Pyyteettömät bisnesenkelit valmiina antamaan rahansa

Slush-tapahtumassa rakennetaan suomalaista tulevaisuutta.

Kuva: © adam121 / Fotolia.com

Siellä ne liitelee Messukeskuksessa. Pyyteettömät enkelit, jotka jakavat enkelirahaansa, jotta startup-skenen ennakkoluulottomat yrittäjät saavat tuulta purjeisiinsa. Eikö ole valtavan upeaa, että talouskurin ja pitkittyneen taantuman aikana löytyy näitä raamatullisia olentoja, jotka nostavat meidät kurimuksesta?

Euroopan suurin sijoittaja- ja kasvuyritystapahtuma Slush starttasi tänään. Osan kävijöistään uskonnollista hurmosta vastaavaan olotilaan suggestoiva kaksipäiväinen odottaa yli 13 000 vierailijaa yhteensä 79 maasta. Startup- ja kasvuyritykset, sijoittajat, median ja asiakkaat yhteentuova Slush viestii itsestään mielellään luvuilla: mukanaolevat 3 600 yritystä tekevät tällä hetkellä liikevaihtoa 1,2 miljardia euroa ja työllistävät noin 15 000 henkeä. Nämä yritykset ovat jo keränneet 900 miljoonaa rahoitusta ja toivovat saavansa tapahtumasta 2,3 miljardia euroa lisää enkelirahaa. Slushissa tekee duunia 1900-henkinen organisaatio, johon kuuluu 1300 vapaaehtoista. Tapahtumassa järjestetään Slush 100 -pitching-kilpailu, jossa tuhannesta hakijasta valitut sata yritystä esittelevät ideansa tuomaristolle ja voittajalle annetaan suurin vastaavanlaisessa tapahtumassa jaettu palkinto, 250 000 euroa ja 10 000 eurolla lakipalveluja.

Kun talous ajaa ahtaalle, tarvitaan lupauksia paremmasta huomisesta. Possuja kiusaavat linnut iPadin ruudulla tai viikinkitaistelut kännykässä riittävät valoksi tunnelin päässä. Menestystarinoiden innoittamana Slushkin kasvaa vauhdilla. Vuonna 2008 Korjaamolla järjestetty Slush veti paikalle 250 henkeä, vähemmän, mitä tänä vuonna on esiintyjiä. Viime vuoden 7000 kävijän määrä tuplaantuu tälle vuodelle.

“Meidän unelmamme on, että kahdenkymmenen vuoden aikana Suomesta rakennetaan samanlainen paikka kansainväliselle kasvuyritys- ja teknologiayhteisölle kuin esimerkiksi Cannes on liikkuvalle kuvalle tai Milano muodille. Sillä hetkellä kun suurimpien yhdysvaltalaisten ja aasialaisten pörssiyritysten johtajat tulevat käymään täällä säännöllisesti, on siihen päästy. Voi olla, että tämä on jopa mahdoton tavoite saavuttaa, mutta sitä kohti mennään”, viimeistä vuotta tapahtuman puikoissa toimiva Miki Kuusi maalailee.

Tämän vuoden Slushissa riittää aidosti kiinnostavia kotimaisia ideoita. Näitä ovat esimerkiksi Walkbase, joka kertoo kauppiaille wifi-verkon kautta, missä asiakkaat liikkuvat, Beddit, joka mittaa unen laatua, tehokkaampaan jätekeräykseen erikoistunut Enevo tai interaktiivisten kuvien avulla uudenaikaista opettajien oppimateriaalipankkia rakentava ThingLink.

Lisäksi mukana on tuhansia muita, joilta puuttuu vielä maailmanvalloitukseen tarvittavat pääoma ja käyttäjät. Tässä vaiheessa enkelit liihottavat kehiin.

“Bisnesenkelisijoittamisella tarkoitetaan yksityishenkilön tekemää sijoitusta listaamattomaan potentiaaliseen kasvuyritykseen. Yrityksen kasvutavoitteiden saavuttaminen vaatii usein ulkopuolista osaamista ja rahoitusta, mutta tällaiset yritykset ovat sijoituskohteina vielä liian riskipitoisia institutionaalisille lainaajille tai sijoittajille. Erinomainen vaihtoehto vastaamaan alun kasvuhaasteisiin on bisnesenkeli, jolle on mahdollista tehdä korkean riskin pääomasijoituksia”, kertoo suomalaisten bisnesenkeleiden verkosto FiBAN nettisivuillaan.

Käytännössä kyse on riskisijoittamisesta, mutta se ei kuulosta yhtä hurmokselliselta. Missä enkelit, missä fantasia, missä romantiikka?

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi