Kun sähköpostiin kolahtaa tiedote Härkiksen uudesta festarikojusta, kaupunkikulttuuritoimituksessa ajattelellaan helposti, että onpa laimeata. Ison brändin nimellä ratsastava ruokakoju kiertää maakuntafestareilla – ketä kiinnostaa?
Pitäisi kiinnostaa. Sillä, missä suomalainen vegebuumin keihäänkärki etenee 500 punavuorelaisen ja kalliolaisen johdolla, ei ole mitään tekemistä massojen muutoksen kanssa. HÄRKIS® Vegetarian Street Kitchen -festariravintolalla puolestaan saattaa olla.
Härkis-keittiön festareille tuovat Nordic Gourmet Oy yhdessä tuotetta valmistavan Verso Foodin kanssa.
”Haluamme tapahtumissamme tarjota asiakkaille laajan valikoiman erilaisia tuotteita, joista jokainen kävijä löytää itselleen sopivan annoksen. Laadukas kasvisruoka on tärkeä osa tätä valikoimaa ja nykyään myös asiakaspalvelun mittari”, sanoo Nordic Gourmetin markkinointijohtaja Joonas Inha.
Kaikki kunnioitus Steelfestille, South Parkille, RMJ:lle, RockCockille ja Jurassic Rockille, mutta ruokatarjonnaltaan ne ovat olleet lähempänä Riitan Grilliä kuin esimerkiksi Flow’n kulinaristista tykitystä. Härkis-keittiön tarjoilema “ronskia festariruokaa” voi olla kuitenkin juuri se konsepti, jota kasvissyöminen tarvitsee levitäkseen massojen huviksi.
On helppo kuvitella tilanne, jossa maakunnan isäntä marssii Härkiksen pisteen ohi, tunnistaa brändin, uhoaa ettei taatusti koske “rehuihin”, mutta lähtee kuitenkin testaamaan, vaikka sitten “vitsillä”. Reilusti maustettu härkismättö aiheuttaa positiivisen yllätyksen ja jonain kauniina päivänä sama vegemättö tarttuu miehen matkaan Prisman kassalta. Siitä voi alkaa todellinen muutos.