 13:36

Oma tilanteeni on se, että vaimoni on sanonut, ettei halua koskaan lasta, mutta iyse toivoisin lapsen joskus saavani. Millä muuttaa vaimon asennetta? Ei haluaisi lähteä kävelemäänkään muuten täydellisestä parisuhteesta. Lapselleni löytäisin muualta äidin, mutta itselleni en parempaa vaimoa.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Neito 30-v.

26.8.2006 11:17

Kyllä moni mies voi myös haluta lapsen eikä vaan 30-v. nainen. Itselleni on moni mies treffeillä jo kertonut, että haluaa lapsen ja pitää lapsista. NYkyinen avopuolisoni ei välittänyt puolen vuoden seurustelumme jälkeen ehkäisystä ja tulinkin heti raskaaksi. Itse en suunnitellut saavani just nyt lasta, joten toki olin selvästi kertonut miehelleni, että pillereitä ei juuri sillä hetkellä ollut käytössäni. Jouduin ihan muistuttamaan jatkuvasti, että laita se kondomi. Muutaman viikon päästä en jaksanut ''nalkuttaa'' kondomiasiasta joka kerta ja viime uuden vuoden tienoilla ilmeisesti sitten kohta syntyvä lapsemme sai alkunsa. Itse oli yllättynyt, mutta mies oli ihan neutraalin tyytyväinen ja nyt on innokas tuleva isä.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Pulassa

30.8.2006 14:45

Olen 19-vuotias poika, ja tyttöystäväni on raskaana. En todellakaan usko olevani valmis kasvattamaan lasta, enkä toimimaan yksikkönä tyttöystäväni kanssa. En halua menettää sitä että on vapautta, en vielä. En ole valmis siihen ettei minulla olisi enää kahdenkeskistä aikaa tyttöystäväni kanssa, enkä sitä että hän olisi koko ajan vauvan kanssa. Yritin alussa sanoa, etten halua lasta, mutta hän rupesi aina itkemään, joten nyt olen tilanteessa mistä en pääse pois ja se ahdistaa todella paljon..apua..

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

sunflower1

27.9.2006 18:32

Olen 36-vuotias sinkkunainen ja suunnittelen hankkiutuvani yksin raskaaksi. Tai oikeastaan kokeilevani vain, koska tässä iässä ei todellakaan voi enää olla varma. Isäkandidaatti on tiedossa ja sopivasti toisella puolella maapalloa, niin että kaikki perheajatukset on käytännöllisesti pois suljettu. Jos kysyisin häneltä luvan, tiedän etten sitä saisi, hän ei halua ottaa vastuuta toisista.

Toisaalta hän on tällä hetkellä ainoa, jonka lasta voin ylipäätään kuvitella kantavani ja kasvattavani: isällä ON merkitystä. Hän on ihana ja todella haluan hänen lapsensa. Viimeiset hedelmällisyysvuodet hupenevat kovaa vauhtia. Tiedän että tilanne on eettisesti pulmallinen, mutta hänelle en aio mitään vastuita tilanteesta sälyttää, ehkä jopa olla kertomatta koskaan tulevaisuudessa asiasta. Hänen ei tarvitsisi edes koskaan tietää.

Joka tapauksessa, haluan äidiksi, ja haluan hänen lapsensa, en adoptoida.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kössi

10.10.2006 14:59

Lue tästä.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Dina_

30.11.2006 23:51

Minä tulin ajattelemattomuuttani ihastuksen huumassa raskaaksi. Lapsen isä on edelleen mukana sanoissa, vaan ei teoissa. Hän ei ole valmis ottamaan vastuuta, vaikka keski-ikä alkaa herran kohdalla kolkutella. Hänen läsnäolonsa helpottaa yksinäisyyden hetkiä näin odotuksen viimeisinä aikoina, mutta (hartaasti ansaittu) luottamuspula vaikeuttaa entisestään elämääni. Parempi vaihtoehto tässä tilanteessa on mielestäni kasvattaa lapsi itsekseni. Tästä lähtien valitsen elämääni vain rehellisiä ja empaattisia ihmisiä silloin kun valinnan mahdollisuus annetaan. Viimeiset yhdeksän kuukautta ovat olleet raskasta vuoristorataa, mutta uskon niiden kasvattaneen minusta paremman ihmisen. Elämän hankalat pikku yllätykset todella kasvattavat. Tunnen, että olen vihdoin suoriutumassa kehitystehtävästä, joka nykyisin valitettavan monilla jää pitkäksi aikaa puolitiehen. Minusta taitaa tulla aikuinen, eikä enää edes tunnu kovin pahalta :)

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

marutzi

4.12.2006 22:06

mies saa valita siinä vaiheessa kun päättää mennä ilman ehkäisyä sänkyyn.PISTE. ja jokainen valintansa tehnyt kantakoon vastuunsa

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Nainen 30v

29.11.2007 15:17

kovasti on keskustelua siitä, että nainen on se joka sitä lasta hinkuaa ja mies ei halua. Itselläni on päinvastainen tilanne, mies haluaa vauvan, minä en... Ja toki sanoin sen lähes heti alkuun, mutta hän elää toiveessa, että saisi mieleni muuttumaan. Mitäpä tuohon sitten sanoisi, kun ei toisto auta.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Paljaalla

14.1.2011 23:50

Voin tulla siittäjäksi, kun haluat raskaaksi.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Nainen 27

10.1.2020 20:41

Voiko nainen luistaa vastuusta siinä kohtaa, jos on yhteisesti sovittu kondomin käytöstä, mutta MIES ottaa sen salaa pois kesken yhdynnän?.. Olen ollut tällaisessa tilanteessa. Onneksi en tullut raskaaksi. Miehestä se oli jännitävä tempaus, hauska juttu. Mutta jos olisin raskaaksi tullut, eipä mulla siinä oikein muuta vaihtoehtoa ois ollut kuin valmistautua lapsen tuloon ja ottaa vastaan kaikki tarjolla oleva tuki. Kantaa vastuu että menin seksiä harrastamaan. Aborttiin tuskin pysyisin, pelkäisin että katuisin sitä kuitenkin myöhemmin. En voisi lähteä minnekään tilannetta pakoon, sillä lapsi kasvaisi sisälläni. Voisinko saada taloudellisen vapautuksen, kuten miehetkin vaativat? Lapsi on kuitenkin tilanteeseen syytön ja vaatii resursseja ja huolehtivia aikuisia, oli raskaus haluttu tai ei. Seksiin liittyy aina vastuu. Aikuinen ihminen tietää, että seksiin liittyy aina raskauden mahdollisuus. Ja aikuinen ihminen kantaa myös vastuun oman sukuelimensä tuotoksista. Sellaiset, joilla on selkärankaa. Itsekkäät ovat ne, jotka pakenevat vastuuta.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi