Lootusasentoon liian levoton mä oon...

  • Sara Lohjelm

Mitä meditaatio ja mindfulness ovat minulle viimeisen kuuden kuukauden aikana opettaneet?

Ensiksi haluan mainita, että kuullessani ensimmäisen kerran sanat "meditaatio" ja ”mindfulness” ihoni alkoi kutisemaan ja vartaloni kiemurtelemaan. Minulle kaikki tietoiseen läsnäoloon viittaava oli jotenkin vain... liikaa. Lisäksi oletin. Oletin, että minun tulee istua jalat ristissä lattialla liikkumatta tuntikausia. Niin kauan, että selkääni alkaa sattua. Oletin, että profiloidun hihhuliksi. Entä sitten? Samalla myös pelkäsin: en ollut ollut oman mieleni kanssa tällä tavalla tekemissä oikeastaan koskaan. Kammoksuin kahdenkeskistä aikaa itseni kanssa ellei siihen kuulunut Netflix, puhelin tai musiikki. Meditaatio tuntui aluksi siltä, että sitä piti tehdä väen väkisin. Sitten eräänä päivänä, lainaan ystäväni usein käyttämää sanaa, oivalsin. Nyt haluan jakaa sitä oivallusta muille.

Meditaatio ja mindfulness liittyvät ihmisen kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin, ovat oikeastaan todella olennainen osa sitä. Kaikki oppimani kiteytyy yhteen sanaan: muutos, jota ihmiset pääsääntöisesti muuten kammoksuvat. Muutoksista tulee usein ahdistava olo. Se tuntuu vatsassa, jossain navan takana. Välillä se kipuaa kurkkuun saakka. Tekisi mieli käpertyä sellaiselle sykkyrälle. Taikka ajaa ihan vaan siltarumpuun, riippuu tunteen voimakkuudesta. Oli muutos hyvä taikka huono, niin se saa yleensä aikaan jonkinmoisen vastarinnan. Faktahan kuitenkin on, että asioiden tulee muuttua: emme muuten olisi olemassa. Me, ja kaikki mitä tällä maapallolla on, on energiaa ja energian on oltava liikkeessä; sen vuoksi asiat muuttuvat. Tämän tulisi olla loistava uutinen, sillä esimerkiksi vaikea tilanne elämässä on väkisinkin vain väliaikainen.

Olemme kaikki yhtä ja samaa energiaa; vain värähtelytaajuutemme poikkeaa toisistaan. Värähtelutaajuutta on kahdenlaista: positiivista ja negatiivista. Kumpaa sinä levität ympärillesi? Kuuntele sanoja, joita käytät. Tarkkaile ajatuksia ja tekojasi. Puhutko usein siitä mitä ET halua? Ajatteletko pahaa toisista? Nauratko toisen epäonnistumiselle? Hymyiletkö ihmisille? Sanotko kiitos?

Minä olen ollut läpeeni pessimisti: kaikki oli paskaa paitsi kusi! Ja sekin toisinaan. Värähtelytaajuuteni oli miinus tuhat siellä negatiivisella puolella. Positiiviset ihmiset ottivat suunnattomasti päähän, miten muka joku voi olla onnellinen koko ajan? Miksei toi valita koskaan? Miksei tota vituta koskaan? Tuo varmaan paskantaakin sateenkaaria! Tosiasiassa he vain oivalsivat jotain minua aiemmin: nimittäin positiivinen energia vetää puoleensa lisää positiivista energiaa. Voitte arvata miten tapahtuu negatiivisen energian kanssa; kyllä, negatiivinen energia vetää puoleensa lisää negatiivista energiaa. Positiivisuushan ei aina tarkoita sitä, että on onnellinen joka sekunti. Positiivisuus on enemmänkin sitä, miten reagoi tilanteisiin ja millaisen ajattelutavan henkilö omaa. Positiivinen ihminen näkee surkeassakin tilanteessa jotain hyvää.

Miten tämä kaikki sitten liittyy toisiinsa? Usein, kun ihminen on masentunut se johtuu siitä, että ihminen elää menneessä. Ahdistunut ihminen puolestaan tulevassa. Ei hätää, sorrumme toisinaan kaikki negatiiviseen ajatteluun. En ole täällä siis väittämässä, että itse olisin mikään Tiibetin nunnaluostarista vastavalmistunut zen-master taikka henkinen parantaja. Kuten moni on jo ymmärtänyt, niin meditaation avulla rauhoitetaan siis mieli ja ajatukset. Meditaatiossa keskitytään hengittämiseen tai esimerkiksi tietyn mantran hokemiseen. Mikä kenellekin sopii. Itselleni sopii hengittämiseen keskittyminen ja tarvitsen siihen vielä opastusta. Teen harjoituksia Youtuben avulla; miehen ääntä on miellyttävin kuunnella. Mindfulnessin eli tietoisen läsnäolon tavoite on keskittyä olemaan tässä ja nyt. Juuri nyt. Tämä tekee omalla kohdallani valtavan eron entiseen, sillä tapasin velloa negatiivisissa tunteissa päiviä, jopa viikkoja. Ja kun ajattelen asiaa jälkikäteen; ei siitä seurannut muuta kuin lisää negatiivisia asioita elämääni. Nykyään negatiiviset tunteet ja ajatukset menevät meditaation ansiosta ohi hyvinkin nopeasti.

Tietoinen läsnäolo ja meditointi ovat tärkeimpiä taitoja, joita ihminen voi modernin maailman kehittyessä opetella. Miksikö? Ihmisellä on noin 60 000-70 000 ajatusta päivässä. Puhelimista ja tietokoneista virtaava tiedon määrä laittaa aivomme työskentelemään toden teolla. Mieli on kuin TV, jossa on kaikki kanavat päällä eikä ajattelulta saa hetkeäkään rauhaa. Joskus on siis hyvä olla ajattelematta yhtään mitään. TV:stä puheenollen: sana rentoutuminen on saanut aivan uuden merkityksen. Kuvittelin, että ihminen rentoutuu esimerkiksi TV:tä katsellessa. Ja paskat.

Tähän loppukaneetiksi totean, että meditointi vaatii harjoittelua ja saattaa aluksi tuntua turhauttavalta, kun ajatukset poukkoilevat sinne tänne. Meditointi ja sen harjoittelu on kuin kävisi kuntosalilla: tuloksia ilmaantuu kyllä vähitellen.

Kommentoi kirjoitusta

Jos sinulla ei ole vielä tunnusta Cityssä tai Facebookissa, luo tunnus Cityyn. Se käy käden käänteessä ja on täysin ilmaista.

Luo ilmainen tunnus