Menestysresepti sai alkunsa leipomon mokasta – Vegaaninen pyörykkä Boltsi on kauppojen uusin hittituote

Vegaaninen siemenpallero Boltsi voitti tv-kisan, ja nyt ne viedään käsistä.

Boltsi-pyörykkä on vegaaninen ja soijaton vaihtoehto lihapullille.
Boltsi-pyörykkä on vegaaninen ja soijaton vaihtoehto lihapullille. Kuva: SOK

S-ryhmän ruokakauppojen järjestämä ruokainnovaatiokilpailu Suomalainen Menestysresepti on tuonut vipinää ruokakauppojen hyllyille.

Kilpailun finalistien reseptien syntytarinoita on seurattu televisiossa kesän ajan, ja kilpailun voittajaksi selviytyi Leivon Leipomon kaurasta ja siemenistä valmistettu vegepyörykkä Boltsi.

Uutuustuote on ehtinyt nousta vajaassa viikossa S-ryhmän kolmanneksi myydyimmäksi pyörykäksi kahden myydyimmän lihapyörykän jälkeen. Muihin kasvispyöryköihin verrattuna Boltsin myynnit ovat olleet moninkertaisia.

“Myynti on ylittänyt odotuksemme. Teemme kaikkemme, jotta saamme tuotetta ulos riittävään tahtiin niin, että laatu pysyy huipputasolla ja tuotteita riittää”, sanoo Boltsin tuotekehityksestä vastaava Anssi Räntilä.

Taustalla onnekas sattuma

Resepti sai alkunsa vahingossa. Alun perin Leivon Leipomolla aiottiin kehittää vehnättömiä siemensämpylöitä, mutta onnekkaan mokan johdosta toisin kävi.

“Leipomon värkeistä putkahteli ulos ihan hävyttömän pieniä palleroita. Tuotekehityspalaverissa ei meinattu tuolilla pysyä, kun naurettiin”, Leivon Leipomon Facebook-sivuilla kerrotaan.

“Sitten maistettiin. Aika jännä maku. Ja mukava rakenne – kiitos siementen ja kauran. Päätettiin panna tuotekehittely jylläämään ja ilmoitettiin palleroinen Suomalainen menestysresepti -kilpailuun.”

Muutkin kilpailussa menestyneet tuotteet ovat saaneet hyvän startin. Härkäpavuista valmistettu vegaaninen jäätelö Härtelö, särkijauheliha Särvin ja Juureva juureslevite ovat päässeet paikoin loppumaan kesken, sillä laajamittaista tuotantoa vasta käynnistetään.

“Tuotteet viedään paikoin käsistä. Tilanne kyllä korjaantuu lähiviikkoina, kun valmistusprosessit saadaan rullaamaan täysillä”, sanoo S-ryhmän vähittäiskaupan valikoimajohtaja Antti Oksa.

Etenkin Särvin ja Härtelö ovat herättäneet asiakkaissa paljon kiinnostusta.

“Kotimaisten kalatuotteiden kysyntä on ollut meillä jättiläismäisessä kasvussa läpi kesän ja Särvin vain vauhdittaa tätä ilmiötä. Härtelö puolestaan vahvistaa vegebuumia”, Oksa sanoo.

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi