2 miljoonan YouTube-seuraajan Peter McKinnon: “Jos sinulla ei ole omia päämääriä, päädyt työskentelemään jollekin jolla niitä on”

Korjaamon Foom Festissä vieraillut tubetähti on tehnyt uransa opettamalla videoillaan ihmisiä tekemään videoita.

Kaveria, jolla on yli kaksi miljoonaa seuraajaa YouTubessa, kannattaa kuunnella mitä videoiden tekemiseen tulee. Siksi menimme Korjaamolla järjestetyille Foom Festeille kuulemaan, mitä sanottavaa Peter McKinnonilla on.

“Olen kiitollinen siitä, että joka päivä herätessäni pääsen tekemään sitä mitä haluan. Välillä se saattaa unohtua, kun tuskailee jonkun yksittäisen asian kanssa, mutta kun katson isoa kuvaa, saan olla äärimmäisen kiitollinen”, McKinnon sanoo Citylle.

Kanadalainen, 32-vuotias McKinnon on kerännyt seuraajansa videoilla, joiden tärkein tehtävä on opettaa muita tekemään hienoja videoita ja ottamaan luovuutensa käyttöön kameran kautta.

Rahan tekeminenkin onnistuu, kun takana on miljoonia seuraajia. McKinnon tienaa hyvin jo pelkillä Googlen kautta YouTubesta saatavilla katsojista kertyvillä mainostuloilla, mutta hän myy myös omia kuva- ja videoeditointipakettejaan ja jopa itse sorvaamiaan ääniefektejä, koska ihmiset pitäneet hänen tavastaan käyttää ääniefektejä videoissaan. Brändien ehdoilla tehtyjä mainosvideoita ei tarvitse tehdä, mutta kumppanit saattavat näkyä videoissa. Esimerkiksi katukuvausta opettavalla videolla McKinnon halusi kohteeksi tennarit ja sai tuttunsa kautta Nikeltä laatikkokaupalla kohteita kuvauksiinsa.

“Mutta en tee tätä rahasta, vaan rakkaudesta videoiden tekemiseen.”

Toista kertaa järjestetty Foom eli Future of Online Video & Media -tapahtuma tarjosi siis juuri oikean kohteen McKinnonin osaamiselle. Viime vuonna tapahtuman pääpuhujana kuultiin maailman suosituinta tubettajaa Casey Neistatia, jonka kanssa McKinnonkin on tehnyt videoita.

Videolla McKinnon kertoo, miten päätyi itsenäiseksi videoammattilaiseksi. Siinä vaiheessa, kun viimeisen palkkatyöpaikan pomo huomasi, että McKinnonilta syntyy videoita kovalla tahdilla, mutta varsinaiset työt jäävät tekemättä, tajusi McKinnon itsekin jättää palkkatyön ja jatkaa omillaan.

“Kun sanoin irtisanoutuvani, pomo sanoi, että olen tiennyt jo kuukausia.”

“Jos sinulla ei ole omia päämääriä, päädyt työskentelemään jollekin jolla niitä on. On käytännöllisempää tavoitella nyt tätä kuin mitään muuta unelmaa. Facebook, Twitter, Instagram ja YouTube ovat koko yhteiskunnan keskipiste nykyisin”, McKinnon sanoo.

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi