Ostovallankumous-kirja pääsi Arto Hiltusen ja Matti Alahuhdan kirjojen viereen.
Ostovallankumous-kirja ilmestyi viisi vuotta sitten lokakuussa vuonna 2015. Kirja nousi tietokirjojen kärkeen ja teos on saanut paljon myönteistä palautetta. Eräs kokenut suomalainen yritysjohtaja kuvailee kirjaa täydelliseksi, koska teos kertoo käytännönläheisesti sen, että mistä uudesta taloudesta on kyse.
Ostovallankumous upeasti esillä Helsingin Akateemisessa Kirjakaupassa vuonna 2015.
Teos on kirjoitettu yhdessä myyntikirjailija Mika D. Rubanovitschin kanssa ja taustamme sopivat hyvin yhteen. Ruba on kokenut myyntivalmentaja, kun itse taas olen nuori markkinoinnin tutkija ja kirjoittaja. Siksi teokseen tuli sopivasti markkinoinnin ja myynnin näkökulmia aina suuresta kuvasta ruohonjuuritasolle.
Kokenut suomalainen toimitusjohtaja kuvailee Ostovallankumous-kirjaa täydelliseksi.
Ostovallankumous lähtee liikkeelle siitä, että miten internet, älylaitteet, digitalisaatio ja ostajien käyttäytyminen ovat muuttaneet markkinoita, bisnesmalleja, myyntiä ja ostamista. Kirjassa on paljon esimerkkejä siitä, että miten kuluttajabrändit voivat harjoittaa kaupankäyntiä verkossa ja kivijalassa. Kirjassa käsitellään keinoälyn vaikutusta kivijalkakauppaan, vaikka käytämme termiä kasvojentunnistusteknologia.
Kirjassa esitellään myös uusia toimintatapoja yritysmyynnin maailmaan, eli miten tehdään kauppoja hyödyntäen digitaalisen maailmaa.
Kirjassa on paljon esimerkkejä eri brändeistä ja teollisuuden aloista. Stockmann, Amazon, Zalando, OP, SOK, Nordea, InterContinental CItystars Cairo, Google, Alibaba, Facebook j monia muita brändiesimerkkejä.
Helsingin Akateeminen Kirjakauppa suositteli Ostovallankumous-kirjaa ykköskirjana.
Ostovallankumousta voidaan kuvailla nykyaikaisen kapitalismin ja markkinatalouden käsikirjaksi. On selvää, että vuoden 2015 jälkeen eri numerot ja prosentit ovat muuttuneet. Markkinoille on ilmestynyt uusia brändejä ja teknologisia ominaisuuksia, mutta Ostovallankumouksen teoreettinen ja käytännönläheinen rakenne on pysynyt samana, eli miten teet kauppaa uuden talouden keskellä.
Usein tapahtuu se, että liiketalouden kirjat vanhenevat hetkessä käsiin, mutta Ostovallankumous on nykyisen taloudellisen kriisin keskellä ajankohtaisempi kuin koskaan aikaisemmin. Vuonna 2015 Ostovallankumousta esiteltiin yritysten pelastussuunnitelmana ja sellainen se on vieläkin.
Jukka Aminoff luettelee kolme kesäkirjaa, jotka kannattaa lukea loman aikana.
Kesälomakausi lähestyy ja silloin on hyvä aika lukea kirjoja. Nokia on itselleni läheinen aihe, koska tutkin Nokiaa muutaman vuoden ajan, kun kirjoitin graduani Cambridgen Anglia Ruskin University'ssä Britanniassa. Kauppatieteen maisterin opintojeni pääaine oli markkinointi ja innovaatiot, mutta graduni aiheena oli johtaminen ja otsikkona Kuinka uudet markkinamuutokset vaikuttivat Nokian markkina-asemaan. Aloitin tutkimustyön vuonna 2010 ja palautin tutkimustyöni vuonna 2012, mutta Nokia ja uudet teknologiat olivat tuttuja monien vuosien takaa. Tutkimustyössä sain yhdistää uudet teknologiat, johtamisen, markkinoinnin, markkinakilpailun ja ostokäyttäytymisen.
Syksyllä vuonna 2013 monet suomalaiset järkyttyivät, kun ilmoitettiin, että Nokia siirtyi amerikkalaisen Microsoftin omistukseen. Avasin aamulla älypuhelimen ja huomasin valtavan kohinan. Seuraavaksi avasin aamutelevision, jossa ilmoitettiin uudesta päätöksestä. Itse en ollut yllättynyt, koska olin kirjoittanut tutkimustyöhön sen, että Nokia joko ajautuu konkurssiin tai kilpailija ostaa Nokian. Kyse oli lähinnä siitä, että milloin näin tuli tapahtumaan.
Jorma Ollilan muistelmat kertovat siitä, että miten nousi konkurssin partaalta maailmanvaltiaaksi.
Tutkimustyön kirjoittamisen jälkeen en ole juurikaan kommentoinut Nokian kohtaloa julkisesti, koska en nähnyt siihen aihetta. Nyt aika on kypsä, koska vuonna 2014 ilmestyi Nokian pääjohtajan Jorma Ollilan muistelmat Mahdoton menestys - Kasvun paikkana Nokia (Otava) ja vuonna 2018 ilmestyi Nokian entisen hallituksen puheenjohtajan Risto Siilasmaan teos Paranoidi optimisti - Näin johdin Nokiaa murroksessa (Tammi). Erityisesti Siilasmaan kirja vahvistaa tutkimustyöni sisällön Nokian sisäisistä ja ulkoisista haasteista.
Ihastukseni Nokiaa kohtaan alkoi 1990-luvulla, kun olin teini-ikäinen. Ensimmäinen puhelimeni oli Ringo, jolla pystyi ainoastaan soittamaan. Sillä ei voinut kirjoittaa eikä vastaanottaa edes tekstiviestejä. Oman puhelimen saaminen riitti todella hyvin. Nokian uudet kännykät tuntuivat hauskoilta. Hollywood-tähti Keanu Reevesin tähdittämän Matrix-elokuvan takia halusin itselleni banaanipuhelimen, jonka myös sain jotenkin ihmeen kaupalla. Siitä lähtien pysyin lähes koko ajan Nokian käyttäjänä aina vuoteen 2013 asti, jonka jälkeen siirryin iPhonen käyttäjäksi, mutta Applen tuotteiden käyttäjä olin ollut jo 2000-luvulta lähtien. Puhelimet vaihtuivat useasti sekä Nokia näkyi useissa kansainvälisissä elokuvissa, televisiosarjoissa ja musiikkivideoissa. Jennifer Lopez, Katy Perry ja monet muut supertähdet ovat promonneet Nokian tuotteita.
Nokian maailmanmenestyksen seuraaminen 1990-luvulla oli jännittävää, koska kylmä sota oli päättynyt, Suomi ponnisti kohti länttä, Suomi oli elänyt voimakkaan laman ja Nokian nousu nosti suomalaisten itseluottamusta. Nokia haastoi amerikkalaisen Motorolan ja yhtiön markkinaosuus kasvoi jokainen vuosi. Vuonna 1998 Nokia nousi maailman markkinajohtajaksi ohi Motorolan. Suomen informaatioteknologiateollisuus kasvoi kohisten Nokian siipien suojissa. 2000-luvulle tultaessa Nokia oli maailmanvaltias ja vaikutti siltä, että Nokia oli voittamaton. Toisin kuitenkin kävi.
Nokian haastajan tarina. Steve Jobsin muistelmissa kerrotaan kuinka Applen väki kyllästyi työpuhelimiinsa, jonka seurauksena syntyi Applen vallankumouksellinen iPhone.
Tutkimustyöni kohde oli Nokia, mutta pääosassa olivat myös amerikkalaiset teknologiajätit Apple, Google ja Microsoft, jotka hallitsivat ennen kaikkea ohjelmisto- ja sovellusmarkkinoita. Vuonna 2010 en vielä tiennyt tutkimustyöni kohdetta, mutta huomasin yliopiston luennoillani sen, että Nokiaa arvosteltiin rajuin sanoin. Brittiprofessorini sanoivat, että Nokia on oppikirjaesimerkki siitä, että miten voidaan pudota markkinajohtajan asemasta altavastaajaksi. Tämä oli siis vuonna 2010 Britanniassa. Nokiaa oltiin kuitenkin arvosteltu akateemisissa tutkielmissa jo 2000-luvun puolivälistä alkaen varsin voimakkaasti. Sen sijaan Suomessa elettiin vielä Ruususen unta Nokian kohtalon suhteen, jonka takia päätin valita Nokian tutkimuskohteeksi. Olihan kyseessä historiallinen tapaus, joka tuli taltioida kansien väliin, eli miten haastajat voivat iskeä markkinajohtajan pois laudalta. Onneksi oli saatavilla tietokirjallisuutta, akateemisia tutkielmia, uutisia, haastatteluja, dokumentteja ja analyytikkojen arvioita, koska Nokia ei suostunut antamaan haastatteluja. Vuonna 2011 ilmestyi kirjailija Walter Isaacsonin muistelmat Applen perustaja Steve Jobsista. Steve Jobs -kirjan tiedot osoittautuivat tärkeäksi.
Nokian markina-aseman horjuminen alkoi siitä, kun Apple esitteli vuonna 2007 uuden iPhonen, jossa oli vallankumouksellinen käyttöjärjestelmä, joka toimi kuin rasvattu. Seuraavaksi Google ryhtyi tarjoamaan Android-käyttöjärjestelmää kaikille älylaitevalmistajille. Apple ja Google ahmaisivat itselleen kaikki uusimmat sovellukset. Nokia piti kiinni Symbianista, joka ei vastannut Apple iOS:n ja Googlen Androidin käyttökokemusta. iOS ja Android kahmaisivat itselleen markkinaosuudet sen verran nopeasti, ettei Microsoftille jäänyt lainkaan tilaa. Nokialla olisi ollut vain yksi vaihtoehto, eli siirtyminen Androidiin mahdollisimman nopeasti, mutta tätä valintaa ei tehty. Nokian sovelluskauppa ammotti tyhjyyttään, joka ei herättänyt ostointoa. Apple, Google ja Microsoft olivat luoneet laitteiden ja ohjelmistojen ekosysteemit, kun Nokialla oli tarjottavana vain puhelimia ja yksi kannettava tietokone. Nokian tuotekehitysbudjetti oli huomattavasti suurempi kuin Applen, joka ei auttanut Nokiaa. Siinä missä Apple esitteli yhden uuden älypuhelimen jokainen vuosi. Sen sijaan Nokia esitteli uusia puhelimia liukuhihnalta melkein jokainen kuukausi. Monet Nokian tuotesuunnittelijat ovat sanoneet, että monet puhelimet päätyivät markkinoille keskeneräisinä ja puutteellisina. Tiedämme lopputuloksen, eli Nokia romahti.
Risto Siilasmaa näki Nokian hallituksen jäsenenä Nokian sisäiset puutteet. Siilasmaa pääsi korjaamaan Nokian virheitä myöhemmin Nokian hallituksen puheenjohtajana ja uuden johtamiskulttuurin sanansaattajana.
Nokia on kuitenkin tehnyt paluun markkinoille antamalla lisenssin Nokia-brändin käyttöön älylaitteissa, patenttien lisenssimyynnillä ja keskittymällä verkkoliiketoimintaan. Nykyisen maailmanpoliittisen tilanteen takia Nokialla on etulyöntiasema 5G-markkinoilla lännessä ja erityisesti Yhdysvalloissa. Nokian haasteet eivät ole kuitenkaan ohi, mutta on toivottavaa, että Nokia tulisi menestymään 5G-markkinoilla. Nokialla on yksi paha kilpailija, joka on ruotsalainen Ericsson, joka on tuttu kilpailija 1990-luvulta.
Suosittelen lukemaan ensimmäisen Jorma Ollilan muistelmat, toiseksi Steve Jobsin ja kolmanneksi Risto Siilasmaan, jos jotain haluat lukea kesän aikana. Teokset pitää lukea juuri tuossa järjestyksessä, koska kyseessä on oppitunti siitä, että miten ensimmäiseksi noustaan markkinajohtajaksi kovan työn kautta, mutta sitten koittaa tyytyväisyyden tunne. Seuraavaksi kilpailija huomaa markkinoilla suuren aukon, joka voidaan täyttää itse. Kolmanneksi markkinoiden entinen valtias joutuu kovan kohtalon eteen ja pelastamaan itsensä vaikeiden valintojen kautta.
Era Nova on tunnelmallinen kirjakauppa Helsingin Ullanlinnassa.
Ullanlinnan Kasarmikadulla on ihastuttava ja taianomainen Era Nova Bookshop -kirjakauppa, josta löytyy runsas valikoima kiehtovaa kirjallisuutta. Helsingissä on niukka määrä erikoisliikkeitä ja Era Nova on juuri sellainen, joka pystyy palvelemaan avoimia ja myönteisiä mieliä. Valikoimasta löytyy kirjoja, kalentereita, musiikkia, tuoksuja, tippoja, uutteita, teetä, koruja, kauniita esineitä ja kortteja. Olen saanut aikoinaan lahjaksi purppuran värisen ametistin ja oletan vahvasti, että kivi on ostettu Era Novasta. Ametisti on tallessa. Kirjakaupasta löytyy myös salaisuus, eli takahuoneessa on suuri tila jooga- ja meditaatiotunteja varten.
Itse luen runsaasti liiketalouteen, historiaa, yhteiskuntaan, maailmanpolitiikkaan ja teknologiaan liittyvää kirjallisuutta. Itselleni teokset eivät enää ole raskaslukuisia, mutta nämä teokset toistavat usein itseään ja tuovat pieniä lisiä suureen palapellin. Yksi kirja tulee luettua illan aikana ja tämähän ei ole hyvää kuultavaa kirjailjoille, jotka ovat vuosikausia raataneet hiki hatussa teoksiensa kanssa.
Siksi pitää saada hengenravintoa!
Vie elämäsi onnellisuuden, ihmeiden ja rauhan polulle.
Era Nova -kirjakauppa on kuin hyvistä elokuvista. Kirjakauppa on tunnelmallinen, aivan kuin yksityisklubi tai -yhteisö. Kirjoja voi selailla kaikessa rauhassa. Välillä voi rentoutua pehmeissä nojatuoleissa ja nauttia kupillisen kuumaa teetä, sekä pohtia sopivia valintoja. Eronovalaisilla on oma erityinen henki, joka on aina ystävällinen. Siksi vierailu kirjakaupassa on aina iloinen kokemus.
Era Novan hyllyistä löytyy fiktioon, historiaan, filosofiaan, hengellisyyteen, ihmeiden oppikursseihin, mytologiaan, maailmankaikkeuteen, uskontoihin, luontoon, luontouskontoihin, terveyteen, hyvinvointiin, ravintoon, psykologiaan, uneen, seksuaalisuuteen ja henkiseen kehitykseen liittyvää kirjallisuutta. Hyllyistä löytyy jumalallinen valikoima maailmankaikkeuden tarinoita.
Kirjakaupassa on laaja valikoima henkiseen ja fyysiseen hyvinvointiin liittyvää kirjallisuutta ja paljon myös kaikkea muuta kiinnostavaa. Mieli rentoutuu.
Jotkut voivat luulla, että joogan ja meditaation harrastajat ovat salaperäisiä olentoja. Ehkä he ovatkin. Olen harrastanut joogaa ja meditaatiota aivan pienestä pitäen, koska kilpaurheiluun kuului joogaan harrastaminen, eli lihaskunnosta huolehtiminen. Meditaatio toimi keskittymisharjoituksena. Joku voisi sanoa, että olen ollut hippi koko elämäni. Joogasta ja meditaatiosta tuleekin mieleen kultaiset hiekkarannat, vihreät palmupuut, turkoosin värinen meri, kuumuutta hohkava aurinko sekä rento oleilu lähimmäisten ja ystävien kanssa.
Siksi ajattelin avata tätä maailmaa niille, jotka eivät ole tuttuja aiheen kanssa. Era Novan kirjahyllystä on lähtenyt matkaani kaksi kirjaa.
Carol S. DweckinMindset: Menestymisen psykologia - kuinka voimme toteuttaa piileviä kykyjämme vuodelta 2016. Teosta lukiessa tuli mieleen vanhat kilpauintiajat, koska huipulle pääsy ei ole mikään suoraviivainen ja helppo tie. Muuten kaikki olisivat mestareita. Muistan kuinka olin pienenä poikana kisan viimeinen yksissä kisoissa. Sisuunnuin. Lopputuloksena palkintokaapissani on satoja mitaleita. Peruskoulussa äidinkielen (suomen kielen) arvosanani oli lähellä hylättyä, mutta sitten olen kirjoittanut runsaasti artikkeleita ja kirjoja. Dweckin teos pureutuu juuri tähän asiaan, eli mitä uhrauksia tulee tehdä menestymisen eteen. Mitään ei ole ennalta annettu. Kaikki mittavia saavutuksia tehneet ovat myös tehneet elämässä myös suuria virheitä ja kokeneet epäonnistumisia. Itsekin. Pohjamudista voi kuitenkin kohdistaa huipputasoa.
Toinen teos on Kyle GraynNosta värähtelyäsi - 111 tapaa henkisen yhteyden vahvistamiseen vuodelta 2018. Gray kertoo tärkeitä asioita joogasta ja meditaatiosta, jotta jokainen joogi voi vahvistaa omaa henkistä yhteyttään, sekä tulla paremmaksi ja elinvoimaisemmaksi ihmiseksi. Grayn tavoitteena on saada ihmiset jumalalliseen yhteyteen maailmankaikkeuden kanssa.
Ihminen tarvitsee hengenravintoa, jotta oma sielu puhkeaa täyteen loistoonsa.
Lähde siis lumoavalle seikkailumatkalle Era Novan kirjakauppaan, joka on ainutlaatuinen ilmestys Helsingissä ja Suomessa. Era Novan edustamat teemat ovat suuressa suosiossa ja nosteessa. Ihmiset hakevat tylsien työelämän prosessien ja teennäisten konsulttien keskellä hengenravintoa. Mikään ei olekaan piristävämpää kuin se, että saa vietyä vartalon ja hengen leikittelyn sekä ilon maailmaan.