Some tarjoaa bensaa verkostomarkkinoinnin liekkeihin: “Mä vaan käytän näitä tuotteita joka päivä”, hokee Fitline-jälleenmyyjä Insta-storyssa

Verkostomarkkinointi kuulostaa jo vanhakantaiselta bisnekseltä, mutta somen aikakaudella se näyttää toimivan paremmin kuin koskaan.

Kuva: Miguel Salgado / Unsplash

Kalliita vitamiinivalmisteita kekseliäällä markkinoinnilla myyvä Fitline on onnistunut rakentamaan mittavan verkoston, jossa jälleenmyyjät ympäri Suomen kuiskuttelevat some-feedeissään “ihmetuotteista”, joita ovat sitoutuneet myymään.

Monikansallisen PM-Internationalin alla toimiva Fitline myy Suomessa ravintolisiä ja kosmetiikkaa ja tekee sen mojovalla 15 miljoonan liikevaihdolla ja hieman alle kahden miljoonan vuosittaisella voitolla.

Fitline-tuotteiden myyntilogiikka on suoraa jatkoa aiemmalle verkostomarkkinoinnille, missä tavalliset suomalaiset myivät muun muassa Golden-pesutuotteita autotalliinsa kasatusta varastosta.

Joku saattoi saada tuottoakin, mutta monilta meni maine ystävien edessä, kun aiemmin mukavasti tyypistä ei saanut irti enää muuta kuin myyntipuhetta.

“Mä käytän näitä tuotteita. Fitline-elämä on sitä, että mä vaan käytän joka päivä näitä tuotteita”, Fitline-myyjät julistavat nyt.

Kun itse olin parikymppinen, verkostomarkkinoinnin kuuma nimi oli Seven (myöhemmin Move). Sevenin juttu oli liittymien myynti verkoston kautta siinä vaiheessa, kun markkina kävi kuumimmillaan. Kaverini järjesti minullekin tapaamisen myyntiedustajan kanssa.

Myyjä aloitti tapaamisemme sanomalla: “mäkin olin ennen vähän niin kuin sä”. Tarkoitus oli halveksua löysiä housujani ja nuorisolaista olemustani.

Se onnistui huonosti, sillä samanikäinen kaveri huonosti istuvassa kauluspaidassa näyttämässä kansiostaan printattua kuvaa aurinkorannasta ja piirtämässä tuotto-odotuksista kahden markan käppyröitä lyijykynällä ruutupaperille ei saanut minua vakuutettua. Ei vaikka uudelle edustajalle luvattiin polkupyörä, jonka nimellinen arvo oli lähes yhtä paljon kuin maksu, jolla olisi päässyt mukaan.

Myöhemmin kaveri on tullut vastaan tubettajana ja muun muassa lumilautaleffojen tekijänä varsin löysissä housuissa ja nuorisolaisessa olemuksessa. Seven ei vienytkään häntä lopullisesti aurinkorannalle.

Some-ajan verkosto

Fitline on joutunut selittämään markkinointilupauksiaan viranomaisille. Hesarin artikkelin mukaan elintarvikevalvonta on saanut yhteydenottoja Fitlinen myyntiargumenteista. Yritys pitää viralliset sivunsa kunnossa ja sanoo, että koulutuksissa painotetaan ettei terveysväittämiä saa käyttää myyntityössä. 

Kuten Maria Nordinin ympärillä käydyssä keskustelussakin, keskeinen kysymys on, esitetäänkö markkinoinnissa lainvastaisia terveysväitteitä. Sairauksien hoitoon, ehkäisyyn tai parantamiseen liittyviä terveysväitteitä ravintolisistä ei saa esittää.

Nordinista liikkuneiden kuvankaappausten perusteella pisimmälle menevät väitteet esitetään yksityisissä viestiketjuissa. Fitlinen tapauksessa markkinointia tehdään etenkin Instassa.

Pyramidiksi lailla järjestäytyneessä verkostomarkkinoinnissa huipulla on hankala kontrolloida kaikkia alempia tasoja. Vaikka viralliset sivut ovat kunnossa, Insta-stooreissa kautta maan voidaan antaa samaan aikaan mitä mielikuvituksellisimpia lupauksia. Yhtiö kertoo huomauttavansa jälleenmyyjiään tarpeen vaatiessa, mutta ison myyjäverkoston vahtiminen on käytännössä todella vaikeaa.

Terveysväitteissä luvataan muun muassa laihtumista, masennuksen häviämistä ja allergisten oireiden poistumista. Sallittujen myyntiargumenttien rajat tuntevat myyjät osaavat verhota terveysväitteet kokemuksiksi: minä laihduin näin paljon, äitini sai apua näihin oireisiin, olen kokenut näiden parantaneen allergiani ja niin edelleen.

Insta-storyissa jälleenmyyjiksi sitoutuneet kertovat toistuvaa tarinaa siitä, miten he “käyttävät tuotteita” tarkoituksena ilmeisesti saada muutkin käyttämään tuotteita. Tai siis ainakin myymään tuotteita, sillä verkostomarkkinoinnissa verkoston kasvattaminen on tärkeää ja uuden jälleenmyyjän mukaan saaminen huomattavasti yksittäisten tuotteiden myyntiä kannattavampaa.

Kuva: Gesina Kunkel / Unsplash

Myyntityön “sielunsiskoutta”

Pyramidissa nouseminen johtaa lisäetuihin. Fitline tarjoaa matkoja, autoetua ja korkeammalla tasolla jopa eläkeohjelman.

Fitlinen tekemistä leimaa sen ympärille rakennettu yhteisöllisyys. Useat mukana olevat hehkuttavat “sielunsiskoutta” tiimiläisten tai koko kansainvälisen yhteisön kanssa. Tuotteiden ohella Fitline on tarjonnut elämään “uuden perheen”, jonka kanssa voi olla “rohkeasti oma itsensä”. Tässä ei ole tietenkään mitään pahaa.

Hienoa, jos osa-aikaisen työn kautta löytää uusia ystävyyksiä, kunhan se ei ole taloudelliseen pakkoon perustuvaa näyttelemistä somea varten.

Fitline-elämäntapa rakentuu siis tuotteiden käyttämisen ympärille. Bisnes puolestaan pyörii, kun diilerit välittävät tuotteita eteenpäin. Mitä isommissa erissä kerralla, sen parempi.

Suomi24:ssä keskustellaan “aineista” ja niistä luopumisesta. Toinen kertoo, että tulee vieroitusoireita. Toinen ei usko, koska käyttö on auttanut krooniseen katarriin ja sydänoireisiin.

“Jotta tuotteet saavat luvan markkinoille, on niiden pakkausselosteessa ilmoitettava täsmällisesti niiden sisältämät ainesosat. Näin ollen mitään salaisia superaineita tuotteissa ei ole, koska sellaisista ei ole merkintää pakkausselosteessa. Tuotteiden käyttäjiltä lienee jäänyt pakkausseloste lukematta ja tuotevertailu tekemättä. Tai ehkä on liikaa rahaa, jolle ei ole keksitty järkevämpää kohdetta”, kommentoi eräs järjen ääni tuotteiden ympärillä käytävää, monilta osin vahvasti mutu-tuntumaan pohjaavaa keskustelua Suomi24:ssä.

Kriitikoille kuumotusta

Ulkopuolisena on vaikea selvittää, miten paljon yksittäiset myyjät tekevät Fitline-tuotteilla rahaa. Mistään ei tunnu löytyvän hintalappua mukaan pääsemiselle. Eräässä blogissa kerrotaan, että kuukauden satsi tuotteita maksaa hieman alle 90 euroa ja että hankituista asiakkaista saisi provision. Blogin mukaan asiakkaita pitäisi olla yhdeksän, jotta ne kattaisivat omien tuotteiden kulut.

Noiden yhdeksän asiakkaan hankkimiseen menisi useita tunteja aikaa, eikä siinäkään vaiheessa olisi kuin vasta niin sanotusti omillaan, blogaaja laskee.

Tiia Öhman kertoo Iltalehden blogissaan tapauksesta, jossa oli kritisoinut verkostomarkkinointia ja lisäravinteita eräässä suositussa Facebookin naisyrittäjien ryhmässä. Kritiikkiä ei katsottu myyjien keskuudessa hyvällä.

Öhman oli muun muassa kysynyt tulevatko myyjien tulot oikeasti tuotteiden jälleenmyynnistä vai värväämistään uusista myyjistä. Vastaukseksi oli tarjottu muun muassa sitä, että tienaahan Citymarketin esimieskin enemmän kuin alaisensa. Öhman pohti blogissaan vertausta: montako tonnia ruokakaupan vuoropäällikkö saa palkkaamistaan työntekijöistä ja onko tarkoitus värvätä loputtomasti apulaisia kauppaketjun puuttumatta asiaan? 

Fitline-kritiikkiä Suomessa on harrastanut etenkin lääketieteen professori Juhani Knuuti. Hän sai PM Internationalin kimppuunsa muutaman vuoden takaisen blogikirjoituksensa takia. 

“FitLine-tuotteiden markkinointi sopii aikamme trendiin. Ensiksi väitetään, että normaali ravintomme on puutteellista eikä anna meille riittävästi ravinteita. Sen jälkeen medikalisoidaan ihmisten hyvin tavalliset tuntemukset kuten väsymys ja stressi. Ratkaisuksi niihin tarjotaan taikavaikutteisia ylihintaisia lisäravinteita.”

“Höysteenä käytetään pseudotieteellisiä väitteitä, laatustandardeja ja logoja. Näillä ilmeisesti pyritään peittämään se seikka, että varsinaisia tutkimuksia tuotteesta taikka sen tehosta ei ole tehty”, Knuuti kirjoittaa yhteenvedossaan Turun Sanomien blogauksessa, joka sai vielä kaksi vuotta julkaisunsa jälkeen PM Internationalin uhkaamaan välimiehen kautta Knuutia oikeusjutulla, jos hän ei korjaisi blogin virheitä (joita ei kuitenkaan oltu eritelty millään tavalla).

1 kommentti

huolissaanoleva

30.9.2019 17:03

Mua pelottaa noissa fitline tuotteissa se, että ne sisältää reilusti yli saantisuositusten (terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen suositukset) noita vitamiineja..Olen sitä lukenut, että myyjät suosittelee jo valmiiksi terveen ruokavalion päälle vielä käytettäväksi fitline tuotteita. Jos jo hyvästä ruokavaliosta saa kaikki tarvittavat vitamiinit, ja noissa ravintolisissä on vielä tuplasti se mitä ihminen tarvitsee niin taitaa olla myrkytystilat lähellä ihmisiä. Ymmärtäisin jos ihminen eläisi roiskeläpillä, niin kyllä silloin saattaisi välillä tehdä hyvää ottaa ravintolisiä, mutta en itse kyllä pistäisi kehoon noita..

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi