"Barbecue may not be the road to world peace, but it's a start."
- Chef & Writer Anthony Bourdain
Monet elämäntyyliin keskittyvät televisio-ohjelmat, vilkas matkustaminen, netti ja kansainvälistyvä kaupunkikuva ovat vaikuttaneet siihen, että kauppahallit elävät uutta kukoistuskautta. Sama kuluttaja voi käydä ostoksilla supermarketeissa, mutta hakevat ostoelämyksiä kauppahalleista, jotka ovat aina hieman erilaisia. Käydään niitä hieman läpi, pintapuolisesti.
Hakaniemen torin kauppahalli vaikuttaa myönteisellä tavalla aikamatkalta 1970-luvulle, koska monien tuotteiden hinnat ovat hinnoiteltu tussien avuilla. Tätä taitoa opetettiin kauppakouluissa vielä 2000-luvun alkupuolella, mutta enää sitä ei taideta opettaa, koska digiaika on muuttanut asioita hyvinkin paljon. Hakaniemen hallissa on kuitenkin hieman teollinen tunnelma, koska siellä myydään enimmäkseen paljon kalaa, lihaa ja vihanneksia. Parhaimmat asiakkaat voivat olla lähialueen ravintolat, koska ruokatarjonta on varsin laaja. Kyseessä ei ole suinkaan mikään kaupungin olohuone, vaan kauppahalli näyttää palvelevan enimmäkseen suurten ostosten tekijöitä. Eli jotkut ravintoloitsijat käyvät hakemassa sieltä tuoreita raaka-aineita.
Kauppatorin kupeessa sijaitseva Helsingin vanha kauppahalli on aivan selvästi Anthony Bourdain Approved, koska sieltä löytää perinteisen tyylin mukaan vihanneksia, kalaa ja lihaa, mutta paljon erilaisia herkuttelupaikkoja aina gourmet-lihoista smoothie- ja suklaatiskeihin. Vanhassa kauppahallissa on myös useita paikkoja, joissa voi nauttia ruokaa sekä nauttia juomia. Vanhan kauppahallin tunnelma on lämminhenkinen ja leppoisa. Kyseessä on paikka, jossa turistit tekevät ostoksia ja tutustuvat suomalaiseen ja kansainväliseen ruokakulttuuriin. Sitä voi jäädä notkumaan ravintoloihin sekä nauttia oluita ja viinejä hyggemäiseen tyyliin. Rentoutumisen keskellä voi ihastella Kauppatorin ja Itämeren maisemia. Presidentinlinnan voi nähdä suoraan ikkunasta. Se miksi kauppahalli on Anthony Bourdain Approved johtuu erityisesti siitä, että pienen noususievän aikana voi käydä nappaamassa jonkin sopivan piknikpullon suoraan kauppahallin Alkosta, jolla on varsin laadukas valikoima. Turistit ovat aivan varmasti haltioissaan.
Turun kauppahalli sijaitsee taas aivan kaupungin keskustassa. Kauppahalli tarjoaa tietysti perinteisen valikoiman, mutta kyseessä on selvästi ravintoloihin ja kahviloihin keskittynyt kauppahalli. Lounasaikaan halli on erittäin vilkas, mutta siellä viihdytään pitkin päivää, eli kyseessä on kaupungin olohuone. Sitä ymmärtää erittäin hyvin sen, että miksi halli on enemmän keskittynyt tähän toimintaan, koska kadun toisella puolella sijaitsee Hansakortteli, jolla on erittäin laaja tuotevalikoima. Mikäli haluaa löytää itselleen sellaisen paikan, jossa voi harjoittaa People Watching -perinnettä, eli tarkastella Turun katukuvaa, silloin kannattaa ehdottomasti kuluttaa aikaa kauppahallin tunnelmassa, joka on varsin kansainvälinen. Turkuhan elää kansainvälisestä kaupasta ja tämän aistii erityisen hyvin kauppahallin tunnelmaa seuratessa.
Kauppahallit ovat erittäin tärkeitä, koska tätä kautta pienet yrittäjät pääsevät kilpailemaan isojen poikien kanssa. Suomessa pienyrittäjien asemaa pitäisi auttaa paljon paremmin. Isossa-Britanniassa pienyritysten veroton arvonlisävero-raja on 87 000 puntaa, eli 93 218 euroa. Suomessa raja on 10 000 euroa ja Virossa 40 000 euroa. Britannian malli auttaa siihen, että vilkkaita kauppa-alueita on myös ydinkeskustojen ulkopuolella. Sivukatujen liikkeet saavat myös asiakkaita. Pienliikkeet pitävät yllä sopivaa markkinapainetta globaaleja jättejä vastaan. Kaikki voittavat, eli pienyrittäjyys kukoistaa ja isot yritykset pysyvät koko ajan hereillä. Nimittäin, pienissä yrityksissä syntyy suurin osa innovaatioista. Annetaan luovuuden kukoistaa. Tuetaan pienyrittäjiä.
Ps. Yleisön pyynnöstä tulee myöhemmin oma artikkeli tai täydennän tähän artikkeliin lisäkappaleen Hietaniemen kauppahallista. Kaikkialle ei aina ehdi.