
Henkilöbrändääminen kiinnostaa monia, koska siitä voi hyötyä paljon. Siksi asiaan kannattaa perehtyä ja ottaa koppeja myynnin ja markkinoinnin mestareilta. Kaikkien aikojen myyntikuninkaana tunnetuksi tullut Brian Tracy toteaa, että henkilöbrändi on ennen kaikkea lupaus, joka mahdollistaa sen, että voit pyytää korkeamman hinnan osaamisestasi.
Brändi lähtee liikkeelle arvoista; laadusta, erinomaisuudesta, reagointikyvystä, yhteistyötaidoista, innovaatiokyvystä, johtajuudesta. Kun olet päässyt selville siitä, että millä osa-alueella olet paras. Tämän jälkeen alkaa luottamuksen rakentaminen, jotta voit saada asiakkaasi suosittelemaan sinua muille. Suosituksethan ovat parasta markkinointia joiden avulla rakennat itsellesi laajan yhteistyöverkoston joita kannat aina mukanasi - tämä asia tekee sinusta halutun.
Tracy jakaa brändin kahdeksaan osaan, jotka ovat erikoistuminen, johtajuus, persoonallisuus, erottautumiskyky, näkyvyys, hyödyllisyys, sitkeys ja hyväntahtoisuus. Hän samalla korostaa sitä, että jokainen päivä täytyy miettiä, että miten voisi kehittyä entistä paremmaksi ja tehdä työnsä entistä paremmin.
Tracyn opit puhuttelevat erittäin paljon yrittäjiä, mutta palkansaajat hyötyvät henkilöbrändäämisestä myös. TEDx-puhuja Ann Bastianelli on sanonut, että vahvat henkilöbrändit saavat 10-25 prosenttia enemmän palkkaa kuin ne, jotka eivät ole brändänneet itseään tai heillä ei ole riittävän vahvaa brändiä. Näin on asian laita siis Yhdysvalloissa. Toivottavasti sama asia koskettaa Suomea.
Henkilöbrändäykseen kannattaa panostaa, koska tämä voi edistää sitä, että lujitat asemaasi työyhteisössä ja voit saada entistä helpommin ylennyksen. Ole siis ylpeä brändisuurlähettiläs omalle työnantajallesi. Vahva henkilöbrändi ei ole kuitenkaan vakuutus siitä, että voit pitää työtehtäväsi, jos työnantajalla menee huonosti ja joutuu tämän takia irtisanomaan sinut. Vahvan henkilöbrändin etuna on kuitenkin se, että uudelleentyöllistyminen voi nopeutua.
Suomessa on nähty moderneja muutosjohtajia, jotka ovat saaneet yllätyspotkuja, vaikka he ovat olleet erittäin tunnettuja. Tunnettuuden etuna on kuitenkin ollut se, että he ovat saaneet lähes välittömästi uusia työtarjouksia.
Henkilöbrändäykseen liittyy paljon erilaisia neuvoja, joista kannattaa poimia itselleen sopivimmat palat. Bastianellin mukaan henkilöbrändäys jakaantuu vain kolmeen eri osa-alueeseen; itsetietoisuuteen, tarinankerrontaan ja henkilösuhteiden syventämiseen. Tarinankerronta jakaantuu myös kolmeen eri osa-alueseen; korkeaan huomioarvoon, merkitykselliseen hyötyyn ja muistettavuuteen.
Ja vielä kirsikkana henkilöbrändikakun päälle Brian Tracyn neuvot henkilöbrändyksestä.
Suositeltavaa kirjallisuutta:
A Winning Brand: How to Build a Powerful, Personal Brand in Today's Modern, Digital World - Kraig Kleeman (2017)
Personal Branding For Dummies (2014)
Introduction To Personal Branding: 10 Steps Towards A New Professional You - Mel Carson (2012)