Tällainen on HSL:n lippu-uudistus – ratikkalipun puuttuminen on törkeää, vai onko sittenkään?

Iso osa espoolaisia ja vantaalaisia matkustaa jatkossa edullisemmin yli kaupungin rajojen. Osa maksaa lyhyistä matkoistaan enemmän.

Meno on muuttunut raitiovaunuissakin vuosien varrella. Muutaman vuoden päästä Helsingissä liikenne rullaa jo uusilla pikaraitioteillä.
Meno on muuttunut raitiovaunuissakin vuosien varrella. Muutaman vuoden päästä Helsingissä liikenne rullaa jo uusilla pikaraitioteillä. Kuva: Helsingin Kaupunginmuseo

HSL:n uudet vyöhykkeet astuivat voimaan ja HSL markkinoi uudistusta viikonloppuna näkyvästi kaupungin ytimessä ja kauppakeskuksissa.

Uudistuksen myötä kuntarajat menettävät merkityksensä pääkaupunkiseudun joukkoliikenteessä. Uudet vyöhykkeet on nimetty A, B, C, D -kirjaimilla. Osa matkustajista kärsii uudistuksesta ja osa kulkee jatkossa huomattavasti halvemmalla.

Eniten hyötyvät esimerkiksi ne espoolaiset ja vantaalaiset, jotka kulkevat säännöllisesti kaupungin rajan yli. Esimerkiksi AB-lippu riittää matkustajalle, joka kulkee Helsinkiin Leppävaarasta tai Myyrmäestä. Lännessä B-vyöhyke rajautuu Matinkylään ja Kauniaisiin, kun pohjoisessa B- ja C-vyöhykkeen raja kulkee kehäkolmosta pitkin. Näin lentoasema ja Tikkurila muun muussa jäävät B-vyöhykkeen ulkopuolelle. Näin esimerkiksi Tikkurilasta Helsinkiin kulkevien matka kallistuu hieman.

Kuva: HSL

Kritiikkiä

Eniten uudistusta ovat kritisoineet erillistä raitiovaunulippua käyttäneet. Uudistuksen myötä ratikkalippua ei voi ostaa enää erikseen 1,70 euron hintaan, vaan spåramatkustajatkin joutuvat ostamaan jatkossa AB-vyöhykkeen 2,80 euron lipun, joka käy muihinkin kulkuvälineisiin.

“Miksi kantakaupungissa asuvan pitää maksaa koko uudistuksesta eniten suhteessa muihin?” kysytään adressissa, joka hakee nimiä ratikkalipun säilyttämiseksi.

Adressissa on laskettu, kuinka esimerkiksi 20 matkaa kuukaudessa ratikalla kulkeva joutuu pulittamaan uudistuksen myötä aiemman 34 euron sijaan 56 euroa.

Hintojen nousu sattuu aina ja etenkin ajassa, jolloin ihmisiä pitäisi kannustaa käyttämään enemmän julkista liikennettä. Helsingin Sanomien kommentissa tuodaan kuitenkin varteenotettava näkökulma siitä, miten raitiolippu on itse asiassa historiallinen jäänne, Helsingin keskustassa asuvat ovat muuten ylivoimaisesti parhaan julkisen liikenteen palvelun parissa ja että ratikkaliikenne on suhteessa kallista järjestää.

“Poliittisesti on hyvin vaikea perustella sitä, että Jakomäessä asuva yksinhuoltajaäiti tai Kontulassa asuva eläkeläinen tai Vuosaaressa asuva työtön maksaisi satunnaisista bussi- tai metromatkoistaan Itikseen huomattavasti enemmän kuin Ullanlinnassa, Kalliossa tai Töölössä eli ratikkaverkon varrella asuvat kohtalotoverinsa matkasta Helsingin ydinkeskustaan”, Marja Salomaa kirjoittaa kommentissaan.

Raitiolippujen hintojen uudistuksen aika olisi ollut viimeistään siinä vaiheessa, kun muutaman vuoden päästä pikaraitiotiet kuljettavat matkustajia huomattavasti nykyisiä spåria laajemmalla alueella.

Akussa pitää olla virtaa

Ennen lippu-uudistusta mobiililippua käyttänyt matkustaja, jonka puhelimesta oli akku loppunut, pääsi kohtaamisesta tarkastajan kanssa kertomalla puhelinnumeronsa jolloin tarkastaja tsekkasi löytyykö puhelinnumerolta mobiililippua.

Jatkossa puhelimessa pitää olla virtaa ja tarkastajat kantavat mukanaan varavirtalähteitä, jotta sammuneet puhelimet saadaan tarvittaessa toimimaan. Tämä lataushetki koskee kertalipulla matkustavia. Jos sovelluksesta löytyy kuukausilippu, mutta puhelimen akku on lopussa, voi mahdollisen tarkastusmaksun lunastaa HSL:n toimistosta.

Tekniset haasteet

Jokaisessa uudistuksessa on vaarana myös tekniset yllätykset, joihin voi olla vaikea varautua. HSL:n puolelta ehdittiinkin jo riemuita uudistuksen sujuneen ongelmitta. HSL:n mobiililaitteissa ilmeni kuitenkin sunnuntaina ongelmia, sillä uudet käyttäjät eivät päässeet kirjautumaan HSL-sovellukseen. Vikaa on HSL:n tiedossa ja luvattu korjata. Jos sovelluksen käyttö ei onnistu, lipun voi ostaa kuljettajalta, kioskista tai lipunmyyntiautomaatista. Helsingissä lippuja saa myös pysäköintiautomaatista.

1 kommentti

Opiskelija tiukoilla

30.4.2019 10:01

Opsikelijana kertalipun hinta nousi järjettömäksi.. Ennen 1,10e, nyt 2,80e, ei ole enää järkeä maksaa yksittäisiä matkoja, vaan suosiolla ostaa kautta, jonka hinta opiskelijalle nousi sekin. Yksittäisten lippujen osto kannusti kävelemään ja käyttämään muita liikkumisen mahdollisuuksia ennemmän. Nyt kun aikaa on ladattuna, haluan, että käytän sitä koko rahan edestä. Erillinen A-vyöhyke omilla hinnoillaan olisi ollut parempi ratkaisu monelle, joka ei sen vyöhykkeen rajojen ulkopuolelle edes liiku.. Miksi siis edes tehdä erikseen A ja B vyöhyke, kun A:lla ei omia etuja ole?

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi