"Staraa ei pidä käyttää pääurakoijana suurissa ja aikakriittisissä hankkeissa" – Otso Kivekäs ehdottaa kolmea keinoa, joilla vältetään katuremonttien ikuisuusprojektit

Hämeentien jättiremontti antaa hyvän syyn kehittää katuremontteja tehokkaampaan ja toimivampaan suuntaan.

Kurvin raitiovaunut joutuvat väistymään melkein vuodeksi Hämeentien remontissa.
Kurvin raitiovaunut joutuvat väistymään melkein vuodeksi Hämeentien remontissa. Kuva: Timo Noko / Flickr.com

Kaupungin kadut on revitty auki säännöllisin väliajoin niin monesta kohtaa, että kaupunkilaisten hermo on koetuksella ja matka-ajat pitenee. Suunnitelmissa upeilta vaikuttavat uudistukset jäävät arjessa jatkuvan remontin aiheuttaman mielipahan alle.

Tulevista katuremonteista merkittävin, ja jo ennalta kaupunkilaisten mieliä hiertävä, tullaan näkemään Hämeentiellä. Aiemmista, ei niin hyvin menneistä remonteista on opittu ainakin se, että samalla tavalla homma ei kannata hoitaa.

Kaupunki on saanut kritiikkiä muun muassa Mechelininkadulla tehdyistä ikuisuusremonteista ja viestiikin haluavansa hoitaa tulevan jättiremontin aiempaa sujuvammin. Tämä tapahtuu Helsingin kaupunkiympäristön mukaan paremmalla yhteispelillä ja tiedonkululla.

“Hämeentien uudistus on merkittävä muutos itäiselle kantakaupungille. Hämeentiestä tulee aikaisempaa viihtyisämpi ja turvallisempi kotikatu. Jalankulkijoiden viihtyisyys ja turvallisuus paranevat merkittävästi, pyöräilijät saavat pyöräkaistat, joukkoliikenne Hämeentiellä nopeutuu ja ilmanlaatu kadun varrella paranee. Kiinteistöjen tontille ajo ja huoltoajo ovat edelleen sallittuja”, Facebook-päivitys lupaa.
Autoliikenteen pääreittinä itäisessä kantakaupungissa on jatkossakin Sörnäisten rantatie. Ennakkoarviot lupailevat sen vetävän hyvin jatkossakin, mutta työmaan aikana liikenteen arjen tiedetään hankaloituvan.

Vihreiden kaupunginvaltuutettu Otso Kivekäs on huomannut ongelman katuremonttien kanssa ja ehdottaa muutamaa keinoa töiden sujuvoittamiseksi. Kivekäs ottaa kantaa Helsingin Sanomien uutisen tietoon, minkä mukaan ratikkaliikenne katkeaa Kurvissa lähes vuodeksi.

“On hyvin vaikea uskoa, että 250m katupätkän korjaamiseen menee 10 kuukautta. Kohde on varmasti monin tavoin hankala, mutta keinoja nopeuttaa työtä on – ne pitää vaan ottaa kaikki käyttööm”, Kivekäs kirjoittaa.

1. Urakkakilpailutuksessa pitää asettaa merkittävä lisäpisteytys haitta-ajan minimoinnille. Tällöin voittava tarjous voi hyvinkin olla hiukan kalliimpi, jos siinä luvataan nopeampi työmaa. Mahdollisuus voittaa urakka hyvään hintaan kyllä innostaa rakennusyritykset miettimään nopeutusta. Samalla toki aikataulun ylityksestä pitää tulla tuntuva sakko.

2. Helsingin pitää ottaa tietomallipohjainen rakentaminen käyttöön katutyömailla. Se tarkoittaa, että koko työmaa suunnitellaan 3D-mallina ja myös kaikkien koneiden liikkeitä työmaalla seurataan senttien tarkkuudella. Esimerkiksi Destia tavoittelee tietomallipohjaisella rakentamisella 5% kustannussäästöä ja jopa 30% lyhenemistä työmaiden ajassa.

Katujen peruskorjausten erityishaaste on, että putkien ja johtojen tarkkoja sijainteja ei tunneta. Tämä hidastaa töitä ja vaikeuttaa tietomallipohjaista rakentamista. Kaikkia hyötyjä ei siis varmasti saada, mutta jo 10% nopeutus 2 vuoden työmaassa olisi yli kaksi kuukautta.

3. Kaupungin omaa rakentamispalvelu Staraa ei pidä toistaiseksi käyttää pääurakoijana suurissa ja aikakriittisissä hankkeissa. Staralle ei ole mahdollista asettaa kilpailutuksen tapaan insentiivimallia nopeuteen ja Mechelininkadun remontti on osoittanut, että Stara ei tällä hetkellä pysty sellaiseen nopeuteen, jota näissä töissä vaaditaan.”

2 kommenttia

Carlo Iso-Keisari

8.10.2018 22:07

Jopa yksi staran johtajista häpesi työpaikan infotilaisuudessa esim. Roihupellon työmaan pituutta. Itse uskon julkisiin palveluihin mutta kun Stara on voittoa tavoittelematon, joutuu se pyytämään usein kilpailijoitaan kuten L&T halvemman urakkahinnan. Staran pitäisi ryhdistäytyä, ja hylkää halvimmat pyynnöt.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Viron suomalainen

30.10.2018 21:08

Michelinkatua olen moneen kertaan ei helsinkiläisenä ajanut ja ihmetellyt, mikä on homman nimi. Kerran ykkösvaihteella ajaessani kysyin työmieheltä, mitä tässä tehdään. Sanoi laitettavan vesijohtoja. Ihmettelin että eikö siellä ole tähän mennessä ollut vesijohtoja. Tietysti johtoja voi laittaa uudestaan, korjata ja muuttaa vaikkapa ratikkatien takia.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi