Rapsakkata

Näytetään blogin kirjoitukset, joissa aiheena on mainostulorekisteri.

Hyviä uutisia kirjasta  4

"Huonoja uutisia". Käsittelee media-alaa. Sanomalehtien ja toimittajien näkökulmasta tarkasteltuna. Tyly "Sinua ei enää tarvita!" tullee olemaan satojen toimittajien kuulema lause vuoden loppuun mennessä.

Molemmat kirjoittajat ns. sisäpiiriläisiä. Ihan hyvin ja asiallisesti tuikkailevat. Kirjan luettuaan moni meistä huomaa olleensa monessa mediaan liittyvässä oikeassa. Esimerkiksi Hesarin ohentumisen, huonontumisen ja kallistumisen suhteen.

Kirjan ja kirjailijoiden tiedot kustantaja Inton sivuilla:
http://www.intokustannus.fi/kirja/huonoja_uutisia/

Hesarihan on toitottanut riippumattomuuttaan mainosrahoittajistaan. MTV3 yleviä journalistisia työtapojaan. "Huonoja uutisia" - kirjan sivulta 97 sushimainen makupala:

"Transparency Suomi ehdotti raportissaan alkuvuodesta, että Suomeen tulisi perustaa median mainostulorekisteri, joka paljastaisi liian likeiset suhteet liike-elämään. Ehdotus vaiettiin kuoliaaksi."

Näin osuvasti lausui julkisen sanan neuvoston (JNS) puheenjohtaja Risto Uimonen Hesarissa 11.7.2012 - sivu A6:

“Tiedotusvälineellä ei ole arvokkaampaa pääomaa kuin se, että siihen voi luottaa.”

Facebookissakin kirjasta löytyy jo oma ryhmänsä, jota voinee lukea myös ilman tunnuksia: http://www.facebook.com/pages/Huonoja-uutisia/478158765541924

Mielenkiintoista seurata vaietaanko kirja? Vai syntyykö alaa reilusti tuulettava ja läpivalaiseva reipas keskustelu?

Mikäli aihe kiinnostaa niin suosittelen myös seuraavia kirjoja:

Sananvapaus kauppatavarana, Martti Valkonen
Painokoneet seis, Johanna Vehkoo
Lumedemokratia, Katja Boxberg ja Taneli Heikka