Koko elämä velaksi

Annilla on 22-vuotiaana luottohäiriömerkintä ja velkaa tuhansia euroja – äitinsä takia.

"Olen ollut luottohäiriöinen täysi-ikäistymisestäni saakka. On mahdotonta hakea luottokorttia tai opintolainaa. En saisi esimerkiksi omaa kännykkäliittymää ilman satojen eurojen panttia, joten joudun käyttämään tätini nimissä olevaa puhelinta. Kiinteistönvälittäjältä on turha yrittää hommata asuntoa. Onneksi voin asua vuokralla sukulaiseni omistamassa kämpässä", kertoo 22-vuotias Anni, jolla on tuhansien eurojen edestä ulosmitattavaa velkaa.

"En halua edes tietää tarkkaa summaa. Se masentaisi lopullisesti. Nytkin ulosotto vie kolmanneksen palkasta, ja veronpalautuksista tulee muistoksi vain kuitti."

Maksuhäiriömerkinnät ovat lisääntyneet tasaisesti kolmena vuotena peräkkäin. Suomen Asiakastieto Oy:n mukaan tälläkin hetkellä yli 300 000 suomalaista kärsii luottohäiriöistä, 60 000 enemmän kuin kymmenen vuotta sitten. Erityisesti laskujen maksu takertelee 1980-luvun lopun kulutusluotoilla juhlineilla 35–54-vuotiailla miehillä. Yhdellä maksuongelmaisella on yleensä rästissä noin 4 000 euroa.

Yleensä puhutaan vanhemmista, jotka ovat joutuneet vaikeuksiin esimerkiksi lastensa kännykkälaskujen takia. Toisinkin voi käydä. Annin velkahelvetin aiheutti hänen oma äitinsä, joka puhui muun muassa tyttärensä piikkiin viikossa 1 000 euron puhelinlaskun. Hän tilasi myös Annin nimissä postimyynnistä itselleen lasteittain tavaraa, pelkästään meikkejäkin sadoilla euroilla.

"Selitys oli, ettei hän luottohäiriöisenä olisi saanut tilattua mitään omalla nimellään. Kun täytin 18, postimyyntifirmat alkoivat karhuta minulta saataviaan."

Anni sai siirrettyä muutaman velan äitinsä nimiin, muttei tehnyt väärinkäytöksestä rikosilmoitusta. Loput maksut jäivät omalle kontolle.

"En voi todistaa, etteivät tavarat olleet tilaamiani, joten luovutin. Nyt kun on omiakin velkarästejä, niin asian selvittäminen tuntuu yhdentekevältä", väittää Anni.

Maksuhäiriöisellä on keskimäärin kolme merkintää samaan aikaan. Tieto luottohäiriöstä pysyy rekisterissä pahimmillaan neljä vuotta vielä sen jälkeen, kun viimeinen lasku on maksettu.

"Minulle ainakin on muodostunut hällä väliä -asenne, koska tuloillani ei ole mahdollista maksaa velkoja pois. Olen tottunut siihen, että saan kerran vuodessa luottokelvottomuudesta kertovan kirjeen."

Anni oli viime talven työttömänä. Toimeentulon hän sai Kelan ja sosiaalitoimiston luukuilta.

"Sossussa käyminen hävetti. Kaikki pitävät toimiston asiakkaita pohjasakkana."

Mainonta ja yhteiskunnan kulttuuri ohjaavat aggressiivisesti suomalaiset kuluttamaan. Se on kansalaisvelvollisuutemme.

"Onhan se käsittämättömän raskas taakka yksityiselle ihmiselle, kun Suomen Pankin johtajakin heristää sormeaan, että maan talouden kehitys riippuu yksityisestä kulutuksesta. Sitten ylivelkaantuneelle vittuillaan, ettet ole osannut hoitaa raha-asioitasi", pohtii Minna Autio Helsingin yliopiston taloustieteen laitokselta.

Perhe on pahin. Annikin oppi kotona tavoille jo pienestä pitäen.

"Perheessämme on aina suhtauduttu välinpitämättömästi rahaan ja velkaan. Minusta tuli samanlainen kuin äidistäni. Laitan palkkapäivänä kaikki rahat haisemaan."

Äitiään hän ei ole nähnyt puoleen vuoteen.

"En ole enää vihainen mutta vittuuntunut. Minua ei kiinnosta olla tekemisissä hänen kanssaan. Pidän yhteyttä vain, koska pelkään kahden alaikäisen sisarukseni puolesta."

Tällä hetkellä Anni on Varamiespalvelun kautta pätkätyössä kokoamassa Nokian puhelimia.

"Homma on yksinkertaista, mutta paremmin palkalla elää kuin sossun tuilla."

77 kommenttia

Valentine X

10.7.2003 23:30

Anni-parka. Sellaisten ihmisten kuin hanen aitinsa on, ei tulisi koskaan saada eika kasvattaa yhtakaan lasta.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Been there

11.7.2003 09:12

Itse sinisilmäisyyttäni nuorena miehenä menetin luottotietoni silloisen vaimoni toimesta. Mitäs menin uskomaan hänen pötypuheitansa ja ostamaan nimiini osamaksulla tavaraa, jotka hän tahtoi ja aikoi maksaa. Totuus alkoi paljastumaan vasta siinä vaiheessa kun ulosottomies oli ovella oikeudenpäätöksen kera. Onneksi siitä on jo sen verran aikaa ja laskut maksettu, että luottotietoni ovat kunnossa.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

jkrouiutlre

11.7.2003 11:18

Entinen poikaystäväni osti nimissäni eri liikkeistä kaikkea elektroniikka krääsää 4 vuotta sitten 20 000 mummonmarkalla ja eikä maksanut niitä. No minulta meni luottotiedot ja sain kaikki vasta keväällä maksettua. Haluaisin tietää, että milloin on suunnilleen luottotiedot takaisin...meneekö siihen vielä se 4 vuotta vai...? En ole kehdannut soittaa ja kysyä asiaa luottokunnasta.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

sikalimppu

11.7.2003 14:32

Puolisollani ei ollut luottotietoja kun hänet tapasin ja velkaa oli noin 20 000 vanhaa rahaa. Hän sopi maksuohjelman ulosottomiehen kanssa, ehkä kolme vuotta meni maksussa, ja tiukkaakin oli, mutta velat maksettiin pois. Vielä kului pari vuotta, ja luottohäiriömerkintä lähti. Nyt olemme onnellisia asuntovelallisia. Veloistakin voi selvitä!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

onnellinen asuntovelallinen

11.7.2003 19:52

Miten joku voi ostaa toisen nimissä tavaraa jostain liikkestä???
Eikö siinä tule vastaan jo liikkeenkin velvollisuus tarkistaa onko jollain oikeus ostaa toisen "piikkiin" tavaroita.
Jos olisin itse vaikka yrittäjä, en perkele suostuisi maksaman kuin itse tai valtakirjallani tehdyt ostot.
Kyllä saisi asettaa tavaroita myyneen firmankin vastuuseen siitä että antaa ulos tavaroita tarkistamatta laskuun merkityltä maksajalta onko ostajalla tähän oikeus, jos kerran maksaja on eri kuin tavaroiden noutaja.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Marru1

11.7.2003 22:56

Anni kulta mene heti velkasannerauksen jonoon, se kestää mutta 5- vuotta niin olet selvillä vesillä luultavasti pääsisit siihen, ei ihme että masennuit äitisi asioiden vuoksi-velkasaneeraus tarkoittaa sitä että vuokrasi huomioidaan täysmääräisenä samoin vakuutus ja lääkekulut,sähkölasku ja vesimasku ja sen jälkeen elämiseen pitää jäädä 2600mk jos eivät tulosi riitä niin ohjelmasi on 0 e kuukaudessa- muista että siellä pitää olla rehellinen jos sinulla on vakituinen työpaikka niin ilmoitat palkkasi ja jos tienaat extraa niin joudut tilittämään ylimääräisen siten että saat pitää 1/4 ITSELLÄSI LOPUT MENEE VELKOJILLE OIKEUDEN PÄÄTÖKSEN MUKAISESSA JÄRJESTYKSESSÄ-muuten luoton antaja ei saa myydä alle 18- vuotiaalle, velkojasi myös todennäköisesti kohtuullistetaan velkajärjestelyn toimesta, älä pelkää mennä ja kaikkein ensimmäiseksi hoida mielialasi kuntoon eli hae apua- mene mielenterveustoimiston vastaanotolle lääkärisi kautta- jos jaksaisit styrkata vähän aikaa niin asiat selviävät ja sinulla on aikaa elää normaalisti
älä jätä asioitahoitamatta
hyvää kesää ja jaksamista terv Marru

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

artikkelin aihe

12.7.2003 01:44

Hyvä että artikkeli herättää keskustelua, osoittaa etten suostunut haastateltavaksi turhaan. Kiitos neuvoista ja lohdutuksista!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

nonsku

12.7.2003 12:34

Luottokuntaan voi soittaa ja kysyä koska merkinnät häipyvät tiedostoista, sitä ei kannata hävetä. Voi olla ettei tietoa anneta puhelimitse, vaan pitää lähettää kopio henkkareista ja vapaamuotoinen paperi jossa yksinkertaisesti pyytää tietoa omasta tilanteestaan. Vastaus tulee sitten kotiin. Tällaisen paperin saa ilmaiseksi kerran vuodessa. MYÖS kannattaa ehdottomasti lähettää luottokunnalle todistus siitä, että kaikki on maksettu, luottohäiriömerkintä kyllä pysyy senkin jälkeen, mutta luoton antajat (esim teleoperaattorit, postimyynnit) suhtautuvat huomattavasti paremmin luottohäiriöiseen kun näkevät että maksut on maksettu.

Tsemppiä kaikille!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

nonsku

12.7.2003 12:39

Niin, siis vielä lisäys: todistuksen maksetuista veloista saa ulosottomieheltä (maksaa noin 10 euroa) tai sieltä, mihin velka on maksettu. Ja se todella kannattaa luottokuntaan toimittaa, mun elämä ainakin helpottui huomattavasti kun tajusin ilmoittaa että olen maksanut velkani vuosia sitten pois, olen saanut puhelimet ilman takuumaksuja, ja joihinkin postimyyntiyrityksiin jo tilinkin.
Velkasaneeraus on hyvä vaihtoehto jos velkaa on tolkuttomasti, esimerkiksi Annin tilanteessa se tuo valoa ja toivoa elämään jo siksi, että tietää ettei velka ole ikuinen.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

AngelynPeikko

12.7.2003 18:02

Niin minullekin lankesi kahden entisten miesten velat ja olen maksanut 12 vuotta velkaa ja tuntuu vaan että ei ole loppua...
Olen käynyt velkaneuvojalla ja nyt alkaa pikkusen valoa tulla ja mitä tuo Annin äiti tehny on mun mielestäni epäreilua omaa lasta kohtaan. En mä voi tehdä sellaista omilleni lapsilleni...

Tsemppiä Annille.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

daffy

12.7.2003 21:52

ref. nonskun viesti:

Luottokunta ei pidä yllä luottohäiriörekisteriä, vaikka nimi siihen viittaisikin: kyseinen taho Suomessa on Suomen Asiakastieto, kuten artikkelissakin mainittiin. Luottokunta myöntää Suomessa Visa-kortteja.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Illari

13.7.2003 03:37

Mulla teki nordea ja opintotukikeskus kivan tempun: ensin pankki vei eli lähinnä ryösti tililtä rahani joten en voinut opiskella ja sitten en saanut enää opintotukea joten koulunkäynti loppui ja en ole voinut mennä mihinkään paskahomminkaan kun opintolainoja pitäisi lyhentää eikä sellasista saisi tarpeeksi palkkaa maksaa samaan aikaan vuokraa ja ostaa ruokaa jne. Soppalakin lähinnä vittuilee.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Illari

13.7.2003 03:40

Eli selvennän tuota kun tähän aikaan tuli vähän huono viesti:
eli siis pankki "kadotti" tililtä rahat (löyty sitten kun koulut jo oli loppuneet) ja kun ei ollut rahaa ei tullut opintoviikkoja koskei ollut rahaa vuokriinkaan ja kelalle ei kelvannut selvitykseksi ettei ollut rahaa kun tuki loppui eikä sitten kun hain sitä uudelleen, edes eri kouluun joka oli jo alan parhaimmistoa.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Leijonami

13.7.2003 08:02

DNA siirti perittäväksi minun parin kuukauden puhelinlaskun jonka kokonaissumma on 150e. maksoin siitä 20e perintätoimiston lähettämien kuittien mukaan.

Seuraavaksi postiini kolahtaa 370e lasku jossa on perintätoimiston omat kulut koska en ole ottanut yhteyttä henkilökohtaisesti.

Nyt puhelinlaskua on n. 130e ja perintätoimiston kuluja loput (240e) joten pitääpä olla kiitollinen kyseiselle firmalle ja olla vain ´hällä väliä´ ja maksaa sit ku jaksaa.

Pitää kai sinne joskus toissaan soittaa ja vähän ihmetellä heidän meininkiä. Kuvitella vaikka jos en olisi tavoitettavissa ja takaisin tullessani kotona odottaisi 2000e lasku vain koska olin puoli vuotta ulkomailla ja 150e puhelinlasku jäi maksamatta..

Viimeksi tuli oikeudelta vastauspyyntö, lähetin sen ja nauroin että mua viedään kohta vankilaan noin olemattoman asian takia.

Monta kohtalotoveriakin on joiden elämä on pilalla perintätoimistossa olevien nollien takia laskussa.

Miksi pilata nuoren ihmisen elämä tuollaisella? Eikö joku tai jokin pitäisi estää tuollaisia typeriä asioita nykyisessä sivitysvaltiossa.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Christian1

13.7.2003 16:42

Leijonami, on se inhottavaa ku laskut pitää maksaa täysimääräisinä. Tuo kuulostaa vain ja ainostaan omalta typeryydeltä.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Heinämies

14.7.2003 07:33

Näitä tapauksiahan riittää.
Itse olen yhtä vastaavaa saanut seurata sivusta.

Anoppini ei ole rahan säästämisen mestari vaan vaikka tiukkaa olisi taloudellisesti niin elintaso pitää yrittää pitää yhtä hyvänä.

Eli siis ruokaa ei osteta sieltä mistä halvemmalla saisi vaan eräästä kalliimman luokan kaupasta. Ulkona hän käy usein ja rahaa menee muuhunkin "turhaan" minkä voisi säästösyistä jättää pois.

No, mistä rahaa kun sitä on niukasti ?
Vaimoni jeesaa äitiään ja lainaa
rahaa harva se päivä.
Äitinsä lupaa maksaa takaisin seuraavasta palkasta, mutta palkkapäivän jälkeen saa kuulla ettei niitä rahoja vieläkään saa.
Velkoihin ja kaikenlaisiin maksuihin ovat kuulemma jo menneet ja ruokaankin pitäisi jäädä rahaa.

No eikun lisää rahaa pyytämän ja vaimoni antaa vaikka itse vastustelen.

Onpa välillä lainannut niinkin paljon rahaa yhdessä kuussa, että on meidänkin budjetti mennyt sekaisin. Sekös vasta kismittää kun yhden tuhlarin takia menee oma talous melkein yhtä kuralle.

Onneksi olen saanut taottua vaimoni päähän järkeä sen verran ettei enää tuosta vaan anna rahojaan pois vaan annetaan äitinsä oppia rahan käyttöä.

Muutamien kuukausien kuluessa on anoppi tosiaan oppinut vähän käyttämään rahaa paremmin eikä hänen tarvitse enää koko ajan olla ruinaamassa rahaa tyttäreltään.

Mitä tästä opimme ?

Jos rahaa on vähän,
pitää kuluttaakin vähemmän.

Pitää miettiä vähän mitä ostaa
ja mistä ostaa.
Mitä tarvitsee oikeasti ja mitä vain luulee tarvitsevansa.

Hyvää loppukesää kaikille !!!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Hurlumheipsu

14.7.2003 11:34

Leijonami eikö tuossa ole jo kyse omastakin asenteesta? Artikkelissa taitaa olla vähän eri juttu kun sen äiti teki tuollaista.
Sain Radiolinjalta 250e puhelinlaskun ja maksoin sen 50e erissä. Perintäkuluja ei mennyt euroakaan koska olin itse aktiivisena osapuolena Radiolinjaan. Sain laskuni maksettua eikä edes luottotiedot menneet. Jos soittelee valtavan puhelinlaskun niin se on kyllä ihan oma vika, ja siitä selviää pitkälle ilman maksuhäiriömerkintöjä. Asia on luonnollisesti aivan eri jos joku toinen tekee laskua sinun nimiisi.
Pitää elää varojensa mukaan. Luottotietomerkinnät pystyy aika pitkälle itse hoitamaan (esim. perintätoimistot usein suostuvat erilaisiin järjestelyihin jos velka on tyyliin pari-kolmesataa euroa ja alle), typerää pilata luottotietonsa noin pienen summan vuoksi. Eri asia on joku parinkymmenentuhannen velka jota ei noin vaan makseta.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Backup

14.7.2003 14:07

Tuttu juttu...itelläni on velkaa ulosotossa n. 16000 euroa, eikä tässä muu auta kuin käydä töissä ja maksella kiltisti takasin.
Rahankäyttö on opittu kantapään kautta ja voin kertoa että kun tämä velkahelvetti päättyy joskus vuonna 2007, olen oppinut todelliseksi pihistelyn mestariksi!

Ei jotain pahaa ellei jotain hyvääkin...

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

sdfsdfstf

15.7.2003 11:31

Koitahan anni vaan maksaa velkasi pois. Suomi on julma paikka missä mutruja elätetään ja muut saa sen tuntea nahoissaan. Jokainen meistä omat velkansa maksakoot!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Tytö76

15.7.2003 23:10

Ikävä juttu, Anni. Toivottavasti homma hoituu.

Tuli vain mieleeni, että jos joku tilaa toisen nimissä tavaroita, niin eikö "burden of proof" täydy olla sitten sillä firmalla, josta tavaroita on tilattu? Kaipa sitä jokin allekirjoitus tai vastaava todiste henkilöllisyydestä vaaditaan, eikö? Tietty voisi olettaa, että äiti on osannut väärentää tyttärensä nimmarin, mutta sitten äitiä voisi syyttää nimikirjoituksen väärentämisestä.

On todella moraalitonta käyttää toista ihmistä hyväkseen kuten niin moni (viesteistä) päätellen on joutunut kokemaan. Omalla kontolla on opintolainat sekä asuntolaina, joten luulisin, että maksettavaa tulee yhteensä 16 000 euroa. Onneksi ollaan vielä kaukana ulosotosta...

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Spychedelic

16.7.2003 01:19

Velkaa velkaa enemman velkaa. Itsellani on yli 6000e opintolainaa. Koulu loppuu syksylla joten pakko saada sita duunia etta saa tuonkin satsin maksettua pois alta.
Laina on tullu otettua vaan etta saa pidettya sita elintasoa ylla kun ei noilla opintotuilla ela.
Tosin viimeisen eran rahat palo tanne Lontooseen mutta kylla se sen arvosta on ollu.
Parjailkaa.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

TeenAgeStar

16.7.2003 10:58

Itse olen ottanut asuntolainen 18 vuotiaana ja hieman hirvittää miten käy jos korot nousee tai työ menee. Koulussa olen vielä ainakin kolme vuotta joten kokopäivätöitäkään en voi aloittaa! Kulutusluottoihin en ole (ainakaan vielä) sortunut enkä opintolainaa joutunut ottamaan, toivottavasti näin ei tule käymäänkään. Isälläni on luottohäiriömerkintä joten tiedän kuinka vaikeata esim pankkikortin tai kännyliittymän saanti voi olla. Tosin isällänikin merkintä tuli ilman että hän sen itse aiheutti. Ikävää =). Hyvää kesää kaikille!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Raivotar

16.7.2003 11:00

Moi
Varottaisin omasta kokemuksesta myös avioliitossa tai avoliitossa tehdyistä veloista. Ne katsotaan käytännössä aina yhteisiksi veloiksi. Mun ex-mies oli hälläväliä -tyyppi ja otti velkaa aina kun mahdollista. Eron jälkeen näitä on pakko maksella, jos aikoo pitää luottotietonsa. Lisäksi mulle jäi meidän lapset elätettäviksi. Elatusmaksuthan on tietenkin maksamatta, yllätys yllätys. Mitä tästä opimme: Muusikot suksii!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

gettiz

16.7.2003 16:27

Niin, kiitos kaikille neuvoista ja viesteistä!! Velkasaneeraukseen en tosiaan pääse, sillä minulla ei ole kuin tälläisiä väliaikaisia tuloja ja velkaa on kuulemma liian vähän (!). Pitäisi olla säännölliset ja vakituiset tulot, joita minulla ei ole...

Mutta, olen saanut nyt itseeni uutta puhtia ja olen ollut yhteydessä mm.ulosottomieheen (kiitokset sinne ystävällisyydestä ja hyvästä yhteistyöstä) sekä eräisiin perintätoimistoihin.

Olen tästä kaikesta oppinut sellaisia asioita, joiden pitäisi olla jo kotoa opittuina. Mutta, parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
Nykyään jos esim sähkölasku uhkaa viivästyä, otan heti yhteyttä sähkölaitokseen ja kyllä ne asiat on saatu hoidettua hyvin.

Olen tässä kesän aikana saanut jo maksettua 500+risat pois veloistani, ja eräästä 700 euron laskusta on tekeillä maksusuunnitelma velkojan kanssa.

Asioilla on taipumuksena järjestyä, näyttäisi taasen siltä.

Jos jollain on jotain hyviä neuvoja ja ohjeita, niitä voi pistää mulle sähköpostiinkin, osoitelinkki on tuossa minun nimessäni... KIITOS!!

PS. Joku kirjoitti täällä että minun kannattaisi hankkia apua masennukseen. Kiitos neuvosta, olen käynyt terapiassa jo aika tovin... :)

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Velallinen

18.7.2003 07:45

Eräs kirjoitti, että kannattaa pyytää todistus siitä, että on velkansa maksanut.
Minulla on yksi velka mennyt erääseen suureen helsinkiläiseen perintätoimistoon. Olen sopinut heidän kanssaan maksuohjelmasta ja olen noudattanut ohjelmaa tunnollisesti. He ovat antaneet minulle tilinumeron ja viitenumeron, jota käytän maksaessani. Milloinkaan en saa sieltä mitään laskua tms.
Olen 64 kertaa pyytänyt heitä lähettämään minulle tiedon siitä, paljonko velkaa on jäljellä (tiedän kyllä perussumman mutten korkoja ja kuluja). Milloinkaan en ole heiltä vastausta saanut.
Voisitteko neuvoa, mitä minun pitäisi tehdä, jotta saisin jäljellä olevan velkani suuruuden tietooni?
Luulisin, että velkaa olisi niin vähän jäljellä, että voisin maksaa sen kerralla. Harmittaa kuitenkin ettei minulla ole mitään tietoa paljoko summa on. Entä jos maksan ja maksan ja perintätoimisto ottaa vastaan maksujani lopun ikääni?

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

WeeDram

18.7.2003 09:28

Työskentelen perintäalalla joten tässä muutama vinkki miten asioita voi saada järjestykseen:

1. tee velkojan kanssa vapaaehtoinen maksuohjelma; yllättävän moni velkoja on valmis sopimaan maksuohjelmasta ennemmin kuin laittamaan saatavan perintään.

2. Jos velka on jo ulosotossa, ehdota ulosmittauksen vaihtoehdoksi vapaaehtoista suoritusta kuukausittain. Sovi asiasta velkojan ja ulosottomiehen kanssa. Edelleenkin kannattaa neuvotella vapaaehtoisesta maksuohjelmasta velkojan kanssa.

3. Jos velkoja on kertynyt paljon, tulosta Pankkiyhdistyksen tai Takuu-säätiön sivuilta velkasovintohakemus, pyydä velkojilta kirjallisesti saldotodistus velan määrästä velkasovintoneuvotteluja varten, täytä hakemus ja tee siinä oma ehdotuksesi miten pystyisit velat hoitamaan. Toimita hakemus suurimalle pankkivelkojalle tai kaikille velkojille.

4. Passiivisuus ei tee koskaan hyvää asialle. Aloita hoitamaan asioita kuntoon, se antaa sinusta paremman vaikutuksen ja oma fiiliksesikin ehkä kohenee kun saat asioita järjestykseen.

5. Älä raivoa velkojalle / perintätoimiston työntekijälle sillä he harvoin ovat syypäitä sinun ongelmiisi. Usko tai älä, he voivat olla hyvinkin valmiita joustamaan/auttamaan jos sinä osoitat olevasi heidän luottamuksen arvoinen.

Jaksamista kaikille ja hyvää kesän jatkoa !!

WeeDram

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Lillis 23

18.7.2003 13:52

Artikkeli osui silmiini sopivalla hetkellä. Eräs hyvä ystäväni on kulutustottumuksiltaan sellainen, jolla palkka tulee ja menee saman tien. Eikä hän suinkaan maksa sillä kaikkia laskujaan, vaan ostaa millon mitäkin. Ystäväni selittää tekonsa sillä, että hänen ei kuulu joutua tinkimään elintasostaan vain sen takia että on opiskelija. Hänellä on usein laskuja rästissä ja koko ajan niitä kerääntyy enemmän ja enemmän. Olen usein lainannut hänelle rahaa, mutta en koskaan ole saanut niitä takaisin silloin kun on sovittu, ja nyt viimeksi lainaamaani summaa en ole saanut takaisin ollenkaan. Luettuani artikkelin lähetin sen hänelle sähköpostitse, jotta hän oikeasti heräisi tähän todellisuuten - jokainen elää varojensa mukaan. Monet jättävät laskujansa vähän rästiin ja ostavat velaksi. Siitä alkaa kierre, josta on vaikea päästä pois. En itsekään pysty keräämään paljon rahaa säästöön, mutta pidän tärkeänä, etten ole kenellekään velkaa. Vaikka kuun lopusta ei olisikaan montaa kymmentä euroa enää jäljellä, voin kuitenkin todeta tyytyväisenä, että olen omillani.
Niin, ja vielä Annille: vaikka välillä tuntuukin uskomattomalta, niin asioilla on kuitenkin tapana selvitä.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Hehhee

20.7.2003 03:26

"PS. Joku kirjoitti täällä että minun kannattaisi hankkia apua masennukseen. Kiitos neuvosta, olen käynyt terapiassa jo aika tovin... :)"

Vittuakos jossain ihmeen terapiassa kantsii käydä. Mieluummin ehkä voisit lyhentää velkaas silläkin rahalla. Perse että joidenkin tyhmyys ottaa päähän.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

gettiz

20.7.2003 15:20

Nimimerkki hehhee kirjoitti:
"Vittuakos jossain ihmeen terapiassa kantsii käydä. Mieluummin ehkä voisit lyhentää velkaas silläkin rahalla. Perse että joidenkin tyhmyys ottaa päähän."

Ihan tiedoksi hänelle, että en ole maksanut terapistani yhtään. Meilläpäin se kuuluu kunnallisen terveydenhuollon piiriin. Suosittelisin terapiaa sinullekin, näyttäisi olevan tarpeen. Ja ennen kuin kukaan ehtii sanoa, niin kyllä minäkin maksan veroja aivan samalla tavalla kuin kaikki muutkin, joten olen yhtä lailla oikeutettu saamaan kunnallista terveydenhuoltoa kuin kuka tahansa muukin.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Pjotr78

21.7.2003 10:40

Hyvä hyvä!

Milläköhän moraalisella oikeudella ihmiset luulee että laskuja voi jättää maksamatta? Ei ole käynyt mielessä että nekin rahat jotka jättää maksamatta on joltakin poissa! Ilmeisesti on helppoa olla maksamatta laskujaan kun ne ei suoranaisesti ole kaverilta poissa. Yrityksellä kun ei ole kasvoja. Pitänee kuitenkin huomauttaa että yritykset palkkaa työntekijöitä ja jos yrityksen luottotappiot on riittävät niin saattaapi jäädä joku työntekijä palkaamatta. Työttömiähän suomessa ei ole että se ei ole ongelma vai?

Jos yksinkertaistetaan asia sille tasolle että kun ostat jotakin palvelua tai tuotetta ja jätät sen maksamatta se on IHAN SAMA KUIN PÖLLISIT SEN tuotteen tai palveluin kuten joku säälittävä narkkari pöllii tavaraa saadakseen huumetta. Ainut ero on että narkki on oikeasti sairas. Itse taasen olet vaan säälittävän huonoryhtinen P****läjä koska et osaa elää ilman jotakin.

Suomen sosiaaliturva on aivan riittävä tarjoamaan elämän perusedellytykset ja mahdollisuuden kouluttaa itsensä sille tasolle että varmasti jotakin töitä saa. Velkaantuminen on TÄYSIN oma valinta.

Muistakaa se että kun jotakin hankkii tms. tulee miettiä että onkos tullut tehtyä töitä sen eteen ja ansaitsenko tai edes tarvitsenko sitä.

Itsellänikin on velkaa mutta koskaan ei kukaan ole jäänyt minulta rahojaan saamatta ei yritykset eikä yksityiset. Nollasta minäkin olen lähtenyt enkä vieläkään varakas ole mutta omillani tulen toimeen!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

VelallinenMyos

21.7.2003 11:34

Velattoman/kokemattoman on turha syyttää velkaantunutta omasta tyhmyydestään, kun hän turhaantuu ja jättää lopulta kaikki asiat hoitamatta. Turhaantuminen johtuu siitä, että laskuja tippuu postiluukusta, mutta rahaa niiden maksuun ei ole. Velka kasvaa pikkuhiljaa niin suureksi, että toivokin alkaa loppua. Lopulta laskuja ei jaksa edes avata. Ja kaikissa tapauksissa kyse ei ole mistään postimyyntitavarasta tai puhelinlaskuista(!) - muitakin velkoja voi helposti kertyä (esim. toiminimen omistajille).

Vuosi, pari menee niin, että yrittää vain unohtaa asiaa ja makselee vanhoja laskuja suoraan ulosottoon. Sitten lopulta kokee jonkinlaisen valaistumisen ja alkaa miettiä vaihtoehtoja miten asiat saisi lopultakin järjestykseen.

Toivottavasti Anni koki vastaavanlaisen "valaistuksen" tämän artikkelin johdosta. Onnea matkaan, kyllä se siitä.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Jarek

21.7.2003 12:34

Kyllä velkaantuminen on täysin omaa syytä. Kuulun juuri siihen porukkaan jolla on luottomerkintää sekä velkaa. Se ei ole mukavaa, mutta siitä pääsee pois jos ottaa itseään niskasta kiinni. Palkallani en pahemmin niitä maksele mutta kun vuosi sitten pääsin armeijasta aloin todenteolla hoitamaan asioitani kuntoon. Olin vuosi sitten velkaa yli 5000€ ties minne. Tänä päivänä tuo velka on enää 1500€ ja hupenee hyvää vauhtia. Ei se kivaa ole kun palkasta lähtee 1/3 mutta se lohduttaa että tietää että joskus velka on maksettu.
Itseaiheutetusta pitää aina maksaa...vähän sama juttu krapulan kanssa... Koettakaa kestää hyvät velkaantuneet. Jos minä pystyin siihen aivan varmasti tekin...pää pystyyn.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Velka-asiat voi hoitaa joko a) hyvin, tai b) huonosti

21.7.2003 17:20

Alkuun omat taustafaktani:
- Ikävuosia mid 20´s
- velkaa kulutusluottoa n.8000e, pankkilainaa n.15000e, lainaa yksityishenkilöiltä n. 6000e, muuta lainaa n. 20,000e (ennen n. 100,000e)
- maksuhäiriömerkintöjä ei ole
- luottotiedot puhtaat
- tulotaso: noin 80,000 euroa vuodessa + pääomatulot

Kaiken velkani olen ottanut täysin tietoisesti, aina tiennyt riskit ja mahdolliset seuraamukset. Velkaantuminen on lähes poikkeuksetta omasta valinnasta ja tahdosta kiinni.

Asioiden hoitaminen hyvin:
Kun muutamia vuosia sitten aloin ottamaan velkaa tuloni olivat n. 15,000 euroa vuodessa. Tällöin otin n. 110,000 euroa velkaa eri muodoissa.
Minulla oli "muuta lainaa" melkein 100,000 euroa, mutta neuvottelin velkojan kanssa tukenani painavat argumentit, velkoja myönsi kymmenien tuhansien eurojen suuruiden akordin (velkojen anteeksiannon). Mitkään velkani/luottoni eivät ole koskaan joutuneet ulosottoon tai päätyneet maksuhäiriöiksi asti: koska olen joka kerta neuvotellut ja sopinut velkojeni hoidosta. Tämänhetken koulutukseni ja työtaustani on korkea, palkka suomalaisittain korkea, ja maksan kaikki velkani pois seuraavan parin vuoden aikana. Mahdollisuuksissa on myös työ ulkomailla; merkittävästi suurempi palkka, pienempi veroprosentti jolloinka velat voi kuitata helposti 1-2 vuodessa. Koska maksuhäiriö jne merkintöjä ei ole, niin voin yhä toimia kuin normaali kuluttaja ja ottaa vaikka halutessani uutta velkaa.

Asioiden hoitaminen huonosti:
jos velkasi päätyvät ulosottoon asti tai saat maksuhäiriömerkintöjä niin voit todennäköisesti syyttää siitä vain itseäsi. Velkojien kanssa maksuaikatauluista ja etenkin velan määrästä neuvotteleminen kannattaa aina; itse olen elävä todiste siitä, sain kymmeniä tuhansia euroja velkaa anteeksi. Velkojat, myös luottokortti jne yhtiöt ja operaattorit, ovat erittäin halukkaita neuvottelemaan sekä velan määrästä että sen takaisinmaksusta. Missään neuvotteluissani ei koskaan ole keskusteltu edes tulotasosta: velkojille ei tarvitse edes esittää todisteita siitä paljonko tienaat, vaan he suostuvat neuvottelemaan varsin hyvin jopa ilmankin niitä tietoja.

Miksi ihmiset eivät yritä sopia velkojien kanssa takaisinmaksusta tain velan määrästä? tätä voi kysyä ja esittää siihen vastaustakin: ihmiset eivät yksinkertaisesti usko että onnistuisivat sopimaan mitään positiivista, ja siksi eivät edes jaksa yrittää. Täysin typerää, ja kuten sanonta kuuluu niin tyhmyydestähän maksetaan. Jos et edes yritä niin saat syyttää vain itseäsi.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Mies joka myi maansa

22.7.2003 11:52

Velkaa on tullut muutama miljoona. Tarkasta summasta ei ole tietoa. Kaikki itse aikaan saatua. Pari vuotta sitten ulosottomies onnistui viemään pankkitilitlä muutamia tuhansia. Se oli ensimmäinen ja luultavasti viimeinen kerta. Hoidan pankkiasiani muissa maissa. Hoituvat ihan yhtä hyvin kuin Suomesta käsin. Veroja en maksa. En edes täytä veroilmoitusta. Ei enää kiinnosta. Olen ollut ja olen edelleen yrittäjä, mutta businekset ovat nyt muualla maailmassa. Suomessa olen käytännössä yhteiskunnan ulkopuolella. Asun tuntemattomassa osoitteessa... Velkojani en aio maksaa. En enää tässä vaiheessa, sillä olen nähnyt tämän yhteiskunnan kääntöpuolen ja koska valtio sattuu olemaan suurin velkoja niin hahaha. En suosittele maksuhäiriömerkintöjä kenellekään, mutta jos niitä tulee niin ei elämä siihen lopu. Hieman mielikuvitusta, rohkeutta ja röyhkeyttä. Niin kyllä se siitä. Elämää on muuallakin kuin Suomessa.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Oikeutta lukenut

22.7.2003 23:22

Ostitilanne on sopimus eikä luotolle ostospimusta saa tehdä alaikäisen kanssa, vaan siinä täytyy olla täysi-ikäisen takaus. Mene oikeuteen ja laita äitisi maksamaan valat jotka on aiheuttanut, edes osa niistä! Vaikka kyseessä on oma äitisi, mutta äitisi on aiheuttanut sinulle helvetin.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

VelallinenMyos

23.7.2003 10:34

Se on helppo sanoa, että "kannattaa sopia velkojan kanssa velan maksusta", jos ei ole harmainta aavistustakaan siitä, koska velan saisi edes teoriassa maksettua. Jos rahaa ei ole, niin vaikea on maksaa. Velkojalle tuskin kelpaa selvitykseksi "maksan sitten kun jaksan".

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Pjotr78

23.7.2003 13:57

Niin niin, lisää juttuja on tullut!?

Kaikki on sallittua jos ei jää kiinni?!? Terveisiä tälle ulkomailla asioita luikuroivalle että saunantakana on tilaa ja että SINÄ ITSE OLET LASKUSI TEHNYT! Turha on toisia tai yhteiskuntaa syyttä. Samat terveiset muille...

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Poikaxx

24.7.2003 00:50

Mulla oma äiti pisti meikeläisen rahaa fikkaan vuosien ajan... kaikki sukulaisten lähettämät rahat tms... pistä se ämmä oikeuteen, muuten kaduttaa jälkikäteen... ihmeen pyhä instituutio tuo äiti on vaikka niidenkin joukossa on täysiä ... jääköön sanomatta...

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Poikaxxx

24.7.2003 00:56

Pjotr tai jotain sinne päin: Muista nyt että se on se tyhmä ämmä joka ne velat on tehny juonitellen ne tyttärensä nimiin... eli sen äidin pitäis ne maksaa eikä kusetun tyttären... sitä paitsi täällä tuntuu olevan moralisoivia hemmoja joilla ei oo mitää hajuu moraalista... ´mun tulot on 80000000eurooo eikä mulla oo velkaa...´ imekää...

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Cagiva

24.7.2003 14:34

Kenelle ilmoitan kun tiedän, että vanhemmat "likaa" lapsen luottotiedot? Ko. tapauksessa vanhemmilla on ulosottoja n. 800000 vanhaa markaa ja tiedän, että ainakin heillä aiemmin ollut diesel auto on laitettu lapsen nimiin ja diesel-verot ovat maksamatta -99 alkaen ja käsittääkseni nyt jo ulosotossa. Samoin kai kaikki auton vakuutusmaksut. Mitä tässä pitäisi tehdä???? Vanhemmat ovat kumpikin täysin holtittomia rahankäytön suhteen. Lapsi on nyt 12vee, onko hänen tulevaisuutensa jo pilattu??

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

gettiz

24.7.2003 22:37

Moni teistä on ollut sitä mieltä, että minun pitäisi haastaa äitini oikeuteen. Samaa mieltä on myös mieheni, nykyinen "anoppini" ja moni muu. Kysyn vain, että mistä minä saisin sellaisen henkisen kapasiteetin? Muutenkin voin jo huonosti koko tilanteen takia, luuletteko että jaksaisin tapella äitiäni vastaan? Jaksaisitteko itse, samassa tilanteessa?

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

KaveliKameli

25.7.2003 16:24

[LAINAUS]Cagiva kirjoitti 24.07.2003 klo 14:34:

...diesel auto on laitettu lapsen nimiin ja diesel-verot ovat maksamatta -99 alkaen ja käsittääkseni nyt jo ulosotossa. Samoin kai kaikki auton vakuutusmaksut. Mitä tässä pitäisi tehdä???? Lapsi on nyt 12vee, onko hänen tulevaisuutensa jo pilattu??[/LAINAUS]

Miten helkutissa voi laittaa auton 12 vuotiaan lapsen nimiin? Eikö tuota muka kukaan valvo?

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Melkein elinkautinen

25.7.2003 20:21

Monenlaista kannanottoa veloista, totta on että ainahan on maksettava, eikös juu ...... itse makasan yrittäjänä syntyneitä velkoja, kun loppu ei mennyt hyvin.Vouti vie kolmasosan tilistä, jota onneksi on ja josta vielä jää juuri yli kurjuus rajan! En valita,aikanaan tulee maksettua!
Sitä vaan tässä odottettiin, kun uusittiin ulosottolakia ja veloille piti tulla vanhenemiskatto, kuinkas kävikään? Ei mitään, vaan kun tietokantaohjelmat meistä velallista kun muistuttavat automaattisesti, niin ettei asia pääse vanhenemaan elikkä velan loppuun saakka tai ainakin kuolemaan asti.
Myös rahavelka on suurempi rikos kun murha, koska
senkin tuomio tulee aikanaan "hyvin palvelleena" lusittua tuomiota lyhyemmässä ajassa, elikkä alle kymmenessä vuodessa, miten on velan laita???
Eipä tullut kattoa lausuntokierroksella, ja siellä oli muuten suurimmat perintätoimistot ja pankit ja nehän omistaa em.En myöskään nähnyt yhtään lausuntoa
velaliselta puolelta, vangeiltakin kysytään heidän olojensa parantamisesta.
Hyvää kesää, marjoja ja sieniä on metsässä, niistä ei ainakaan vielä veroteta!!!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anni

25.7.2003 20:30

KaveliKameli, ei. Kukaan ei valvo tuota. Sisarpuolillani (jotka ovat siis alaikäisiä) on myöskin autoja nimissään. Joku roti, sanon ma.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

velallinen kans

27.7.2003 02:35

Mielenkiintoinen aihe tuo velkaantuminen omasta tahdostaan riippumatta, omakohtaista kokemusta on ja tulee olemaan vielä monen monituista vuotta, kun ulosotto muistuttaa olemassaolostaan kerran pari kuukaudessa palkkapäivänä ja vie liki 500 euroa kuussa tilistä! Kiitos ex-mieheni, joka jätti erossa puille paljaille minut ja itse kieri rahassa. Raha-asiat menivät rempalleen, luotin liikaa exääni ja ajattelin hänen sovinnolla laittavan omaisuutemme puoliksi. Sillä pienellä pesämunalla laskin lähteväni omin nimin maailmalle ja laittavani talouteni ojennukseen, toisin kävi!!! En heti jaksanut taistella osuuteni puolesta, kun voimia olisi ollut, oli jo myöhäistä... No, tavallaan harmittaa, tavallaan ei. Pääsin omilleni ja voin elää haluamaani elämää ilman huonoa suhdetta, onnellisuuttahan ei voi rahalla mitata. Kuitenkin mennyt muistuttaa joka kerran, kun jotain haluaisi hommata, mitään ei saa luotolle, kun asiakasrekisterissä on paksu merkintä meikäläisestä. Laskuni olen kuitenkin ajallaan maksanut kaikki ja vuokran hoitanut. Kukaan ei tunnu ajattelevan velkaantumisen syytä, aina ei velallinen ole velkaantunut itse vaan toisen toimesta. Olisi hyvä, jos luotonantajat ottaisivat nyky tilanteen ja nykyiset elämän tavat huomioon ja katsoisivat tulevaisuuteen, eikä menneeseen. Että näin, vielä olisi hyvä kaikkien muistaa että aurinko paistaa risukasaankin, eikös niin??

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

maksuhäiriöinen vm.2000

27.7.2003 20:55

Minulla myöskin merkintä vielä ensi vuoden joulukuuhun asti. Sain velkani maksettua viime maaliskuussa. Mutta kuinkas kävi; Velkani lyheni aina palkasta ja kun vihdoin SE viimeinen erä meni, luulin ,että nytkö saan hengähtää. Vaan ei, seuraavasta palkasta ulosotto vei taas osansa. Armoton puhelinrumba ulosottomiehelle ja palkanlaskijalle. Tivasin useampaan otteeseen, että miksei tieto kulje, kyse kuitenkin minulle isosta summasta. (Opiskelen ja teen pienipalkkaista duunia.) Vastausta en juuri saanut, sain kuitenkin rahat takaisin jonkin ajan kuluttua. Vielä kahdesta seuraavastakin palkasta valtio kuitenkin otti osansa, silloin paloivat päreet.....rrrkele. Eli mitä tästä opiksi: Velalliset huomio! Kun se suuri viimeinen eräpäivä koittaa, tai paremminkin lähestyy, niin olkaa yhteyksissä ulosottovirastoon ja vaatikaa, että laittaa tietoa eteenpäin. Tai ehkäpä teidän asuinkunnassanne homma toimii, mutta varmuuden vuoksi! Ja vielä: Jotkut, kuten minä, velkaantuvat omaa tyhmyyttään, toiset ilman omaa syytään, mutta ei kai se kenestäkään tee huonompaa ihmistä, joten häntä pystyyn vaan. Kaikenlaiset snobit yms. neidit, joilla on omasta mielestään vara ylenkatsoa velallista, niin onneksi osaavat munata itsensä monella muulla saralla, eikös vaan...

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kirjoita "Anni"!

28.7.2003 17:57

Jos luet tätä, "Anni", josta tehtiin haastattelu Cityyn niin laitapa mailia tulemaan tänne päin.
Paistaa se päivä risukasaankin...

T. Ystävä

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

jaanamarianne

28.7.2003 23:43

Niin, kuulostaapa pelottavan tutulta.. Itse suljin juuri yhden aitini puhelinliittymista jotka kummatkin ovat mun nimissani, aidin luottotietohairioiden vuoksi..toinen viela sulkematta. Aion senkin sulkea pian, silla entiseen kotiosoitteeseeni on jo tipahdellut karhuja. Taman pidemmalle en jaksa hanta auttaa. Omissa rahaongelmissa tarpeeksi tekemista.. Voimia Annillekin!!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

nyt velaton

29.7.2003 11:37

Kamalia asioita nämä velkajutut.Itseltäni meni koti,luottotiedot ym.kun silloinen mieheni alkoi ryyppäämään.Hän oli johtavassa asemassa ja pystyi ottamaan lainaa.No,sitä sitten otettiin ja maksettiin lainaa lainalla.Kaikki laukesi kun erosin hänestä ja osa velasta jäi maksettavakseni.SItä oli yli miljoona markkaa.Onneksi pääsin velkasaaneraukseen joka loppui hieman yli vuosi sitten.Elämä oli kuitenkin kamalaa tuona aikana kun mitään et pysty hankkimaan muuten kuin käteisellä (esim.pesukone)mistä sä siihet otat työttömän tuloista rahat?Noloa oli käydä sossussa vinkumassa rahaa perusjuttuihin.Vaatteita ei hankittu, missään ei käyty, edes pankkitiliä en saanut avattua kun pääsin töihin!Monesti toivoin kuolevani.No, nyt tuo kaikki on takanapäin ,mutta edelleen tulee vastaan sellainen asia,että luottotiedot eivät kulje yhdessä vaan eri rahoituslaitoksilla saattaa olla vanhentunutta tietoa.Pitäkää huoli myös siitä asiasta,että kun velat on kunnossa niin tietonnekin ovat ajan tasalla.Vaikka tämä kuulostaa tätimäiseltä, niin muista velkaa ottaessasi,että se on maksettava pois ja kaikkea ei aina tarvitse saada heti vaan siihen voi myös säästää rahaa.Kun takaat lainaa tms. niin mieti aina, pystytkö itse maksamaan sen takaisin jos velallinen jättää maksamatta.Hyvää loppukesää kaikille.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

m

29.7.2003 14:15

b

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Harley78

31.7.2003 10:43

*nauraa* en itse lähtisi tälle tielle, mutta täytyy kyllä nostaa hattua. Minua kuvottaa myös suomessa vallitseva byrokratia velkojen perimisen suhteen.Valtiolle en maksaisi penniäkään jos ei olisi pakko.Ulkomaa mansikka omamaa käpy.

[LAINAUS]Mies joka myi maansa kirjoitti 22.07.2003 klo 11:52:

Velkaa on tullut muutama miljoona. Tarkasta summasta ei ole tietoa. Kaikki itse aikaan saatua. Pari vuotta sitten ulosottomies onnistui viemään pankkitilitlä muutamia tuhansia. Se oli ensimmäinen ja luultavasti viimeinen kerta. Hoidan pankkiasiani muissa maissa. Hoituvat ihan yhtä hyvin kuin Suomesta käsin. Veroja en maksa. En edes täytä veroilmoitusta. Ei enää kiinnosta. Olen ollut ja olen edelleen yrittäjä, mutta businekset ovat nyt muualla maailmassa. Suomessa olen käytännössä yhteiskunnan ulkopuolella. Asun tuntemattomassa osoitteessa... Velkojani en aio maksaa. En enää tässä vaiheessa, sillä olen nähnyt tämän yhteiskunnan kääntöpuolen ja koska valtio sattuu olemaan suurin velkoja niin hahaha. En suosittele maksuhäiriömerkintöjä kenellekään, mutta jos niitä tulee niin ei elämä siihen lopu. Hieman mielikuvitusta, rohkeutta ja röyhkeyttä. Niin kyllä se siitä. Elämää on muuallakin kuin Suomessa.[/LAINAUS]

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Lyöty

31.7.2003 13:29

Tilanne: olen parikymppinen, ex-ukkoni tehtaili laskuja mulle n.12 000 euroa (puhelimista vuokriin jne). Maksan nyt typeryydestäni, ei siinä mitään. Pointti on se, että onnea vaan teille, jotka ulosoton kanssa olette neuvotelleet maksusuunnitelma vapaaehtoisesta kuukausimaksusta. Itse kävin asiaa kyselemässä omalta henk.koht ulosottomiehltäni; hän ei ollut paikalla joten kollegansa kanssa, joka istuu samassa huoneessa keskusteltiin. Tämä kollega printtaili veloistani listat, ja neuvoi minua miten he toimivat, yhdessä laskimme summat miten hoitaa ulosottoa vapaaehtoisesti summa x/kk.

Käytännössä asia oli sillä selvä pyysi tulemaan kahden viikon päästä hakemaan nimet paperiin henk.koht ulosottomieheltäni. Yllätys oli suht kiva, kun tämä siihen paperiin mitä hänen kollegansa kanssa olimme laatineet ”en minä rupea kuuntelemaan sinun velkojiesi valitusta JOS sinä et pysykään suunnitelmassa, he ovat sitten minun kimpussani. En edes neuvottele asiasta vaan otan kaiken, minkä lain mukaan saan”. Että silleen, ja näin hän myös tekee saan bruttona vajaa 1500, ja käteen jää about 550 erkkiä kuulle. Että se siitä 1/3osasta ja neuvotteluista. Ainoa positiivinen juttu on se, että kokoajan velka onneksi lyhenee!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Potkittu

1.8.2003 03:17

Turhan monikin tietämätön syyllistää tässä ketjussa kaikki velalliset/luottohäiriöiset samaan kasaan. Ikään kuin velkaantuminen olisi aina oma valinta. Kerronpa oman tarinani, jos se hieman valottaisi.

Oma vanhempi pakotti (kyllä, se onnistuu, uskokaa vain) takaamaan yrityksensä lainoja, ja ryyppäsi sitten kaikki. Yritys meni konkkaan, velat maksuun. Rahaton kun oli, pääsi velkasaneeraukseen, lainat minun niskoilleni. Kaikki, täysmääräisenä.

Koitin saada selviteltyä, en halunnut uskoa, että alaikäisenä allekirjoitettuja velkoja joutuisi maksamaan. Luotin liikaa yhteiskuntaan ja siihen harhakuvitelmaan, että lait olisivat oikeudenmukaisia. Paljastui, että kahdella viimeksi mainitulla ei ole mitään tekemistä keskenään.

Oikeuteenhan siinä mentiin, ja turpaan tuli: edelleen on oikea syyllinen velkasaneerauksessa samalla kun itse olen ulosotossa. Takauksen laillisuuteen ei vaikuttanut millään tavalla se, että taustalla oli pakotus. Hyvä rakentaa tulevaisuuttaan, kun 18-vuotissyntymäpäiväksi saa reilut 50 000 € laskua maksettavaksi. Opiskelijan tuloilla ei tuskalle näy loppua velkasaldon kasvaessa koko ajan tähtitieteelliseksi.

Ja arvatkaas vaan, pääseevätkö opiskelijat velkasaneeraukseen? Eivät todellakaan pääse.

Nyt on olo ihan paskana, pitäis ilmeisesti opiskelu heittää sikseen ja mennä töihin jos meinaa ikinä saada velkaa maksettua. Velallinen (pankki) ei halua sopia, kun asia on kertaalleen riitautettu jo oikeudessa. Hurraa.

Kyllä Suomi on upea maa asua. Vittu.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Helpotus

6.8.2003 13:57

Artikkelia en vielä lukenut, mutta kokemusta löytyy minultakin.
Avasin isälleni liittymän, koska hän ei luottotietojen takia ko. liittymää saanut. Töiden takia oli hänelle silloin välttämätöntä. Olin 18-kesäinen nuori ja halusin luottaa sekä uskoa isääni.

Kolahti 6000mk:n lasku postiluukusta, isä oli soitellut 118 juttukaverin puutteessa!!! Ja minä, yh kotiäiti, pienirahainen. Häpesin niinpaljon, enkä kehdannut soittaa ja kysyä, josko asian saisi jotenkin järjestettyä. Tämän lisäksi isäni huijasi minulta rahaa ja lopputuloksena oli yli 30 000mk velat, kun yrittäessäni maksaa minkä pystyin huomasin, että ei riitä rahat ja soppa oli valmis.

Sitä sukellettiin sellaisella syöksykierteellä kuilunpohjalle, että ei tosikaan. Tähän asti olin maksanut kaiken aina ajallaan. 16-vuotiaasta lähtien, ikinä ei ollut ollut mitään ongelmia.

Tänään tilanne on se, että velat ovat maksettu ja vuodenpääatä viimeistään pitäisi olla luottotiedot ok, luojan kiitos!

Sinulle Anni hurjasti voimia!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Merkityn kaveri

28.7.2006 03:01

Serkkuni sai merkinnän luottotietoihinsa pari vuotta sitten. Kaikki lähti siitä kun hän muutti toiselle paikkakunnalle ja aloitti opiskelun yksityisessä koulussa, josta piti joka kuukausi maksaa n 400e, siihen päälle vielä vuokra, puhelinlaskut,muut asumiseen kuuluvat laskut ja vielä olisi pitänyt jäädä rahaa myös ruokaan ja muuhun elämiseen.
Tuloja hänellä ei ollut muuta kuin opintotuki, eivätkä vanhemmat suostuneet auttamaan häntä rahallisesti. Hän otti opintolainan,jotta sai koulun maksetuksi ja opintotuki ei riittänyt edes vuokraan. Sosiaalitoimistosta ei herunut penniäkään opintolainan vuoksi. Tämä kaikki johti siihen,että laskut jäivät maksamatta ja perintään meni melkein kaikki ja lopuksi merkintä luottotietoihin. Ihmettelin monesti millä hän elää, jääkaapissa ei yleensä näkynyt kuin valo, koulumatkan 10km/suunta hän käveli joka päivä jne. Jälkeenpäin olemme mittineet mitä hän olisi voinut tehdä toisin, että tällasta ei olisi päässyt tapahtumaan..

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

vituttaa

11.1.2007 11:01

Itselleni kävi niin että sain osakkeita nuorena sukulaisilta jotka minun piti saada käyttööni kun täyttäisin 18v mutta toisin kävi äitini oli myynyt osakkeet eikä maksanut veroja oli kiva yllätys kun täytti 18v niin oli velkaa 4000e vaikka piti saada rahaa omaan käyttöön

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

aati

19.6.2007 20:51

Ompa "hyvä" kuulla että muitakin kohtalotovereita on olemassa...Itseltäni meni luottotiedot puoli vuotta sitten. Ja sen jälkeen otin avioeron! Ex-mieheni puolesta otin kallista yksityislainaa, jonka hän lupasi maksaa ajallaan takaisin...eipä maksanut. Oli vielä jättänyt useita yhteisen taloutemme laskuja maksamatta, jotka oli sanonut hoitaneensa ja minulta meni kaikki maallinen omaisuuteni...asunto, auto, jne. Nyt elän ainakin 15 vuotta velkavankeudessa... Niinkö se muka on, että kaiken se kestää ja kaiken se kärsii...??

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

hynska

11.8.2007 09:47

olen maksannut ulosottoon n.3v. omia nuoruuden mokia ja tahtoisin tietää milloin luotto tietot palaavat ennalleen? ensi kuussa on viimeinen maksu sitten olen velaton mies!!velkani johtui " UMV 4v." eli ulosottomenettelyssä todettu varattomaksi tai muu este. tilasin suomen asiakastieto oy. liput ja laput. ja viimeinen velka pitäisi poistua 10.2.2008.silloin on 4v. mennyt. ovatko luotto tietoni auki silloin? tai koska? voisiko joku kertoa ja valaista minua niin tiedän millon luottotiedot ovat kohdallani ok. T. hynska

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kyylä

5.3.2008 09:09

Kerokaapa ihmiset oi, miten saan hommattua kännykkäliittymän jos on luottohäiriömerkintä? Jos on joku operaatori, joka niitä myöntää, niin kertokaa ihmeessä.

Luottohäiriö terveisin: Desperado

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Fairy75

28.5.2009 00:55

Takaukset on myös toinen juttu.. Ja varsinkin näinä aikoina.. Siinä menee koko elämä velaksi..

Lisäksi rampauttaa varmasti luottamusta, kun kyseessä oma äiti!!?

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kaisa

17.2.2010 10:24

Hei!

Olen opiskelija Diakonia-ammattikorkeakoulussa Turussa. Opiskelen toimittajaksi toista vuotta ja opintoihimme kuuluu nettisivujen tekemistä journalistisella näkökulmalla. Valitsin aiheekseni pikavipit, koska en itse juuri tiedä aiheesta mitään ja koen sen mielenkiintoiseksi. Tarkoitus olisi rakentaa sivut, josta löytyy tietoa pikavipeistä ja linkityksiä muille hyville sivuille, jotka myös tarjoavat tietoa vipeistä. Asenne ei ole kielteinen eikä myönteinen, vaan lähinnä haluan ottaa selvää vippien eri puolista.

Journalistiseen puoleen toivoisin saavani kaksi haastateltavaa, joilla on kokemusta pikavipeistä. Toinen heistä saisi olla sellainen, jolle vipeistä on koitunut vaikeuksia - ehkä rahatilanne ei olekaan parantunut niin nopeasti kuin on ajateltu, eikä takaisinmaksua ole voitu tehdä. Toisella taas toivoisin olevan vain positiivisia kokemuksia vippien käytöstä.

Molemmat haastattelut tehdään täysin anonyymisti, ei nimeä, eikä kuvia. Jutut ovat tekstimuodossa, joten myöskään äänestä ei voi ketään tunnistaa. Mielelläni sopisin haastatteluajan kasvotusten, mikäli olet kiinnostunut ja olet kotoisin Turusta tai lähiseudulta. Voimme myös tehdä haastattelut puhelimitse tai tarpeen tullen sähköpostilla. Ota ihmeessä yhteyttä!

Kaisa
pikavippisivusto@gmail.com

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Burmi

20.4.2010 11:23

Älkää nyt Luottokuntaan soittako teidän luottotietojen perään. Niillä ei ole luottorekisterin kanssa mitään tekemistä. ASIAKASTIETO on oikea paikka josta kannattaa asiaa udella.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

agore

6.10.2010 02:42

Järkyttävä tarina. Nämä pikavippi-firmat pitäisi saada kuriin viimeinkin. Niissä korot ovat liian suuria. Toisaalta taas pankkien myöntämien asuntolainojen korot ovat liian matalia olleet jo pitkään, mikä on johtanut valtavaan asuntokuplaan joka puhkeaa ennemmin tai myöhemmin, vieden mukanaan koko pankkisektorin ja syvästi velkaantuneet tradenomit joiden liksa häviää työpaikan mukana kuin tuhka tuuleen. Myös asunnon arvo häviää. Ainoastaan velka jää.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Seppo

26.10.2011 11:38

Velat nyt on pikku juttu. Mullakin 20 000 euroa velkaa ja n. 5000 euroa maksamattomia sairaalalaskuja. Silti ulosottomies vei vain kolmanneksen työkyvyttömyyseläkkeestäni ja jäi vielä ihan hyvin rahaa ostaa alkosta viinaa. Vaan viime kertainen sairaalaressuni se vasta asiat mutkikkaiksi teki. Mulle määrättiin edunvalvoja ja laitettiin asumaan tukiasuntoon, jossa päihteiden käyttökin on kielletty. Edunvalvoja antaa mun pankkitilille 20 euroa viikossa, vaikka mun työkyvyttömyyseläkkeeni on bruttona 1470 euroa/kk kaikenlisäksi mulle myönnettiin 60 euroa kuussa asumislisää mut sekin menee jonnekin edunvalvojan avaamalle tilille, enkä pääse siihenkään käsiksi. Mä en edes tajua kuka keksi mulle edunvalvojan määrätä ja miksi, mutta se on kyllä paljon kamalampaa, kuin jotkut pikku velat. Mä kun luulin että vaikka olisi miljoona velkaa, niin aina mun työkyvyttömyyseläkkeestäni jäisi ulosotoista huolimatta käyttöön reilut 400 euroa kuussa välttämättömien laskujen jälkeen. Kyllä edunvalövontaan joutuminen on velkahelvettiä paljon pahempi juttu. Hitto kerran viikossa saa 20 euroa ja se ei riitä edes sätkätupakkaan. Kahviakaan en enää voi ostaa.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

bggg

28.11.2011 16:28

Att:

Olemme erittäin halukkaita auttamaan sinua taloudellisia ongelmia, Olemme yksityinen laina luotonanto virasto, annamme lainan yksityis-ja liike-elämän kanssa korko niinkin alhainen kuin 3%, meidän laina käsittely on fast.have sinulla on hylännyt niin monet pankit? Tarvitsetko rahaa maksaa laskuja? Tarvitsetko rahoitusta yrityksen perustamisvaiheessa? Vai tarvitsevat rahoitusta laajentaa liiketoimintaasi? Vai tarvitset henkilökohtainen laina? Meidän laina vaihtelee henkilökohtaisen liiketoiminnan loan.If todella tarvitset lainaa ratkaise taloudellisia ongelmia, hakea lainaa tänään. kanssa hakulomakkeen alla meille.

annamme lainaa kaikentyyppisissä valuutan kuten on dollari, euro, GBP kiloa.

Voit aloittaa hakuprosessi, seuraavat tiedot:

Koko nimi:
Osoite (Home & Office):
Siviilisääty:
Sukupuoli:
Kotiosoite:
State:
Maa:
Puhelin (Home & Office):
Pyydetty lainan (kuvassa):
Kesto lainan:
Suositukset:

odotamme vastausta ja hakulomake edetä.
Kiitos
Herra Roland Aseseppämestarin
E-mail: freeservicess2011@gmail.com

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Ellinki

10.12.2011 21:12

Sympatiat on Annin puolella, tiedän tasan tarkkaan mistä hän puhuu. Oma äitini teki samoin minulle. Ulosotossa ne jutut on edelleen, työttömänä kun ei pääse velkasaneeraukseen ja fyysisen kunnon takia ei pääse töihin.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

jyrkisoim

27.4.2012 11:46

Kyllä se niin vain on, että nämä tällaiset sivustot on monen nuoren turma.

http://www.pikavippi.ws/plussavippi

Pitäisi kieltää laissa.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Biggy

1.6.2012 13:57

Ota yhteyttä jo tänään sähköpostitse: mcdavicineloanfirm@gmail.com lisää tietoa siitä, miten voit saada kiireellinen laina, kiitos. Mc Davicine William

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

PastoriOsasBen

30.6.2012 06:34

Hei,

Etsitkö yritysten laina, henkilökohtainen laina, talo, auto laina, opintolaina, velan vakauttamista lainat, vakuudettomia lainoja, pääomasijoituksia, jne. .. Vai oletko evätty lainan pankki tai rahoituslaitos kokoonpano yhden tai useamman reasons.You pikemminkin niiden luotto ratkaisut! Olen pastori, yksityinen lainanantaja, luotonanto yrityksille ja yksityisille pieni ja edullinen korko on 2%. Kiinnostuitko? Ota yhteyttä hoitoon lainan seurata siirtää 48 tunnin kuluessa. YHTEYSTIEDOT: pastorosasben@gmail.com

Työstö

nimi:
Syntymäaika:
Sukupuoli:
Siviilisääty:
Osoite:
sijainti
Tila:
Postinumero:
Maa:
Puhelin:
E-mail:
Valtion tarkoitus laina:
Lainan määrä:
Laina Kesto:
Nettokuukausituloista.

Takaisin asap edellä tiedot lisätietoja.
Hope kuulla sinusta.
Kiitos ja Jumala teitä siunatkoon,
Pastori Osas Ben

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

jiiggeri

2.7.2012 14:47

Uskomatonta, millaisia mainosviestejä on kerääntynyt näin vakavan artikkelin alle. Tällä hetkellä maksuhäiriömerkinnät lienevät eräs kumuloituvimmista ongelmista Suomen nuorten parissa. Tilanne on vuodesta 2003 ilmeisesti moninkertaistunut. Lähinnä kai sen takia, että yhä helpommin tarjotaan pieniä kulutusluottoja, erityisesti pikavippejä: http://www.omalaina.org/kulutusluotto Onneksi nyt vuoden sisään on tullut yhä uusia tiukennuksia lakeihin ja säädöksiin. Vuoden vaihteesta on pitänyt pikavippifirmojen rekisteröityä selkeämmin, että niiden toimintaa voidaan valvoa. Kesällä vanha ketku opr-rahoitus on saatu oikeuteen, kun heidän harhaanjohtava markkinointinsa on ajanut yrityksen suorastaan markkinointikieltoon. oikein. oikeusministeriön ehdotuksen, joka pian tulee käsittelyyn, mukaan pikavippifirmojen pitäisi aina tarkistaa kunnolla hakijan luottotiedot ja että lainoille pitäisi asettaa kohtuullinen korkokatto. tällöin ei olisi enää taloudellisesti kannattavaa tarjota lainoja kenelle tahansa maksukyvyttömälle raukalle. ehkä tämä kääntäisi kehityskulun. kauheaa, että spes patriamme on maksukyvytöntä, itsetuhoista, masentunutta, työtöntä, syrjäytynyttä, alkoholisoitunutta. mitä tälle maalle tapahtuu. ääriliikkeet porskuttaa... missä kohtuu, kauneus, viisaus ja tekemisen ilo?

Suomi tulee kohtaamaan lähivuosina haasteita... Haasteet ovat kuitenkin aivan erilaisia kuin loputtomia leikkauksia kaavaileva hallitus sanoo, tai omaa etuaan ajavat sijoittajat ja talousteoreetikot väittävät... Haasteet ovat hengen tasolla. En puhu uskonnosta vaan siitä, miten ihmiset väsyvät impulsiivisuuteen, mutta samalla globaali rytmi vaatisi nopeaa reagointia, jatkuvaa muutosta, dynaamisuutta, nokkeluutta. Suomessa vallitsee viisausvaje. Suosittelen: pakottakaa itsenne lukemaan enemmän klassikkokirjallisuutta ja säheltämään vähemmän minkään parissa, joka ei vaadi useita päiviä kestävää ajatusprosessointia. Mikään hyvä ei synny alle yhden päivään mittaisista ajatusprosesseista...

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

mariamaxwell

3.7.2012 02:23

Czy jesteś człowiekiem biznesu czy kobieta? Czy jesteś w jakikolwiek finansowy bałagan lub potrzebujesz funduszy na rozpoczęcie własnej działalności? Czy potrzebujesz pożyczki na osiedlenie swój dług lub opłacać rachunki lub rozpocząć miłą firmy? Czy masz niską zdolność kredytową i jesteś z trudem uzyskania pożyczki kapitałowe z lokalnymi bankami / innych instytucji finansowych? Czy potrzebujesz kredytu? Jeśli Twoja odpowiedź brzmi tak to tutaj jest rozwiązanie. Oferujemy kredyty na 3% stopy procentowej i oferujemy następujące pożyczek zainteresowanej osoby powinny uprzejmie prosimy wypełnić poniższy formularz i wyślij go do nas przez :: email: mariamaxwellloanfinance@gmail.com

Imię i nazwisko ___________________________

Adres kontaktowy ___________________________

Telefon ___________________________

Kraj ___________________________

miasto ___________________________

Zawód ___________________________

Kwota potrzebna jako pożyczki ___________________________

Czas trwania kredytu ___________________________

Sex ___________________________

Wiek ___________________________

Miesięczny dochód ___________________________

Czy stosowane przed? ___________________________

Pani Maria Maxwell.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Attomi

9.7.2012 19:50

Näitä tapauksia on ollut tuttavapiirinikin liepeillä. Ei nyt ketkään mun hanken-kamut sentään, mutta muut. Hankkenilaiset löytää ekstravagantimpia tapoja tuhlata omaisuutensa kuin pikavipin ottaminen ;) Nuorilla on ollut viime vuosina sietämättömässä määrin tarve saada kaikki heti ja kyvyttömyys nähdä ihan perus syysuhteita, joihin liittyy se, mistä voi saada elantonsa, mistä voi saada tarpeeksi rahaa että on varaa luksukseen yms.

En ole lukenut syvällisempiä tutkimuksia just nyt trendeistä, ihan vaan mediasta saanut kuvaa, että ongelmat ovat myös väestötasolla ihan todellisia, eikä vaan pelkistä anekdooteista kyse. Luin juuri tuolta: http://www.pikalaina.ws/ että pikalainojen määrät ovat kai vähän tasoittuneet. En tiedä johtuuko se tietynlaisesta julkisuudesta, jota niihin on kohdistettu viime aikoina vai mistä. Mutta joka tapauksessa onhan tämä kiinnostavaa, jos määrät on tasoittuneet.

Joka tapauksessa ongelmia ne ovat aiheuttaneet .Ja eräs kurjista asioista tässä on se, että markkinat ovat muutenkin pikalainojen osalta olleet hyvin harvojen oligarkkien hallinnassa, eli se on ollut jonkinlainen huijauskuvio, jota muutamat tyypit on hyväksi käyttäneet. Heille sit yhteiskunta on antanut hirveästi tilaa liikkua. En voi hyväksyä tällaista.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

7janssoninkiusaus7

9.7.2012 20:06

jos jollekin on jäänyt epäselväksi niin puolueeton tiivistelmä siitä, mitä tarkoittaa maksuhäiriön saaminen löytyy sivulta http://www.pikavippi-vertailu.biz/maksuhairiomerkinta-luottotiedot/

eli maksuhäiriömerkintä tosiaan tarkoittaa sitä että henkilön tiedot lisätää luottotietorekisteriin, jota ylläpitää voittoa tavoittelematon suomen luottotieto oy. sitten jos henkilö hakee lainaa tai vaikka jotain vakuutusta niin sitten merkintä usein estää tämän. lähinnä joidenkin lakisääteisten vakuutusten kohdalla tehdään poikkeus. netti- ja puhelinliittymistä pitää maksaa paljon ennakkoa, että sellaisen saisi luottohäiriön kanssa. matka- ja kotivakuutukset voivat jäädä saamati. luottokortit saatetaan lakkauttaa, eikä uusia ole mahdollista saada.

maksuhäiriö ei kuitenkaan tule yllättäen eli kannattaa hoitaa rästit pois alta ajoissa. jos käräjäoikeus päättää, että nyt ei ole kaikkea sovittua maksettu niin sitten se merkintä tulee. siitä pääsee aikaisimmillaan eroon noin kolmessa vuodessa, jos hoitaa maksut merkinnän jälkeen tiukasti suunnitelman mukaisesti. pisimmillään merkintä vainoaa jopa 15 vuotta, eli kyseessä on tosiaan "elinkautinen". kannattaa hoitaa ajoissa ongelmat pois.

hyvä tapa katkaista velkakierre monissa suomen kunnissa on hakea kunnalta sosiaalista luottoa. sillä voi yhdistää pienemmät korkeakorkoiset lainat yhdeksi ja ne on tällä tapaa helpompi hoitaa ja maksaa pois.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

PastoriOsasBen

11.11.2012 22:25

Hei,

Etsitkö yritysten laina, henkilökohtainen laina, talo, auto laina, opintolaina, velkojen konsolidointia lainat, vakuudettomia lainoja, riskipääoman, jne. .. Vai oletko evätty lainan pankki tai rahoituslaitos kokoonpano yhden tai useamman reasons.You pikemminkin niiden luotto ratkaisuja! Olen pastori, yksityinen lainanantaja, luotonanto yrityksille ja yksityishenkilöille pieni ja edullinen korko 2%. Kiinnostuitko? Ota yhteyttä hoitoon lainan seurata siirtoa 48 tunnin kuluessa. YHTEYSTIEDOT: pastorosasben@gmail.com

sovelluksen yksityiskohdat

nimi:
Syntymäaika:
Sukupuoli:
Siviilisääty:
osoite:
sijainti
status:
Postinumero:
maa:
Puhelin:
E-mail:
Valtion Käyttötarkoitus:
Lainan määrä:
Laina Kesto:
Nettokuukausituloista.

Takaisin asap kanssa edellä mainitut tiedot lisätietoja.
Hope kuulla sinusta.
Kiitos ja Jumala siunatkoon teitä,
Pastori Osas Ben

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Belgia

12.4.2013 14:07

Huomio Please,

My Name Is Mrs Tichelen Gumez Alex Belgia, X-huijaus uhri ja miten saan takaisin jaloilleni ja olla henkilökohtainen yrityksen omistaja autoja ja purettu ominaisuudet .... Tämä ilmoittaa suurelle yleisölle laillisen lainanantajan verkossa.

Tässä on minun MENESTYSTARINA:

Olin kriittinen etsimään todellista lainan lainanantajayhtiö olivat voin saada lainaa 130.000,00 euron joidenkin luotonantajan joka tuli minulle lampaan vaatteisiin en koskaan tiedä, ne missä petos kunnes sain niihin laina ja suostuin lopulta olin huijatuksi he huijatuksi minulta kovaa ansaita rahaa jopa neljä luotonantajan että huijatuksi minua summa 22,000.00 euroa ja ajattelin, että kaikki on ohi, että ei voi koskaan olla muuta todellista lainanantaja kunnes mieheni ystävä Mr. Garrett Lugard General Manager hänen yritys, ja hän kertoi minulle, että on olemassa todellinen lainanantaja, että hän sai lainan 800,000.00 euroa 2% korko alkaen joka tekee hänestä omistavat yksityiset yritykset ja talon omaa hän viittasi minua nimisen yhtiön QUICK lAINAN YRITYKSILLE PLC , E-mail: {info.quickloan1960@gmail.com}

Kun hän sai lainan (800,000.00 euroa) Kerroin heille miten tarkoitettujen minä heille olen hakenut lainaa 130.000,00 euroa, kun minun hakemuksen ja lähetin heille hyödyllistä tietoa niille käsitellä minun lainata jälkeen 48 tuntia sain ilmoituksen niiden yritys että minun laina on hyväksytty ja käsitelty seuraavassa 48 tuntia minun laina 130.000,00 euroa siirrettiin tililleni. Ja lupaan niitä tulee minun pelastus aion spreed hyvä uutinen koko maailmalle QUICK LAINAN YRITYKSET OYJ ON PARAS MAAILMAN.

Ja kerron heille Mrs Tichelen Gumez Alex tarkoitettu sinulle niitä ja toivot täytetään ...

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Velkaa velkaa

21.11.2013 06:49

Joopa joo, höpö höpö...

Kaupunkilainen 2

3.11.2017 01:42

Harjun kapunginosa. Ei Alppiharju. Ei Kallio.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi