Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRan tuoreen ravintolaruokailun tutkimuksen mukaan 75 prosenttia suomalaisista kuluttajista aterioi ravintolaruokaa vähintään kerran kahden viikon aikana. Lukuun on tullut pudotusta aiempiin vuosiin verrattuna, mikä johtuu luonnollisesti koronapandemiasta ja siihen liittyvistä rajoituksista ja suosituksista.
Poiketen aiemmista vuosista, tässä tutkimuksessa tärkeimmäksi ruokapaikan valintakriteeriksi nousi ruoan laatu, kun taas edullisen hintatason ja ravintolan sijainnin merkitys on pienentynyt huomattavasti.
Yhä useampi syö ravintolaruoan kotona
Koronapandemian myötä myös ravintoloissa paikan päällä ruokaileminen on laskenut kahden vuoden takaisesta, kun taas ravintolaruoan nauttiminen kotona on yleistynyt merkittävästi.
– Vuoden 2018 ja 2016 trenditutkimuksissa noin 90 prosenttia kuluttajista oli syönyt edellisen aterian paikan päällä ravintolassa, mutta nyt osuus on laskenut 68 prosenttiin. Siten lähes kolmannes kuluttajista ottaa aterian mukaan tai se toimitetaan heille kuljetuspalvelua käyttäen, MaRan pääekonomisti Ari Peltoniemi kertoo MaRan tiedotteessa.
Ravintolaruoan kuljetuspalveluille on tilausta tulevaisuudessakin, sillä 13 prosenttia kuluttajista aikoo käyttää niitä jatkossakin enemmän kuin ennen koronakriisiä.
LUE MYÖS: Ulos syömään? Näiden ruokarekkojen tarjonnasta pääset nauttimaan talvellakin
Pizzojen ja hampurilaisten tarjonta ja valikoima kasvaneet
Korona-ajan suosituimmiksi ruoka-annoksiksi ovat nousseet hampurilaiset ja pizzat.
– Hampurilaiset ja pizzat ovat korona-ajan voittajia. Myös niiden tarjonta ja valikoima ovat kasvaneet. Hampurilaisten ja pizzojen yhteenlaskettu määrä aterian pääruokana kasvoi vuoden 2018 tutkimuksen 24 prosentista 31 prosenttiin, Peltoniemi kertoo.
Tämänvuotisessa ravintolaruokailun trenditutkimuksessa kävi ilmi, että kuluttajat eivät ole hylkäämässä ravintolapalveluja, sillä lähes kolme neljästä kuluttajasta aikoo käyttää ravintolapalveluja tulevaisuudessa yhtä paljon kuin ennen koronakriisiä. 12 prosenttia aikoo käyttää ravintolapalveluja enemmän kuin ennen koronakriisiä ja 13 prosenttia vastaavasti vähemmän kuin ennen koronakriisiä.
Ravintolaruokailun trenditutkimuksen toteutti Kantar TNS MaRan toimeksiannosta. Kysely perustuu 2 108 suomalaisen 15–69-vuotiaan kuluttajan haastatteluun.