
Keinoäly on jo siis keskuudessamme. Monien lukijoiden taskussa on varmaan Applen iPhone, josta löytyy ääniohjauksella käyvä Siri, joka käy keinoälyllä. Snapchatista ja Instagramista löytyy lisäominaisuuksia joiden avulla omien kasvojen päälle voi asettaa erilaisia naamioita. Nämä lisäominaisuudet käyvät myös keinoälyllä, eli kyseessä on varsin tuttu asia monille.
Keinoälystä puhutaan paljon markkinointitehtävien korvaajana, mutta usein jää vähemmälle huomiolle se, että mitä hyötyä keinoäly tuo markkinoijille kasvun mahdollistajana. Keinoälyllä on pelkistetysti kaksi asiaa, jotka hyödyttävät markkinoijia ja mahdollisia ostajia.
Markkinoijille keinoäly tuo lisätehokkuutta markkinointitoimenpiteisiin ja lopputuloksena markkinoijille jää enemmän aikaa huolehtia ostajien palvelemisesta. Keinoäly ei kuitenkaan kykene korvaamaan sosiaalista älykkyyttä ja laajempaa ajattelukykyä joita vaaditaan kulttuurin, yhteiskunnan ja markkinakilpailun analysoinnissa.
Keinoäly tuo ostajille entistä suuremman määrän tuote- ja palveluvalikoiman suoraan heidän nenän eteen. Tämän takia myyjäorganisaatioilta tullaan odottamaan entistä enemmän laadukkaampia asiakaskokemuksia. Keinoälyttömässä maailmassa ostajat haarukoivat itselleen internetistä vain rajatun määrän tuotteita ja palveluja, eli lähinnä sellaisia vaihtoehtoja, jotka ovat jo entuudestaan tuttuja, eli tässä mielessä keinoäly muuttaa tilanteen.
Mitkä ovat keinoälyn entistä tarkemmat hyödyt?
- Keinoäly auttaa saamaan enemmän irti kotisivuista paremman muotoilun avulla.
- Markkinointiautomaation käyttö tehostuu.
- Klikkimarkkinoinnin tehokkuus voi parantua siten, että keinoäly löytää internetistä entistä parempia markkinointiviestintäväyliä mahdollisten ostajien luo.
- Tuo henkilökohtaisemman käyttökokemuksen palvelun käyttäjille (esim. Spotify luo omia soittolistoja, YouTube soittaa automaattisesti sopivaa musiikkia, Netflix ehdottaa uutta katseltavaa).
- Keinoäly voi toimia sisällöntuottajana (tulos- ja taselaskelmat, osavuosikatsaukset, palvelukuvaukset, pörssikatsaukset, urheilutulokset).
- Keinoäly voi toimia digitaalisena asiakaspalvelijana (chatbot).
- Keinoäly voi luoda henkilökohtaisesti räätälöityjä sähköpostikirjeitä.
- Keinoäly voi antaa ennakkovaroituksen asiakkaista, jotka voivat olla pian entisiä asiakkaita.
- Keinoäly voi helpottaa asiakkaiden profilointia
kuvantunnistuksen avulla keinoäly kykenee yhdistämään ostajan muut nettitiedot yhteen antaen entistä tarkemman kuvan ostajan profiilista.
Eli keinoäly auttaa markkinoijaa analysointityössä entistä tarkemmin, jonka avulla markkinoijat voivat entistä tarkemmin keskittyä ostajien tarpeiden tyydyttämiseen. Keinoälyn suurin mahdollisuus nykytilanteessa on se, että myyjäorganisaatiot kykenevät löytämään kokonaan uusia markkinoita. Tämän pitäisi auttaa brändejä kasvattamaan liikevaihtoa merkittävissä määrin, eli parhaimmassa tapauksessa lisäämään markkinoijien määriä. Uuden teknologian tarkoituksena on kuitenkin pääasiassa helpottaa ihmisten elämää, eli markkinoijille jää enemmän aikaa kaikista tärkeimpään - ihmisten kohtaamiseen.
Kirjoitettaessa soi George Michael - Too Funky