Toimiva kyyti ei tarkoita laillista kyytiä – Uber-kuskien tienestit vaihtuivat sakkoihin

Hovioikeus antoi ensimmäiset Uber-tuomiot. Tulevassa taksilaissa vapautetaan kilpailua, mutta vaaditaan taksilupaa edelleen kaikilta.

Kuva: Jon Worth / Flickr.com (cc)

Helsingin hovioikeus on katsonut kahden Uber-kuljetttajan syyllistyneen luvattoman taksiliikenteen harjoittamiseen. Nämä ovat ensimmäiset Uber-tapauksista annetut hovioikeuden päätökset, jotka pitävät ennallaan aiemmin tänä vuonna annetut Espoon ja Helsingin käräjäoikeuksien tuomiot. Kuljettajat menettävät valtiolle ansaitsemansa tulot ja saavat päälle sakkorangaistuksen. Toinen kuskeista oli ehtinyt tienaamaan 2 800 euroa ja toinen 12 250 euroa.

Uber-palvelu aukesi Suomessa syksyllä 2014 ja sai toimia hetken aikaa rauhassa. Tämän vuoden keväällä poliisi kertoi selvittävänsä Uberin toimintaa ja mahdollisia lainrikkomuksia, koska oli hieman epäselvää, miten siihen mennessä käynnistyneiden esitutkintojen ja lähemmäs 40 annetun sakon kanssa toimitaan ja yllyttääkö Uber palveluntarjoajana kuljettajia rikokseen.

Sakkoja oli joka tapauksessa tulossa liuta lisää ja kuskeja pysyi liikenteessä. Tiedot ensimmäisistä tuomioista saivat Uber-kuskit välttelemään hiljaisia öisiä katuja ja taksitolppien lähistöjä sekä sopimaan peitetarinoita kyydittettäviensä kanssa.

Poliisin linja tiukentui noin kuukausi sitten, kun se päätti tehdä kaikista Uber-kuskeista rikosilmoituksen paikan päällä annettavien sakkojen sijaan.

Uber-kyytisovelluksen kautta kuka tahansa voi ryhtyä taksikuskiksi tai tilata kyydin. Palvelua käytetään ympäri maailman sadoissa maissa. Uberin tulonjaossa palvelulle tilitetään 20 prosenttia kyydin hinnasta ja 80 prosenttia jää kuljettajalle. Suomessa Taksiliitto on kritisoinut Uberia muun muassa siitä, ettei sen kuljettajat joudu vastaamaan kolminkertaisia auto-, liikenne- ja vakuutusmaksuja.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner kertoi eilen takseja koskevan lainsäädännön tulevista muutoksista osana laajempaa Liikennekaari-hanketta. Matalan kynnyksen Uber-kuskina toimimista helpottava pykälä, jonka mukaan taksia olisi voinut ajaa ilman taksilupaa 10 000 euron liikevaihtoon saakka, jäi toteutumatta.

Taksitoimintaan tarvitaan siis jatkossakin lupa pienilläkin tienesteillä, mutta lupien määrää ei tulla enää säätelemään. Kuljettajat saavat myös oikeuden määritellä hintansa itse sekä ottaa ihmisiä kyytiin missä tahansa (ihan luvan kanssa). Taksiliitto on kritisoinut, että tämä saattaa aiheuttaa hinnannousua ja saatavuusongelmia haja-asutusalueilla.

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi