Puhdasta laatua Suomesta: Kaura valloittaa maailmaa Kouvolasta käsin – “Ihmiset etsivät vastuullisempaa tapaa kuluttaa ruokaa ja haluamme tarjota sen heille”

Maidolla menestyksensä rakentanut Kaslink hyppäsi sukupolvenvaihdoksen myötä kauran kyytiin.

Kaslink on käyttänyt mainonnassaan kahta suomalaista ikonia: Mielensäpahoittajaa ja Enni Rukajärveä. Keskellä Juha-Petteri Kukkonen.
Kaslink on käyttänyt mainonnassaan kahta suomalaista ikonia: Mielensäpahoittajaa ja Enni Rukajärveä. Keskellä Juha-Petteri Kukkonen. Kuva: Kaslink

Kouvola kuulostaa erikoiselta paikalta tehdä maailmanvalloitusta elintarvikkeilla, mutta miettikääpä tarkemmin.

“Tuotantolaitos Kouvolassa antaa meille kaksi positiivista asiaa eli alueella on pitkät perinteet elintarviketeollisuudessa, joten osaavaa henkilökuntaa on saatavilla poikkeuksellisen hyvin Suomen mittakaavassa ja toinen asia on strateginen sijainti lähellä Venäjän rajaa sekä suoraa rautatieyhteyttä Kiinan markkinoille. Eurooppa on myös helposti saavutettavissa lähellä olevien satamien kautta”, kauramaitoa maailmalle vievän Kaslinkin brändi- ja viestintäjohtaja Juha-Petteri Kukkonen selvittää.

Kaslink tuottaa elintarvikkeita neljään ryhmään: kastikkeita, meijerituotteita, vettä ja kauratuotteita. Näistä viimeisin on vastannut kaikista parhaiten muuttuviin ruokatottumuksiin ja maailmanlaajuiseen kysyntään.

“Tällä hetkellä panostamme kauraan, koska se on kiinnostava raaka-aine ja sen globaali markkinapotentiaali on aivan huikea. Suomesta olisi jo aika saada maailmalle ensimmäinen globaalin tason menestystarina elintarvike-alalla”, Kukkonen sanoo.

Juha-Petteri on yksi kolmesta nuoren sukupolven Kukkosesta, jotka ovat kääntäneet Kaslinkin laivan kauran suuntaan. Miten merkittävä oivallus oli satsaukset kaurapohjaisiin tuotteisiin?

“Erittäin merkittävä. Se tapahtui meidän sukupolven vaihdoksen yhteydessä, kun me toinen sukupolvi Kukkosia otimme vetovastuun perheyrityksessä. Ihmiset etsivät terveellisempiä ja vastuullisempia tapoja kuluttaa ruokaa ympäri maailman ja me haluamme tarjota heille sitä kotimaisen superfoodin eli kauran muodossa erilaisina uuden kaltaisina ruuanlaittotuotteiden, välipalojen ja juomien innovaatioina.”

Maidolla aiemman kasvunsa tehnyt Kaslink ei mielellään tee vastakkainasettelua maidon ja kauran välille.

“Se on mielestäni erikoista, enkä näe sille tarvetta. Molemmilla tuotteilla on tilaa kuluttajien ruokapöydässä. Jokainen saa itse valita, millaisia tuotteita syö. Tämä näkyy hyvin juuri kauratuotteiden nousevana kysyntänä, kun jo tutkimuksemme mukaan 75 % suomalaisista on kokeillut uusia kauratuotteita.”

Tällä hetkellä kuitenkin näyttää ja tuntuu siltä, että kaura on tie kansainväliseen menestykseen. Vientiä Kaslink on tehnyt aina ja jo ennen Aito-kauratuoteperheen lanseerausta firma toimi 15 Euroopan maassa. Aito-tuotteita saa tällä hetkellä Suomen lisäksi Ruotsissa, Islannissa ja Kiinassa ja uusia avauksia on luvassa ensi vuodelle.

Kuva: Kaslink Aito / Instagram

Suomalaisuus on hyvä pohja, mutta kukaan ei hae kotoa

Kaslinkille suomalaisuus tarjoaa hyvän pohjan tekemiselle. Se tarkoittaa puhtaita raaka-aineita ja korkeaa tuoteturvallisuutta.

“Brändäämisessä Suomi ei laajemmin tosin maailmalla toimi, kun juuri missään meitä ei tunneta. Pohjoismaisuus taas tunnetaan ja se on meille iso valtti”, Kukkonen sanoo.

Hänen mukaansa suomalaiset pelialan menestystarinat ovat esimerkki siitä, että maailma on auki, jos sinne uskaltaa lähteä. Itsestään se ei kuitenkaan tapahdu, eikä kukaan tule Suomesta hakemaan.

“Meidän sukupolvelle päivät on samanlaisia ollaan Helsingissä, tai Sydneyssä, joten en näe mitään syytä, ettei olisi mahdollista synnyttää suomalaista elintarvike-alan globaalia menestystarinaa, mutta pitää muistaa, ettei se Suomesta käsin synny, vaan itse sitä on maailmalle lähdettävä ja tehtävä se duuni. Jos jää toimistolle agressiivisesti venaamaan niitä myyntipuheluita, niin ei pärjää.”

Kukkosen kolmen omistajaveljen tehtävänä on operaation kansainvälistäminen. Tuomas on toimitusjohtaja, Matti vetää myyntiä ja Juha-Petteri vastaa markkinoinnista ja viestinnästä. Marraskuun alussa Tuomas passaa toimitusjohtajan tittelin muun muassa Unileverillä ja HKScanilla työskennelleelle Jyrki Karssonille ja siirtyy itse vastaamaan tuotekehityksestä ja kansainvälisistä kumppanuuksista.

“Siitä on etua, että omistajat tekevät työtä maailmalla. Meillä on kuitenkin selkeät työnjaot siitä, mitä kukakin tekee.”

Kouvolassa puksuttaa yksi Pohjois-Euroopan moderneimmista tuotantolaitoksista, eikä kapasiteettia ole pelätty lisätä, jos kysyntää riittää.

“Olemme tottuneet laajentamaan koko olemassaolon ajan runsaasti. Viimeisen kymmenen vuoden aikana Kaslink on investoinut 60 miljoonaa euroa Kouvolan tuotantolaitokseen ja jatkamme taatusti investointeja, kun niille on tarvetta. Uusi kauratehtaamme valmistui vasta reilu vuosi sitten, mutta jo nyt olemme saaneet kaupungilta vihreää valoa kaavamuutokselle, jos tarvitsemme lisää tilaa Kouvolassa”, Kukkonen kertoo.

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi