Kyyti-palvelun Pekka Möttö: “Suomi on ajatusjohtaja, mutta teot ei ole missään suhteessa puheisiin tällä hetkellä”

Suomalaisilla on rokkistarojen maine älykkään liikenteen suhteen. Enää tarvitsisi tehdä siitä todellisuutta.

Pekka Möttö.
Pekka Möttö.

“Meidän vahvuus on se, että olemme kansainvälinen ajatusjohtaja. Meidät tunnetaan ja meitä seurataan. Haaste on se, että teot ei ole missään suhteessa puheisiin tällä hetkellä”, Kyyti Groupin Pekka Möttö sanoi Smart City -seminaarin lavan paneelikeskustelussa suomalaisen liikennejärjestelmän mahdollisuuksista ja haasteista.

“Me on tuotettu valtava määrä hienoja kalvoja. Totuus on, että Suomen liikennemarkkina ei ole siellä päinkään, mitä näytetään ulospäin. Todellista laajaa yhteistyötä ja isoja uudenlaisia palvelumuotoja ei ole päässyt syntymään, kun tahto puuttuu”, Möttö jatkoi.

Smart City -seminaariiin Korjaamolle kerääntyi parin päivän ajaksi sekalainen joukko pohtimaan kaupunkien älykkyyttä ja muutoksia, joita älykäs teknologia tuo tulevaisuuden kaupunkeihin. Yhdessä Mötön kanssa suomalaisen liikennejärjestelmän edelläkävijyyttä puivat Trafi Liikennelabran Anders Granfelt, Forum Viriumin kehitysjohtaja Pekka Koponen sekä Helsingin, Hämeenlinnan, Tampereen ja näistä erillisen Seinäjoen “nauhakaupunkimaista” kehitystä ajavan Kasvukäytävä-projektin johtaja Anne Horila. Siinä missä Möttö näki haasteita, muilla panelisteilla oli positiivisempi kuva nykytilanteesta.

“Vuodenvaihteesta eteenpäin Suomella on maailman paras lainsäädäntö liikennepalvelujen kehittämisen kannalta, kun laki liikennepalvelusta tulee voimaan. Se velvoittaa toimijoita avaamaan dataa ja rajapintoja ja se edesauttaa paljon asioita. Taksiliikenteen vapauttaminen tulee. Meillä on maailman liberaalein drone-lainsäädäntö ja siihen osa-alueeseen on mahdollista kehittää vaikka mitä”, sanoi Trafin Granfelt.

“Haasteisiin voisin laittaa meidän riippuvuuden autoista, joka on aika keskeinen Suomessa. Pitkät välimatkat ja autokannassa on kiinni peräti 30 miljardia euroa. Kun autoihin on jo investoitu niin paljon, on kynnys lähteä laittamaan rahaa muualle. Kovin nopea muutos ei ole helppo”, Granfelt jatkoi.

Robottibussit ja Tesla nätisti parkissa Smart City -seminaarin pihassa Korjaamolla.
Robottibussit ja Tesla nätisti parkissa Smart City -seminaarin pihassa Korjaamolla.

Forum Virium Helsinki ei edusta koko Suomea, vaan vilkkaimman liikenteen ja uusien innovaatioiden keskipistettä Helsinkiä. Kaupungin omistama osakeyhtiö on tehnyt älykkään kaupungin kokeiluja muun muassa Kalasatamassa. Liikenteen kokeilut on tällä hetkellä keskitetty Jätkäsaareen.

“Jätkäsaaren Smart Mobility Lab on rakennettu liikenteen työkaluksi. Rakennamme sinne holistista labraa, toivottavasti maailman parasta, jossa näitä asioita voidaan testata”, Forum Viriumin Koponen sanoi.

Korjaamon pihassa, parin Teslan vieressä seisoi robottibussi, johon Koponen viittasi puheenvuorossaan.

“Kuten näemme, ne ovat jo täällä. Ensi vuoden alusta alkaa erittäin merkittävä, jopa maailman suurin, panostus kadulla ajaviin robottibusseihin. Tässä on hieno suomalainen tarina kehittymässä.”

Koponen komppasi myös Mötön ajatuksia siitä, että tekemistä on vielä paljon.

“Tällä hetkellä on Kanadassa ITS World Congress menossa ja siellä suomalaiset ovat kuulemma rock-staroja, koska Suomi on MaaSin (mobility as a service) mekka ja kaikki haluavat MaaSin itselleen. Me ollaan luotu Ikean tyyppinen brändi ja nyt se vaan pitäisi tehdä.”

Loppuunmyyty Smart City -tapahtuma keräsi Korjaamolle täyden salin tulevaisuuden kaupungista kiinnostuneita.
Loppuunmyyty Smart City -tapahtuma keräsi Korjaamolle täyden salin tulevaisuuden kaupungista kiinnostuneita.

Maailman ensimmäiseksi MaaS-ominaisuuksilla varustetuksi kyydinjakopalveluksi kutsutun Kyytin Pekka Mötöllä oli tarjolla myös ratkaisuja, joilla liikennejärjestelmää saadaan todellisuudessa sille tasolle, missä puheet ovat.

“Käytännössä se vaatii julkisten liikennetoimijoiden aitoa tahtoa lähteä jakamaan itsellä hallussa olevaa liikennejärjestelmää muiden hyödynnettäväksi.”

“Haluan korostaa, että ei mulla ole tuskaa asian suhteen. Mä olen äärimmäisen hyvässä asemassa siinä, että me suomalaiset olemme uskottavia maailmalla. Se riittää yritykselle, koska me olemme suomalaisia kukaan ei älyä kysyä, että osaatteko te oikeasti, mitä te lupaatte.”

“Se, mitä tarvittaisiin julkiselta puolelta, on ostot. Kokeiluja, rohkeita ostoja, innovaatioita.”

1 kommentti

Itseajava

1.11.2017 21:54

Mötön tarkoitus on saada myytyä kaupungeille isolla rahalla sellaista mikä kaupungeilla jo on ollut aikoja päiviä sitten

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi