Alkon logo Urheilugaalassa oli sylkäisy alan toimijoiden kasvoille

Logon sanottiin viestivän vastuullisuusohjelmasta eikä mainostavan Alkoa. Yeah Right.

Tämä kuva ei viesti sitä, että kylmä olut on hyvää. Tässä välitetään viestiä siitä, että joku olutmerkki on tehnyt joskus jotain vastuullista.
Tämä kuva ei viesti sitä, että kylmä olut on hyvää. Tässä välitetään viestiä siitä, että joku olutmerkki on tehnyt joskus jotain vastuullista. Kuva: © tab62 / Fotolia.com

Harvat ajattelevat, että Alkon logo Urheilugaalan seinässä aiheuttaisi alkoholismia tai muitakaan ongelmia. Alkon logo urheilutapahtuman yhteydessä muodostuu ongelmaksi etenkin tässä ajassa, jolloin alkoholimainontaa ajetaan entistä ahtaammalle ja aihe kuohuttaa kansaa. Pelisilmä oli hukassa niin tapahtumajärjestäjällä, Yleltä, Alkon mukaan houkutelleelta urheilujärjestö Valo ry:ltä sekä Alkolta itseltään. On naiivia ajatella, ettei Alkon logo pomppaisi monen alan toimijan silmään ja aiheuttaisi kritiikkiä. Jos ei tarkoituksena ollut sitten kääntää varta vasten puukkoa muiden alkoholitoimijoiden haavassa.

Urheilugaalan viestintäjohtaja Jukka Suomela yrittää kääntää asiaa parhain päin Iltasanomissa.

“Kaikki liike-elämän panostus suomalaiseen urheiluun on arvokasta. Mikäli Urheilugaala pystyy toimimaan siinä välikätenä, teemme sen mielellämme”, Suomela muotoilee ja sanoo Alkon tekevän myös valistustyötä.

Urheilujärjestö Valon pääsihteeri Teemu Japisson vetoaa myös Alkon tekemään valistukseen perustellessaan sen näkyvyyttä gaalassa. Valo toi Alkon mukaan gaalaan ja Alko lahjoitti vuoden urheiluseuralle 10 000 euroa. Tällä rahalla ei kuitenkaan Japissonin mukaan ostettu näkyvyyttä.

“Jos joku on käsittänyt sen alkoholimainontana, olemme hyvin pahoillamme. Alkon logo näkyi siellä, koska halusimme kertoa vastuullisuusohjelmasta”, Japisson selittää IS:ssä.

Siinä vaiheessa, kun kakki on housussa, on pakko keksiä jotain selityksiä. Paras mihin pystytään on se, että kyse on vastuullisuusohjelmasta. Jostain syystä pelkkä Alkon logo sponsoriseinässä viestii todella huonosti vastuullisuusohjelmasta. Alkon logon sponssiseinään junaillut Japisson sanoo Valon kannattavan edelleen alkoholimainonnan kieltämistä yleisötapahtumissa.

3 kommenttia

Hupsistakeikkaa

15.1.2015 13:29

Uskomatonta! Nyt on taidettu kusta niin sanotusti omille nilkoille ja pahasti. On menty tekemään sellainen muutos/päätös että moni asia on jäänyt miettimättä sitä tehdessä. Nyt sitten yritetään selitellä omia munauksia niin ettei enää itsekään uskota mitä selitellään.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kaikki_hyvin

15.1.2015 18:02

Saahan X-marketkin mainostaa itseään, ei tässä sen kummemasta ole kyse. Ei siellä viinaa mainostettu, ainoastaan liikettä joka myy viinaa tai viinan kuluttamiseen suoraan liittyviä tuotteita. Jos joku nihilisti tässä nyt näkee jonkin ristiriitaisuuden se on ihan pelkkää pikkusieluisuutta. Muutenkin valtiovallan tulisi antaa puuhailla rauhassa kansan parasta.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Sanonpa vaan

17.1.2015 21:32

Ei tuossa mitään ongelmaa pitäisi olla. Yhtälailla Sinebrykoff tai Laitilan Wirvoitusjuomatehdas voi laittaa logonsa vastaaviin tilaisuuksiin. Sivu 31 http://www.valvira.fi/files/ohjeet/alkoholimainonta.pdf

En tiedä työskenteleekö Cityssä enää oikeita toimittajia, mutta hieman taustatyötä näihin artikkeleihin voi aina tehdä.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi