
Myyntitykkien ja sarjaluukuttajien aika on ohi, mikäli uskomme kaikkia tuomiopäivän profeettoja, jotka sanovat, että keinoäly tulee kadottamaan melkein kaikki myyntityöt. Yhdysvalloissa keinoäly tulisi kadottamaan 20 prosenttia yritysmyyjistä, mutta 80 prosenttia tulisi jäämään. Aina on sanottu, että teknologia tuhoaa työpaikkoja ja näin se on tehnyt, mutta uudet teknologiat synnyttävät myös uusia työtehtäviä ja parhaimmillaan synnyttävät kokonaan uusia teollisuuksia. Monet yritysmyyjät voivat päätyä kokonaan uusien työtehtävien pariin.
Uusiin teknologioihin pitäisi lähtökohtaisesti suhtautua niin, että voiko se luoda uutta kasvua yrityksille liikevaihdon ja voiton suhteen; luoda uusia työpaikkoja; sujuvoittaa työntekoa; säästää työntekijöiden aikaa; lisätä toimintavarmuutta ja tehokkuutta; sekä monia muita asioita. Työntekijöiden vähentämisen ei pitäisi olla ensisijainen tavoite, vaan kasvun luominen.
Myyjien nykyinen työ tarkoittaa sitä, että toistetaan samoja rutiineja päivästä toiseen, mikä voi tehdä työstä välillä äärimmäisen tylsää, joka muistuttaa enemmän Päiväni murmelina -elokuvaa kuin mitään muuta. Markkinointiautomaatiot, chatbotit ja keinoäly mahdollistavat sen, että teknologia kykenee hoitamaan entistä enemmän identtisiä ja toistuvia tehtäviä. Virheiden määrä tulisi laskemaan samalla ja toimintavarmuus parantuisi.
Tässä tilanteessa myyjien työ pitäisi helpottua siten, että aikaa ja energiaa jää ostajien palvelemiseen. Tämän pitäisi tarkoittaa sitä, että asiakaskokemuksien pitäisi parantua. Keinoälyä voidaan käyttää myös siihen, että keinoäly kykenee tunnistamaan data-analyysin kautta uusia myyntikohteita - nykyiset asiakkaat haluavat tehdä uusintaostoja ja markkinoilta on löytynyt mahdollisia uusasiakkaita. Aiemmin myyjien on täytynyt tehdä nämä työt manuaalisesti, mikä on vaatinut paljon tutkimustyötä ja luovuuden harjoittamista. Keinoäly tulee tässä tilanteessa myyjien tueksi.
Ajatellaan tilannetta, että myyjäorganisaatio haluaa myydä entistä enemmän valtakunnallisesti tai kansainvälisesti. Keinoäly auttaa tässä tilanteessa löytämään mahdollisia ostajia, jotka muuten saattaisivat mennä kokonaan ohi. Keinoälyn edut eivät kuitenkaan jää pelkästään yritystasoille, vaan keinoälyn mahdollisuudet voivat auttaa luomaan uutta talouskasvua merkittävällä tavalla. Pelkästään siten, että vienti saadaan uuteen nousuun.
Keinoäly tuottaa jo merkittäviä tuloksia. Epsonin edustaja on kertonut, että aiemmin he saivat muutaman vastauksen markkinoilta, kun he antoivat 100 liidiä myyntiryhmälle. Keinoälyä käyttämällä vastausprosentti on noussut 51 prosenttiin, eli keinoälyä käyttämällä tulokset ovat nousseet 50 prosentin verran. Laadukkaiden liidien määrä on noussut peräti 75 prosenttia.
Keinoälyä voidaan kytkeä moneen eri asiaan:
- sujuvaan asiakaspalveluun chatbotin kautta
- tunnistaa milloin kannattaa lähettää sähköpostikirjeitä -
parhaimman mahdollisen tuloksen aikaansaamisessa
- auttaa tunnistamaan ostopotentiaalia nykyisissä asiakkaissa
- auttaa tunnistamaan pisteytyksen kautta mahdollisia ostajia
Uusien teknologioiden merkittävä asia on Gartnerin mukaan se, että 85 prosenttia asiakkaiden kanssa käydyistä vuorovaikutuksista tullaan toteuttamaan keinoälyn kautta vuoteen 2020 mennessä. Eli myyjien, ihmisten, osuus jäisi 15 prosenttiin.
Yleisesti ottaen myyjien työtä on erittäin vaikea korvata, koska myyjien työ vaatii monimutkaista viestintää ja päättelykykyä, eli keinoälyllä tulee ainakin nykyisessä kehitysvaiheessa rajat vastaan. Uusia myyntiteknologioita kannattaa hyödyntää ja myynnin rakenteet kannattaa asetella sen mukaan, jota käsittelin artikkelissani Mitä myyjien tulee tietää modernin myynnin trendeistä. Uusien teknologioiden pitää ensisijaisesti helpottaa työntekoa, karsia rutiinitehtäviä pois ja luoda uutta kasvua,
Kannattaa tutustua myös seuraaviin artikkeleihin:
How AI Is Streamlining Marketing and Sales
How Artificial Intelligence Can Benefit E-Commerce Businesses