Puhdasta laatua Suomesta: Pyhäntäläisten kaurasipsien kysyntä maailmalla yllätti: “Vientimarkkinoille ennen kuin ensimmäistäkään pussia oli myyty Suomessa”

Suomalainen gluteeniton puhdaskaura on haluttua tavaraa maailmalla.

Oatis kaurasnacksien makeansuolaiset maut kaneli-omena ja mustikkapiirakka maistuvat etenkin aasialaisille.
Oatis kaurasnacksien makeansuolaiset maut kaneli-omena ja mustikkapiirakka maistuvat etenkin aasialaisille. Kuva: Real Snacks

Pyhäntäläinen sipsivalmistaja Real Snacks panostaa tosissaan ulkomaan markkinoille: jopa viidennes yhtiön liikevaihdosta tulee viennistä.

Real Snacksin uusin innovaatio Oatis kaurasnacks lanseerattiin viime vuonna Saksan kansainvälisillä makeis- ja snacks-messuilla Kölnissä.

“Saimme heti todella hyvän vastaanoton siellä ja snacksit myytiin vientimarkkinoille ennen kuin ensimmäistäkään pussia oli myyty Suomessa”, Real Snacksin toimitusjohtaja Arja Kastarinen kertoo.

“Ensimmäisten joukossa englantilainen Selfridges-tavaratalo halusi ne omaan valikoimaansa ja siitä asti ne ovat siellä olleet.”

Samoilla messuilla tuote myytiin myös Japaniin ja Etelä-Koreaan. Sen jälkeen maahantuontisopimukset on tehty Malesiaan, Kuwaitiin, Viroon, Tanskaan ja Ruotsiin. Tällä hetkellä maahantuonnista käydään neuvotteluja Etelä-Afrikan, Saksan ja Hollannin kanssa.

“Myöskin Yhdysvaltoihin olisi ollut kysyntää, mutta siellä se prosessi on niin paljon hitaampi, että tällä hetkellä keskitymme enemmän näihin muihin alueisiin. Oli ihan mielenkiintoista nähdä, että sielläkin oli kovasti kiinnostusta”, Kastarinen sanoo.

Gluteenitonta puhdaskauraa arvostetaan maailmalla

Kaurasnacksit ovat haluttua tavaraa ulkomailla, sillä ne on valmistettu suomalaisesta puhdaskaurasta ja siksi luontaisesti gluteenittomia. Ne ovat myös kuitupitoisempia ja vähärasvaisempia kuin tavalliset perunalastut. Makuvariaatioita on paljon ja suurin osa niistä sopii myös vegaaneille – jopa uusin maku parmesan style.

“Kyllä sanoisin, että tällä hetkellä suurin vetovoimatekijä on kaura. Sen hyvät ominaisuudet alkavat olla maailmallakin jo hyvin tiedossa ja sen eteen Suomessakin tehdään kovasti töitä.”

Myös Suomen puhdasta maaperää ja kasvuolosuhteita osataan arvostaa. Etenkin gluteenittomien tuotteiden kohdalla suomalainen puhdaskaura on haluttua tavaraa.

“Keskustelin juuri irlantilaisen kaurantuottajan kanssa, joka sanoi että hänkin voisi myydä kauraa, mutta ette te tietenkään ostaisi sitä, kun teillä on niin paljon parempaa omasta takaa.”

Erikoiset makuyhdistelmät jakavat mielipiteitä

Myös erikoiset makuyhdistelmät auttavat erottumaan joukosta. Parmesan-snacksien lisäksi Oatis-tuoteperheestä löytyy makuja kaneli-omenasta mustikkapiirakkaan ja rosmariinista mausteiseen pesto arrabiataan.

“Toki nämä makeat maut jakavat mielipiteitä. Esimerkiksi Aasiassa siitä mustikasta tykätään ihan valtavasti, mutta jossain muualla makean ja suolaisen yhdistelmää pidetään outona. Me halusimmekin tuoda sellaisia makuja ja yhdistelmiä, jotka ovat vähän tavallisuudesta poikkeavia.”

Real Snacks on kokeillut mielikuvituksellisia makuyhdistelmiä ennenkin. Muutama vuosi sitten markkinoille tuotiin Chipventures salmiakkisipsit sekä makeansuolaiset hunaja-voisipsit, jotka maistuvat etenkin aasialaisille. Valikoimassa on myös oluen makuisia sipsejä.

“Emme halua tuoda kaupan valikoimiin sitä kahdeksatta sour cream & onionia, vaan pyrimme tuomaan jotain muuta.”

Rohkeasti vientimarkkinoille

Chipventures-sipsejä vietiin aluksi myös Kiinaan, mutta siltä osin vienti on nyt tauolla. Sen sijaan Venäjällä pyhäntäläisten sipsien kysyntä on kasvamassa. Samoja sipsejä rouskutellaan myös Kreikassa, Virossa ja Ruotsissa.

“Tällä hetkellä olemme virittelemässä Kiinan markkinaa uuden kumppanin kanssa. Kiinassa oikeanlaisen elintarvikkeisiin perehtyneen kumppanin löytäminen on ensiarvoisen tärkeää.”

Kastarinen haluaa kannustaa pieniäkin yrityksiä suuntaamaan rohkeasti kansainvälisille markkinoille.

“Vientimarkkinoilla voi olla jopa helpompaa päästä täysin uudella tuotteella esille, koska silloin ei ole merkitystä sillä, minkä kokoinen yritys on, vaan ostajat keskittyvät siihen tuotteeseen, mitä ovat hakemassa kasvattaakseen valikoimaansa. Kotimaassa kauppa on niin keskittynyttä, että se valikoima on vielä pienemmän joukon käsissä.”

Kastarinen muistuttaa, että vientimarkkinoille voi suunnata myös yhteistyössä muiden pienyritysten kanssa ja apua saa myös kansainvälistymistä tukevilta verkostoilta, kuten Food from Finlandilta.

“Suomalaisilla elintarvikkeilla on hyvä kaiku maailmalla ja vielä kun tämä ilmastonmuutos valitettavasti näyttää kehittyvän ei-toivottuun suuntaan, tulee entistä arvokkaammaksi se, että täällä viljellyt elintarvikkeet on kasvatettu puhtaassa ympäristössä.”

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi