Kansainväliset mitat

Suunnittelija Mario Cadenas ohjaa, miten ostat ulkomailla oikean kokoisen vaatteen.

Mario.
Mario.

Tee kotiläksyt

”Tietääksesi maan mitat etsi internetistä mittataulukko, joka muuntaa kokosi maan vastaavaksi kooksi. Toinen vaihtoehto on tutkia useita maan internetkauppojen mittataulukkoja ja laskea niiden avulla keskivertomitat. Ota omat mittasi ja vertaa niitä keskivertoon. Rinnanympärys mitataan nännien kohdalta. Vyötärö yhden sormen leveydeltä navan yläpuolelta. Lantio takamuksen keskiosasta, leveimmältä kohdalta.”

Opettele peruskoot eri maissa

”Monissa maissa koot mitataan eri tavalla jo eri mittayksiköiden vuoksi. Italiassa eurooppalainen naistenkoko 38 on 42, Britanniassa 10. Yhdysvalloissa se on kokosi jaettuna 30:llä, eli 38 on siis 8. Japanissa se on 11. Eurooppalainen miesten koko 48 on USA:ssa ja Britanniassa 38, Japanissa M.”

Shoppaile oikeassa maassa

”Eri maanosissa on erilainen ruumiinrakenne. Isokokoisille Yhdysvallat on paras kohde, pienikokoisille Italia ja Ranska. Jos takamuksesi on muhkea, Brasiliassa ja Espanjassa on parhaat valikoimat. Pitkien kannattaa pysytellä pohjoismaissa.”

Katso vaatemerkin omat mitat

”Jokaisella suunnittelijalla ja verkkokaupalla on omat mittataulukot. Ota omat mittasi ja vertaa niitä haluamasi merkin mittoihin netissä ostaessasi. Miesten vaatteissa housujen koko on suurin piirtein sama kuin vyötärönympärys, paidan koko rinnanympärys. Huomioi myös kaulan ympärysmitta.”

Sovita

”Älä katso vain kokomerkintää. Pue vaate aina päällesi. Istu ja kosketa varpaitasi, jotta tiedät miten vaate istuu liikkuessa. Netistä ostaessasi tarkasta palautuspolitiikka ennen ostopäätöstä. Yhtenäisen mittataulukon pyytäminen joka maahan on kuin pyytäisi maailmanrauhaa.”


Kuka Mario Cadenas?

Mario Cadenas, 29, oli mukana kilpailijana USA:n Muodin huipulle -sarjan ensimmäisellä kaudella. ”Työskentelin kuvausten jälkeen freelancerina useille vaatemerkeille USA:ssa. Suunnittelin myös vaatteita omalla nimelläni. Niitä myytiin New Yorkin pikkuputiikeissa.” 

Vuonna 2007 Cadenas muutti Suomeen, koska oli rakastunut suomalaiseen. Hän lanseeraa Suomessa Mario Cadenas -vaatemalliston tänä keväänä. “Halusin luoda jotain omaa.” Kohderyhmä on 25–50-vuotiaat naiset. ”Se on suunniteltu itsenäiselle, johtavassa asemassa olevalle, tyylikkäälle ja klassiselle naiselle, joka arvostaa laadukkaita materiaaleja, moitteetonta työjälkeä ja istuvia vaatteita.”

http://www.mariocadenas.com


Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi