Suomalainen musafanisovellus Mobile Backstage sai lisää euroja taakseen

Mobile Backstage pyrkii valloittamaan kansainväliset markkinat, kertoo Talouselämä.

Mobile Backstage toimii useilla eri alustoilla.
Mobile Backstage toimii useilla eri alustoilla.

Mobile Backstage, bändien faneja yhteen kokoava sovellus, on saanut ison kasan euroja toimintansa kehittämiseksi, kertoo Talouselämä. Suomalaisen Steam Republicin kehittämä sovellus sai juuri miljoonan euron jatkorahoituksen. 

Nyt Steam Republiciin on pumpattu yhteensä jo kolmella miljoonalla euroa. Yhtiöltä löytyy toimistot New Yorkista ja Lontoosta ja kesän aikana suunnataan San Fransiscoon.

Palvelun idea on toimina virtuaalisena faniklubina. Sovellus toimii niin älypuhelimissa, Facebook-sovelluksena kuin bändien kotisivuilla. Fanit pääsevät keskustelemaan keskenään, mutta saavat myös yhteyden muusikoihin. Mobile Backstagen kautta myydään myös bändien tuotantoa, keikkalippuja ja oheiskrääsää.

Mobile Backstagen ansaintalogiikka perustuu provikkaan palvelun kautta myydystä kamasta. Lisäksi yhtiölle tulee rahaa bändeiltä, jotka pulittavat noin 1 700 euron vuosimaksun. Yhtiön asiakkaina on jo jättilevy-yhtiöt EMI, Universal Music ja Sony Music. Suomalaisista bändeistä Mobile Backstagea käyttää ainakin Nightwish ja Children of Bodom. Tämän vuoden liikevaihdoksi odotetaan muutamaa sataatuhatta.

Steam Republicissa on ymmärretty, miten menestyvä sosiaalinen palvelu saadaan aikaan: ensin kasvatetaan volyymia, sitten vasta mietitään, miten saadaan massit. Toimitusjohtaja Paavo Bäckman kertoo, että rahan tekeminen ei ole toistaiseksi pääosassa.

"Liikevaihto toki otetaan mielellään vastaan, mutta siihen keskittyminen ei saa hidastaa muuta kasvuamme ja laajenemistamme", Bäckman sanoo Talouselämällä.

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi