Festareillako kallista olutta? – konemusafestari Visio Festival tarjoilee 2,5 euron kaljaa voittoa tavoittelemattomassa baarissa

Suvilahdessa järjestettävä festari olisi halunnut ihmisten tuovan omat juomat, mutta siihen laki ei taivu. Niinpä he perustivat samalla aloitteen lain muuttamiseksi.

Kuva: Anders Nord / Unsplash

Visio Festival tuo viikonlopuksi Suvilahteen konemusafestarit monipuolisella kattauksella. Neljättä kertaa järjestettävä festivaali ottaa tänä vuonna kantaa myös festareiden alkoholipolitiikkaan ja hinnoitteluun.

Usein kymmenen euron kipurajaa hätyyttelevät kaljatölkit ja niihin liittyvät panttipuljaukset ovat yleinen purnauksen aihe festarikävijöiden keskuudessa, niinpä Visio päätti lähteä omassa hinnoittelussaan eri suuntaan. Tänä vuonna festari järjestää anniskelun alueella non profit -periaatteella toimivassa baarissa, missä olut maksaa 2,5 euroa ja viiniä ja kuohuvaa saa kolmella eurolla.

“Festivaalijärjestäjänä tahdomme, että tapahtumasta voivat nauttia kaikki varallisuuteen katsomatta”, tiedotteessa kerrotaan.

Festari kertoo pitävänsä yksilönvapautta ja saavutettavuutta kantavina arvoinaan. Se tarkoittaa, että ensimmäiset liput myydään joka vuosi alihintaan, jotta tapahtuma sopisi mahdollisimman monen lompakolle. Edullisen ja voittoa tavoittelemattoman baarikonseptin on tarkoitus lisätä oluen tasa-arvoista saatavuutta.

Alun perin suunnitelmana oli, että ihmiset voisivat tuoda alueelle omat juomansa, mutta viranomaiset puuttuivat ajatukseen.

“Valitettavasti internet-sivuillamme on ollut ensimmäisten päivien aikana maininta BYOB, jonka voidaan ymmärtää tarkoittavan “Bring Your Own Booze”, eli tuo omat alkoholijuomat mukanasi. Tämä maininta poistettiin sivuilta heti, kun auktoriteetit olivat ottaneet meihin yhteyttä ja uhanneet estää tapahtuman järjestämisen. Mikäli olet ostanut lipun, etkä pidä anniskeluratkaisustamme, voit halutessasi saada siitä rahat takaisin”, festivaalin sivuilla kirjoitetaan.

Suomen alkoholilain 85 § kieltää alkoholin nauttimisen yleisötapahtumassa. Viranomaisen yhteydenotto synnytti idean voittoa tavoittelemattomasta baarista. Täksi vuodeksi keksitty ratkaisu ei kuitenkaan tyydytä festaria jatkossa.

Niinpä he perustivat kansalaisaloitteen, jolla haetaan muutosta yleisötapahtumien alkoholin käyttöä säätelevään lakiin. Perustelut alle kuukaudessa vasta hieman yli 300 ääntä keränneessä aloitteessa kuuluvat seuraavasti.

“Alkoholilain ensimmäisen pykälän mukaan kyseisen lain tarkoitus on vähentää alkoholin käytöstä johtuvia haittoja. Kansalaisaloitteen työryhmän mukaan alkoholilain 85§ ei vähennä alkoholista johtuvia haittoja ja on siten tarpeeton. Alkoholin nauttimisen kieltäminen yleisötapahtumissa tai paikoissa, joissa tarjotaan ruokaa tai virvokkeita maksua vastaan, ei palvele yleistä järjestystä tai ihmisten henkilökohtaista hyvinvointia. Sen sijaan pykälä selkeästi rajoittaa yksilönvapautta ja estää uusien palvelukonseptien syntymistä.”

Aloitteessa huomautetaan myös, että esimerkiksi järjestyshäiriöihin voidaan puuttua muutoinkin kuin alkoholilailla ja ravintolat ja yleisötapahtumat saisivat edelleenkin rajata itse alkoholin nauttimista omissa tiloissaan.

Halpa kalja ainakin toimii festareiden markkinointina. Lain muuttaminen taitaa olla hieman vaikeampi toteuttaa.

Visio Festivalin musiikkikattauksesta vastaa kuusi ajankohtaista elektronisen musiikin tuottajaa. Jokainen heistä päättää yhden illan ajan, ketkä artistit liittyvät heidän seuraansa oman lavan esiintyjäkaartissa. 

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi