SSS: Junan kuljettaja näki jonkun raiteilla – poliisi: ”Todennäköisesti virhehavainto”

Havainto johti henkilön etsintään ratakiskoalueella varsinaissuomessa.

Salon juna-asema syksyllä 2024.
Salon juna-asema syksyllä 2024.

Salon rataliikenne pysäytettiin maanantaina 6.10. puoleksitoista tunniksi, kun veturinkuljettaja ilmoitti nähneensä henkilön pitkällään kiskoilla.

Juna teki hätäjarrutuksen ja maastoon suoritettiin etsintä, mutta radalta tai sen lähettyviltä ei löytynyt merkkiäkään ihmisestä. Veturissakaan ei ollut osumajälkiä, joten tapaus ei edennyt tutkintaan, kertoo rikoskomissario Jukka Kyynäräinen Salon Seudun Sanomille.

"Todennäköisesti ketään ei ollut radalla. Kyse oli virheellisestä näköhavainnosta – varjosta tai vastaavasta ilmiöstä", Kyynäräinen kommentoi. 

Paikalla tehtiin maa- ja ilmaetsintää Finnhemsin helikopterin tukemana, mutta tuloksetta.

Lue myös: Syyskuu vasta lopuillaan — joulusuklaat ilmestyivät kauppoihin jo nyt

Junakiskot eivät ole leikkipaikka

Salon tilanne viivästytti viittä eri junaa.

Komisario Kyynäräisen mukaan selviämissaumat olisivat todella ohuet, jos juna oikeasti ylittäisi raiteilla makaavan. Syynä on myös suomalaisissa vetureissa käytettävä alasuojus, joka on suunniteltu riistaosumia varten ja ulottuu lähelle ratapintaa – junan alle ”mahtuminen” on käytännössä mahdotonta, ellet ole euron kolikon paksuinen.

Sähköjännite on 25 000 volttia – tai ilmavirta vie

VR:n viestintä muistuttaa SSS:lle, että nopeasti liikkuva juna synnyttää voimakkaan ilmavirran, joka voi heittää tasapainon. Sähköradalla jännite on 25 000 V – moninkertainen verrattuna kodin pistorasiaan – ja sähkö voi ”hypätä” ajolangalta yllättävän kauas.

Lue myös: Yksi selvisi Titanicilta, toinen sai luodin silmien väliin — kuusi uskomatonta selviytymistarinaa

Kiskot eivät ole oleskelualue tai somehaasteareena

Maailmalla on nähty someen tehtyjä junastuntteja, mutta Kyynäräinen ei usko Salon episodin liittyvän mihinkään haasteeseen.

Laki on selvä: asiaton oleskelu ratapiha-alueella on kielletty ja täyttää raideliikenteen häirinnän tunnusmerkistön. Seurauksena voi olla sakkoja ja lisäksi VR voi periä keskeytyksistä ja pelastushälytyksistä koituvia kustannuksia – jo pelkkä helikopterilento liippaa tuhansia euroja.

Asiasta uutisoi ensin Salon Seudun Sanomat.